Nukuttaminen

Mä oon todennu et parhaat yöunet muksu nukkuu sillon ku saa rauhassa nukahtaa omaan sänkyyn. Ei tuu niitä turhia siirtelyitä kuin sit yöllä syömisten yhteydessä. Näin meillä.
 
Paukke: mulla on semmoinen valmis kapalointipussi johon laitan tytön. Nyt on ollu paljon masu kipeänä ja tuntuu et olis koko ajan nälkä, mut korviketta ei voi kovin paljoa antaa. En tiedä kumpaa se itkee masukipua, röyhtäystä vai vielä nälkää syönnin jälkeen. Kirpputorilta löysin fleeseunipussin jossa on huppu. Päiväunet ainaki tykkää siinä nukkua kun on lämmin. Paremmin saamme hänet olohuoneessa patjalla nukkumaan kuin makuuhuoneessa omassa sängyssään. Kun nukahtaa kunnolla nukkuu ainaki neljä tuntia, joskus viisi, joskus jopa 8tuntia.
 
On kyllä tosi hyvä että nukahtamisvaikeuksista huolimatta tyttö nukkuu sit pitkään. Ihan kadehdittavaa.. Auttaa sua jaksamaan paremmin[:D].
 
Kääääks tuo meidän ipana on keksinyt, että on mukavampi nukahtaa äitin syliin pystyasentoon kuin selällään sänkyyn tai syliin [&:] Ja auta armias jos erehdyn istumaan alas tai pysähtymään, heti tulee huuto.. Kyllä huomaa selässä ja käsissä että nukuttamistyyli on muuttunut! Siippahan ei viikolla nukuta poikaa ollenkaan, viikonloppuisinkin todella harvoin eikä muutenkaan tykkää pitää poikaa sylissä kuin selällään ukon istuessa. Ei muka jaksa kävellä ja kannatella [>:]
 
Voi Miu.. Minäkin olen sen sata kertaa sanonut samoin, että entäs kun minun on PAKKO jaksaa. Vastaus on aina vakio "noku sinä oot äiti ja se on äitien hommaa ja sinä osaat sen paremmin". Jusd. Pitäis varmaan jättää pojat joskus kahdestaan kotio kauppareissua pitemmäksi ajaksi. Mitähän siitäkin tulisi.. [:D] Hyvältä tosiaan kuulostaa nuo teidän unet, varsinkin kun muistaakseni jokin aika sitten kerroit nukkumaanmenon venyvän aamuyölle [:)] Meillä taas lyhentynyt siihen viiteen tuntiin. Jospa tämä olisi ohimenevää, on ikävä niitä 9 tunnin yhtenäisiä unia [:D]
 
joo kuulostaa kovin tutulle.. Meillä on kanssa jos jonkinlaista syytä kuten tilanteet joissa poika huutaa kurkku suorana, mies on niin kärsivän näköinen poika sylissään.. ja ihan tahallani annan miehen selvitä noista tilanteista, vaikka yleensä se menee kyllä siihen että mun on pakko mennä ottaan poika syliini ku en enää voi kuunnella toisen itkua [&o] Ärsyttää vaan ku miehellä on aina tapana sanoa et "no niin, ei se rauhotu, se haluaa sun syliin" ja sitte ku sanon sille että nosta olkaa vasten ja kävele kämppää ympäri niin varmaan rauhottuu niin sit tulee näitä "no on pikkasen kuule jalka kipeä" tms. Mullako sitte ei oo mikään paikka kipeä ja kuka tätä kämppää ravas ympäri sillon ku alakerta oli revitty auki ja tikkejä täynnä? Nii-in.


Nukuttamisesta, meillä poika nukahtaa useimmiten pinnasänkyyn klo 22 aikaan. Tai yleensä se kyllä nukahtaa mun syliin sohvalla josta sen sitten kannan pinnikseen [:)] Iltasin siis menee omaan pinnikseen nukkumaan, mutta nyt oon jo pitkän aikaa yöllä syöttämisen jälkeen jättänyt sen mun viereen nukkumaan, nukkuu sekä poika että äiti paremmin ja tissikin on vaan helppo lykätä tarpeen vaatiessa suuhun [:D]
 
meillä ei kans mies oikein saa poikaa rauhottumaan jos se alkaa huutaa...onneks poika on pääsääntöisesti niin hyvän tuulinen et mieskin suostuu pitämään sylissä [:D]

mulla taitaa olla nyt sitä imetysdementiaa kun en muista joko olen tästä aiheesta tänne kirjoittanu, mut tulee uudestaan jos olen jo kertonut...

mä siis toissa päivänä ruuvasin pinnasängystä yhden laidan pois ja otin sen kiinni meidän sänkyyn, eräänlainen perhepedin muoto, mut poika nukkuu kuitenkin omassa sängyssään. Meillä on ollu aika repaleisia öitä nyt kun on ilmeisesti se tiheän syömisen kausi ja poika syö 4krt yössä sen 1-2kerran sijaan. Aikaisemmin mun piti ite nousta, nostaa poika meidän sänkyyn, syöttää ja röyhtäytyksen jälkeen nostaa takas omaan sänkyyn, mä kun en ite osannu nukkua yhtään jos poika oli ihan vieressä, sitäkin kokeilin...alko väsymys ottaa voittoa ja päivälläkään ei oikein saanu levättyä kun poika ei suostunu vaunuissa kunnolla nukkumaan vaan sitä piti käydä n.30min välein hytkyttelemässä ja sisällä nukkui vain 1h ja sit heräsi..

Nyt oon siis nukuttanu pojan kaks yötä noin ja voin sanoa että on hyvä systeemi!! mun ei tarvii nousta ja voin imettää pojan molemmista rinnoista samalla kyljellä maaten...saman asianhan ajaa sellainen pinnis jossa on laskettava laita, mut meidän mallissa sellaista ei ole...
 
Tota systeemiä haluisin ite kokeilla et sänky oman vieres mut ei tosta pinniksestä saa laitaa pois:( miksi piti suostua ottaan pinnis lainaan[:@] Sen asian ku annoin miehen päättää niin ois pitäny pitää omapää ja ostaa kunnon pinnis[:D]
 
Meillä on sellainen pinnasänky mistä saa laidan alas meijän sängyssä kiinni. Vauva on suht helppo nostaa vierelle sänkyyn ja takas. Jos laita ois kokonaan pois niin se ois kyllä vielä helpompaa, tuota laitaa kun ei saa kuitenkaan ihan alas. Välttääkseni poitsun käsien menon pinnojen väliin laitoin pari viikkoa sitten tuohon meijän sängynpuoleiseen laitaan suojuksen. Sen jälkeen poitsu on nukkunut kokonaisia öitä. En tiiä johtuuko pelkästään tuosta (samoihin aikoihin poitsu oppi myös syömään peukkua), mutta uskon et auttaa uudelleen nukahtamiseen kun poitsu ei heti herätessään nää mua.
 
onko teillä siis neccu yhtenäinen sänky, jossa ei ole ruuveja yhtään? meillä nuo laidat on ruuveilla kiinni päädyissä ja sain ruuvattua toisen laidan melko helposti pois..
 
Meillä on tilanne muuttunu tuosta kun alotin tämän keskustelun.
Eli poika juo iltavellin n. klo 22 ja sit nostetaan omaan sänkyyn jonne nukahtaa itsekseen puolen tunnin sisällä. Eli meillä tää nukutus historiaa, HUH! [:D]
Ja pojalla on "unikaverina" imetystyyny joka laitetaan pojan pään päälle (kuvassa). Ottaa ite siitä kädellä kiinni ja liikuttaa sen naamalle, siihen sit nukahtaa. Uniriepuun/harsoon oon yrittäny vaihtaa, ei tykkää.




 
Riitu87 aloinki asiaa tutkimaan illalla ja tietty sen saaki pois ku on siin ruuvit. Sit aloin miettii et miten se sänky pysyy kasas ilamn toista laitaa:D mut kaippa tuo pysyy.. täytyy alkaa irrottamaan sitä.

esikoinen voi että osaa olla hellyyttävän näköinen :) meillä poika hiilaa itsensä aina pinnasuojuksen luo ku haluu myös että jotain kasvoja vasten, ei tunnu uni nalle riittävän siihen tehtävään, tuommoinen tyyny oliski hyvä :) harmi kun ei oo koskaan tullu hankittua imetys tyynyä.
 
neccu kyllä meillä ainakin pysyy sänky hyvin kasassa ilman toista laitaa..päädyn varassahan se sänky seisoo, ainakin meillä ni hyvin onnistuu [:)] toivottavasti saat laidan irti ja kokeiltua tuota perhepetiä...mun mielestä se on ihan loisto juttu!!!

ihanan näköinen on kyllä esikoisen poitsu [:)] meillä on pojalla uninalle, sellainen pehmeä, litteä vartaloinen, kuin riepu, ja se pitää olla kans naamalla tai sit ihan naaman vieressä, yleensä vielä pitää molemmin käsin siitä kiinni <3 ja kun on nalle naamalla ja tutti suussa ni avot että nukuttaa [:D]
 
Oi kun muiden vauvat menee helposti nukkumaan [:-]

Meillä nukutaan perhepedissä, koska tyttö ei suostu nukahtamaan/nukkumaan pinnasängyssä. Meidänkin sängyssä nukkuu yleensä vain, jos itse olen vieressä. Paitsi tänään, kun piti lähteä kesken päiväunien neuvolaan, silloin kyllä koisi täydessä unessa vaikken ollutkaan vieressä [:D]

Ollaan kokeiltu tassutusta, alkaa itkeä, eikä rauhoitu. On otettu syliin itkun alkaessa ja laitettu takaisin rauhoituttuaan. On hetken aikaa rauhassa, alkaa itkeä eikä enää rauhoitu syliinkään. Ollaan kokeiltu nukuttaa syliin ja laittaa sitten sänkyyn. Ollaan oltu ilmeisesti liian nopeasti laittamassa sänkyyn, koska herää ja alkaa itkeä eikä enää rauhoitu. Harso kasvoilla alkaa vaan ärsyttää. Tuttia ei syö, joten siitäkään ei ole iloa.

Jos siis haluan saada lapsen nukkumaan, on tissi"tainnutus" ainoa vaihtoehto. Neuvolan täti kyllä sanoi, että pitää olla kova ja antaa lapsen vain huutaa, mutta ei mulla ainakaan hermot kestä sitä, että tyttö raivon vallassa rääkyy sängyssään ja lopulta nukahtaisi itkuunsa - jos nukahtaisi... Tosin, kuultuaan meidän tytön kunnon itkun neukkutäti totesi, ettei yhtään ihmettele, ettemme huudata lasta, on hänellä sen verran tempperamenttia (eikä huudatettaisi, vaikka itkisi huomattavasti pienemminkin).

Ei sen puoleen, ainakaan mulla ei ole univelkaa, kun itsekin tulee torkuttua vauvan kanssa [:D] Ja öisin tosiaan nukkuu suhteellisen hyvin ilman tuntikausien valvomista, joten voisi asiat olla huonomminkin [:)]
 
Neuvolan täti kyllä sanoi, että pitää olla kova ja antaa lapsen vain huutaa,


No huh mikä neukkutäti! Eiköhän tuo huudatus ole aika vanha ja huonoksi todettu neuvo. Uskomatonta että joku vielä niin opastaa tekemään [&:]

Mä nukutan viereen rinnalle peiton sisään rullattuna kääryleenä ja siirrän kehtoon ku nukahtaa. Yleensä nukkuu eka puolisen tuntia ja herää syömään toisen tissin, sitten heivaan taas omaan petiin ja nukkuu 5-6 tuntia. Nukutus voi välillä kestää tuntikausia, mutta en mä jaksa stressata siitä.
 
Meillä nukutaan Sukey myös kaikki samassa pedissä edelleen kaikki yöt...
Ymmärrän kyllä että moni haluaa vauvan pian nukkumaan omaan petiin, olisihan se varmasti
helpompaa, mutta meille tuo yhteinen nukkuminen on vaan ihan parasta, nautitaan siitä että
tyttö on siinä vieressä. Meillä myös illalla/yöllä nukahdetaan vain ja ainoastaan tissille, mutta
eipä tuo haittaa! Hyvä kun nukahtaa ja siihen viereen saa jäädä [:)]
Meillä tosin oli se hurja koliikki alkuun, joten tää on siis huima edistys, että tyttö ylipäätään nukahtaa [:D]

Kaikki tyylillään tuon nukkumisen kanssa, mutta mä en ota mitään stressiä vielä tytön siirtämisestä
omaan sänkyyn, sen aika on sitten myöhemmin [:)]
 
Hugo syö illalla lyhyen ajan sisälllä joskus kolmekin kertaa ja siinä välissä nukkuu pikkutorkkuja. Viehän se aikaa, mutta toisaalta hyvä, että tankkaa, koska sitten hyvällä tuurilla nukkuu 3-4h ekan pätkän tankkauksen jälkeen. Mut tosiaan semmoista iltaähinää on jonkun verran, että syö, nukahtaa ja herää hetken päästä uudelleen syömään. Mun viereen syödessä nukahtaa siis. Siirrän omaan sänkyyn nukkumaan ja yöllä siirrän nykyään vähän vaihtelevasti. Välillä saattaa jäädä viereen yhden syötön ajaksi ja aamulla varsinkin [:)] Olis varmaan hyvä opettaa nukahtaan muutenkin ku tissille, mutta toisaalta nyt näin on helppoa ja kyllä Hugo päivällä nukahtaa milloin leikkimatolle, rattaisiin tai itkun jälkeen turvakaukaloon [:D]
 
Ei muakaan haittaa perhepedissä nukkuminen, mukavaahan se on, kun voi yöllä lykätä tissin vauvan suuhun ja jatkaa itse nukkumista. Ja läheisyys on ihan parasta :)

Päivisin se on vähän hankalampaa, kun tyttö ei nukahda kuin vaunuihin ilman kauheaa raivaria. Kyläilykin on jotekin hankalaa, kun esim. isovanhemmat sanovat, että "laita lapsi tuonne makkariin nukkumaan", ihan kuin vauva nukahtaisi kun sängylle laskee. Kun usein menee niin, että jos haluan vauvan nukkuvan päiväunet sisällä, pitää minun tosiaankin maata vieressä "huvituttina" ja turvana, ja se on paljon mukavampaa kotona kuin jossain kyläpaikassa (kuvitelkaa tähän nolo hymiö, koska en saa lisättyä hymiöitä tällä hetkellä).

Mutta näillä mennään tällä hetkellä, isovanhemmatkin on tajunneet, että heidän on helpompi tulla meille kuin meidän mennä heille :)
 
Takaisin
Top