Nimiehdotuksia

Kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia tarvitaan. Kirkkoherran luvalla riittää yksi. Löytyisikö isovanhemmista kirkkoon kuuluvia, jotka voisi merkata kummeiksi kirkon rekisteriin? Käytännössä sitten kummeina voisi toimia, teidän tavalla, valitsemanne kirkkoon kuulumattomat ystävät tms.

Meillä oli esikoisella kaksi kummia kirkon rekisterissä ja kolmas, joka ei kuulunut kirkkoon ja jolle tehtiin itse oma kummitodistus.
 
Ei isovanhemmatkaan kuulu kirkkoon! No, kaipa me jostain pari kumminkaimanserkkua löydetään jotka kuuluu viel kirkkoon. Harmittaa kun menee nii vaikeeks taas mukamas helppo asia :sad001
 
Seurakunnalta voisi myös kysyä, jos löytyisi jotain vapaaehtoisia, joita voisi käyttää kummeina kasteessa.
 
Muistelisin, että jos ei ole kummeja omasta takaa (siis kirkkoon kuuluvia, ja btw ortodoksiseen kirkkoon kuuluva kelpuutetaan myös evankelisluterilaisessa kummiksi), niin seurakunta "tarjoo" sellaset. Mutta en tiedä miten se sitten käytönnössä on; onko sitten kuitenkin höhlää jos vieraita ihmisiä on siellä ristiäisissä kastemaljan vieressä...? Kummi voi olla myös poissa, mutta pitääkö kuitenkin jonkun "kirkollisen" kummin olla paikalla.
 
Meillä ei ole kenenkään lapsen kohdalla nimeä edes kovasti mietitty ennen syntymää. Lapsen synnyttyä on alkanut fiilistely ja neljännen kohdalla istuin pitkään sairaalassa tyttö sylissä ja yritin napata kiinni, että mikä mun alitajunnassa pyörii ja sitten hoksasin. Nimi oli meistä molemmista nappivalinta, mutta liian erikoinen ja neiti sai toisen nimen. Nyt, 9v myöhemminkin, me molemmat vanhemmat ja lapsi itse ollaan sitä mieltä, että se erikoinen nimi olis ollu parempi, vaikka annettu nimikin on loistava.
 
Meillä yksi tulevista kummeista ei kuulu kirkkoon, mutta liittyy hieman ennen ristiäisiä ja eroaa taas ristiäisten jälkeen.. Se kun nykyään on niin helppoa ja nopeaa netin kautta tehdä.
 
jos molemmat vanhemmat kuuluu kirkkoon on lapsikin kastettava kirkkoon. Näin sanoo uskonnonvapauslaki. Opin se viime vuonna perhevalmennuksessa ja olin ihan pöyristynyt, että on olemassa moinen "vapaus" joka onkin pakko...
 
Onko totta oikeesti? Tarviikin ruveta etsiin netistä tietoo.. Ollaan kokoajan oltu sitä mieltä että pojua ei kasteta vaan saa itse päättää 15 vuoden iässä haluaako liittyä kirkkoon..
 
Meilläki on tuo kummi ongelma. Melkein kaikki joita haluaisi kysyä kummiksi, ovatkin eronneet kirkosta. Alkaa ehdokkaat loppua kesken.
 
Meillä on nyt nimi päätetty. Esikoinen on Akseli Timo Tapani ja pikkuveljestä tulee Artturi Tapani Asser :)
Tapani on mun miehen ja hänen isänsä toinen nimi ja Asser on mun papan toinen nimi. Se on vähän harvinaisempi niin tykästyttiin siihen :)
Miltäs kuulostaa? :)
 
Meillä töissä porukka koitti veikkailla nimeä ja tuli siellä oikeakin veikkaus mut mä vaan vastasin pokalla naamalla jokaiseen ehdotukseen et "Joo, toiki olis hyvä!" :p

Mä "puhuin" miehen ympäri kasteasias, eli sanoin et muksu kastetaan ja piste :grin sit viel ku ne kummit löytyis ni olis asia valmis..phuh
 
Jaloppi, olipa kiva kun tarkistit. Mua hämäs toi asia, kun sen eräs pappi meille vuosi sitten kertoi. se on siis oikeasti uskonnonvapauslaki :)
 
Kyllä me ollaan poikaa jo mahassa ollessaan kutsuttu nimellään vaikka sukupuolesta ei ihan varmoja oltukaan. Lopulta kutsumanimi vaihtui ?-Idaksi. Tuo kys.merkki siis poikamme nimi. En halua teillekkään vielä kertoa. :wink Nyt sitten jo kutsumme häntä nimeltä mutta pitää olla varovainen ettei kukaan kuule sitä. Ärsyttää kun eilenkin sitä yritettiin udella vaivihkaa ja vauvansängyn lapusta kysellä että onko siinä ne tiedot..juu on ja nimi. Sen olemme kertoneet että yksi toisesta nimestä on Juhani..se kiertää miehen suvussa. Siinä se saa luvan kelvata. Mitä hauskaa jos kaiken heti paljastaa? Nimiä joita mietimme mutta ei käytetty: Aaron, Arttu.. Saa käyttää mut ei oo pakko! Yritettiin myös vääntää minun isän isän isän nimestä jotain mutta se on niinkin kauhea kuin Albiinus!!! :D
 
Pitäiskin ihan vitsillä alkaa kutsua sillä nimellä..että jos vahingossa sanoo sen jollekkin niin ei haittaa :D
 
Meidän pojalle tulee toiseksi nimeksi myös mieheni isän nimi. Olisi kiva myös antaa oman isäni nimi, mutta en halua liikaa nimiä. 2 nimeä on enemmän kun tarpeeksi.
 
Takaisin
Top