Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mietin kanssa et voisko nuo kivut olla niitä kohdunkannattimien venymisestä johtuvaa. Mulla oli esikoisesta niitä pitkin raskautta. Ne oli toispuoleisia yleensä. Niihin vois se tukivyökin auttaa, vaikka neukkutäti muuta väittääkin.

Niin no mulla on ens maanantaina neuvola että jos nää kivut vielä sillon vaivaa niin aion kyllä kysellä kaikkien mahollisten apukeinojen perään!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

• Tykkään
Reaktiot: aBu
Miulla hävis kaikki massukivut *koputtaa puuta* ko sain Carriwellin vai mikä se on nii sen mahatuki tuubin :)

Vihdoin lääkärillä piipahdettu. Tohtoritätillä oli yhtä iso maha ku mulla :grin Vauveli päätti oikein esitellä pyllyään tätille ja muljautti ittensä puolelta toiselle. Asettu sitten lopulta siihen asentoon, miten kuvittelin hänen viihtyvänkin eli pylly mun vasempaan kylkeen ja pää alaspäin.

Pissa puhdas, hb pudonnu 112 joten pitäs ehkä rautapurkkia taas esiin kaivella, verenpaine 104/58. Painoa tullu rapiat 700g/vko, johon terkkari totes, että vaikuttais olleen vauvalla kiivaamman kasvun aika ku ainoastaan mun maha näyttää selkeesti isommalta. Kattelin vanhoja kortteja ja kaikista on ollu näihin aikoihin toi suurempi painonnousu. Kohdunkaulaa jälellä se normi 3cm ja tiukasti kiinni.

Kysyin vielä lääkäriltäkin hänen näkemystään uimiseen ja sano, että periaatteessa voi uida vaikka loppuun asti tosin kohdunsuun tilannettahan ei enää tarkisteta jos ei ihmeitä tule. Jos tulee tuntemuksia ton kohdunsuun suhteen tai joudutaan tutkimaan ja todetaan kohdunsuun auenneen ni sit ei enää kannata uida.

Mulla oli jo viimeksi rv 26 viikolla pehmeä kohdunsuu eikä kukaan sanonut siihen mitään, kai se sit on normia..
Mutten siltikään uskalla uida kun ton lisäks on vaan 2,5 cm jäljellä.. :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Esikoisesta oli joo pehmeä vasta viikolla 35?? Ja nyt 25 + lähtien ollut pehmeä :D
Pelottaa että tää tulee 4 viikon sisällä, jos alan tekemään lapsellisia päätelmiä, esikoisesta meni tosta neuvolasta 3 viikkoa ja kuusi päivää niin syntyi :/ Mutta kukaan ei ole määrännyt liikuntakieltoa eikä mitään nyt ton sisätutkimuksen jälkeen - päin vastoin "liiku paljon"..
Hmm, pitää kai vaan luottaa omiin tuntemuksiinsa..
Ja sitäpaitsi joku on ollut sormelle auki rv 35 lähtien ja silti mennyt yliaikaiseksi, joten kaik mahdollista.

Niin no mua on taas käsketty ottaa iisisti ja välttää supistuksia aiheuttavia aktiviteetteja, vaikka paikat on kiinteet ja visusti kiinni. Kai se on vähän lääkäristäkin kiinni et miten se suosittelee jatkamaan loppuajan!

No mulla oli toi sama lääkäri esikoisen aikana :/ Kai ne kattoo sitä kun on toisen synnyttämässä, että "ite tietää miten pitää olla", tosin rv 26 toi sama lääkäri kannusti mua liikkumaan paljon kun taivasteli sitä mun painonnousua ;D
Jostain luin että toisen synnyttävillä ois jo mahis siihen, että ne ihan luonnostaan pehmenee aikaisemmin, ja onhan se ulkosuukin synnyttäneillä auki..

Tänään oli 1/2 oman neuvolan perhevalmennuksista. Meitä oli siellä muutama pariskuntaa, pari terkkaa ja synnytysosaston lääkäri puhumassa. Aiheena synnytys ja kivunlievitys.

Tosi hyvin kyllä kertoi asioista ja sillä oli sellainen tosi maanläheinen lähestymistapa. Ajattelemisen aihetta kyllä. Mä olen vähän aatellut että en halua puudutteita ellei meinaa taju lähteä mutta niiden käyttö perusteltiin kyllä ihan hyvin. Kerrottiin siellä kyllä haitoistakin,

Ihan mielenkiinnosta pikalunttaus äippäkortteihin..

Ekaa odottaessa vko 38+3 paikat 2cm auki ja kaula 1,5cm. Käynnistetysti syntyi 38+6.

Kakkosta odottaessa vkolta 35+6 1cm auki ja kaula 1,5cm, vko 38+1 3cm auki eikä kaulaa jäljellä. Syntyi käynnistettynä 39+3,mut ois varmaan antanu oottaa itteensä yli lasketun.

Viimeks 35+ oli sormelle auki ja kaulaa 2cm. Synnyttämään mennessä 41+0 supparit ei ollu kunnolla käynnissä, vedet oli menny ja paikat auki reilut 5cm.

Nyt kaulaa on 3cm ollu viimeks lääkärinlassa ja ulkosuu sormen mentävä.

Päättelisin et mulla paikat aukeaa pikkuhiljaa itsekseen ja kun synnytys alkaa tosissaan, niin se ei oo kestänyt pitkään.

Siis mä todellakintodellakin olen takakireä... :confused: Kysyin meinaa tänään just tosta "ulkosuusta" joka voi uudelleen synnyttäjillä olla auki ni lääkäri sano, että mulla on kohdunkaula ihan kiinni ja suu on supussa :grin

Mulla ei oo lähellä synnytystä sisätutkimusta tehty, mutta näistä kahesta viimesestä on oltu sitä mieltä, etteivät vielä lähiaikoina synny ku maha ei oo laskeutunu. No meijän mukulat syntyy vissiin suoraan lennosta ilman välilaskuja.

Mikäs mä sit oon.. Joku etulörppö :)

Mulle on kaikista muksuista toitotettu, et ei mee laskettuunkaan ja kohta syntyy kun on niin kypsää tavaraa. Mut mä en usko siihen kypsyyden vaikutukseen itsessään. Helpottaahan se tietty synnytyksen käynnistämistä ja käynnistymistä ja nopeuttaa sitä, mutta eniten vaikuttaa se, millon se vauva päättää ottaa sieltä lähdöt.

Hienoa että muillakin on näitä auki/pehmeäkokemuksia ja ettei teilläkään vauvat ole heti syntyneet! :) Hormonit ja vauva sen normaalisti loppujenlopuksi päättää, koska ulostautuu!
Odotan jo kovasti kuka meistä pääsee ensimmäisenä tänne kertomaan "synnärrillä" ;)
Ja hei, mahtavaa ettei meidän ryhmässä kukaan ole syntynyt etuajassa!
Olin joskus syyskuisissa 2010 ja silloinkin muissa ryhmissä ennen meitä ropisi keskosvauvoja, mutta meidän ryhmässä tais olla sit kaikki täysiaikaisia, se on jo oikeesti niin hyvä juttu! Ja meilläkin täällä muutamalla liipannut läheltä, mutta hyvin taitaa mennä niilläkin nyt! Toivotaan että kaikilla menee hyvin loppuun asti :)

Rv 30 neuvola käyty. Jutut ja kuulumiset rupateltiin, testattiin näyttääkö mun kotiverenpainemittari ja neukun laite samoja lukemia (aika liki ainakin) ja katsottiin mitä vauvalle kuuluu.

Taitaa enteillä ettei mulla tule tekemisen puutetta toukokuun jälkeen. Tarvittiin kaksi terkkaa etsimään kuperkeikkakaveri ja löytämään sydänäänet. Ensin oma terkka meinasi että on pt ja etsi ääniä pitkään. Potkuja tuntui kuulemma oikealla. Ääniä ei ihan kunnolla löytynyt niin haki toisen terkan paikalle joka sanoi että täähän on pää alaspäin ja potkut tuntuu vasemmalla. Hyvät äänet löytyi mutta ei tainnut hobitti malttaa niin kauan olla aloillaan että olisi sykelukemat saatu ylös kun niitä ei korttiin kirjattu. Sf-mitassa oli oman terkan ja toisen mittaajan tulosten välillä 2 cm ero! Varsin vikkelä tapaus oli molempien mielestä :rolleyes:

Vähän kyllä kerta kerran jälkeen enemmän ihmetettää toi oma terkka. On tehnyt hommia yhtä pitkään kun mulla on ikää (eli joussut ekat työmatkat dinosauruksia karkuun) mutta tarvitaan viime vuonna valmistunut hoitaja mittaamaan sf-mittaa... On hirveän mukava ja puhelias mutta tuntuu ettei oikein jaksa kuunnella mitä mulla on sanottavana vaan muistaa vaan ne omat höpinänsä. Nytkin höpötti sille toiselle terkalle että mä tykkään kauheesti googlata asioita netistä vaikka just olin sanonut sille että juuri mistään en oo viitsinyt tietoa etsiä.

Mulla oli kohdun ulkosuu reilusti pehmeä jo rv 26+ ja kanavaa 3cm. Lääkäri sanoi vaan että tilanne on oikein hyvä :D Kahden aikasemman kanssa kohdunsuu on myös pehmennyt reilusti ennen laskettua ja kavana ollut 1-2cm auki jo viikkoja ennen kun on syntynyt. Molemmat synnytykset on aikasemmin käynnistetty (39+3 ja 38+2) joten nyt jännitän että saako tämä tulla omaan tahtiinsa. Siinä mielessä tuntuu ensikertalaiselta, ettei tiedä miten mulla synnytys lähtis luonnollisesti käyntiin. :)

Tänään oli taas neuvola ja kaikki oli kunnossa. Paino oli viimekerrasta noussu vaan kilon. Neuvolatäti vaan ihmetteli kun ei lääkärit oo puhunu mulle mitään synnytyssuunnitelmaa, kun vissiin kai tälläsis tapauksis kun minä niin synnytettäs aikasemmin (vk34-36)..täytyy ens kerralla tayssis tosta kysyy.. huomena kuitenki tulee 31 viikkoo täyteen. Varattiin uus neuvola-aika parin viikon päähän, mut neuvolatäti sano et katotaan nyt pysyykö kaveri masun puolella sinne asti :D

Mullakin on tuo kohdunsuu ollu pehmee jo ainaki kuukauden, mut siitä ei kai tarvii välittää kun paikat on kiinni. :)

Neuvolassa käyty. Painoa tullut viime kerrasta 1,8kg,verenpaine ja hemoglobiini ok.
Pikkusella syke 135 ja majaili kuulemma pää alaspäin selkä mun oikeeta kylkeä päin. On kuulemma vielä ihan hyvin tilaa heittää kuperkeikkoja siellä.

Viime neuvolakäynnillä mulle tuli vastaus siitä lapsen veriryhmästä ja se näytti että sillä olisi sama kuin mulla,mutta sitten seuraavana päivänä oli tullu erikseen tuloslappu sen lapsen verestä,niin siinä oli ollut tuloksena että sillä onkin sitten eri kuin mulla eli + kun mulla -veri. Nyt sitten sain pistoksena sen lääkkeen mikä estää ettei niitä vasta-aineita muodostu. Synnytyksen jälkeen sitten toinen pistos.

Sokeriarvojen mittausta jatkan raskauden loppuun asti,vaikka tähän asti nuo arvot on normaalilukemissa. Tästä eteenpäin sitten vaan kaksi mittausta joka toinen päivä. Kuukauden päästä seuraava neuvola ja synnytystapa-arvio vkolla 35-36 synnärillä.

Kerroin että mulla on supistelut lisääntyneet ja joka päivä tuntuu menkkamaista kipuilua alavatsassa. Kehotti ottamaan rauhallisemmin ja kuunnella tuntemuksia,eikä rehkiä ja lepoa heti jos supistelut lisääntyy.

Mullakin on ne kaksi ekaa käynnistetty, kuten annaeveliinalla. Kolmas sai tulla, kun ei ollut mitään ongelmia raskaudessa. Musta on jännä, et itsestään käynnistynyt synnytys meni hyvin samaan tapaan kuin käynnistetyt, vaikka olikin sellanen helpohko, kun omat supistukset ei olleet niin kivuliaita kuin tippasupistukset.

Kaikki synnytykset siis alkaneet vesien menolla. Eka käynnistettiin suun kautta otettavilla cytoteceilla ja käynnistyi kun kalvot meni poks poks. Toka käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja kolmas käynnistyi itsestään lapsiveden menolla. Ja kaikki kestäneet sen saman 4-5h. Käynnistetyissä vain laitettu varuiksi tippaakin.

Nyt edessä luultavasti käynnistys, mut täytyy kanssa sitä synnytyshommaa perjantaina selvitellä, kun viimeks oli niin kökkö lääkäri, joka vaan tokaisi, ettei sitä vielä pysty arvioimaan. Oisin vaan halunnut tietää synnytänkö Kysissä vai Mkssä ja joudutaanko kenties kuinka aikasin käynnisteleen, edes jotain arvioita... plaah, jospa perjantaina olis mukavampi ultraaja.

Tää saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mistä syistä noita synnytyksiä käynnistellään ennen laskettua aikaa? Mä oon jotenkin niin autuaan tietämätön muista syistä kun esim raskausmyrkytys...

Takaisin