Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko sulla eka lapsi? Aika huolestuttavaa, jos on eikä ne oo kunnolla tarkistanu esim. sun rakennetta :sad001

Muaki on jääny mietityttämään toi vauvan kasvun seuranta, ei siis niinkään omalla kohdallani vaan ylipäänsä. Mun tuttavapiirissä on useampikin tapaus, jossa vauva on periaatteessa lakannut kasvamasta jossain kohdassa loppuraskautta. Siihen voi olla syynä esim. stressi mutta mitenköhän tollasen havaitsee?? Siinä ei liene pelkkä sf-mitta ihan riittävä peruste arvioille...
Ei siinä muuta mut joillain on käynnistettykin synnytys että saatas vauva ulkomaailmaan kasvamaan pikemmin.

Joo on eka lapsi tulossa. Kai ne aattelee, että kaikki on ok kun raskaus muuten sujunut hyvin, eikä mitään ongelmia ole voinnin suhteen ollut.

Mutta noi lääkärikäynnit on ollut kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa. Välillä tulee mietittyä, että mistä niillekkin maksetaan kun eivät edes vaivaudu kunnolla tutkimaan. Tämän päiväisen lääkärin kohdalla tuli kyllä tosissaan semmonen fiilis ettei toi neuvolatouhu ja synnytysarviot olleet todellakaan hanskassa.

Terveydenhoitajaan oon ollu enemmän kun tyytyväinen ja uskon, että se osaa kyllä varmaan sanoa, että missä asennossa vauva on kun seuraavan kerran meen neuvolaan 2 viikon kuluttua. Viime kerralla th:n mukaan vauva oli raivotarjonnassa mutta sen jälkeen vauva on möyriny niin paljon, että itellä vähän epävarma fiilis siitä onko se siellä miten päin. Pitää seuraavalla kerralla antaa vähän palautetta tosta lääkärikäynnistä ja toivoo nyt ettei synnytys käynnisty ennen sitä. Tai toisaalta olisin kyllä valmis synnyttämään vaikka samantien kun raskauskin tulee huomenna täysaikaiseksi, mutta jäi nyt epävarma olo itellekkiin tuosta käynnistä.

No on kyllä tökeröä touhua siellä. Kyllä luulis että tutkisivat pikkusen tarkemmin.

Ei voi kyllä kehua paikallistakaan neuvolalääkäriä- silloin ekalla kerralla yritin ummikkona paniikissa kysellä siltä lääkäriltä (jota tyttöseksikin voi kutsua) toksoplasmoosista (vai mikä lie) minkä vois muka huonolla tuurilla saada kissojen hiekka-astiasta tms. Se lääkäri ei tienny yhtään mistä puhuin, sano vaan että jos kissa puree pahasti niin silloin pitää mennä lääkäriin ja voi saada jonkun tulehduksen. Loppuajan se kyselikin et minkärotusia kissoja mulla on :grin

Tokalla kerralla se sentään katto kohdunsuun tilanteen. that´s it! Eli neuvolalääkärikäynnit on ollu ihan turhia!.

Onneks miun neuvolatäti on laittanu miut aika herkästi polille tutkittavaks niin on pysyny tilanteen tasalla. Jos näin ei olis, niin ehkä ne ois tutkinu tarkemmin tuolla tokalla lääkärikäynnillä. Ei voi tietää.

Mut sarava jos sinuu paljon huolettaa niin vaadi päästä äitiyspolille tutkittavaks tarkemmin. Täällä ne ainakin ottaa sinne tosi helposti, ja muutenkin käskevät soittaa sinne heti jos joku asia huolettaa.

Mä varmaan soittaisinkin muuten sinne äitiyspolille vielä varmistaakseni sen sf-mittajutun et onko aihetta huoleen mut toisaalta 6.5 olis se synnytystapa-arvio niin kai ootan sitten sinne, siellähän se selviää onko kasvanu normaalisti.

Toi koko sf-mitta homma on ollu mulle raskauden aikana yks epäselvimpiä asioita, kun ei siitä kuulema voi edes vauvan kokoa päätellä, niin miksi sitä ees otetaan. Ja miten ihan minimahaisilla voi olla ihan normi mitta, ja myöskin jättikokoisia mahoja omistavilla on vissiin myös ollu normaalit sf-mitat.
En tajuu :) Mulla sitten ihan alakäyrällä ja maha on kuitenki silmämääräsesti selvästi kasvanu mut se ei näy siinä mittauksessa... :O

Ei minuu sinäänsä mikään hirveesti huoleta, mutta ihmetyttää vaan kun ei ton tarkemmin tutkita. Tai mietityttää, että pitäiskö niitten tutkia tarkemmin, mutta mulla käyny vaan huono tuuri noitten lääkärien suhteen ja sattunut kohdalle tommosia joita ei joko kiinnosta tutkia tai sitten eivät vaan vaikuta tietävän mitä pitäis tehdä ja tutkia. Äitiyspolille en ihan turhantakia halua lähteä kun matkaa sinne suuntaansa se 45 minuuttia. Jos olis lähempänä ni mikäs siinä olis nopeesti käydä siellä piipahtamassa.

Pitää tosissaan seuraavalla kerralla neuvolassa vähän antaa palautetta tosta lääkärien toiminnasta ja pyytää vaikka vielä ylimäärästä lääkärikäyntiä jos th kokee sen tarpeelliseksi.

sarava: Mullakin oli streptokokkitesti positiivinen, mutta sanoivat et tosiaan synnytyksessä saa antibiootteja suonensisäsesti, että vauva saa sen saman antibiootin ettei se saa matkalla maailmaan mitään infektiota siitä bakteerista.

Neuvolasta palailtu.
Paino noussut VAAN 1,2 kg/vk
Verenpaine: 118/91 (edelleen kuka käskee mittaa sen heti ku istuu sinne penkkiin ja se joka on pöllinyt mun kotiverenpainemittarin saa luvan palauttaa sen välittömästi)
Pissa ok
Sf edelleen 41 cm
Pikkusen syke 125-166

Sanoin neuvolatädille etten haluu tulla enää ens viikol ku tää sais jo syntyy..

Meillä tuo synnytystapa-arvio on joku viimeisellä neuvolalääkärikäynnillä samalla tehtävä juttu. En usko, et kovin kummoinen.

Teillä kuullostaa olevan noita lääkäriaikoja enemmänkin. Meillä lahdessa ei ole, kuin kaksi kertaa, alkuraskaudessa ja nyt 36+.

Aika jännä... Orimattilassa on kumminkin 3 kertaa (tosin niistä vähennetään yks pois tän vuoden aikana) +sit siel phks:ssä se sikiöseulanta ja rakenneultra... ja mulla on vielä 2 ylimääräistä eli yhteensä 7ultra aikaa... (ja iteasiassa viel 2 lääkärin tapaamista ku hain sairaslomaa..... eli vois sanoa että 9 :confused:)

Kyfixfix, ai sä oot Orimattilasta, meillä on äidinpuolen sukua siellä vaikka kuin paljon :) Ite en oo aikoihin kyllä käyny.

Mä jo kysyin eilen neuvolassa et onko loppuaikana pakko käydä joka vko, ku mä en millään jaksais! Täällä ne ketkä on tammikuun jälkeen tullu neuvolaan kirjoille niin käykin sit harvemmin, mä oon siin viimesimmissä ryhmissä joilla vielä tuntuu et tosi tiheesti näitä käyntejä.

Mulla on huomenna ultra äippäpolilla, jota jännitän kuollakseni.. ensinnäkin sitä jos se kätilö on se yksi ainoa ilkeä niin tulee varmaa poru heti kättelyssä.. mä näin jo viimeyönä painajaisia kokoasiasta, en tiiä mikä tätä mun pääkoppaa vaivaa 0___o ku oon niin ärsyttävän herkillä kokoajan..

Huomenna 36+0 ja esikoinen tuloillaan, yks lääkärikäynti jätettiin väliin tän takia, tekeeköhän ne siellä mitää synnytystapa-arvioo :o .

Tayssiin siis menossa, edelleen tän laajentuman takia munuaisessa, joka on taas vähä alkanu oireilee:/

Mimma mä luulen että saat ihan saman käsittelyn kun mäkin eli käyrälle, ultraan ja sisätutkimukseen! Kaikki siis tulee katottua mikä neuvolalääkärilläkin :)

Eilen oli viimenen perhevalmennus. Kauheesti mullei siitä käteen jääny mutta muutamia..
- vauva nostetaan aina kylen kautta
- vauva nukutetaan selälleen( joo, tyhmänä en ollu aatellu tuotakaa et eihä se pieni vauva eti ite sitä asentoa!)
Njääh, emmä tiijä tuliko sieltä muuten mitään uutta!? :confused:

Enemmän tossa on jo kuin meidän valmennuksessa. Miten se nostetaan kyljen kautta??? Apua, en osaa edes nostaa vauvaa! Tiedän vaan, että se pää on ihan hervoton aluksi ja sitä pitää varoa :confused:.

Siis että jos se vauva on selällään vaikka sängyssä niin ensin se käännetään siinä sängyssä kylelleen ja sit nostetaan siitä. Meillehä fyssari sano et vauvan päätä ei tartte tukea että se vauva vaan tottuu ku sen ei tartte ite "työskennellä" yhtään niillä niskoilla. Eilisellä kerralla kyllä painotettiin joka välissä että sen vauvan niskaa pitää tukea..

Ja sitäki painotettiin että vauvan päätä tuetaan iha takaraivolta eikä pelkästään ihan sitä niskaa. Jos tuetaan iha vaa sitä niskaa niin se vauvan pää ei sit kuitenkaa oo tarpeeks tuettu.

Minkään muun eläimen poikaset ei kyllä synny noin ei-valmiina. Ihmisvauvoilla on päässä se itsetuhonappi ja pääkin on liian painava itse nostettavaksi! Mitä ne siellä vatsassa tekee sen yhdeksän kuukautta, jos ei kerran kehity enempää?

Ja että pitää vuorotella nostamis-ja kantamispuolia että sen vauvan motoriikka kehittyy molemmin puolin. Ja saatiin ohjeet vauvahierontaan. Eli tuli sieltä sittenki aika paljoki vinkkejä :)

Takaisin