Neuvolat, ultrat ym.

Mulla on kans tuo hb noussut yli 140. Erikoista :scratch

Teillä on tulossa rautaisia lapsia! :grin

Mutta tosi hyvähän, jos menee noin päin eikä tarvitsisi vielä hetkeen syödä rautalisää. Säästää vähän mahaa koetukselta. Enpä silti ole kuullut moista, että raskauden aikana voi hb nousta ilman apukeinoja.

Teillä on tulossa rautaisia lapsia! :grin

Mutta tosi hyvähän, jos menee noin päin eikä tarvitsisi vielä hetkeen syödä rautalisää. Säästää vähän mahaa koetukselta. Enpä silti ole kuullut moista, että raskauden aikana voi hb nousta ilman apukeinoja.

Jostain luin että vähäinen hapensaanti voipi aiheuttaa hemoglobiinin nousua, vaikka ei tuo reipas 140 nyt mitään liikaa olekaan, niin on se mulla normaalia korkeampi. On tainnut alkuraskaus mennä soffalla maaten :p. Tiedä nyt noista, mut epoa en ainakaan oo käyttänyt :hilarious:.
Sitruksia söin alkuviikoilla tosi paljon, jos sekin on sitä nostanut.

Mä kyllä liikun paljon koirien ja hevosen kanssa sekä töissä, että en usko vähäisen hapensaannin tähän liittyvän.. Neuvolasta käskivät vaan juoda enemmän vettä, että ei enempää nousisi :P

Mulla on ihan päinvastainen ongelma, HB laskenu jo 109 ja viikkoja vasta 17 :dead: ja maha ei tykkää yhtään rautalisistä, paria nyt kokeillut...

Mulla oli myös hieman noussut hb :D
Esikoista odottaessa oli koko raskauden ajan todella hyvät arvot, eikä mitään rautalisiä tarvittu.
Menispä tämä samanlailla :)

Ensimmäinen neuvolalääkärikäynti on nyt takana päin. Sydänäänet löytyi ja sisätutkimuksessakin oli ilmeisesti kaikki ok. Lääkäristä itsestään jäi kyllä huono maku. Oli tosi nuori nuori mies. Jotenkin kauhean vaivautuneen oloinen ja vähäpuheinen. Kysyi mitä kuuluu ja sit olikin, että eipä mulla tässä sun kanssa oikein muuta juteltavaa olekaan. Ei sit oikein itselläkään ollut kamalasti mitään sanottavaa, kun oli niin nihkeetä. Jäi jotenkin paha mieli koko käynnistä. :(

Voi ei Larra... Mä en oo jaksanut ees kirjottaa aikasemmin mut meilläkin oli neuvolalääkäri viime keskiviikkona. Olin odottanut sitä paljon ja oli lopulta kurja kokemus myös. Lääkäri oli vanhempi nainen, tosi tympeä sellainen. Tuntui ettei kuunnellut tai välittänyt mun asioista. Sit takertui siihen että imetän vielä 2v8kk esikoista vaikken pyytänyt sen mielipidettä. Kehotti silti lopettamaan heti siks että "ainahan on ollut tapana lopettaa kun alkaa odottaa toista vauvaa" ja kuulemma sen ikäinen pärjää jo ilman. En osannut puolustautuu kun ärsytti niin paljon se näyttävä virne lääkärin kasvoilla kun se puhui aiheesta. Yritin vaan sit vielä kysyä sitä että onko tarve lopettaa kun mulla on jo ollu niitä kivuttomia supistuksia eikä ees imetyksen yhteydessä kertaakaan. Ei oikeestaan ottanut kantaa, jauhoi vaan että on ehdottomasti jo aika lopettaa ettei veny vauvan syntymään asti koska sillon on kuulemma vaikeeta lopettaa. En jaksanu jäädä vääntämään etten aio lopettaa sillonkaan. Itse otin sit selvää ettei tarvi lopettaa vielä näitten supparien takia. Sit se vielä teki alatutkimuksen ja kuunteli sydänäänet niin kun mua ei ois ollu paikalla ollenkaan, ei puhunu mulle mitään vaikka olisin halunnu tietää mitä tapahtuu ja miks ja mitä selviää. Sykeluvun vaan töksäytti. Meidänkin neuvolaan oli sit tietty tullu ultra mut arvatkaa käytettiinkö sitä... Kivemmalta lääkäriltä oisin kyllä kysyny ehtiikö vauvaa kurkata. Tuolta halusin vaan päästä pois.

Voi ei mitä lääkärikokemuksia teillä, hyh! Meillä sattu olemaan esikoisen 1,5-vuotisneuvolassa tammikuussa joku tosi nuori mieslääkäri ja jestas että seki oli vaivaannuttava käynti, ei se osannu olla YHTÄÄN lapsen kanssa eikä meillekään jutellu käytännössä mitään muuta kuin pakolliset "otetaanpas mitat" yms ja neuvolakorttiin tuli teksti "Normaalit tark. ok" :grin

Ja toi on jännä miten usein iäkkäämmät naislääkärit just tuntuu olevan tosi tympeitä ja just sellasia, ettei kiinnosta enää tippaakaan koko työ. Toi imetykseen puuttuminen on kans uskomatonta touhua, meillä kans asiasta kerettiin huomauttaa neuvolan puolesta, vaikka imetys päättyi kuitenkin "jo" 1v8kk iässä ja sekin lapsen omasta tahdosta.. Silti tosiaan neuvola kerkesi lapsen täytettyä vuoden alkaa jakamaan vieroitusohjeita vaikken niitä mitenkään pyytäny ja sanoin että imetän kyllä niin pitkään kun se on meille kummallekkin ok..

Muokattu viimeksi:
Mä en odota tolta neuvolalääkärikäynniltä kyllä kummosia kun viime raskaudessa oli niin turha käynti ja lääkäriä ei tuntunut kyllä kiinnostavan ei sitten yhtään ja oli muutenkin epäpätevä..
Harmi kun muillakin on huonoja kokemuksia.

Lohduttavaa, vaikka toki ikävää, kuulla et muillakin on huonoja neuvolalääkäri kokemuksia! Oma käynti oli kanssa turhaakin turhempi: nuori mies lääkärinä, joka ei osannut oikeen mitään kysellä/jutella, ei suostu tekee sisätutkimuksia, eikä oikeastaan tehnyt mitään muutakaan kun kuunteli sydänäänet (jonka neuvolatäti tekee joka kerta muutenkin..). Käynti kesti n. 5 minuuttia ja käteen ei jäänyt tasan mitään. Harmittaa kun on tuollainen henkilö neuvolalääkärinä, mut minkäpä sitä pikkupaikkakunnalla mahtaa kun yleislääkärit hoitaa kaikki osa-alueet miten kuten taitavat. :(

Alan odottaa todella innolla omaa 12. päivän lääkäriä ja vielä näin heinäkuu ja ties mitä tuuraajia liikenteessä.. :D On kyllä ärsyttävää, just lääkärikäynniltähän sitä odottaa vähän perusteellisempaa tutkimusta ja just sitä sisätutkimusta, että tietäis kohdunsuulla olevan kaiken hyvin.. Ärgh! Pitäis lopussa todeta ihan ällistyneenä että "tässäkö tää muka oli?" :grin

Meillä oli kyllä ihan mukava ja pätevä naislääkäri. :joyful: Muistan käyneeni samalla lääkärillä esikoista odottaessa myös. Hän kyllä tsekkas kohdunsuun tilanteen, ihan noiden supistustenkin takia. Ja ultrasi ja otti kivasti huomioon myös tuon mukana olleen esikoisen. Harmi että näissäkin on niin suurta vaihtelua lääkärin välillä, kyllä sitä soisi kaikille hyvän ja kattavan lääkärikäynnin, kun niitä kuitenkin sen verran vähemmän on. :sad001

Esikoisen aikana neuvolaläkäri kovasti rauhoitteli että alakerrassa kaikki hyvin eikä mitään selvää näkynyt mistä olisi edellis iltana voinut tulla hieman verta.
Samainen naislääkäri otti mut ylimmääräiseen tutkimukseen kun ei tätä raskautta alkanut kuulua (1,5v yritettiin) ja silloinkin lepyytteli että ei täällä mitään vikaa ole mikä estäisi raskaaksi tulemasta. No siitä lääkäri käynnistä muutama viikko ja PAM tuplaviivat :hilarious: onnitteli kovasti kun soitteli papa tuloksista.
Ilolla odotan että pääsen taas tän naislääkärin syyniin... harmi vaan että se menee noin rv 27.

Mulla olis huomenna lääkärikäynti.. sattuu olemaan vielä tuttu tuttu tämä nainen.. mut joo, kun on kerran tuttu ni onneks on nainen, kun kuulema tehdään sisätutkimustakin :angelic::hilarious:

Meidän neuvolassa ollut lääkärinä vanhempi mies. Oli kyllä ihan ok lääkäri.
Ei nyt kovin paljoa jutellut mutta ultras tarkasti ja kertoi koko ajan mitä vauvasta katsoi.
Nyt hän on ilmeisesti jäänyt eläkkeelle ja neuvolalääkäriksi piti tulla lapseni eskarikaverin äiti. Eka ajattelin kuinka kiusallista on mennä tutulle ja avata hänelle jalkoväli mutta sama se.
Tosi mukava nainen on työtänsä hän vain tekee :)

Mulla oli neuvolalääkäri tänään ja yhtä kuiva käynti kuin esikoisenkin aikana. Ei sanonut juuta ei jaata mihinkään ja sitten ei löytänyt sydänääniä.. Kysyi vielä, millä puolella potkut tuntuu ja näytin oikeaa ja sitten tämä rupesi dopplerilla etsimään ääniä ihan vasemmasta laidasta. Ihan kuin näin pienellä olisi selkä vasemmalla puolen minun mahaani ja jalat pitkällä oikealla... Hänen piti ultralla tarkistaa sikiön sijainti (tietysti oikella, missä potkutkin) ja sitten löysi äänet kahdeksi sekunniksi ja oli siihen tyytyväinen.. plaah. Eikä suostunut ottamaan hb:ta, kun se on ollut hyvä (??!!), vaikka se on selvästi ollut laskusuunnassa (2vk sitten 123).

Mulla oli neuvolalääkäri tänään ja yhtä kuiva käynti kuin esikoisenkin aikana. Ei sanonut juuta ei jaata mihinkään ja sitten ei löytänyt sydänääniä.. Kysyi vielä, millä puolella potkut tuntuu ja näytin oikeaa ja sitten tämä rupesi dopplerilla etsimään ääniä ihan vasemmasta laidasta. Ihan kuin näin pienellä olisi selkä vasemmalla puolen minun mahaani ja jalat pitkällä oikealla... Hänen piti ultralla tarkistaa sikiön sijainti (tietysti oikella, missä potkutkin) ja sitten löysi äänet kahdeksi sekunniksi ja oli siihen tyytyväinen.. plaah. Eikä suostunut ottamaan hb:ta, kun se on ollut hyvä (??!!), vaikka se on selvästi ollut laskusuunnassa (2vk sitten 123).

Ohhoh :O Ihanku se nyt ois jotenki iso homma se hb mitata, ihan turhaan kerjäs itelleen huonoa "mainosta".. Miten ihmeessä noi monet lääkärit onki tuollasia, en ymmärrä mistä niille oikeen maksetaan, ihan tyhjästä..

Takaisin