Nukkumisesta

Meillä tehdään iltapesut ja vaipanvaihdot ja laitetaan yökkäri päälle vähän illasta riippuen 19:30 - 20:30 välillä. Ja viime aikoina neiti on melkein poikkeuksetta mennyt nukkumaan noin 21. Iltapesujen ym. jälkeen neiti siis on valveilla vielä päivästä riippuen tunnin pari. Jos paljon pidempään kukkuu, vaihdetaan yleensä vielä kertaalleen vaippa. Mutta normaalisti alkaa jossain vaiheessa ennen yhdeksää pitää sellaista väsykitinää, ja sitten syötän (vaikka olisin syöttänyt vasta vähän aikaa sitten), johon sitten simahtaa ja kannan sitten sänkyynsä. Havahtuu kantamiseen tai sänkyyn laskemiseen, mutta annan tutin ja peittelen ja yleensä jää sänkyynsä. Pari kertaa saattaa alkaa itkeskellä, mutta kun laittaa tutin takaisin, jatkaa unia.

Jossain vaiheessa vaan alkoi aikaistumaan rytmi ihan melkein itsestään, kun niistä mahavaivoista päästiin eroon. Aiemmin ei meillä tosiaan ollut mitään toivoakaan, että saataisiin aikaisin nukkumaan. Neiti oli pirteimmillään iltaisin. Ja kun maha vaivasi, ei oikein voinut laittaa sänkyynsäkään vaikka olisi ollut väsynytkin, että jos vaikka nukahtaisi, kun ei todellakaan olisi nukahtanut. Nyt voi jo viedä hereillä ollessaankin sänkyyn, ja peitellä sinne ja vähän aikaa seistä vieressä ja pitää kädestä ja antaa tuttia, niin väsyneenä kyllä nukahtaa sitenkin.

Nukkumaanmenon aikaistuttua on aikaistunut myös herääminen aamulla. Enää ei nukuta sinne puolille päivin[:D] Sopii siis ihan hyvin kyllä. Yleensä nukutaan noin 12 tuntia, yhdellä tai kahdella syötöllä. Joskin viime aikoina on aamun (joskus jo aamuyön) unet olleet melkoista ähellystä, kun neidin kädet huitoo ja neiti pyrkii koko ajan kyljeltä mahalle...

jo toinen hyvä yö!! herrajestas,jospa tää tästä sit pikkuhiljaa helpottais[:D]
puol 8 maissa Jami nukahti ja heräs vasta puol 3 ja sit 6 ja sit herättiin puol 8..Eli 12 tuntia kahdella syötöllä vetäs toi pikkuherra unia[:)]

Meillä toi iltavelli lisännyt ekan pätkän unta noin tunnin verran. Nukahtanut kahtena iltana jo 21.30-22 aikaan 22.30-23 sijasta, kannatti siis valittaa[;)] Nukkunut 02-03 asti, mutta siitä sitten alkaa tunnin välein syöminen. Viimeyönäkin nukahti noin 22, heräsi ja söi 02 ja tuosta klo 02-07 välillä söi vielä 3 kertaa! Oma unisaldo siis 3h ja pientä torkkumista, kun en usein nukahda välissä kun taas kitisee ja hamuilee tissiä. Me noustaan ylös 7-7.30 aikaan kun keskimmäinen viedään eskariin.
En vaan haluaisi yöllä alkaa pulloakaan antamaan kun pitää yläkertaan mennä lämmittämään ja sitten isommat herää. Koitan tsempata vielä pari viikkoa, tänään ruvetaan soseita maistelemaan ja toivon niiden auttavan näissä öissä pikku hiljaa.

Mitä mieltä te ootte tosta talvella vaunuissa ulkona nukkumisesta? Ei kai se vauveli siellä palellu jos paljon vaatetta laittaa?
Tosiaankin, meijän neiti nukkuu kyllä yöt heräämättä, mutta päivisin ei nuku sisällä ollenkaan.
Vaunuissa ulkona  voi sen sijaan nukkua 5tunnin päikkärit heräämättä. Aika usein joutuu herätteleen neitiä vaunuista, kun nukahtaa iltäpäivällä pihalle ja nukkuu viel ilta yheksält kuin tukki.
Sit syö ja nukahtaa uudestaan ja nukkuu aamuun asti.

pihalle vaan.. Eihän siinä mitään muuta ole, kun tarpeeks vaatetta päälle ja käyt tarkistamassa välillä ettei tule kylmä. Ite pidän 15 asteen pakkasta rajana, sen jälkeen ei mennä ainakaan pitkäksi aikaa pihalle.

Meillä yöt on taas menny huonommin [:(][:(] Saan pojan nukkumaan siinä 21-21.30 , mut joka ikinen ilta hän herää vielä itkemään kovasti noin tunnin päästä nukahtamisesta..?? Mistä johtuu?? Näkee ehkä unia tai sit säikähtää missä on kun aina nukahtaa tissille tai päivän aktiivisuus pitää valppaana tai ... Viime yönä nukahti 21.15, heräs itkemään 21.45, nukahti uudestaan tissille siinä 22.15, sit taas alko inistä 23 aikaan, ja nousin silittelemään (tällöin siis vielä unessa) ja sit 23.15 hirvee huuto päälle, otin syliin ja rauhottelin kunnes nukahti sit "kunnolla" ja nukku 3:een, jolloin syötiin ja sit 6.45 taas syötiin ja sit 9 jälkeen herättiin..
Kaks syöttöä yöllä ois ihan ok, jos sen ekan pitkän pätkän 22 jälkeen sais nukkua putkeen, mut jatkuva heräily väsyttää...

Oon alkanu antaa iltapalaksi hedelmäsosetta, pidempien unien toivossa, mut ainakaan vielä se ei oo auttanu...Päivällä syödään lounasaikaan soseita, muuten mennään tissillä..Velliä poika ei oikein huoli ainakaan pullosta, pitäis alkaa lusikoida, joten odotan kovasti et päästään puuroja syömään, jos ne sit auttais nukkumaan paremmin...Mut auttaako ne tohon alkuyön itkuun..tuskin..[>:]

Mä oon onnellinen jos kolmella syötöllä selvitään yöstä[:D] Miten must tuntuu et se on se ja sama mitä ja kuin paljon syöttää unien suhteen?[>:] ei tietenkään tyhjällä vattalla kellään uni tuu[;)] mut meil on ainaki huomattu että söi poika tissiä, korviketta tai velliä illalla niin ei mitään eroa unien pituuteen. Pulina, mä oon kans ihan säikähtäny parina iltana kun Liekki on unissaan oikeen kiljassu silleen hätäsesti[&o] niinku pahaa unta ois nähny ja sit jatkanu uniaan. Meillä on oikeestaan yöheräämiset pehmentyny muuten, ennen poika heräs aina huutaen kauheesti, nyt änisee ja ähisee ennenku huutaa, et jos mamma ei oo ihan silmät ristis niin ehin ottaa tissille ennen karjumista[:)]

Oon ihan äimistyny, kun oon lukenu noita vanhoja kaksplussia (2007) ja siellä puhutaan tassuhoidosta näihin unijuttuihin. En oo kuunapäivänä kuullu tälläsestä mistään muualta, ja niis on melki joka lehdessä se mainittuna. Eli kun lasta yritetetään vierottaa yöheräilystä, niin vaikka se huutais niin äiti tai isä ei saa tehdä mitään muuta kun laittaa kätensä vauvan päälle rauhottaaksen tän (siis siinä vaiheessa kun tietää ettei sillä oo enää nälkä öisin). Jos ottaa vauvan syliinsä tai muuta niin vauvan aktivoi [:D]

no muutama vuosi sitten, sillon kun noi isommat oli vauvoja, nää lehdet oli täynnä unikoulua, jossa lapsi huudatetaan uneen. Tassu hoito itseasissa toimii, ainakin meillä.. [:)]

Niin mäkin muistan serkkujen kohalla että tais olla tota huudatussysteemiä. Mutta meillä se nyt ei ainakaa toimi koska Nealla alkaa kertyy limaa jos se kauan huutaa ja sithän se yskis loppuyön sitä limaa pois [&:]  Sitä siis ei enää suositella, puhuin vaan ettei se toimis meillä vaikka suositeltaiskin. Mutta miksei nykypäivän vauva-lehdissä oo ollu mitään tämmösiä? Sitä mä lähinnä ihmettelen...

ei tästä pitäs kauan olla ku luin noista nukutusjutuista, oliskohan ollut kaksplussasta, ja siellä puhuttiin tosta tassuhoidosta.

Meillä se tassuttelu toimii ainakin tosi hyvin. No niin kyllä toimi aikasemmilla tuo huudattaminenkin ja hengissä ovat edelleen (minä sen taidan paremmin muistaa, se kun oli ihan helvettiä, en suosittele). Mutta olen kyllä tossa "aktivoinnista" ihan samaa mieltä niiden lehtien kanssa [:)] Tarkoitus ainakin meillä on, että muksu nukahtaa itse sinne omaan sänkyynsä, ei mun tai isänsä syliin. Myöhemmin pääsen tolla keinolla paljon helpommalla, ettei aina tarvitse viereen nukuttaa. Tosta sylissä nukuttamisesta kun ei ole pitkä matka vieressä nukuttamiseen ja kohta sitä sitten ollaankin perhepedissä. Näin kävi meillä. Ei siinä, jollekin tuo perhepeti on ihan ok, enkä sitä ala moittimaan. Ei vaan ole mun juttu, meillä sänky on mun ja miehen aluetta [:D] Toisen muksun kohdalla sitten otin opikseni, ja tuo onkin nukkunut alusta asti omassa sängyssä, paitsi jos on kipee. Sillon saa tulla mun viereen nukkumaan [:)]

Kannatti täällä vähän valittaa kun viime yö meni jo paljon paremmin [:)]
Poika söi 21.15 iltamaidon, mut ei nukahtanu tissille. Laitoin hänet omaan sänkyyn, jossa vielä höpötteli jonkin aikaa ja sit nukahti sinne ihan itekseen 21.45!![:D] Ite olin niin ihmeissäni, etten saanu heti unta, ajattelin vaan et kyl se kohta herää.. No, niinhän se sit heräs itkemään 22.30, mut sain rauhottumaan nostamatta syliin! Sit heräs 2.30 ja 5.45 syömään ja 8 ylös [:D] Toivotaan et jatkossakin nukahtais itekseen omaan sänkyyn, ite toivoisin ettei sit isompana vaatis mitään erillistä nukutusta.

Meillä nukkumis jutut on sujuneet alusta alkaen tod. helposti, muksu nukahtaa kun väsyttää. Iltasin voi laittaa syönnin jälkeen omaan sänkyyn ja sanoo hyvää yötä, niin neiti herää vast aamulla. Ikinä ei myöskään herää itkien tai huutaen. Herättyään iloisesti pölpöttelee ja kun menee katsomaan, saa todella leveän hymyn [:)]
Oon miettiny et voisko tää johtuu siitä että silloin syntymän jälkeen ei ollu sylissä ollenkaan, eli "tottu" nukahtaan "yksin"? Sillon kyllä äitin sydän oli särkyä monta kertaa, mut näin myöhemmin oon ilonen tosta nukahtamisesta.
Jaksut täältä kaikille "huonosti" nukkuneille.

Meilläkin alusta alkaen nukahdettu itekseen sänkyyn. Sairaalassahan kolme viikkoa meni myös niin... 

Huuih, jännittävä yö edessä.. [:-] Siirrettiin Roni tänään omaan huoneeseen nukkumaan, katotaan miten käy heräämisten kanssa! 

Tuosta nukuttamisesta on Kaskplus-lehden numerossa 3/2010, tosin ei siinä jutussa paljon ole uutta, mitä tässä ei oltaisiin jo käyty läpi. "Tassumenetelmällä voidaan opettaa yli puolivuotiasta lasta nukahtamaan itsekseen. Menetelmässä vauva pannaan iltarutiinien jälkeen sänkyynsä ilman tuttipulloa. Vanhempi painaa kädellään vauvan rauhoittavasti makuuasentoon, pitää kättään - tassua - siinä hetken ja poistuu ennen kuin lapsi nukahtaa. Jos vauvan itku voimistuu vaativaksi, hänet palataan tyynnyttämään tassulla. Jos vauvaa ei saada rauhoittumaan tassulla, hänet rauhoitetaan sylissä, mutta ei nukuteta. Rauhoittunut vauva pannaan takaisin sänkyyn, kuten alussa. Näin jatketaan kunnes vauva nukahtaa, ja myöhemmät heräilyt hoidetaan samalla tavalla".

Mä olen tuota vähän yrittänyt, mutta ei meillä oikein tuo tassuttelu tunnu auttavan. Melkein huuto vaan kiihtyy... ...no syliin sain sitten eilen taas rauhoitettua ja siitä sitten laskin takaisin sänkyyn nukkumaan. Ja sinne sitten ihan hyvin nukkuikin.

Taatu Miten sujui? Meillä siirryttiin ihan kivuttomasti kk sitten omaan huoneeseen [:)]

-Jaahas, päikkärit loppuivat.

Niissä mun lukemissa vanhoissa lehdissä korostettiin sitä, että syliin ei saa ottaa tai koko tarkotus menee pilalle. Himputti, kai se pitää johki vauvaan laittaan nyt palautetta että juttua kiitos!

Selasin nopeasti läpi vanhoja Vauva-lehtiä, niin ainakin numerossa 11/2009 on viimeksi ollut nukkumisesta.

Hyvin meni yö, vaan yhtälailla herättiin syömään -eli kerran. Nukkui 21.45-04.20, söi ja mölisi hetken, nukkui 04.50-8.00 ja tollon 8 aikaan kävin hakemas viereen, jossa söi ja siitä unta viel 10 asti :) 

Takaisin