Neuvolakuulumisia!

Me annettiin rota-rokote myös esikoiselle, vaikka se oli silloin itse ostettava ja siitä on nyt sitten yli kolme vuotta aikaa. Hänelle annettiin myös vesirokkorokotus ja sitä mietin myös Aleksin kohdalla. Onhan tuo rokotemäärä aika huima, mutta en kyllä henkilökohtaisesti uskalla olla rokotteita ottamatta.
Viimeisessä vauva-lehdessä oli mielenkiintoinen juttu juuri tästä rokoteasiasta ja siinähän kätilö oli jättänyt rokotteet pois, jopa sen heti syntymän jälkeen annettavan. Se kyllä pisti mietityttämään...
Otitteko muuten itse tuon sikainfluenssa piikin? Mä otin myös sen sekä itselle että esikoiselle silloin viime vuonna.
 
Joo mä luin kans vauva lehdestä jutun tosta rokotus asiasta. mä en myöskään uskalla olla ottamatta rokotteita..
 
Mä otin lokakuussa sikainfluenssapiikin. Aattelin ottaa Miolle kaikki normaalit rokotteet, mielestäni pienempi riski kumminkin ottaa ku jättää ottamatta.

Kaverin muksut (nyt 7v. ja 10 v.) osallistuivat aikanaan rotarokotustutkimukseen.
 
Me päätettiin, ettei oteta rotaa eikä pneumokokkia. Parempi sairastaa niin saa lapsi sitten kunnon vastustuskyvyn. Ja antibiootteja aiotaan välttää niin paljon kuin mahdollista...
 
Peukaloinen, meillä neukkatädit ei osaa mitata poikaa, kun pojalla on kummassakin jalassa koko kipsit. Saatiin ne kahden viikon iässä ja niitä vaihdetaan aina viikon välein. Pojalla todettiin toisessa ultrassa kampurajalat ja niitä nyt korjaillaan noilla kipseillä. Neuvolassa eivät siis osaa muka mitata pojan pituutta, kun jalat on kipsattu. Itte ollaan siksi mittailtu ja nopeestihan poika kasvaa :)

Itse en tiiä yhtään tuosta rota-viruksesta ottaisko vai ei... Millaisia syitä teil on? Puolesta ja vastaan?
 
Saiko teidän vauvat siis jo synnärillä jonkun rokotteen? ..kun kovasti kaikki puhuu jostakin rokotteesta joka annetaan jo siellä, mutta ei meillä ainakaan olla mitään saatu. :o
 
satu´ :  kaikille vauvoille annetaan vitamiini piikki heti syntymän jälkeen..
 

mä haluisin kans edelleen kuulla puolesta ja vastaan mielipiteitä noista rota- ja pneumokokkirokotteista..  me ei nyt saatu/otettu ainakaan vielä rotaa koska vauva on edelleen nuhanen.

2kk neuvolassa käytiin. pituutta 58cm ja paino 5590g eli hyvin kasvaa. on kyllä sen verran tota makkaraa ettei näytä nälkiintyneeltä :) sopivaa vauvanpulleutta sanon minä. 

minkälaisin väliajoin teillä syödään?

 
Tulipahan mieleen, että eikö se rota rokote uusita 3kk iässä? Piikkien lisäksi.. ?! Muistelen näin.. jos tämä on totta niin tuleekohan samat massuvaivat sitte siitä tehosteestaki?? I hope so that not... :P

10.päivä rokotteesta oli oikeesti kaikist kipein ! Onneksi ohi ne vatsanväänteet.

Meillä syödään päivisin edelleen 2,5-3h välein. Tasan kerran on ollu 4h väli. Iltaa kohden nälkä kasvaa, ei tosin joka ilta, jotenka sillon B tykkää olla tissiillä 2-2,5h välein.
Yöt on sitte ihan yökohtasia. Tässä nyt viikonloppu menty niin, että B on alkanut yöunille klo 24 ja heränny syömään vasta aamulla klo 7 emoticon 
 

Sellasia juttuja oon lukenu/kuullut että myös siitä tehosteesta on tullu oireita, ei välttämättä yhtä pahoja. Tai sitten ei oo tullu :) Mutta enpäs tiedä onko mitään yhteyttä että jos on vaikka eka tullu kauheet oireet niin sitten tulis toisestakin varmasti. Tiedä sitten... 

 
Meillä jää 2kk neuvola kokonaan välistä.. kiva (ei saatu enää lääkäriaikaa ja terkka totes,et ei tarvi neuvolaakaan ennen sitä)! Poika ollut viimeks neuvolassa 3vk ikäisenä, joten tuntuu, että siitä on ikuisuus.. eikä painosta ja pituudesta ole mitään tietoa. Mulla kyllä meni heti alkuun hermo siihen painotarkkailuun ja ynseään lastenneuvolaterkkaan, joten ei haittaa!! Seuraava onkin sitten jälkitarkastus mulle ja vauvalle 3kk iässä! Meni aika pitkälle! Joko muut ovat käyneet jälkitarkastuksessa?

Mua kans mietityttää noi rokotukset, kun toi pneumokokki on niin uusi ja thl sössi sen sikapiikinkin aika pahasti niin meni luottamus. Aijotaan kuitenkin ottaa kaikki, ellen ehdi saamaan jotain muuta tietoa siihen mennes, joka vaikuttaisi päätökseen.. hmm.

muoks. Me tosiaan saatiin kalmette (tuberkuloosirokote) sairaalassa, kun oli uhkana, et lähdetään ulkomaanharjoitteluun. Muutenhan sitä ei enää anneta ja toi K-vitamiini on ainoo sairaalassa. Me saadaa se rotaviruskin vasta 3kk neuvolassa
 

Mä kävin jo jälkitarkastuksessa, oisko ollu noin 6vkoa synnytyksestä. Sielä kyseltiin mielialasta ja piti oikein täyttää sellanen kyselykaavake jonka perusteella arvioitiin olenko kenties masentunut :D Meillä ainakin ihan rutiinihomma. Paino oli sama kun ennen raskautta ja veriarvot sen verta matalat että rautaa piti hakea... 

Muista säde toimittaa ajoissa se kelan lappu minkä tarkastuksesta saat, eikös se ole juuri siinä paikkeilla kun on viimestään se palautettava että saa vanhempainrahaa..?

 
Mullakin oli jälkitarkastus jo 8 vko synnytyksestä. Meillä päin Kelalta soitellaan kuulema perään jos ei ala todistusta kuulua määräaikaan mennessä, soittelivat silloinkin mulle kun hain vanhempainrahaa että "semmoinen ja semmoinen palkkatodistus kiitos että saat parhaat rahat"emoticon

Tuota rokoteasiaan en hirveesti edes mietiskellyt, oon ite ja mieheni myös saanu aikoinaan kaikki tarjotut rokotteet, joten niiden antaminen vauvallekin oli vähän niin ku itsestäänselvyys. Suomessa rokotteet on kuitenkin hyvin tutkittuja ja turvallisia, ja haittavaikutuksista raportoidaan kiitettävästi ja näin ollen THL pystyy reagoimaan nopeasti ei-toivottuihin tuotteisiin. Tuo rotarokote on neuvolan mukaan uudistettu ja parannettu edellisestä eli täysin turvallinen.

Rokotteista aiheutuvat vaivat, joku mahanpuru tai pieni kuumeilu on kuitenkin pientä siihen miten vakavasti lapsi voi sairastua ilman rokotetta. Näin mun mielipide, jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee
 
"Suomessa rokotteet on kuitenkin hyvin tutkittuja ja turvallisia, ja haittavaikutuksista raportoidaan kiitettävästi ja näin ollen THL pystyy reagoimaan nopeasti ei-toivottuihin tuotteisiin." Haluan hieman oikaista edellisen kirjoittajan em. lausetta... Suomessa nimittäin rokotehankinnoista tai rokotesuosituksista eivät päätä mitkään riippumattomat tahot, vaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen nimittämät erinäiset työryhmät. THL taas saa huomattavia summia rahaa rokotteita valmistavilta lääkeyhtiöiltä, jopa enemmän kuin mitä valtion budjettirahoitus THL:lle on. Lisäksi rokotetutkimukset eivät ole läheskään aina tieteellistä tutkimusta vaan tuottoisaa liiketoimintaa, joka on osa lääkeyhtiöiden tuotekehitystä. Toisin sanoen kuten aina ja kaikissa asioissa: raha pyörittää tätä maailmaa. Lienee siis selvää, että jos THL:n nimittämät työryhmät saavat taloudellista etua tiettyjen lääkeyhtiöiden / lääkkeiden / rokotteiden suosimisesta, näin he myös tekevät. Tällöin etusijalla ei siis välttämättä ole jonkin tuotteen tai esimerkiksi rokotteen turvallisuus, vaan sen tahon etujen ajaminen, joka toimintaa suurimmilla summilla rahoittaa.
 
Mä oon samalla linjalla Peukaloisen kans rokotuksista. Jotenki itestään selvää et vauvalle annetaan rokotteet. Ei oo paljoa tullu edes mietittyä et miksi ei annettas..
 
Valitetttavasti se alkaa olee noin niinku Eepatus kuvaili. Tutkimusryhmät saa tietyiltä tahoilta rahoituksen ja tutkimukset on sen mukaisia. Lääketehtaat takoo. :( Mut silti ite oon kyllä aika onneton valitsemaan, kun puolueetonta tietoa on vaikea saada.

Neuvolasta onneks sano, että tekee paperin ajoissa niin ei tuu ongelmaa Kelan kanssa, kun kuulemma aina ei pysty tehdä tarkastusta määrätyssä ajassa. Mulla se on just viimeisenä sallittuna päivänä.
 
Eepastus sä olet ilmeisen perehtynyt aiheeseen, hyvä niin. Mä vissiin olen niin naiivi että luotan suomalaiseen terveydenhuoltojärjestelmään ja siihen, ettei kansalaisille tieten tahtoen anneta vaarallisia aineita. Sössintää tapahtui (ja rakkaassa kotimaassamme monessa muussakin asiassa kuin rokotteissa ;)) mutta asiaanhan tuli korjaus sikapiikin osalta. Vai olenko väärässä?

Mutta kuten todettu, tohonkin rokoteasiaan löytyy niin monta mielipidettä ja katsantokantaa kuin on foorumilla kävijöitä, että jokaiselle suotakoon vapaus toimia parhaaksi katsomallaan tavalla.
 

Eepastus olis kiva kuulla vielä ootteko te ottanu mitään rokotteita vai vaan jotain? 

mulla olis nyt TAAS ens perjantaille aika varattu rokottamista varten ja sain nyt neuvolasta jonkun tulosteen asiasta mikä pitäs lukea ja sit vaan päättää mitä tehdään.. ihan hävettää olla näin hankala :D

muuten, saako kylpylään mennä pienen vauvan kanssa? uskaltaisitteko te mennä? aattelin et jos ei päästä vauvauintiin niin haluisin käydä ominpäin, mutta kun ei tiedä miten sielä toimitaan ni en ehkä uskaltaiskaan...

 
Iines, toistaiseksi me ei olla otettu mitään rokotteita, vauva on nyt 3 kk. Enkä nostanut tätä rokoteasiaa esille sen takia, että olisin itse täysin rokotevastainen vaan siksi, että olen epävarma asiasta ja halusin avata keskustelua asian tiimoilta. Mielestäni on aina hyvä kyseenalaistaa ja pohtia asioita ja ottaa asioista selvää, varsinkin kun on kyse pienen vauvan elämästä. Vaikeaa se tässä kohtaa on, koska puolueetonta tietoa on tosiaankin vaikea saada. Kannattaa kuitenkin aina vähän kyseenalaistaa asioita eikä niellä kaikkea tietoa sellaisenaan kuin sen meille joku ns. virallinen taho antaa. Jokainen kun varmasti kuitenkin ymmärtää esimerkiksi sen, että eihän se ole yhdenkään lääkeyhtiön etu, että heidän tuotteensa ovat sellaisia, että kaikki sairaudet paranevat tai poistuvat maailmasta...

Rotarokote jätettiin ottamatta mm. siksi, että tutkin tilastoja Yhdysvalloista, jossa rotarokote on ollut käytössä yleisessä rokotusohjelmassa pidempään kuin Suomessa. Tilastojen mukaan rokotusten aloittamisen jälkeen sairaalahoitoa vaativat rotavirustapaukset ovat Yhdysvalloissa jonkin verran vähentyneet ja kuolemantapaukset jonkin verran kasvaneet. Mikä on siis rokotteen hyöty? Lisäksi vaakakupissa painoi myös rokotteen mahdolliset vakavat haittavaikutukset (esim. suolentuppeuma). Rokotteen ottaminen tai ottamatta jättäminen on aina sitä hyötyjen ja haittojen puntaroimista. Vaikeita päätöksiä tällaiset ovat, kun kyse on kuitenkin oman lapsen koko loppuelämästä. :/

Seuraavaksi olisi sen yhdistelmärokotteen aika, mutta sen osalta ei olla tehty vielä päätöstä. Yksi vaihtoehto on siirtää rokotuksia myöhemmäksi tai antaa esim. pelkkä jäykkäkouristusrokotus...
 
Takaisin
Top