Neuvolat & Ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja neppis-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin on tanaan neuvola, se laakari onneks ultraa aina kun kayn siella, niilla kun on omat koneet! Eli ekaa kertaa mennaan :) voi kun nakis sydamenlyonnit.......pitas viela pari tuntia jaksaa olla normaalisti toissa. Huh.

Eka neuvola 2.11 ja lääkäriaikakin nyt 8.11 perä jälkeen :))) Kovasti ensiviikkoa odottaen! ^^

Kukkis82: Sama juttu. En haluaisi vielä herättää huomiota ja epäilyksiä töissä, kun vasta aloitan siellä hoitovapaan jälkeen, ja uusi raskaus on ihan alussa. Oli hirvee sumpliminen neuvola-ajassa, kun ei kuulemma ekoja aikoja anneta klo 15 jälkeen.

Me ollaan kyllä miehen kanssa molemmat osittaisella hoitovapaalla, mutta tietysti eri päivinä. Esikoinen on jo vilkkaassa iässä, joten olis kiva mennä neuvolaan yhdessä, että pystyy keskittymään siellä muuhunkin kuin lapsen paimentamiseen.

Monen viikon ajalle löytyi sitten yksi sellainen aika, että onnistuu molemmilta. Mä olen vapaalla tuona päivänä ja miehellä on iltavuoro niin päästään aamupäivällä menemään sinne koko porukka. Meillä on muuten todella huonot kokemukset äitiysneuvolan tädistä viime raskaudessa, joten siksikin menen sinne vähän karvat pystyssä ja on hyvä, että mieskin on tukena. Onneksi se sama täti ei ole siellä enää töissä, mutta pikkaisen varautuneena sinne menen tästä syystä.

Eka neuvola takana ja ultrakin varattu :)  Eli pienokaista päästään kurkkaamaan 20.11.  Pitkä odotus edessä!  Lapsille en tällä kertaa edes yritä saada lapsenvahtia, meillä ei oo oikein semmosia lähipiirissä.  Sen sijaan varaan heille päivähoitopaikan, semmosen tilapäisen hoitoapupaikan kotihoidossa oleville, ultrapäiväksi.  Saapa sitten käydä rauhassa ultrassa, labrassa ja vaikka syömässä ton ukonretaleen kanssa :)  Kotiäidin vapaapäivä, harvinaista herkkua ;)

Paljon puhuttiin semmosta mikä ei ihan vielä ajankohtasta ole.  Synnytyksestä, imetyksestä jne.  Ohjeistettiinkin jo että sairaalaan sitten äkkiä, meidän tyttö syntyi siis 2h sen jälkeen kun oltiin sairaalaan ehditty ja vielä laitokselle mennessä tuntu siltä että ois ehtiny vielä kotona odottelemaan.  Nyt ois riskinä että ei ehtisi sairaalaan asti.  Ja ylimäärästä ultraa loppuraskaudelle väläyteltiin myös kun nää aikasemmat on olleet isoja, reilusti päälle nelikilosia syntyessään.  Seurailtaisiin sitä vauvan kokoa ettei liian isoksi pääsisi kasvamaan.

Hykerryttää kun näitä asioita ajattelee vaikka tuntuu että sinne on ikuisuus aikaa!

Seuraava visiitti näissä asioissa on siis np-ultra, neuvolalääkäri siitä reilun viikon päästä ja sitten seuraava käynti onkin rakenneultra.  Eli isolla kädellä on karsittu kaikki alkuraskauden neuvolakäynnit, pitää sitten rv22 varailla aikaa terkkarille.

Juu kävin siis tänään ihka ensimmäistä kertaa neuvolassa. Siellä otettiin hemoglobiini, verenpaine, pissanäyte ja paino. Sain paljon esitteitä ja sellaisen vau-kalenterin. Keskusteltiin tulevista käynneistä yms. Seuraavalla kerralla 21.11 otetaan taas pissanäyte ja muut ja sen jälkeen lääkärille ja siellä dopplerilla kuunnellaan sydänääniä. Sitten pitäis alkaa pikkuhiljaa varaileen aikoja niihin seulontoihin/ultriin jotka on terveystalolla. Mun laskettu aikaki vaihtu nyt toistaseks niin että se olis 30.5 mutta siihen en kyllä usko että olisin nyt jo 8+5 mutta näillä mennään siihen asti kunnes saa tietää sen oikean, jättäydyn siis kesäkuisten ryhmään :)

No voi itku, nythän mä sen tajusin etten mä saanu tällä kertaa sitä vaun kalenteria :(  Kauhee pettymys, mihin mä nyt kirjaan mun tuntoja läpi raskauden?  Tai siis voihan niitä kirjotella vaikka ruutupaperille mutta ei se oo sama kun aikasemmat raskaudet oon kuitenki  pitäny päiväkirjaa siihen vaun läpyskään :'(

Mitäköhän mää oon sekoillu aikasemmassa viestissä;alkiolla pituutta siis oli 9mm(ei 0,9mm) :D Meillä varsinainen neuvola ens maanantaina eli 29.10. jolloin raskausviikkoja 9+0. Ei varmaan ala sydänääniä kuuntelemaan,mutta kyllä ajattelin kysyä,että voisko edes yrittää... :)

Ekassa neuvolassa käyty. 
Normi jutut vaan käytiin lävitte, sama th oli mulla tuossa ekassakin loppuraskaudesta niin tieskin vähän meistä etukäteen ja oli pystyny sillai täyttämään niitä valmiiksikin.
Jotenkin jännitti mennä, vaikka eihän tästä ees kauan ole kun on siellä samassa huoneessakin istunu. :D
Viikon päästä ultra ja toivotaan, että kaikki hyvin kipuilusta huolimatta.

Varhaisultra takana! Oli kyllä aika fiilis miehen kanssa odotella vastaanotolle, ensimmäinen kerta molemmilla... Laskettuna tänään piti olla 7+0, arvasin ettei ihan näin paljoa vielä ole, mutta löytyi sieltä haluttua asia kuitenkin! 3,3mm, viikot 6+0 ja sykehän sielä naputteli omaan tahtiinsa :) Uskomaton tunne! Alussa toki vielä mutta ollaan päätetty iloita jo tästä, surraan sitten jos sikseen on!

Ihania uutisia kaikilla! 

Meillakin oli eilen eka ultra, taalla kun ultrataan aikaisemmin kuin Suomessa. Ma laskeskelin et ois ollu 6+6 eilen mutta laakarin mukaan siella nakyi 6+4, samapa tuo :). Siella se pieni sydan loi hurjaa vauhtia. Ei sita vielakaan oikein tajua :)

Mä olin tosiaan maanantaina ekassa neuvolassa, soittelin aikaa vasta ja kysyi pääsenkö 45 min päästä, onneks oltiin lähellä niin pääsin. :) Ihan normijutut, paino, hemoglibiini ja semmoset, aikaa ei mennyt kun reilu 30 min, kun kaikki niin hyvin muistissa. En kylläkään pidä kauheasti tosta meidän uudesta neuvolatädistä, kun se on jotenkin aika huolimattoman oloinen jotenkin. Oon laittanut pyynnön vaihdosta, mutta vielä ei oo kuulunut mitään. Nyt vaan odotellaan aikaa ultraan, joka tulee siis kirjeenä kotiin. Varmaan ensi viikolla saapuu, kun laskeskeltiin että varmaan siihen marraskuun puolellevälille pitäisi se aika olla, jos nyt on about rv 8+0. Selviää sitten kunnolla ultrassa. :) Seuraava neuvola onkin sitten vasta joskus rv 18, jos ultrassa kaikki hyvin. Meillä ei ainakaan ollut kun kaksi kertaa neuvolalääkäri, about rv 25 ja 35, eikä täällä sillonkaan mitään ultrata. :/ Ihan tyhmää että niin paljon vaihtelee kunta- ja neuvolakohtaisesti.

Niinpa, se on kuitenkin kiva ihan itse nahda etta siella on kaikki hyvin. Taalla Irlannissa ei yleensa ultrata laakarilla (neuvolassa) vaan pelkastaan sairaalakaynneilla (n. kk valein), mutta mun lahella sattuu olemaan laakari jolla on omat ultra-aanet. Sai maksaa 100 e lisaa siita etta ultrataan joka kaynnin yhteydessa mutta on se aika pieni hinta siita etta saa nahda kun pieni sydan lyo. 

Luulin muuten etta asia tulis jotenkin konkreettisemmaksi miehelle (joka on varmaan vielakin lievassa shokissa parin viikon jalkeenkin) ultran jalkeen mutta eipa tainnut tulla.

Onko muiden puolisot/partnerit reagoinut suuremmin ultran jalkeen? 

Täällä kans käytiin tänään varhaisultrassa ja siellä se 8,1 mm tihiru sykki kovasti vastaten 6+5 viikkoja. 50e varttitunnin huvista, mutta oli sen arvoista! Kyllä on niin paljon rauhallisempi mieli nyt. Mieskin oli onnellinen, kunnon pusut tuli kun lähdettiin kotiin päin :)

Tintula: Minäkin olen synnyttänyt esikoiseni Irlannissa! Hauskaa! Oletko Dublinissa? Minäkin kävin koko raskauden ajan yksityisellä ja aina ultrattiin kun kävin, se oli kyllä hauskaa että aina sai varmuuden (varsinkin alkuraskaudessa) että kaikki oli hyvin. Nyt täytyy totutella vähän eri menoon, joskin varasin kyllä täällä alkuraskauden ultran ensi viikolle (kun viikkoja pitäisi olla about 7).

Ja shokista: Kyllä, en usko että miehelle asia konkretisoitui ennenkuin rupesi mahan päältä tuntumaan potkuja viikon 20 paikkeilla. Siihen asti taisi olla koko vauva aika abstrakti asia :)

Tsemppiä kaikille ultria odotteleville, itse pitäisi vielä viikko jaksaa odotella. Epätietoisuutta lisää tämä inhottava kolme viikkoa jatkunut ruskea tuhruttelu, olisi todella mukavaa nähdä onko täällä todella mitään kyydissä :(

Kateellisena luen noita teijän varhaisultran hintoja.. Kovasti haluaisin mennä mutta meillä päin maksaa 170e ja kelakorvaukseen oikeus vain jos lääkärin lähete löytyy!!

Eka neuvola takana ja eka ultraki on 20.11 (vasta). neuvolassa ei mitään erikoista. perusasiat käytiin läpi ja mitattiin verenpaine hemoglobiini ja katottiin pissanäyte. Seuraava neuvola on sitte vasta ennen joulua :) 

Asun Dublinin ulkopuolella mutta tulen synnyttamaan siella, taalla meillapain ei ole synnytyssairaalaa. 

Kai se pitaa vaan antaa miehelle aikaa, eika suuttua kun se ei ymmarra viela miten iso ja ihana juttu taa on... eihan se kuitenkaan ole huomannut muuta erilaista kuin sen etten ma jaksa kayda ulkona viikonloppuisin enka juo. Eli aika tylsaa seuraa olen :)

Mä olin neuvolassa eilen. Multa ei otettu hemoglobiinia, eikä virtsanäytettä. Meen 22.11. Ultraan ja siellä samalla otetaan näytteet. Asiaa kuitenkin tuli paljon ja aika monen moista lappusta. Olen ollut todella hermostunut, että jos tää menee kesken ja juuri kun olin neuvolassa en tuntenut mitään oireitakaan. Neuvolan täti sai mut kuitenkin rauhoiteltua, kuulemma jos on erittäin voimakasta vatsakipua ja myös voimakasta vuotoa, vasta pitää huolestua. Nyt otan iisisti, hyvin se menee! Mut saatsi, kuukausi ennen kuin pääsee näkemään tuon pikku Turbon! Pitäskö sitä varhaisultraa kuitenkin harkita, nyt on 7+4 menossa.

Isäntä ei jaksais millään malttaa odottaa perjantain ultraa, sanoi jotta olispa se jo huomenna. :D Mut toisaalta, isännällä on nyt kuumetta (yrittäjänä huhkii silti töissä vaikka on jo pari päivää ollu kipee). Itelläkin flunssaa mut en oo onneks kuumetta saanu eikä tää flunssa oo kovin pahaks äitynyt. Ultran jälkeen voi sitten kertoa iskälle ja anoppikokelaalle Salamatkustajasta. :) Molemmille ensimmäinen lapsenlapsi (ja anoppikokelaan ainoa toivo, kun hänen tyttärensä on kuollut ja isäntä on ainoa lapsi enää).

Meillä oli mies mukana ekassa neuvolassa mut sen aika tuli vähän pitkäksi. Mäkin odotin enemmän ohjausta et mitä tulee tapahtumaan ja mitä on edessä mut se oli lähinnä tietojen keräämistä ja neuvolakortin täyttämistä.

Eka neuvola varattu, nyt tää tuntuu jotenkin viralliselta :) Aika on 12.11, onhan siihen vielä tovi.
Onko teillä olleet iskät mukana ekoilla käynneillä? Meillä muistaakseni isommilta lapsilta oli, nyt en tiedä, pakotanko mukaan ;)

Takaisin