NT-ultra

Enpä oo ennemmin kuullu et nt-ultra olis tehty vatsan päältä! Seinäjoella ainakin mulle joka kerta (5x) tehty sisäkautta.. :wideyed: rakenneultra sit kyl vatsan päältä.
 
Minunkin NT-ultra tehtiin vatsan päältä viikolla 13. Kaikki aiemmat kyllä sisäkautta.
 
Jorvissa myös tehtiin vatsan päältä nt-ultra. Ymmärtääkseni tekevät myös sisäkautta jos ei päältä saa kunnolla katsottua.
 
Huomenna se vihdoin olisi, nt-ultra! Jännittää!! Täälläkin on aina (2×) tehty vatsan päältä tuo nt-ultra, mutta kertokaahan nyt kun en millään muista että pitikö virtsarakon olla tyhjä vai täysi kun menee ultraan?? :eek:
 
Se riippuu ultralaitteiden iästä: uusilla tyhjä ja vanhoilla täynnä.

Huomenna se vihdoin olisi, nt-ultra! Jännittää!! Täälläkin on aina (2×) tehty vatsan päältä tuo nt-ultra, mutta kertokaahan nyt kun en millään muista että pitikö virtsarakon olla tyhjä vai täysi kun menee ultraan?? :eek:
 
Mä kyllä luulen että ne ilmottais jos rakon pitäisi olla täynnä. No, luulis.. Mäkään en tiennyt et täysi vai tyhjä, mut kävin sit viel vessassa just ennen kun kutsuttiin sisään kun pissatti (jännitti) niin paljon. Ei puhunut mitään, eli oli vissiin ok. Soita neuvolaan jos mietityttää. :) Meillä kans täällä ultrattiin vatsan päältä (rv11+4).
 
Meillä Kuopiossa ultrattiin myös vatsan päältä, mut sanottiin kyllä että jos sitä kautta ei saada hyvää näkyvyyttä, niin tarvittaessa ultrataan sisäkautta. Ja täällä ainakin sanottiin, että olisi hyvä olla jonkin verran virtsaa rakossa, että heijastaa paremmin. Aiemmin ilmeisesti on ollut niin että sisäultrassa pitäisi olla rakko tyhjä ja vatsan päältä ultratessa täynnä, mutta ilmeisesti uudemmilla laitteilla näkyy vatsan päältä vaikka olisi rakko tyhjä. Kannattaa varmaan kysäistä neuvolasta, jos mietityttää :) Tai varmuuden vuoksi mennä rakko täynnä; helpompihan se on sitten käydä pissalla ennen ultraa jos pitäisikin olla tyhjä, kuin taikoa yhtäkkiä sitä pissaa sinne rakkoon jos on just käynyt ja olisikin pitänyt olla rakko täynnä :D
 
Minulle neuvottiin selkeästi (Kätilöopisto), että rakon pitää olla tyhjä ja että vessassa kannattaa käydä juuri ennen tutkimukseen menoa. Tutkimus tehtiin siis vatsan päältä. Kun tuossa samaisessa Kätilöopistolla tehdyssä NT-ultrassa otus ei suostunut liikkumaan lokoisasta asennostaan kohdun pohjalla yskimisten ja tasajalkapomppujenkaan jälkeen, niin meidät lähetettin laskiaispullakahveille kahvilaan. Hoitaja sanoi lähtiessä, että muista sitten käydä uudelleen vessassa kun tulette takaisin, sillä rakko oli jo alkanut täyttymään.

Myöskään sisäkautta tehdyissä tutkimuksissa ei ole koskaan sanottu, että rakon pitäisi olla täynnä, ja olenkin käynyt vessassa aina ennen tutkimusta. Julkisen puolen NT-ultraa lukuunottamatta ollaan kyllä käyty tosi modernilla klinikalla, jonka laitteet on uudet ja paremmat kuin esim. Kätilöopistolla.
 
Mulla on aina tehty kaikki ultrat vatsan päältä, myös varhaisultrat. Hyvin on näkyny, vaikka jonkin verran ylimäärästä mahassa onkin.. :D
 
Kysäisin asiaa ja pari tuntia pissimättä pitää olla. Ja vatsan päältä siis tehdään. Hullua ettei muista tätäkään edellisistä kerroista! :confused:
 
Riippuu siis laitteesta, eli vanhoissa täynnä ja uudemmissa tyhjä. Kaikkea sitä oppii :)

Meillä on tänään "väliultra (17+1) "perhelääkärin" luona. Taas tuntuu siltä, ettei siellä kuitenkaan kaikki hyvin ole. Tuli jopa mieleen, että pitäisikö kipaista tässä välissä hakemaan doppler jostain lähiliikkeestä, niin tietäisi ainakin onko otus elossa. Tämä pessimismi ei varmaan lopu ennen kuin otus on ulkona...
 
Meillä on tänään "väliultra (17+1) "perhelääkärin" luona. Taas tuntuu siltä, ettei siellä kuitenkaan kaikki hyvin ole. Tuli jopa mieleen, että pitäisikö kipaista tässä välissä hakemaan doppler jostain lähiliikkeestä, niin tietäisi ainakin onko otus elossa. Tämä pessimismi ei varmaan lopu ennen kuin otus on ulkona...[/QUOTE]

Tiedän tunteen, me ei olla käyty kuin nt-ultrassa ja koko ajan miettii, että jos siellä ei vauva olekaan enää elossa. Oireet ovat hävinneet (paitsi väsymys), maha ei kasva, tissit ei kasva. Huoh. Oon kyl oikee perus pessimisti :woot:
 
Meillä on tänään "väliultra (17+1) "perhelääkärin" luona. Taas tuntuu siltä, ettei siellä kuitenkaan kaikki hyvin ole. Tuli jopa mieleen, että pitäisikö kipaista tässä välissä hakemaan doppler jostain lähiliikkeestä, niin tietäisi ainakin onko otus elossa. Tämä pessimismi ei varmaan lopu ennen kuin otus on ulkona...

Tiedän tunteen, me ei olla käyty kuin nt-ultrassa ja koko ajan miettii, että jos siellä ei vauva olekaan enää elossa. Oireet ovat hävinneet (paitsi väsymys), maha ei kasva, tissit ei kasva. Huoh. Oon kyl oikee perus pessimisti :woot:[/QUOTE]
Mulla ihan samat fiilikset ku teillä.. Tai just siinä mielessä, että välillä hermoilee et onko kaikki hyvin kun ei potkut vielä tunnu ja maha ei oo hirveesti kasvanu. Kun siitä nt-ultrasta on niin pitkä aika ru:aan. Pääsispä iteki väliultraan! Toisaalta mua kyl helpottaa niin paljon kun voi kuunnella sydänääniä kotona. Kuuntelen n. joka toinen päivä. Mutta pääsääntöisesti oon kyl luottavainen. :happy: koska nt-ultrassa ei ollut mitään huomauttamista eikä kohonnutta riskiä kromosomipoikkeavuuksiin. Haluan olla positiivinen ja uskoa et tää raskaus menee loppuun asti hyvin. :)
 
Väliultrassa kaikki hyvin. Reisiluu vastasi päiviä 17+1 tismalleen, mutta pää ja vartalo olivat vähän isompia. Tämä on kuulemma ihan normaalia ja riippuu sikiön asennosta. Reisiluu selkeämpi mitata.

Virtsarakko erottui, mikä kertoo siitä, että munuaiset toimii. Lapsivettä normaali määrä (reilu litra), sikiön paino noin 215 grammaa ja pituus noin 13 cm. Istukka vahvasti kiinnittyneenä keskelle takaseinää ja napanuoran verenvirtaus vahvaa ja tasaista. Kuvia tuli mukaan 8 (perhelääkäri on hövelö :) ) ja niitä on nyt yhteensä varmaan 30. Pitää skannata pian, niin ei tule hirmuista urakkaa kerralla.

Jemppuli: Mun vatsa pompsahti pysyvästi esille pari päivää sitten, mutta sikiön koko, lapsiveden määrä ja kohdun korkeus (navan kohdalla) selittää asian. Ei se enäö turvotusta ole tai rasvaa. Liikkeitä en minäkään tunne.

April: Minäkin olen lähes täysin oireeton ja vaikka se on tietysti hieno juttu, niin aiheuttaahan se ehkä enemmän epäuskoa siitä, että ollaanko tässä edes raskaana...
 
Joo toi on hassua kuinka se ultrakäynti tai sykkeiden kuuntelu tuntuu auttavan ehkä viikon pari ja sitten taas alkaa jännittää onko kaikki varmasti kunnossa!!! :rolleyes:
 
Huuuh! Nyt on ultrassa käyty ja kaikki hienosti! Rauhallinen viikkoja täysin vastaava pikkuinen siellä köllötteli. [emoji7] viikkoja nyt siis12+1 ja laskettuaika pysyi samana. Yllätyksenä saatiin tietää myös sukupuoli!! Ei tietysti voinut 100 % varmuudella sanoa mutta harvinaisen hyvä näköyhteys kuulemma oli! Rakenneultrassa sitten varmistellaan. :)
 
Takaisin
Top