Neuvolat & Ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja neppis-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa kun ootte päässy niin varhaisessa vaiheessa jo sydänääniä kuuntelemaan.  Mä just hoksasin että meillä niitä kuunnellaan sitten vasta seuraavassa neuvolassa raskauden puolivälin jälkeen!  Onneksi on toki kumpikin ultra ennen sitä!

Ihanaa Bounty että selvisitte säikähdyksellä! Komppaan täysillä, mulla kun on vuodellut myös koko alkuraskaus enempi tai vähempi ja varhaisultrassa sanottiin että voi vuotaa vielä enemmänkin kun joku vuotokohta siellä kohdussa näkyy. Kovasti tsemppiä sinulle!

Meillä ensimmäinen neuvola tiistaina ja tuli mieleeni, että koskahan voi olettaa sydänäänten kuuluvan niillä neuvolan laitteilla? Esikoinen on syntynyt ulkomailla ja siellä aina vaan ultrattiin ja siinä sitten syke aina näkyi, mutta en muista enää kuunneltiinko näin alussa.. Muistan että siinä np-ultrassa kyllä kuunneltiin.

Sillon ku kävin ensimmäisen neuvolan jälkeen varhaisultrassa ja meidän laskettua aikaa siirrettiin viikolla eteenpäin, soitin neuvolaan ilmoittaakseni uuden lasketun ajan ja kysyin, vaikuttaako viikon nuorentuminen siihen keskussairaalan ultraan tai lääkärikäyntiin. Ei kuulema vaikuta. No kävin sit niissä seulontaverikokeissa viime viikolla niinku käskettiin ja eilen lueskelin sitä neuvolan infovihkosta noista seulonnoista. Joo että verikokeet tulis ottaa  9vk 0 pv - 11vk 6 pv.. No meillähän ei tullu tuo yhdeksän viikkoa täyteen ku oli 8 vk 4 pv. Soitin sit sinne äitiyspolille kysyäkseni asiaa - joudun antamaan uudet verinäytteet ja myös ultraa siirrettiin viikolla.

Eli saman asian tiimoilta sain neuvolasta ja äitiyspolilta eri tietoa.

Syke bongattu <3 Käytiin varhaisultrassa ja kaikki hyvin so far, taas :)
8,6mm ja vastasi viikkoja 6+6 eli samat viikot kuin inssin mukaan odotettavissa. Mutta np-ultrahan sen lasketun ajan määrittää enivei.

tarrasukkia, tarrasukkia....

Tänään käyty neuvolassa ultrassa :) Kaikki hyvin, siellä Hippu käsiään heilutteli :)
Sydän äänetkin päästiin kuuntelemaan. olo on niin onnellinen <3
Mitään mittoja, viikkoarviota ei neuvolatäti tee, vaan ihan vaan tarkisti että kaikki hyvin tähän asti. NP-ultra on sit 23 päivä niin siellä sit selviää mitat ja LA tarkemmin :)

Huomenna varhaisultra, jännittää että onko tuolla ees mitää :D ja ne sydänäänet että kuuluuko? :)

Mulla on eka neuvola marraskuun vika päivä ja ultrakin vasta joulukuun puolella. Ei malttais ootella enää.. Oon ultran aikana sitten 12. viikolla.. Oon ihan ummikko näissä asioissa, mutta neuvolassa sanottiin että ekalla kertaa vaan jutellaan eikä oo mitään tutkimuksia yms. Mutta koska niitä verikokeita ja pissatestejä ja sykkeiden kuuntelemisia sitten tulee? Mulla on sellainen työ, että seuraava neuvola onkin sitten mahdollinen vasta tammikuussa.. Asun siis Turussa, että jos joku täältä päin tietää käytäntöä..

Meillä on verikokeet ultran yhteydessä.  Ja pikapissanäyte annetaan joka neuvolakäynnillä (paitsi nyt tässä raskaudessa ei ekalla käynnillä ollutkaan).  Infektiopissanäyte annetaan täällä ainakin kerran alkuraskaudessa, mahdollisesti myös muilla kolmanneksilla.  Sokerirasitus riippuu sairaalasta ja riskitekijöistä, meidän sairaala teettää sen joka synnyttäjällä (muistaakseni raskauden puolivälin jälkeen).  Sykkeiden kuuntelu riippuu neuvolasta ja paikkakunnasta mutta harvemmin ensimmäisessä neuvolassa kuunnellaan.  Muistaakseni on toisesta käynnistä alkaen itsellä kuunneltu.

Täällä lounaan jälkeen pahanolon aallossa ei pysty työntekoon, joten kokeillaan tänne kirjoittamista jos sujuisi paremmin.

Eka neuvola oli aamulla ja siellä lähinnä otettiin taustatietoja ja juteltiin mukavia :). Tuntuu että uudelleensynnyttäjälle asenne oli lähinnä se että kysy jos on kysyttävää, muuten palataan asiaan np-ultran jälkeen. Suurin uutinen oli että Naistenklinikka menee tosiaan keväällä remonttiin ja kesäkuun lasketulla ajalla ei synnäriä voi etukäteen Helsingissä "valita". Sitten kun on h-hetki niin kysellään mihin mahtuu... Ei tietysti mukavaa, mutta vakuutteli kyllä että sekä Kätilöopistolle että Jorviin tehdään lisää synnytyssaleja, joten kaikkien pitäisi kyllä mahtua synnyttämään :). Naistenklinikalla hoidetaan vain riskisynnytykset. Mulla oli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys, joten jos huonosti käy niin joudutaan taas käynnistämään/ tarkkailemaan verenpaineita. Asumme itse ihan Naistenklinikan nurkilla, joten sikäli olisi ollut mukavaa päästä sinne, vaikka muuten se ei ehkä olekaan kaikista mukavin paikka.

No, nyt sitten odotellaan kutsua ekaan ultraan, ehkä jo tämän kuun puolella pitäisi päästä. Meillä ei muuten sydänääniä vielä kuunneltu ja pissakin katsotaan ensimmäisen kerran vasta sitten ultran kanssa samalla.

Hyviä vointeja kaikille!

Kiitos tiedoista :) Niin mä varmaan hätäilen taas ihan turhia, mut huolestuttaa, jos näiden mun työjaksojen takia jää jotain tärkeitä tutkimuksia tekemättä tai jotan huomaamatta, kun tulee väkisinkin pitkiä taukoja, vai onko 6-7 viikkoa pitkä tauko neuvoloiden välillä? Mut toisaalta täytyy muistaa, ettei tämä neuvola ole edes pakollinen eikä mitkään tutkimuksetkaan ole pakollisia eikä läheskään kaikissa maissa tällaista systeemiä edes ole :)

Meillä ei edes uudelleensynnyttäjiä tässä alussa sinne neuvolaan kovin usein oteta :)  Mulla oli siis eka neuvola rv7 ja seuraava käynti terkkarilla on rv22.  Toki siinä välissä on ultrat ja lääkäri.  Ja jos on jotain huolta niin tietenkin saa mennä siinä välilläkin neuvolaan.  Ensisynnyttäjillä on noin kerran kuussa meillä päin neuvolat alussa.

Hymykorvissa koko päivän :) siellähän se meidän pikkuinen oli, syke löi hienosti ja koko oli oikea :) vastasi viikkoja 8+2 eli päivää vaille mitä onlaskettu :) itsellä tuli itku ja isukille leveä hymy :)

Marmeladi: Olipas jännä homma, koska mä sain kyllä valita vielä, otin siis tietty Kättärin, koska toi Naistenklinikka siihen remppaan menee. :o Ei siis ainakaan sanonut mitään ettei vois valita. Meidän neuvolatäti on kyl jotenkin pihalla muutenkin aikalailla mun mielestä, joten voi olla ettei tiennyt. Mutta siis ultrakutsut ja kaikki on kyllä saapunut jo Kättäriltä.

Kaiisa: Onnea pikkuisen näkemisestä! <3

Kiki84: Meidänkin neuvolan täti oli kyllä aika pihalla, joten voi olla että se ei tiennyt. Ajattelin vielä kysäistä siellä Naistenklinikalla nyt kun käyn siellä kuitenkin ultrat ja labrat.. josko niillä olisi vähän parempaa tietoa. Sikäli tietysti se täti oli ehkä oikeassa, että ruuhkaa tulee olemaan, joten ehkä todellisuudessa sitten passitetaan sinne minne mahtuu. Mutta itsekin tietysti toivon että pääsisi Kättärille, Jorviin on meiltä jo aika matkakin.

Kiitoksia :) on kyllä uskomaton tunne kun sen pikkuisen siinä näkee :)) nyt kolme viikkoa niin ois niskapoimu :)

hehkuttelempas nyt tännekin, että sydänäänet kuuluivat moitteetta tänään neuvolassa !!
viikkoja tänään sii 9+1

Hih, hauska seurata: Marmeladin kanssa meillä on esikoiset hyvin lähekkäin syntyneet ja nyt on pikkukakkosetkin tulossa samoihin aikoihin :) Mulla kanssa 9.viikko nyt menossa, tarkkuutta päivistä ei ihan tarkkaan ole, mutta luultavasti mennään siinä 8+5-8+3 maissa.

Neuvola oli tänään: paljon höpötystä ja paperien täyttöä. Hemoglobiini oli 122 ja se vähän mietityttää. Mulla yleensä paksuhko veri ollut ja nyt viittaisi sitten siihen, että pitää ottaa rautalisät käyttöön jo huomattavasti aiemmin kuin esikoista odottaessa. Vau kirjan muistin pyytää ja sain sen, ihanaa! 18.12. on seuraava käynti (lääkärin tarkastus) ja sitä ennen np-ultra 26.11.

Täällä ei millään maltettaisi odottaa np-ultraa... :) 19.11 on meillä, silloin viikkoja 12+1... Jännittävää. Kotidopplerinkin menin hommaamaan, malttamaton kun olen.. pikkuinen sydän siellä jyskyttelee vauhdilla ja voi sitä onnen määrää, kun ekan kerran kuulin hänet... <3

Kiki84 ja Marmeladi: Höh, mäkään en oo tiennyt, että Naistenkilinikka menee remonttiin. Tai no mies aiemmin väitti, että se on jo nyt remontissa eli jotain "huhuja" olin kuullut. Tänään kuitenkin just esitin neuvolaan toiveen, että sinne menisin synnyttämään. Siellä olin viimeksikin ja siihen on helpoin mennä töiden kannalta ultraan (lyhyin matka). Ja siis neuvolasta ei sanottu asiaan mitään. Kaipa siellä saa sitten ultrissa käydä kuitenkin? Sit varmaan Jorviin synnyttämään, kun se on meidän kotia lähempänä kuin Kättäri.

Koitin Googlata jotain tuosta, ainakin tällänen artikkeli aiheesta löyty tammikuulta.

Mulla on nyt neuvola varattuna 16.11.

Meillä tuli eilen ultra ajat postissa, 13.11 olis nt-ultra ja samalla tuli aika myös rakenneultraan joka on 14.1 :) Nyt sitten pitäis tiistaihin asti jaksaa jännätä ja toivoa että siellä on kaikki hyvin :) Viikkoja tiistaina olis 11+2 :)

Takaisin