Nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sophie82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sophie82

Kommentoinnin ninja
Miten saatte nukuttua ison mahan ja vauvan liikkeiden kanssa?

Mä joudun virittämään joka ilta tyynyjä ja peittoja niin että on jotenkin mukava olla. Ainoa asento jossa pystyn nukkumaan jotenkin mukavasti on kyljellä sikiöasennossa, yksi tyyny selän takana, toinen mahan alla ja sitten peitto jalkojen välissä.. Puolta pitää vaihtaa pari kertaa yössä, hitaasti ja rauhallisesti ettei pikkuinen vaan herää mahassa ja ala potkimaan :smiley-bounce012 Iltaisin on parempi odottaa että jumpat on jumpattu, niin että voi rauhassa asettua nukkumaan, iltajumppa loppuu yleensä siinä 23-24 aikoihin, riippuu siitä miten paljon mä olen liikkunut päivän aikana = miten paljon vauva on nukkunut. Aamulla herään 6-7 aikoihin joko nälkään tai siihen kun vauva alkaa heittää voltteja :blob7 Joo tiedän tämähän on vain alkusoittoa.. kauhulla mietin sitä kun vauva painaa sen reilut 3 kg eikä mahdu pyörimään kunnolla vaan kohdistaa potkut ja iskut aina samaan paikkaan... ja sitten synnytyksen jälkeen kaikki puuhat yön aikana... mä oon meinaan aika huonolla tuulella jos en saa nukuttua hyvin.. nim. hormooni-kiksejä odottava :laughing005

Vauvan liikkeet ei häiritse nukkumista, pikemminkin heräilen ja tunnustelen liikkeitä. Aivan kuin niitä tulisi tuntea jatkuvasti hereillä ollessa. Vauva mellastaa iltaisin ja yleensä heti aamusta kun heräilen kunnolla. Olen nukkunut katkonaisesti, helteet vaikuttaa taas uneen. Jostain nappasin vinkin, että liitoskipuihin auttaa tyyny polvien välissä. Olen nyt nukkunut niin, ja vain muutamina öinä kipuja tuntuu. Jos nojaan liian kovasti vatsaan kyljelläni, vauva potkii vastaan. Usein herään selältäni, vaikka se onkin huono asento. Nyt olen taas heräillyt viiden kuuden välillä, haaveilen viileämmistä öistä ja tasaisesta unesta. Aamut meneekin sitten sohvalla torkkuessa ja alkuraskaudesta tuttu iltaväsymys on palannut. Minun puolestani syksy saa tulla, viileys ja pimeys varmasti helpottaa nukkumista.

Nukkuminen vaihtelee, joku yö nukun hyvin ja joku yö saatan valvoa vessakäynnin jälkeen 2-3 tuntia ennen kuin nukahdan uudelleen. Tyynyä jalkojen välissä myös käytän, tosin olen sitä ajoittain käyttänyt ennen raskauttakin, jotta selkä ei kierry kyljellään nukkuessa. Kuumuus on myöskin vaivannut ja joku ihmeen hormoonihiki saattaa haitata uudelleen nukahtamista. Olen yleensä vilukissa, paitsi näin raskaana. Lisäksi olen aina ollut herkkä vedolle, niin ei voi ihan alastikaan ikkuna auki nukkua, muuten on lihakset jumissa. Aamulla myös tulee herättyä aijoissa, yleensä vessahätään tai nälkään. Olenkin miettiny millanen koliikkilapsi sieltä tulossa, kun äiti valmistetaan tällä tavalla vähiin unii. Aijemmissa raskauksissa ei uniongelmaa ole ollut ja lapsetkin ovat olleet aika hyviä nukkujia jo pienenä.

Mulla liitoskivut vaikeuttaa nukkumista. Olen aina öisin ollut kova vaihtamaan asentoa ja nyt se on aikalailla vaikeutunut. Eli heräilen useasti ja vaihdan hissukseen kyljeltä toiselle ja hetki menee ennenkuin uudelleen nukahdan. Vessassa käyn kaksi kertaa yössä ja hikoilen myös jotain hormonihikeä ja yölläkin on pakko käydä juomassa, kun suu aivan kuiva. Hormoneissa hyviäkin puolia on, koska nää heräilyt ja valvomiset eivät kuitenkaan uuvuta täysin. Aamulla klo 7 olen ihan pirteä, vaikka olisin nukkunut vain 5-6 tuntia. Ennen raskautta 8 tuntia meni helposti ja silti saatoin olla aamulla väsynyt.

Nukkuminen sinällään sujuu suhteellisen mutkitta. Poika tekee aina iltajumppansa juuri siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa nukkumaan, mutta olen huomannut, että syvään hengittäminen jotenkin rauhoittaa vauvaa ja usein itsekkin siihen nukahdan. Peittoja löytyy, yksi päältä, toinen jalkojen välistä ja usein kolmas vielä jalkojen altakin, eli tyynyjen sijaan tuen itseäni usein peitoilla.

Joskus yöllä olen herännyt niihin viiltäviin kipuihin, kun käännät asentoa ja vatsalihas venyy. Auts, tuntuu kuin repeäisi :(

Levottomat jalat, voi millä niistä pääsisi. Sätkin ja potkin, kuin rannalle joutunut valas, eikä mikään tunnu auttavan..

Välillä oikein naurattaa, että mitäköhän vieressä nukkuva mies ajattelee, kun ensin alkuyöstä huokailen ja hengittelen syvään, sitten puhisen kun käännän itseäni, ettei tulisi tuota ikävää repeämistunnetta ja kaiken lisäksi potkin ja sätkin jaloillani. Varmasti oikein mielekästä ja ennen kaikkea seksikästä yöseuraa :dance011

Mua tuskastuttaa eniten tää kuumuus joka vaikeuttaa nukahtamista eli minäkin toivon jo hartaasti viileiden syyssäiden tuloa!
Vauvan liikkeet ei häiritse öisin, enkä oo vielä joutunut ravaamaan vessassakaan, mutta mulla noi levottomat jalat on kyllä kanssa ärsyttävä oire. Tyynyjä pitää kasata jalkojen alle ja selän taakse ja milloin mihinkin, sopivaa asentoa on vaikeaa löytää ja useimmiten päädyn kyljelleni sikiöasentoon.
Jos vaihtaa nopeasti asentoa niin mahassa vihloo. Ja suu kuivuu ja janottaa koko ajan. JA olen kuulemma alkanut kuorsaamaan, o-ou ;)

Hihi... mun mielestä täällä suomessa on niin ihanan viiletä, voi nukkua pyjamahousuissa ja peiton alla :D

Nukkuminen on kyllä aikamoista. Hiki virtaa ja koko ajan täytyy kylkeä vaihtaa, vaikka kyljen vaihtaminen on nykyään urakka! :) pissalla pitää käydä 1-2 kertaa yössä. Onneks oon saikulla, eihän siitä mitää tulis jos töihin pitäis jaksaa herätä ja mennä ku koko ajan valvoo. Aamuyöstä uni tulee sit ja voin ehkä 4-5 tuntia nukkua sit putkeen. Itsessään vauva ei valvota potkimalla, aloittaa kyllä sitten potkuharjotukset ku oon hereillä. :)

-Sanuliini & papu 31+6-

Nukkuminen on kyllä aikamoista. Hiki virtaa ja koko ajan täytyy kylkeä vaihtaa, vaikka kyljen vaihtaminen on nykyään urakka ja välillä supistelee! :) pissalla pitää käydä 1-2 kertaa yössä. Onneks oon saikulla, eihän siitä mitää tulis jos töihin pitäis jaksaa herätä ja mennä ku koko ajan valvoo. Aamuyöstä uni tulee sit ja voin ehkä 4-5 tuntia nukkua sit putkeen. Itsessään vauva ei valvota potkimalla, aloittaa kyllä sitten potkuharjotukset ku oon hereillä. :)

-Sanuliini & papu 31+6-

Mä en oo nukkunu täyttä yötä oikeestaan rv 20 jälkeen.. pitää nousta pissalle joskus jopa 5-6 kertaa yössä... nyt on kolme päivää nukuttanu ihmeen hyvin! Vaan kaks kertaa käyny yössä wcssä ja muutenki nukahtanu helpommin! Tiedä sitte johtuuko tästä hirveestä himan raivaus operaatiosta jonka johdosta oon aika poikki! :p selkäsäryn takia on ollu pakko virittää tyynyjä ym. mut melkeenpä pakko kääntyä välillä selälle. Tässä raskaudessa ei oo kyllä tullu niin huonoa oloakaan siinä asennossa, joskin tuntuu et ei saa vedettyä kunnolla happea! Mullaki vihlovaa särkyä vatsalla aina välillä ja sillon tosi tuskasta yrittää kääntyä! Oottelen vaa sitä yötä ku herää ekan kerran siihe et on paita märkä, viimeks alko rinnat valuttelee jo paljon aiemmin! Loppu lähestyy onneks! :)

Hereillä klo 3.15, ei paljon naurata. Tunnin yritin saada unta, annoin periksi. Hiki, liitoskivut, nälkä ja jalkakramppi toimivat herättelijöinä. Kohta uutta uniyritystä.

Alisa mä niin manasin itteni sanomalla et nyt nukkunu paremmin. Olin minäkin vielä tuohon aikaan hereillä. Yhteensä unta katkonaisesti ehkä 3 h, mut näillä mennään! :p voimia päivään kaikille muille väsyneille! :)

Sen tässä kyllä oppii, että mahdollisuudet päiväuniin täytyy käyttää hyväkseen sitten kun vauva herättelee öisin.
Tuli nukuttua pari lisätuntia, taidan silti mennä vielä hetkeksi petiin. Tsemppiä muille zombeille!

Meillä tuli viime yönä nukkumisen kanssa takapakkia, (iso ja vilkas) koira teloi jalkansa ilmeisesti lasinpalaan illalla ja annettiin sen nukkua sängyssä jalkopäässä "valvottavana", ettei tassuun tullut haava rupeaisi kovasti vuotamaan tai elukka repisi tassukäärettä auki. Koira oli mielissään kun pääsi sänkyyn ja nukkui hyvin, mutta minun yöni meni hyvää asentoa pedatessa ja tuuppiessa koiraa vähän enemmän omalle puolelleen (tai siis miehen jalkopäähän), sillä kun on uskomaton kyky napata itselleen jokainen vapautuva neliösentti, kun liikahdan mihinkään suuntaan - ja kun kaikki palaset olivat kohdallaan, olikin ihan hirveä hiki tai pissahätä, tai sitten mies rupesi vieressä pyörimään omaa petaamistaan. Argh! :eek:

Muuten nukkuminen on sujunut yllättävän hyvin vaikka vähän katkonaisesti, hyvän asennon löytämiseen menee oma vaivansa ja 1-2 pissaretkeä tulee tehtyä joka yö, mutta olen nukahtanut helposti ja unen laatu on ollut ilmeisesti hyvää, koska en tunne oloani erityisen väsyneeksi aamuisin. Oikeastaan kun väsy iskee, se tapahtuu useimmin iltapuolella, jos on kotona puuhannut jaloillaan koko päivän tai jos ei ole syönyt kunnolla, varsinkin jos on lämpöisempi päivä.

Sekä kädet että jalat puutuvat toisinaan ja lonkkia saattaa aamulla vähän vihloa, varsinkin, jos olen nukkunut kovin sikeästi samassa asennossa pidemmän aikaa. Krampeista olen onneksi päässyt aika hyvin eroon koittamalla juoda tarpeeksi ja ottamalla magnesiumlisän käyttöön. Potkut eivät häiritse öisin, lähinnä rauhoittavat kun tietää, että masussa kaikki kunnossa :)

Mulla tänään 28+0 ja masu todella pieni verrattuna yhteen tuttavaan joka melkein samoilla viikoilla. Tän kanssa pystyn nukkuu vielä mahalteenkin.

Mä oon nukkunut itseasiassa ihan hyvin, huolimatta, että parisängyssä myös mies ja koira, yhteispainoltaan 130 kg.. Ja kummallakin taipumus unissaan kääntyillä mun puolelle, jolloin on melkoisen ahdasta meillä kahdella minussa. Yritän nukkua kyljelläni suositusten mukaisesti, jalkojen välissä peitto ja pään alla korkee tyyny, niillä pärjää. Välillä pitää nousta vessaan, mut ei semmosta ramppaamista kuin alkuraskaudessa. Väsymys taas on ihan vastaavaa kuin silloin. Tänäänkään en oo saanu MITÄÄN aikaiseksi, lojunut ja löhöillyt koko ajan ja tuntuu silti, kuin kovin rankka työpäivä takana! :( Ja toukka testailee minne kaikkialle saisi kantturoitaan tungettua ja mun kannalta hyvin epämiellyttävää. Yyhyy.. Josko se siitä. Pianhan se syntyy!

Vaihtelevia nämä yöt, toissayö meni ihanasti ja nyt heräsin taas puoli kuudelta. Nyt on kyllä aivan järjettömän kuuma, siksi varmaan heräsin. Olen ottanut panadolin parina iltana ennen nukkumaanmenoa, on auttanut iiitoskipuihin kivasti, niitä ei ole tuntunut samalla lailla yöaikaan kuin ennen.

Minäkin taisin viimein keksiä, mikä tepsii levottomiin jalkoihin ainakin omalla kohdalla. Käyn illalla suihkussa, jossa laitan suihkusta sen "hierovan" toiminnon päälle ja käyn jalat läpi ylhäältä alas kuumalla vedellä. Erityisesti keskityn jalkapöytään, jossa tuntuu et auttaa parhaiten. Sitten suihkun jälkeen vain kuivaus ja heti sellaiset ylipitkät puoleen reiteen tulevat säärystimet ja villasukat, joku vois melkein sanoa, et tulee hiki näillä helteillä ;)

Onko teillä jollain ollut flunssaa tässä viime aikoina? Itselle puski eilen flunssa ja olo on aivan raato. Ilmeisesti tämä raskaus turvottaa limakalvoja vielä lisää, kun flunssa tuntuu poskionteloissa ja korvissa saakka. Molemmat olivat eilen lääkärikeikalla ihan puhtaat, mutta erityisesti korvasärky on inhottavaa :smiley-angry017

Mulla jotenki käyny hankalaksi nukkuminen. Ennen oon ollu tosi hyväuninen, mutta nyt on ollu semmosta että menee tosi pitkään että saa unen päästä kiinni. Kokoajan muokkaa tyynyä toiseen asentoon, kääntyilee ja kääntyilee. Sitkun jossain vaiheessa se uni tulee alkaa semmonen jatkuva heräily.. Muilla samanlaista?

Takaisin