Niskapoimu-ultra

Mulle oli tullut jo tulokset virtsanäytteestä mut muita ei. Toisaalta perjantaina tulee vasta viikko täyteen kokeiden otosta. No josko asia selviäis sit viimeistään siellä ultrassa maanantaina.

Täällä neuvolassa sanoi, että labratulokset menee suoraan lääkärille ja niistä kuulee sitten sitä kautta. Tulevat varmaan OmaKantaan vasta sitten, kun tuloksista juteltu asiakkaan kanssa. Ihan hyvä kyllä, ettei tule lähdettyä omin päin googlailemaan tuloksia.

Mulle oli tullut jo tulokset virtsanäytteestä mut muita ei. Toisaalta perjantaina tulee vasta viikko täyteen kokeiden otosta. No josko asia selviäis sit viimeistään siellä ultrassa maanantaina.
Mitä virtsanäytteestä katsotaan? Liittykö sekin siihen seulontaan vai johonkin muuhun? Mulla meinaan ei sanottu muuta kuin että otetaan verikoe ja olen maanantaina menossa sinne.

Mä en muista mitä kaikkia ne lyhenteet oli niissä vietsatuloksissa (vaikka ne googletin), mutta esim.
multa löytyi oireeton virtsatulehdus ja neuvolasta soitettiin heti seuraavana päivänä, kun tulokset oli tulleet omakantaan. Mulla on ollut virtsatulehdus aika usein elämässä ja se on kyllä tosi kivulias. Nyt ei mitään oireita eli kaikkea tää raskaus saa aikaan. No, hyvä kuitenkin, että tällainenkin löytyi.

Mitä virtsanäytteestä katsotaan? Liittykö sekin siihen seulontaan vai johonkin muuhun? Mulla meinaan ei sanottu muuta kuin että otetaan verikoe ja olen maanantaina menossa sinne.

Mie kävin äsken verikokeessa ja vein virtsanäytteen. Verikokeesta katotaan ne seulontajutut ja sit jotain sukupuolitestejä. Olikohan veriryhmämääritys sitten myöhemmin? Ja virtsanäytteestä katotaan bakteeriviljely ettei oo oireetonta tulehusta.

Ilmeisesti vaihtelee kunnittain, Helsingissä sanottiin että nykyään otetaan kaikilta näyte. Tulehdustahan siinä katsotaan, kun ei se tikkutesti ole täysin luotettava.

(Hoopakka ehtikin väliin)

Helsingissä tehdään veriryhmämääritys myös ja jotkut vasta-aineet. Joskus harvoinhan vauvan ja äidin veriryhmät voi olla jotenkin väärällä tavalla erilaiset toisilleen, en muista tarkkaan mikä siinä oli, mutta pitää kuitenkin ottaa huomioon.

Jos äidillä on veriryhmä Rh- ja sikiöllä Rh+, täytyy äidille antaa immunoglobuliini (en muista tarkkaa nimeä) piikki raskauden aikana. Itellä on veriryhmä O- ja neuvola jotenki kämmi esikoisen kohdalla sen veriryhmämäärityksen niin sain varmuudeksi ton piikin. Esikoinen olikin sitten A- eli turhaan sain sen. Sain piikin myös viime syksynä keskenmenon jälkeen.

Ultrasta kotiudutti ja kaikki oli kunnossa, vastasivat 11+6, eli poksunkin torstain sijaan aina perjantaisin. Labratulokset kuulenkin vasta seuraavalla neuvolakäynnillä. Joku tulos tulee jo etukäteen Kantaan, mutta eihän se jäänyt mieleen, että mikä niistä, kun oli mieli vähän herkillä. :)

Mulla oli ne labratulokset tulleet jossain vaiheessa sinne omakantaan.
Ultran jälkeen sain samana päivänä Netpostiin kirjeen siitä Downin syndroomaseulonnan tuloksista. Aika nopeesti tulkitsivat.

Voisin lainata edellistä tekstiä sellaisenaan :D Tänään kaikki ok ja la heitti juurikin yhdellä päivällä. Näissä hetkissä vähän aina tulee haikea olo kun muut siellä odotteli oletettavasti puolison kanssa ja ite yksin. Mutta ihanista kuulumisista ja ultrakuvista saa voimaa :)

Torstaina ultra, ja nyt alkaa jännittämään jo hirveästi! Saa nähdä tuleeko nukuttua edeltävänä yönä ollenkaan.

Pitikö nt-ultraan liittyviä verikokeita varten olla syömättä/juomatta?

Takaisin