Nukuttaminen

Hemppa

Kommentoinnin ninja
Helmimammat 2017
Joku tuolla jo ehdottikin tätä keskustelua.

Elikkä, miten teidän vauvat nukahtaa? Yksikseen? Täytyykö nukuttaa? Rinnalle, pullolle? Tutti? [:)]
Olis kiva jakaa kokemuksia ja kokeilla kenties jonkun muunkin keinoja.

Meillä on tosi surkee tilanne nyt, en tiiä mut tuntuu et poika ei nukahda millään.
Tissille yleensä nukahtaa viereen mut kun nostaa hänet omaan sänkyyn, herää hän heti virkeenä ihan kun olisi nukkunut jo muutaman tunnin. [:D]
Joskus onnistuu laittamalla tutti suuhun ja päätä silittämällä mut yleensä poika vaan potkii jaloilla ja huitoo käsillä ja hymyilee kun lähelle menee. Kielellä on myös kiva työntää tutti pois. Tätä siis tehdään vaikka kuin väsyttäs. Mobilelle myös hymyilee paljon vaikka se ei liikkuisikaan.
Meillä oli eiliseen asti pinnasängyn reunapehmuste kaadettuna alas siltä puolelta missä meidän sänky on että nähdään mitä poika siellä touhuaa mut eilen poika tajus että se näkee meidän sieltä "kalterien" takaa ja alkaa vaan hymyilemään meille. [:D] Yritäppä siinä ite olla vakavana ja saatikka sitte opetettua pojalle et nyt on ilta ja nyt nukutaan. [:D]
Joskus poika nukahtaa tarpeeks temmellettyään tyhjällä vatsalla ja siitä seurauksena että herää 1-2tunnin kuluttua syömään.
Isoin ongelma on varmaan se että meidän poika pelkää pimeetä. [:D] Syntymästä lähtien meillä on ollu aika kirkas yövalo päällä et nään imettää ja nähdään mitä poika touhuaa ja nyt kun oon yrittäny et sammutan valot ku ruetaan nukkumaan niin poika herää ja alkaa itkemään kun ilmeisesti pelkää pimeetä. [&o] Kokeilen vielä tänään niin että ootan että Aleksi nukahtaa syvään uneen ja sit sammutan valot.
Autossakin täytyy olla pimeellä valo päällä Aleksin puoleisen oven yläpuolella.

Tällasta meillä.
 
Meillä on välillä vaikeeta. Tissille nukahdetaan ja siitä siirrän pinnikseen. Yleensä herää tunnin päästä ja taas tissille, vähän siemaisee ja nukahtaa ja taas siirretään pinnikseen, sit nukutaan. Jos ei nukahda tissille niin sit ei nukahda sitten millään:/ Tänään siirrettiin pinnasänky Lukan omaan huoneeseen, katotaan josko nukkuis paremmin ku toi meidän isukki se yöllä pölöpöttää niin paljon että mielestäni poika herää siihen:/ Katotaan joutuuko sängyn jo yöllä raahaamaan takaisin[:D]
 
Meillä illat on yhtä syöttöä, poikaan uppoaa maitoa useampi desi.. Yleensä keikuttelen ipanan uneen sylissä viltin ja lakanan sisään käärittynä (huippuhyvä vinkki jonka sain juuri täältä, kiitos [:)]) Joskus se toimii, joskus ei. Nyt viime aikoina poika on pikkuhiljaa alkanut nukahtamaan itse yöunille syöttörumban jälkeen. Laitan muksun pinnasänkyynsä, tuti suuhun ja soittolelusta unilaulu soimaan. Siinä se sitten äheltää ja hihkuu oman aikansa, laitan tippuneen tutin suuhun ja sammutan valot ja pian alkaa kuulua uninen tuhina [:)] Yövalo on ollut tähän asti päällä, mutta pyrin sammuttamaan sen mahdollisimman aikaisin kun pojan mielenkiinto tuntuu kuluvan pinniksen verhon ja mobilen tuijotteluun [:D] Joskus olen antanut viimeiset 20ml maitoa kun muut keinot on jo kokeiltu ja vaavi on jo pinnasängyssään. (Vaikka jostain luin, että näin ei pitäisi tehdä, makuuasennossa syöttäessä on kuulemma tukehtumisriski tai vauva voi oppia nukahtamaan pelkästään pullolle)
 
Pidemmät päikkärit ipana nukkuu yleensä meidän sängyssä. Ensin syödään hyvin ja kunhan juippi alkaa osoittaa väsymisen merkkejä, mennään sängylle pötköttelemään ja poika nukahtaa äitin kainaloon [:)] Meillä ainakaan ei ole mitään kaavaa näissä nukahtamistouhuissa, toimitaan sen mukaan mikä milloinkin sattuu toimimaan.
 
 
Ihanan ajankohtanen aihe meille! Kiitos! [:)]

Hulda on tähänastisen elämänsä (tänään 3kk [:D]) nukahtanut aina rinnalle. Eikä oikeastaan muuten, paitsi tietenkin vaunuihin ja autoon. Mutta... nyt viisi viimeistä iltaa on neiti kieltäytynyt rinnasta illalla ja huutaa vain.. nukahtanut ainostaan syliin!! Sit siirretty omaan sänkyyn, josta herää n. tunnin päästä syömään.. ihan uutta ja kummallista meille!! Täytyy katsoa mihin suuntaan ollaan menossa.. Päiväunet nukkuu melkein poikkeuksetta ulkona vaunuissa. Joko kaikki neljä- tai viisi kertaa. Joskus saan yhdet nukkumaan sisällä. Tämä oli aikana, jolloin vielä nukahdettiin rinnalle.. [:(]
 
Eetu nukahtaa tosi nopeesti illalla. Yökkäri vaihdetaan päälle klo 19 maissa, muksu syö viimeisen kerran (pullosta n. 160-200 ml) 21 maissa, vaihdetaan vaippa ja sit menee pinnikseen suoraan pötkölleen. Soittorasiasta unibiisi soimaan [;)], eikä sit mene kauan kun sälli nukkuu. Valoina meillä on sellaset pistorasiaan kiinnitetyt pienet yövalot, nekin lattian rajassa. Lähinnä siks pidetään päällä niitä, että nähdään itse mennä vessaan yöllä. Eetu nukkuis kyllä täysin pimeässäkin, on ihan pienestä asti nukkunu.

Päivällä Eetu ei hirveesti nuku, lähinnä pieniä torkkuja vain. Paitsi vaunuissa nukkuu yleensä lenkin ajan tosi sikeesti, samoin autossa.
 
Yleensä nukahtaa omaan pinnikseen maitopullon jälkeen...Mutta nyt pari viime päivää ollut huutokonsertti joka kaestää 1 h-2h...Nukkumaan sis viedään vasta kun näyttää tosi väsyneeltä...Meinaa nukahtaa pullollekin...Vissiin täs 4 kk iässä nuita nukahtamisongelmia tulee...Nukkumaan mennään aina samalla tavalla, pullo maitoa, vaipan vaihto, himmennetty valo päälle ja rullaverho alas...Omaan pinnikseen uninalle kainaloon, tutti suuhun ja silittelyä hieman ja sanon "hyvää yötä poika"...Siis omalla nimellään, mutten halua täällä sitä sanoa...[:)] Yleensä 5 minsaa ja tutti tippuu suusta, nostan tutin suuhun ja silittelen poskea...Seuraavalla tutin nostokeikalla en enää kosketakaan vaan nostan tutin suuhun...Nyt vaan ei mikään keino tunnu auttavan vaan kurkku suorana huudetaan...Tänään kyl aamupäivästä sai perunaa, mut ei sekään selitä eilistä huutoa...Muutoin kiltti poika ollut...Päiväunia nukkuu max 30 minsaa kerrallaan...

No toivotaan et on ohimenevää...
 
Ilta vellin aloituksen myötä on tullut selkeä tapa miten käy nukkumaan ja onnistunut tähän asti hyvin. Eli iltapesut ja yökkärit päälle sit ku alkaa olla kitinää klo 20 - 21. Jos pesuista virkistyy nii sit jutellaan viel hetkisen. Mut ku kitinä taas alkaa lämmitellään vellipullo. Tyttö muuten hihkuu jo nykyisin kun näkee mun tulevan pullon kanssa[:D]. Joko nukahtaa pullolle, joskus haluaa lisää tissistä ja joskus nukahtaa siihen. yleisimmin kuitenkin havahtuu vielä röyhtäytyksellä. Sit pinnasänkyyn tutti suuhun. Laulelee ite useinki pienet unilaulut. Haluaa et mä olen vieressä. Sama ku miulla et aina välillä tarkastaa olenko paikalla. Ja mä laitan aina silmät kans kiinni ku se kattoo. Ehdin ku laitan sen aina seinään päin kyljelleen. parissa minuutissa nukahtaa. kop kop. Toivottavasti vielä jatkossakin[:D].
 
meillä nukahdetaan joko tissille tai sitten ruoan jälkeen syliin josta sitten laitan omaan sänkyyn nukkumaan. Meillä on kans aina sama, vaipanvahto ja yökkäri ja sitten makkariin imettämään hämärään. Yleensä kahdeksan aikaan tai vähän jälkeen.. Joskus sitten imetellään ja kanniskellaan kymmeneen asti joskus menee vain vartti. Mutta mielestäni ihan kivasti nukahtaa kuitenkin, ja eka unipätkäkin on jo melkein aina 6-7 h  [:)]
 
Meillä on poitsu aiemmin  nukahtanut tissille tai isin syliin kun on tuuditettu uneen. Nyt on löytynyt peukku, jonka avulla pikkuinen saattaa nukahtaa kun vaan jättää yksin pinnasänkyyn kun väsymyksen merkkejä alkaa tulla. Yliväsyneenä tissi on edelleen paras paikka nukahtaa.

Syödäänkö muilla peukaloa? Miten ootte asiaan suhtautunu? Meillä ei tuttia oo syöty ollenkaan ja on aika ihanaa kun pikkuisella on joku muukin tapa kuin tissillä olo rauhoittaa itsensä, mutta toisaalta mietityttää pääseekö tuosta peukun syönnistä eroon sitten isompana...
 
Meillä on alkanu kans tuo peukalo menemään suuhun. Tuttia ei huoli kuin joskus, hyvin harvoin. Mua kanssa mietityttää että pitäiskö siitä olla huolissaan vai antaa imee, myöhemmin se kyllä sitten on kova homma saada lopettamaan ku sitä ei heitetä roskiin niinku tutti[:D]
 
Meillä syödään nyrkkiä kovasti ja se on ihan ok. Mutta, jos peukku menee vahingossakin suuhun, niin oon kyllä heti ottamasssa sitä pois. Itellä kans pelko, et se peukku jäis tavaks pistää suuhun. tuttia kun neiti ei meinaa huolia täälläkään.
 
meillä nukahdetaan aamupäiväunille yleensä itekseen omaan sänkyyn, tutin ja uninallen kanssa. Pidemmille päiväunille menee ulos vaunuihin ja yleensä joko käytän koirat ja nukahtaa sillä reissulla tai sit vaan työntelen vaunuja terassilla sen aikaa et nukahtaa. Iltaunille nukahtaa joko itekseen niin ku aamulla tai sit pitää sylissä hyssyttää uneen, yöunille meno sujuu vaihtelevasti, jos on tarpeeksi väsynyt muttei yliväsynyt nukahtaa itekseen mut yleensä pitää nukuttaa ja illalla on alkanut syömään tosi tiheästi..nykyään yöunille mennään pääasiassa 21-22..syö yöllä 1-2krt...

mä en oo kans antanu peukkua imeä..nyrkkiä ja muuten sormia saa imeskellä, mut peukkua en anna just sen takia et siitä on vaikee vierottaa sit jos se jää tavaksi..tutti ei meilläkään kelvannu ennen ku reilu 2kk ikäisenä meni nukkumaan tutti suussa ja nykyään rauhottuu yleensä vain jos on tutti suussa..alkuun nukuttaessa kyllä sylkee tutin pois ja huutaa...ilmeisesti protestoi nukkumaan menemistä [:D] mut sit kun alkaa uni voittaa tutti kelpaa hyvin ja se suussa sit nukahdetaan...
 
Kannattaa koittaa sitä tuttia aina silloin tällöin. Meillä sen syöminen opittiin viime perjantaina 3,5 kk iässä. Sitä ennen ei ollut syönyt tuttia kuin ehkä pari kertaa ihan hetken. Aina tuli sellainen kakomisrefleksi kun tuttia koitti suuhun. Tytön sormet oli jo ihan haavaumilla imemisestä joten ihan oikeaan aikaan sen oppi. Bepanthenia joutui jo laittamaan ja rasat käteen. Ja ne rasat oli aina parin minuutin jälkeen ihan märät. Mä oon ihan haltioissani tutista, se todellakin on äänenvaimennin [:D] Tyttö ei osaa hetkeäkään olla imemättä mitään, joten mun mielestä toi tutti on parempi kuin sormet.. Siskontyttö söi vielä kouluun mennessäänkin peukkua öisin kun ei sitä saanut mitenkään vieroitettua.

Meillä mennään nykyisin illalla pesulle ja yövaatteiden vaihtoon heti kun kitinät alkaa (noin 20 nykyään), sen jälkeen jään hämärään makuuhuoneeseen imettämään. Jossain vaiheessa tyttö nukahtaa tissille ja nousen varovasti ylös. Sitten kun itse menen nukkumaan parin tunnin päästä niin nostan tytön pinnasänkyyn (joka meidän sängyn vieressä). Yleensä havahtuu vähän tässä vaiheessa joten valot on oltava pois ja parissa minuutissa nukahtaa yleensä uudelleen. Mutta jos on valoa tai kuuluu ääniä niin sitten tahtoo viereen. Välillä nukahtaminen vaatii vain sitä, että makaan vieressä. Ja joskus tämä ei vain toimi ja sitten vasta suostuu nukkumaan kun menee itse sänkyyn.

Päivällä nukkuu ensimmäisen tunnin päikkärit joko omassa pinnasängyssä tai sit meidän sängyssä. Riippuen onko halunnut tissiä. Nukahtaa tosi helposti joskus jopa itsekseen. Vaunuihin laitettaessa saattaa nukahtaa jo ennen kuin päästään edes pihalle tai viimeistään sadan metrin kävelyn jälkeen. Mitä illemmaksi menee sen vaikeammaksi nukahtaminen tulee. Jossain vaiheessa jokainen nukahtaminen vaati 10 minuutin huudon, mutta siitä on onneksi päästy..

Ja täytyy vielä hehkuttaa tuttia. Illalla kun on kuulunut ähinää niin oon laittanu vaan tutin suuhun ja se on auttanu. Ennen piti vielä antaa tissiä. Ja äsken vein omaan pinnasänkyyn ja laitoin tutin suuhun ja parin minuutin jälkeen nukahti.

Ja aina on niitä poikkeuspäiviä jolloin mikään ei auta nukahtamaan, mutta sitten osaa taas arvostaa sitä seuraavaa päivää [:)]
 
Meillä nukahtaminen sisällä on tällä hetkellä tosi vaikeaa. Vaunuihin ja kaukaloon nukahtaa heti kun lähdetään liikkeelle ja vaunuissa veti eilenkin 4h unet, vaikka nostettiin koppa sisälle kun tultiin lenkiltä. Aikaisemmin nukahti aina rinnalle, mutta nyt ilmeisesti saa maidot niin nopeasti+menee ilmaa mahaan, että ei ehdi nukahtaa ja sit alkaa venkoilemaan kun on ilmaa mahassa. Eilenkin menin tytön kanssa pimeään huoneeseen ysin maissa kun kitinä alkoi ja nukahti 23.30... itse kyllä taisin nukkua pätkiä jo silloin kun tyttö oli vielä hereillä.
 
Tällä hetkellä nukkuu sitterissään (jota keinutan jalalla), mutta siinä ei yleensä ota kuin 30 min unet. Eli vaunulenkille on iltapäivällä lähdettävä.
 
Meillä siirrytään tällä viikolla vaavisängystä pinnikseen (ostin pinnikseen samanlaiset reunapehmusteet kuin vaavisängyssä oli) ja saa nähdä miten vaikuttaa. Yöunille tällä hetkellä siis nukutan siten että lopulta nukahtaa rinnalle -> nostan omaan sänkyyn.
 
Meidän tyttö ei nukahda yksikseen oikeastaan koskaan. Muutaman kerran on nukahtanut kun olen itse väsynyt kantamaan ja laittanut hetkeksi pinnasänkyyn, mutta yleensä on vain huutoa jos joutuu olemaan yksin.

Ekoille päiväunille nukahdetaan vaunuihin, kun lähdetään tytön ollessa selvästi väsynyt. Tokat päiväunet tyttö ottaa nukahtaen tissille, joko mun katsellessa telkkaria (eli tyttö sylissä) tai loikoillen sängyllä (tyttö vieressä). Ja päiväunet siis kestää vaunuissa 30min-1,5h ja kotona sisällä 30min. Illalla torkkuu sylissä joitain hetkiä. Joskus kuukausi sitten nukuttiin muutaman viikon ajan kahdet 1-2,5h päiväunet päivässä torkkujen lisäksi, mutta eipä enää... Ne olikin tähän mennessä helpoimmat pari viikkoa, tyttö oli selkeästi paremmalla tuulella hereillä ollessa kuin nyt.

Iltapuuhat (pepun pesu ja vaatteiden vaihto) aloitetaan yleensä klo 20 aikoihin, jonka jälkeen imetys. Joskus tyttö nukahtaa tissille, siirrän pinnasänkyyn ja herää puolen tunnin päästä uudestaan syömään, mutta nukahtaa heti uudestaan. Yleensä ei nukahda uudestaan, vaan joudun kantelemaan ja keinuttelemaan ja tarjoamaan tissiä parin tunnin ajan ennen kuin tyttö rauhoittuu. Yleensä siis unille käydään n. klo 23. Sen jälkeen saattaa vielä herätä kerran-kaksi puolen tunnin välein, mutta nukahtaa aina päästessään syliin (on kokeiltu silittämistä, käden laittamista selälle/pepun päälle, ei auta rauhoittumaan uudestaan). Tutti ei kelpaa vieläkään, vaikka sitkeästi sitä yritän tarjota.

Unta meidän tytölle kertyy siis päivässä n. 9h (yöunet, 1-3 syötöllä) + pari tuntia päiväunia yhteensä. Kovin tuntuu vähäiseltä määrältä, ja onhan tuo aika väsynyt iltaisin (kitinää), mutta en ole keksinyt millä saisi toisen nukkumaan paremmin päiväunia. [:(]
 
Onko Pupsu teidän vauvalla mitään uniriepua? Meillä oli ennen vaikea saada nukutetuksi päivällä, mutta sitten kun hoksasin antaa kasvoille harson niin johan poika nukahti helposti. meillä ei kanssa tuttia huoli muuta kuin sillai että annan harson jota pikkuinen sitten yrittää kovin laittaa suuhun nii sit sieltä välistä huomaamatta laitan tutin suuhun nii sit huolii sen (kuvittelee vissin saaneensa harson suuhun[:D]). En tiiä saiko tuosta sepostuksesta mitään tolkkua :D  nykyään olen harson vaihtanu sellaiseen uniriepuun missä nallen pää ja vähä kangasta mitä nyplätä, toiveissa ettei se harson kanssa kulje viel isompana, niinkuin serkkunsa joka kompuroi sen kanssa ku laahaa pitkin lattiaa ja astuu aina päälle:(
 
Meillä on siis pojan kanssa niin että PÄIVÄLLÄ EI NUKUTA. Saattaa ottaa puolen päivän maissa yhet tunnin unet, loppupäivän sitten vaan kattelee silmät suurina. Ei kuitenkaan kitise tms. Illalla menee nukkumaan viimestään klo 22 ja herää yöllä kerran syömään. Poika ei siis vaan halua nukkua päivällä, kitisee jos väkisin yrittää.. Vaunuttelu ja turvakaukalo on ainoita missä nukkuu ( siis niiden tunnin päikkäreiden lisäksi), mutta sillonki herää tapittamaan jo tunnin jälkeen.. Poika viihtyy kyllä hyvin yksikseenkin esim. sitterissä, mutta ei mun hommista päivällä siltikään tahdo tulla mitään [8|] Neuvolassa sanoivat, että yliaikaisilla on usein pienempi unentarve päiväaikaan, meillähän siis tultiin maailmaan rv 42+1, mutta jotenkin en kyllä usko tuota.
 
meillä tultiin maailmaan 41+3 ja silti poika nukkuu päivällä 3-4 unet, yhdet pidemmät (2-4h) ja loput tunnin pätkiä...en oikein minäkään usko et yliaikaisuudesta johtuisi nukkumattomuus...kai se on niin et toiset tarvii vähemmän unta, kaikkihan on yksilöllistä..
 
Jos saan tytön nukahtaan vaikkapa meidän sänkyyn ja siitä siirrän omaan sänkyyn nii suurella todennäköisyydellä herää aika pian ku tutti tippuu suusta ja homma alkaa alusta. Juuri kun olen itse pääsemässä uneen nii alkaa kuulumaan kitinää sängystä. Jos laitamme hänet suoraan omaan sänkyyn nii menee kauan ennen kuin nukahtaa. Joskus nukkuu jopa 8 tuntia, joskus herää monta kertaa yössä. Mahaansa kipristelee aika usein. Ja piereskelee. Ei auta cuplatonit eikä mikään.
 
Grenie: Kapaloi tyttö esim. omaan peittoonsa niin saat siirrettyä sitten omaan sänkyyn. Ei huomaa lämpötila eroa lakanoiden välillä.. Meillä tuo toimii aina sillon kun poika ei suostu nukkuu muual ku sylis..
 
Takaisin
Top