Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Raskausmyrkytyksen takia oli mulla nuo kaksi ekaa käynnistystä ja seuraavaan vaikuttaa eniten ne vasta-aineet, jotka tuhoaa vauvan punasoluja ja tekee vauvalle anemiaa. Pienipainoisuus, huonosti toimiva istukka, lapsiveden vähäisyys, makrosomia eli liian suuri vauva, rd, huonot napasuonivirtaukset, hepatogestoosi, yms muut vauvan vointiin vaikuttavat seikat voi olla syy käynnistykselle.

Yleensä pitää olla jokin ihan oikea syy käynnistää, ei sitä muuten vaan aleta tekemään.

Kiitos tiedosta Röppö :) Oon miettiny monesti noita syitä kun tuntuu että niin monilla on käynnistetty ennen laskettua aikaa. En oo vaan kehdannu aikasemmin kysyä tyhmiä!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tänään rv 30 neuvola. Esikoinen oli mukana kuuntelemassa sydänääniä, taisi olla jännää!
Samaan malliin raskaus etenee. Terkka jo kirjoitteli valmiiksi, että laittaa mut ultraan kuukausi ennen laskettua, kun fundus menee yläkäyrän yläpuolella. Samalla tulee sitten varmistettua vauvan tarjonta.
Nyt oli pää alas päin. Niin olin itsekin tulkinnut liikkeistä. Jospa hän nyt sinne asettuisi!

Mulla esikoinen ollut mukana jokaisella neuvolakäynnillä. Ensiviikolla olisi ensimmäinen lääkärineuvola niin sille ajalle täytyy varmaan saada joku mukaan. Mutta esikoinen ( ikää nyt 2v 2kk) kehuu minua aina hirveästi kuinka reipas äiti on kun antaa mitata verenpaineen ja punnita yms :) Muistaa jo että kuunnellaan pikkuveljen sydänääniä, vaikkakin sanoo niitä lentokoneen ääniksi.

Suski, minulla tosiaan yhä edelleen etinen istukka vuotaa välillä. Minulle todettiin kolmisen viikkoa sitten vain, että yritetään päästä ainakin viikolle 34 ja sitten katsotaan milloin leikataan. Sektiosta puhuttiin pari viikkoa sitten, että siihen varataan jossain vaiheessa aika. Mitään muuta kukaan ei ole sanonut. Itsekään en ole osannut asiasta tarkemmin kysellä. Meillä oli nyt toiselle paikkakunnalle muutto ja uudessa sairaalassa pääsin sentään äitipolille tarkastukseen ja tilanne vaikuttaa nyt onneksi muuttuneen parempaan suuntaan. Seuraava aika on kolmen viikon päästä, silloin toivottavasti selviää jatkosuunnitelmat... Aika vähän omasta tilanteesta on saanut tietoa, jos itse ei ole kysellyt. Ja silloinkin tuntuu, ettei kukaan halua sanoa oikein mitään.

Mulle on ainoostaan kerrottu se, että todennäkösesti en alateitse pysty synnyttään. Mähän käyn ihan säännöllisesti äitipolilla ultrassa, kun on se napasuonen puutoskin vielä tähän lisäks. Viikko sitten kun mulla taas toi vuoto uusi, niin se oli ainaki 10 kertaa runsaampaa kun aikasemmilla kerroilla, niin ei kauheen hyvältä vaikuta siinä mielessä..neuvolastaki ihmeteltiin kuinka pääsin sairaalasta niin pian kotiin, kun tuolla kertaa jo oltiin valmiudessa, että vauva otetaan pihalle, jos vuoto ei lakkaa muutaman tunnin sisällä. Mutta täytyy ens kerralla sairaalassa sitte kysyä asiasta, kun helpottas ehkä itteeki kun tietäs vähän missä mennään..

Tänään oli taas neuvolakäynti ja mun mielestä pitkästä aikaa positiivinen kokemus. Olen nukkunut nyt jo pitkään vaan muutaman tunnin pätkiä silloin tällöin ja tietenkin olen aivan aivot kohmeessa ja väsynyt koko ajan. Pidin sitä aivan normaalina tilanteena, mutta eipä se (vielä) saisi ihan näinkään olla, joten maanantaina sitten lääkärille. Ehkä parempi niin, jos vaikka saisin jotain vinkkejä kuinka unen saisi jatkumaan hieman edes pidempään :)

Labralähete tuli leukosyyttien takia, toivottavasti kaikki kuitenkin olisi ok. Toinen sokerirasitus oli myös ihan rajojen sisällä, vaikka arvot olivatkin nousseet ensimmäisestä kerrasta. Jee sille!

Mullakin oli toisessa rasituksessa noussut arvot vähän. Lähinnä siis toka ja vika arvo. Eka tais olla aika sama... Mut ei ne vielä rajoja lähennellyt...

Tänään pitkästä aikaa neuvolassa. Pikkuinen oli terkankin mielestä rt, kuten itsekin aavistelin :) nyt sais pysyä noin päin loppuun asti! Vaavilla tuntui olevan kaikki kunnossa, sf mitta 29, eli yläkäyrää lähentelee, toivottavasti ei mikään jättiläinen tulossa... Ens viikolla käyn yksityisellä hakemassa lausunnon lentämistä varten, joskohan ne ultrais myös ja sais jonkun kokoarvion ;) nii ja ois kiva, jos sais luvan vielä lentää!

Tulipa vasta nyt mieleeni, maanantaina kävin taas kerran lääkärin luona ultrattavana (viides kerta jo) painoa pikkuneiti oli kasannut 1237 g, joka nyt suunnilleen vastaa viikkoja eli sillon 28 +2, mittailujen (reisiluu, päänympärys ja mikä lie se kolmas mitta) ni toteskin, et mitat vastaa viikkoa 31. Menkkojen puolesta laskettu aika olis ollu 15.5, mut sit ekassa ultrassa viikolla 6 siirsivät 24.5 ja nytkö sitä sit aletaan perua. Tulee vaan itellekin hölmö olo kun ei tiedä nyt enää oikein et koska sitä nyt sit odottaa. Onko muilla ollu vastaavaa veivaamista noitten kanssa?

Mun siskolla oli kahden kanssa tota: ensin laitettiin la myöhemmäksi ja sitten aiemmaksi..
Mulla esikoisen kanssa la taisi muuttua toisessa ultrassa aiemmaksi ja tässä toisessa raskaudessa heti ekassa ultrassa sitä siirrettiin muistaakseni 13.5 ---> 7.5 :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

mulla siirty la np-ultrassa 5.5. --> 29.4. mutta vaikka pikkupallero onkin nyt reilusti keskivertoa pienempi niin ei sitä enää siirretä. Oon vaan entistä varmempi että toukokuulle menee kuitenkin, mutta tyytyväinen siihen että aikasemman la:n ansiosta vauva on sylissä viimeistään äitienpäivänä!

Mie otin tänään äidinmaitokeskuksen numban ylös ja rupean sit toukokuussa kunnon lehmäksi, jos maitoa tulee yhtä paljon kuin esikoisesta (eli pakastin täynnä ja joutuu heittämään sitä roskiin..) :)
Onhan sekin ylimääräistä rahaa ja saa hyvän mielen kun antaa maitoa niille, jotka tarvitsee!

Kävin äsken labrassa kun neuvolatäti epäili viimekäynnillä vähän raskaushepatoosia kun kerroin mun yöllisistä ranteiden, nilkkojen ja kylkien kutinakohtauksista. Toivottavasti ei löydy mitään! Saan tietää sit maanantaina kun on seuraava neuvola. Maanantain neuvolassa on muutakin jännää luvassa kun päästään juttelemaan voimavarakaavakkeista :p

Mulla siirtyi viime kerralla 30.12 --> 14.1 mutta siinä kyllä pysyi sitten loppuajan.

Mulla tuli kans maitoa ihan liikaa viimeksi. Jouduin pumppaamaan monta kertaa päivässä siksi, koska tissit olivat liian täynnä vauvalle. Lavuaarista meni siis alas päivittäin monta desiä pelkällä pumppauksella. Lisäksi jokaisen imetyksen aikana toinen tissi valutti maidonkerääjän täyteen.

Mietin silloin myös tuota maidon myymistä, mutten löytänyt tietoa mihin ottaa yhteyttä niin se sitten jäi. En siis jaksanut ottaa itse asiasta selvää vaan olisin kaivannut jotain infoa neuvolan ilmoitustaululle tai edes keskussairaalan nettisivuille.

Googlaa mikä on sun lähin sairaala, joka vastaanottaa maitoa :) Sieltä yleensä saa sit samoilta sivuilta ohjeet luovutkseen!

Mä oon kans henkisesti valmistautunu tohon luovuttamiseen koska sitä kulkee suvussa. Eihän sitä tietenkään vielä voi tietää miten omalla kohdalla käy, mutta jos sitä maitoa tulee ihan hirveitä määriä niin mieluummin luovutan kun kaadan pois!

Kääääk!!nyt aloin pelkää et tulee jättiläinen!!miks mää en oo saanu kokoarvioo!?Mä HALUAN tietää!!!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin