Neuvolat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jonsson
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No eli siksipä varmaan meillä käytäntö onkin että se kunnan neuvolalääkäri aika on sitten vasta +30 viikoilla.. sitten siitä kohdunsuun tilanteen tsekkauksestakin jo enempi ehkä hyötyä ja muutenkin sitten kartoittaa tulevaa synnytystä yms.

Eli en jää mistään paitsi vaikka meille ei sitä aiemmin tarjota. :D

Meillä oli eka neuvolalääkäri, kun oli menossa rv7+6, ei siis yhtään turha, kun ultrasi ja todettiin pikkuisen syke ja paikka kohdussa :) Samalla myös otti papa-kokeen, kun aikaa oli mennyt edellisestä.

Niin no alkuraskaudessa toki helpottava jos pääsee jo kurkkaamaan, että onko sielä joku kyydissä. :)
Itsekin sain kuin sainkin sen ylimääräisen lääkäriajan sillon seiska viikolla, kun anelin ja sattui peruutusaika löytymään :D mutta sillon vaan katsottiin että vauvan alku löytyy ja on oikeassa paikassa.

Ja tuosta Papa kokeesta kysyisin, että millä perusteilla se otetaan raskausaikana?
Itselläni oli viimeksi as-cus (joku?) ja kontrolli piti olla puolen vuoden päästä. joka olisi ollut nyt tässä kuussa. Äitipolilla ensin meinasivat ottaa, kunnes totesivat koneelta tietoja katsoessa että "eihän täällä mitään solumuutoksia ole ollut, joten ei oteta nyt. otetaan jälkitarkastuksessa"

Mulle naistenpolin lääkäri sanoi ettei raskaus- tai imetysaikana kannata ottaa papaa, koska vaikuttaa tulokseen. Mulla edellinen otettu 2010 eikä tuloksia näy mun tiedoissa. Jossain vaiheessa pitäis uusia, luultavasti ku täytän 30 :)

Eli raskausaikana papatulos ei ole sitten luotettava? No se selittää kyllä miksi eivät vielä halunneet ottaa.. sanoi kyllä, että eri asia jos olisi ollut selkeitä solumuutoksia (=syöpäepäilyä)

Höh, hassua että se täällä sitten otettiin. Vaan eipähän siitä haittaakaan ole, kaipa ne osaa katsoa tuloksen raskaudesta huolimatta.

Hei tuli muuten mieleen, että pitäisi vissiin suuhygienistille aikaa tässä kohta varailla.. neuvolasta ohjeistus oli että 13-20 viikoilla. Joko muut varailleet? Ja miksi niin tarkkaa että ennen 20 viikkoa? :o

Täälläkään ei oteta papa-koetta raskausaikana. Muuten tulee 5v välein kutsu siihen ja kerran pitää itsellä käydä tuossa välissä eli täällä suositellaan papa-koetta 2,5v välein.

Suuhygienistillä kävin viime viikolla ja sanoi että siksi pitää käydä kun syljen eritys ja koostumus muuttuu raskausaikana. Tarkistetaan ettei isompia tulehduksia tai muita ongelmia ole suussa, josta voisi tulla vakavampiakin seurauksia :happy:

Löysinpäs minäkin tieni tänne. :)

Tänään oli toinen neuvolakäynti. :) Mieskin pääsi mukaan, joten koko perheen voimin mentiin. Sydänäänet oli ok ja todella nopeasti pienen sydän hakkasi, hirveä meno päällä. :happy: Hemoglobiini oli laskenut entisestään, ensimmäisellä käynnillä hb oli 116, nyt 110. Kohtu on viikkoihin nähden normaalisti kasvanut, eli juuri navan alle yltää. Painoa on 16:sta viikon aikana tullut vain 1kg. Otettiin nyt samalla kaikki kolme influenssarokotteet, toivottavasti pojalle ei lämpöä nouse. :nailbiting: Seuraava neuvolakäynti on tammikuussa, mutta pääsee sitä ennen taas käymään kun pojan 1wee neuvola on ensi kuussa. :)

Mä vasta kävin hammaslääkärillä, ja kysyin samalla tuosta hygienistilla käynnistä. Sanoivat, että voin käydä tatkastuksessa keväällä tai vaikka synnytyksen jälkeenkin vasta :)

Mulle ei neuvolassa oo mainittu mitään suuhygienistin tarpeellisuudesta tai siitä millä viikoilla siellä pitäis raskauden aikana käydä, mutta koska tiesin että raskausaikana suuhygienian tärkeys korostuu mm. suuremman reikiintymisriskin vuoksi niin kävin sitten rv 14 tarkastuksessa, jossa onneksi todettiin kaiken olevan kunnossa :)

Eilen oli neuvola 155-177 sykkeet. Vahva arvaus tällä hetkellä että tyttö on kun esikoisesta oli huomattavasti pienemmät. Tyttöolo ollut ja äiti sanoo mahasta että tyttö :D

Toissapäivänä oli pitkästä aikaa neuvolaan aika ja kaikki hyvin :love017

Pikkunen jylläsi mahdollisimman paljon ja hyvä että saatiin edes hetki kuunnella kunnolla sydämenlyöntejä.. sykkeet oli +145 ja vatsan mitta 16cm :laughing021

Painoa ei ollu tullu ku +800g reilussa kk, joten oon kyllä hyvin tyytyväinen. Elopainoa valmiiksi on vähän liikaa! Seuraava aika on sitte rak.uä 27.12, Neuvola tammikuun lopussa ja noiden väliin täytyisi itse varata aika sokerirasitukseen.

Takaisin