Nukkuma-asento?

Mä oon nukkunu viel ihan miten sattuu. :) Monesti nukahdan puolimahallaan toinen jalka koukussa ja herään kyljeltäni/selältäni. Mä luulen, et kehon tuntemusten mukaa tuun nukkumaan jatkossa.
 
Nukun kyljellään ja selällään.
Selällään nukkuminen voi loppuvaiheessa olla huono ku kohtu painaa isoja suonia. Monelle tulee selällään ollessa huono olo.

Mun mielestä omien tuntemusten mukaan voi mennä.
 
Selällään, kyljellään. Puolikyljellään pitkälti. Ja pitkulainen tyyny jalkojen välissä. Ilman sitä ei oikein oo hyvä.
 
Selällään tai jommalla kummalla kyljellä. Mikä nyt sattuu sillä hetkellä tuntumaan hyvältä...
 
Kyljellään tai selällään nukun. Mulle ei muuten viime raskaudessa tullut missään vaiheessa huonoa oloa selällään olemisesta. Sitä ihmettelinkin, kun siitä paljon puhutaan.
 
Eihä siitä välttämättä tulekaan huono olo. Ei mullakaa tullut. Mut paine vaa tukkii valtimoa mikä virtaa kohtuun. Et se siinä on vaarallisempi kuin huono olo. Joskus tää voi vaivata jo Keskiraskaudessa ilman, että äiti tiedostaa. Huomataan yleensä ultrattaesa ja sydänääniä kuunnellessa, että vauva ei voi hyvin. Ja jos istukka takana niin vauva voi painaa istukkaa ja hapensaanti heikkenee..
 
Mullakaan ei tullu viime raskaudessa selällään huono olo. Eikä useissa ultrissa ikinä ollut häikkää sykkeissä vaikka selällään aina olin. Istukka takana.
Et kai sekin on yksilöllistä...
 
On varmasti yksilöllistä tuo istukan paikka ja asentojen vaikutus vauvaan. En mä loppuraskaudesta viimeksikään pitkiä aikoja oleskellut selällään, vaikka siitä ei huonoa oloa tullutkaan. Askarrutti se vauvan hyvinvointi.
 
Balacenia: Ei minullakaan. Kaikki ei vaa oo yhtä onnekkaita. Netissä vaan pullollaan juttuja, että joillakin käy noin selälleen.

Tosin enpä ikinä tietosesti hakeutunut selälleen esikoisesta. Välttelin huolehtiakseni pikkusen voinnista. Just In case. :)
 
Oon maannut vielä vaikka missä asennossa, aika nopeasti keho ilmoittaa mikä asento ei ole hyväksi. Nukkuminen ollut nyt viikon verran ankeaa näiden nivus, alavatsa, selkä ja lonkkakipujen takia. Työnteko ollut myös aika tuskaa tällä viikolla kun pitäs päästä kyykkyyn ja pois vaikka kuinka usein ja vasen polvi on meinannut pettää alta.. :/
Yleensä ikinä en nuku selällään, vielä pystyn mahallaan nukkumaan, paras asento on kuitenkin peitto jalkojen välissä puoliksi kyljellään.
 
Kävin odottavien äitien fysioterapiaryhmässä ja siellä neuvottiin, että kannattaa varata reilusti tyynyjä nukkumista varten. Olenkin nyt nukkunut kyljelläni kaksi tyynyä pään alla (siten, että hartia jää tyynyjen ulkopuolelle) ja kaksi tyynyä jalkojen välissä. Mulla tuo on helpottanut hartia- ja selkävaivoja, mitä ehti jonkun verran tulemaan ennen kuin sain tuon ohjeen.
 
Kävin odottavien äitien fysioterapiaryhmässä ja siellä neuvottiin, että kannattaa varata reilusti tyynyjä nukkumista varten. Olenkin nyt nukkunut kyljelläni kaksi tyynyä pään alla (siten, että hartia jää tyynyjen ulkopuolelle) ja kaksi tyynyä jalkojen välissä. Mulla tuo on helpottanut hartia- ja selkävaivoja, mitä ehti jonkun verran tulemaan ennen kuin sain tuon ohjeen.

Mä oon nukkunut jo kuukausia ilman tyynyä niin ei muuten koske niskoihin, tyynyn kanssa koskee :/
 
Mun on pitänyt luopua selälleen/vatsalleen nukuttavast tyynystä ja ottaa korkeampi tyyny käyttöön. Nukun puoli selälleen/kylkiasennossa ja toinen tyyny jalkojen välissä
 
Mä herään nykyää tosi usein öisin siihen et nukun selällee ja se on outoo kun en yleensä ikinä nuku selällee :D
 
Sama homma Jupa! Mahallaan, toinen jalka koukussa, nukahdan vieläkin kuten aina (mun maha on kuitenkin vielä aika pieni), mutta kun yöllä herää, onkin usein selällään. Oikeaoppisesti kyljellään en vaan osaa nukkua tai nukahtaa (paitsi lusikassa miehen kanssa... joka ei siitä tykkää, kun tulee kuuma :) ) ja miten sitä ylipäätänsä voi unissaan vahtia missä ja kuinka oikeaoppisesti sitä kulloinkin taju kankaalla makaa? :goodnight
 
Pitää varmaan tehdä peitosta sellainen pötkylä siihen asti kun lidlin tulee taas niitä vartalotyynyjä. Ei viitti 50e maksaa niistä jostain erikoiskaupasta...
 
Oon yrittäny nyt harjotella vasemmalla kyljellä nukkumista kun luin jostain että se olis raskaana ollessa parempi kuin oikealla kyljellä nukkuminen.. On kyllä vaikeeta, ja jos siinä asennossa onnistun nukahtamaan niin usein herään kuitenkin toiselta kyljeltä tai selältään. Usein toi puolimahallaan toinen jalka koukussa on paras asento, mutta en tiedä sitten kun maha on isompi. Aika vähiin kyllä käy vaihtoehdot jos selällään ei oo hyvä, mahallaan ei vaan pysty ja kylkiasennoista toinen puoli on parempi :D
 
Mie oon nukkunu just oikealla kyljellä. Paljon parempi kuin vasen. Ei oo yleensä ollu väliä, mutta nyt ero kuin yöllä ja päivällä.
 
Takaisin
Top