Neuvolat & Ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja neppis-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kopkop; luin vasta nyt tuon sun aiemman kirjotuksen..otahan nyt ihan levon kannalta!! tuo on niin kamalaa ku alkaa vuotamaan :`(( ja kipujaki vielä.. toivottavasti kaikki menee sulla ja pienellä hyvin eikä enää vuotas!! mulla oli ennen tätä raskautta kaks keskenmenoa (rv 8 ja rv 13) joten olin/olen edelleen ihan hermoraunio tuon vuodon takia, ja sit ku ne viikot ei täsmänny..mua pelottaa koko ajan et tääki raskaus menee kesken ja kuulostelen kokoajan ihan pakkomieleteisesti et onhan raskausoireita vielä, ettei olis menny kesken.. :(
Voi meitä huolehtijoita, onneksi on tällanen paikka jossa voi käydä vuodattamassa pahaa oloa aina välillä!! jaksamista kaikille muillekki epävarmuudessa eläville!

Neppis-: Mahtava juttu solulahjoitukset!Arvokasta työtä! Kunnalisella puolella lähete katosi mystisesti, siksi jonotin tupla-ajan ilman omaa syytä. Muutoinkin oli semmonen olo, että vartti klinikalla joka hommassa ilman keskustelua sai oloni tuntumaan joltain luulta kuin ihmiseltä. Lähinnä erikoistuvien lekureiden testikoneelta... Nyt yksityisellä hinnat on kovia, mutta ultraan pääsee vaikka joka päivä ja palvelu on hyvää ja olo, että meitä kuunnellaan. Bounty: Kiitos informaatiosta! Nyt muistan joskus nähneeni telkkarista, kun kuuntelivat ultralla sydänääniä. Meidän klinikalla lienee vanhempi vekotin, kun ollaan vain katsottu sykettä. Sun vauvelin sykkeestä vielä, että neuvolasta lähettävät sairaalaan tsekkaukseen jos siis syke alle sadan jatkuvasti tai yli 180 eikä lisäänny/vähenny asentoa vaihtamalla, vauvaa liikuttamalla jne. Ja järkeilen, että onhan meillä aikuisillakin sykevaihtelua niin levossa kuin liikkeessä. Mutta joo, tiedän, että eii varmaan auta, että huoli pois, jos on huolehtija :)

Mä pääsin tosi nopeasti ultraan kun en tiennyt raskauden kestosta. Heti seuraavalle viikolle sain ultran kun soitin neuvolaan. Uä: ssä paljastuikin että viikot on H8+0  Eipä tarvinnut stressata alkuviikoista! 1. neuvolakin oli sitten jo seuraavana päivänä. Ultra tehtiin alakautta kun kohtu on taakse päin kallellaan, siellä se pieni sydän jo sykki!

Vatsan päältä katottiin. Ja sieltä kun näkyi ihan selvästi niin ei sitten tarvinnut alakautta katella :) Ite olin kyllä jo varautunu että varmaan katotaan alakautta mutta onneks sitten vatsan päältä näkyi jo tarpeeks hyvin :)

Mun mielestä oli jotenkin ihana että just äiti sai olla ekassa ultrassa mukana. Vaikka harmittaa kyllä ettei mies päässy mukaan. Ja miestä tuntui näin jälkikäteen harmittavan ihan tosissaan kun sai kuulla mitä kaikkea siellä näkyi. No mutta onneks mies toivottavasti pääsee rakenneultraan tammikuussa mukaan kun ehkä saadaan tietää kumpi sieltä on tulossa :)

Itellä oli vihdoin ja viimein tänään eka neuvola ja nyt vaan odotellaan kolme viikkoa jotta pääsisi ekaan ultraan, tuntuu, että te kaikki olette jo käyneet ultraamassa ja mä joudun kärsii vielä kolme viikkoa prkl. Oikein mukava neuvolatäti sanoikin että kaikki on todella jees, mutta riskiryhmään kuulun kun on tuota painoa sen verran. Diabetes ruokavaliota olenkin noudattanut ensimmäisestä plussasta lähtien, josta neuvolatäti olikin hyvin yllättynyt, että olen ollut niinkin "järkevä". tää mun ylipainoni ei ole mitään voi kun näytän niin leveeltä vaan menee sairaalloisen lihavuuden puolelle ja reippaasti. 28.12 vasta seuraavan kerran neuvola sitten

^meilläkin eka ultra vasta kuukauden kuluttua! neuvola oli tänään ja hyvin sujui, ei mitään kummia, ihan mukava täti siellä!

Eka neuvola oli siis eilen. :) Oikein mukaava neuvolatäti siellä :) ja sit lopuks katottiin jos kuuluis sydänäänet, ensin kuulu vaan miun oma syke ja yhtä-äkkiä hurja pumpum <3 Kävin nauraa ihan hermottomasti. :P Sit pikkunen meni piiloomn :P Syke oli pienellä 170. :) Tuleva isäkin kyllä tais vähän liikuttuu. :)

Iiiihana kuva neppiksellä <3 Hienoa, että kaikki on mallillaan.

Mulla np-ultraan vielä piiiitkä kuukausi aikaa. Huoh!

Meen Kaneli79n kanssa näköjään samoissa viikoissa ja kylläpä aika muuten kuluu hitaasti. Miten mä aina onnistunkin saamaan lasketun ajan 28. päivä eli kuun loppuun? ;D

Mutta joo tänään oli eka neuvola, eikä siellä siis mitään ihmeitä. Jotenkin vaan jäi epävarma olo, vaikkei mitään pielessä ollutkaan. Lähinnä siis se johtuu tuosta raskauden kestosta. Neuvolan laskujen  mukaan (menkoista) pitäis olla la 19.6. ja varhaisultran mukaan se on 28.6. Aika iso heitto, ja jäi jotenkin semmonen epävarma olo, että voiko se olla merkki siitä, että jotain on pielessä. Tähän asti olen kuitenkin vain ajatelut, että ovis tuli myöhässä ja raskaus alkoi myöhemmin. No jaa, turhapa tällä kai stressata, kun ei voi muuta kuin odottaa sitä aikaa np-ultraan. Oireista päätellen olen kuitenkin yhä vahvasti raskaana... Siitäkin johtuen seuraava kuukausi tulee olemaan piiiiitkä, kun odottelee ultraa ja pahoinvoinnin loppumista. 

Neljä yötä ultraan!  Nyt vasta alkaa todenteolla pelottaa että onkohan kaikki niin kuin pitää :S

Mulla on np-ultra tehty aina alakautta.  Mahan päältä on sitten katottu sikiöiden lukumäärä ja istukan sijainti.  Täytyyki muistaa laittaa joku helmavampi paita päälle tiistaina, lyhyellä paidalla tulee niin alaston olo ;)

Nyt tosiaan jännittää, ollaan matkalla ultraan ja kohta siis selviää missä mennää tuon masun sisäisen elämän kanssa. Ei kyllä ekassa jännitän näin paljoa. :)

Siis suomentaaka nyt kun en muista yhtään...

Millä viikolla se verikoe + pissanäyte piti jättää? Ja millä viikolla sen np-ultran pitäisi olla? Noihin seulontoihin liittyen siis...

Puuma2: Sain neuvolasta nuo laput tänään ja niissä sanotaan, että eka ultra on viikoilla 10+0–13+6. Ja toka 19–21. Seulontaverikokeet täällä otetaan ekan ultran yhteydessä eli samalla käynnillä sitten ultran jälkeen labraan. En tiedä onko käytäntö kaikkialla sama. Viime raskaudessa minulta ei pystytty noita verikokeita ottamaan (tai ne olis ollut kai turhia), koska viikot meni yli eli muistelen, että ne pitää ottaa kanssa ennen 13+jotain.  Pissanäytteen annoin jo nyt ekalla neuvolakäynnillä ja kai ne sen joka käynnillä katsoo, mut ei kai se noihin seulontajuttuihin mitenkään liity...?

Meillä käydään näytteenottokeskuksessa antamassa verinäyte seulontoihin ja toi pissanäyte jätetään kans sinne, siitä jotakin tutkivat, ei tosiaan liity se seulontoihin :)

Ja verinäyte pitäis kait viedä ennen ultraa, koska ultrassa antavat sitten jo tulokset.

Peruspissanäytteet on sit joka neuvolakäynnillä toki erikseen.

Ois vaan pitänyt käydä yksityisellä tarkistaan noi omat viikot kun on tosi hankalaa arvioida.

Toi vaihtelee paikkakunnittain.  Meillä seulontaverinäyte annetaan vasta ultran jälkeen kun täällä vertaavat niihin tarkkoihin viikkoihin ja juuri mitattuun niskaturvotukseen sitä verikokeen tulosta.  Joissain paikoissa se näyte annetaan jopa pari viikkoa ennen ultraa. 

Meillä infektiopissanäyte annetaan alkuraskaudesta ja jos on infektiohistoriaa niin joka kolmanneksella oma (vähänkö on muuten loppuraskaudessa tuskasta yrittää pidätellä se 4 tuntia!!!) ja perus pikapissanäyte neuvolakäynneillä.

Mulla nuo verikokeet siis tiistaina ultran jälkeen.  Käyn samalla otattamassa sen hiv- ja veriryhmä- ja mikälienäyteolikaan.  Monta putkea verta siis.  Hyvä syy lähteä kiinalaiseen ravintolaan voimistumaan sen jälkeen ;)

Täällä takana jo toinen ultra tälle viikolle. Tulee kalliiks tämä mukelo..täytynee sitten pidättää viikkorahoista ;)
Alkoi reilumpi kirkasverinen vuoto kera klimpin. Äkkiä varaamaan lääkärille aikaa ja onneksi löytyi. Jostai valkoisista kalvonrippeistä huolimatta ja lääkärinkin ihmeeksi ultrassa edelleen hyväsykkeinen liikkuvainen alkio.
Huoh, 4 yötä ultraan on... Taidan sijoittaa jatkossa ultraan kerran viikossa ihan vain mielenterveydellisistä syistä...

Takaisin