Neuvolakuulumisia!

Meilläkin eka neuvola takana, poju 3 vk+4 pv. Poju kasvanut oikein hyvin, nyt 4510 g ja 55 cm, syntyessään 3365 g, 52 cm. Elikkäs maitoa kyllä tulee :) Vähän hormoninäppyä kasvoissa täälläkin, muuten iho nyt tosi hyvässä kunnossa. Aiemmin kun vaippa-alueen taipeet meinasi rikkoutua, oli varmaankin vaan kuivattu huolettomasti pesun jälkeen. Nyt ylitarkasti :)
 
6 viikoisneuvolalääkäri takana ja rotavirusrokote saatuna. Poika painoi 6,2 kg (synt. 4,1 kg) ja oli 59 cm (52 cm). Eli kovasti on kasvanut ja kyllä sen huomaakin! Mulle sopisi vähän hitaampikin vauhti, kun alkaa jo painaa sylissä aika tavalla...
Kuulemma syö niin hanakalla vauhdilla, että ilmavaivat lienevät tosiaan iltakitinän takana. Ostettiin nyt Cuplatonia, katsotaan auttaako.
Vähän jännittää ton rokotteen seuraukset, et tuleeko lämpöä tai ripulia tms. Onko muut saaneet vielä rokotetta?
 
meillä ei ensimmäisestä rotavirusrokotteesta tullu muuta kuin vähä vatsaa väänsi enempi, mut eilen saatiin sit kolme rokotetta niin kuumehan molemmille nousi, eli eilinen ilta ja yö meni kiukun merkeissä pojilla. Nyt aamulla toisella kuume on laskenu täysin ja toisella on viel pikkasen lämpöä.
 
Meillä oli 3kk (1kk 1vko) neuvola torstaina ja hienosti on roikale kasvanut: 5195g ja 56cm (lähtömitathan oli 1615g ja 39cm).

Saatiin vaan yks rokote kun mun mies oli kovasti pneumokokkirokotetta vastaan ton kohun takia. Sen voi kyllä ens kerrallakin antaa, samalla kun saadaan rotarokotteen 2 annos, jos niin halutaan. Jonkun verran kitinää oli ja kauhian väsyneen olonen on poitsu ollu, mutta muuten ei kummempia. Siitä rotarokotteestakin saatiin vähän enemmän vatsanväänteitä muttei mitään pahempaa.
 
Heips!

Terkkui neuvolasta: typyrä on kasvanu taas ihan huimasti, painoa nyt 4690g (2710), pituutta 54,4cm (48) ja pipo 36,7cm (33).
On vissiin tyttö aatellu että kiivetään siihen käyrälle nyt ja tasotellaan sitten...

Lisämaidon antamisesta taas tätsy kyseli, vihjaili että vois kokeilla ihan rintamaidolla vaan kun on tuota painoa tullut. Mutta ymmärsi ja uskoi kyllä kun sanoin että lisiä annetaan vaan jos jää huutamaan nälkäänsä imetyksen jälkeen. Ei kai sitä nyt nälässä tarvii pitää? Kun ei kerran tissistä tuu joka syötöllä tarpeeksi niin ei tuu!

Rotavirusrokote saadaan sitten tammikuussa neuvolalääkärikäynnin yhteydessä, just sopivasti ennen ristiäisiä - heh, toivottavasti ei kovin ripuloi kastemekolle :)))
 
6-viikkoisneuvolassa tänään täälläkin käyty ja rotavirusrokote saatu, nyt kärsitään vatsanväänteistä. Muutenkin normaalia väsyneempi ollut tuo pikkuinen tänään.

Kaikki hyvin, hienosti kasvanut! Painoa 5600g (3760g syntyessä) ja pituutta 56,5cm (50cm). Pipoa en muista, enkä jaksa käydä tarkistaa :D oli sekin kasvanut.
 
Hienosti on teidän pienet kasvanu! Meillä on vasta 3. tammikuuta neuvola ja sillon tytöllä ikää 7 viikkoa! Muutenhan me ei olla neuvolassa käytykkään kun sillon heti syntymän jälkeen kun on toisesta lapsesta kyse! Olis kyllä kiva tietää miten on tyttö kasvanu! Näkee kyllä jo päälle päin ja tuntee sylissäkin että on painoa ja pituutta tullu! Eikä ihme, on nimittäin sellanen ruokahalu!
 
Vauvan Nukkunmisasennoista kysyisin.

meille sanottiin sairaalassa että saa nukuttaa missä asennossa vaan missä vauva tykkää nukkua.

Ekassa neuvolassa ei ollut oma täti paikalla ja sijainen sanoie ttä saa nukuttaa mahallaan. eilein kuitenkin tuli puheeksi neuvolassa ja viimeiset 10 vuotta on ns."kieletty" masullaan nukuttaminen.

Nyt 2 kk jälkeen on aika vaikea saaha toukkkis toiseen asentoon nukkumaan :/

Miitä teille on sanottu asiasta?

eile oli rota rokotus ja kauhee kitinä koko loppu päivän... :/
 
Mä nukutan vauvaa vatsallaan tai kyljellään. Jos sä olet noin kauan vauvaa nukuttanut vatsallaan, niin miksi ei? Mun äiti on ollut neuvolaterkka 25 vuotta ja sanoi, että sellaista vauvaa, joka osaa kääntää vatsallaan päätään ja kannattelee sitä, voi nukuttaa huoletta vatsallaan. Vauvat rakastaa nukkua vatsallaan ja ilma tulee paremmin ulos. Tietysti kannattaa tehdä niin kuin itsestä turvalliselta tuntuu :).
 
joo samaa mulle sanottiin ekaks että jos osaa päätä kääntää on ok. tosiaan synnytyspelon jälkeen seuraava pelko oli tuo kätkyt kuolema.

sillon kun mä olin ton ikänen meiät kaikki on nukutettu masullaan ja hengissä ollaan :D hehehe

 
Joo sama juttu hirveet pelot, mutta välillä pojalla on niin kauheesti ilmaa vatsassa, ettei oo muuta vaihtoehtoa kuin nukuttaa vatsallaan.
 
Meillä oli 6-viikkoisen neuvolakäynti eilen. Poika on 58 cm ja 5555 g, pipo 39 cm. Ihan huikeaa vauhtia kasvaa! Kaikki alle 60 cm vaatteet on saanut laittaa jo syrjään, mutta silti kyllä yllätyin :) Kaikki oli pojalla mainiosti, toisessa kiveksessä vain on kuulemma turvotusta, mikä on aika tavallista. Sen pitäisi lähteä itsestään pois, tarkkaillaan jatkossa. Jos ei lähde, myöhemmin leikataan. Rotavirusrokote annetaan vasta 2-kk käynnillä.
Sain neuvoja yösyömisten harventamiseen oman jaksamiseni takia. Kun tosiaan kasvaa ja on pulska, ei todellakaan tarvitsisi parin tunnin välein ruokkia. Eikä poika tosiaan kuin vähän hörppäise aamuöisin, on vaan niin mukava olla siinä tissillä. Nyt kun mulle ääneen sanottiin, että oon varmaan aika väsynyt enkä kauaa tuolla menolla jaksa, tajusin sen jotenkin eri tavalla itsekin. Ei kun yrittämään :)
 
Annettiinko sulle myttö78 jotain neuvoa sen suhteen, et miten noita yön syöttövälejä käytännössä pidennetään? Meillä on niin rutinoitunut neuvolatäti, et en on oikein mitään neuvoja saanut - vaan jotain ympäripyöreetä, et ei tuon ikäisellä ole vielä rytmiä ja sitten vaan nopeasti punnitaan ja mitataan... Raskausaikana oli niin paljon parempi täti siellä neuvolassa.
 
Heippa! Meilläkin on nyt neuvola ja lääkäri takana (tyttö tänään 7vko). Hyvin on kasvanu, painoa 4620g (synt.3210g) ja pituutta 53,7cm (49cm). Pipoo en nyt muista. Lääkäri kehui kovasti jänteväksi ja virkeäksi vauvaksi ja motorisesti hyvin kehittyneeksi kun ne "heijasteet" oli jo alkanu hävitä! Meillekkään ei annettu vielä sitä rotaa kun sunnuntaina ristiäiset! Seuraava neuvola onkin sitte tasan kuukauden päästä!

Sellane tuli mieleen kun lääkärin kanssa oli puhetta ehkäisystä että onko keellään kokemusta siitä ehkäsyrenkaasta tai laastarista? Ajattelin josko itse uskaltaisi kokeilla. Niin ja tietääkö joku onko siinä laastarissa joku painoraja? En älynny sen tarkemmin kysellä siltä lääkäriltä mutta muistelen että joskus oon jostai kuullu siitä painorajasta. Itsellä kun tuota ylipainoa on jonkun verran.
 
Heippa! Meilläkin on nyt neuvola ja lääkäri takana (tyttö tänään 7vko). Hyvin on kasvanu, painoa 4620g (synt.3210g) ja pituutta 53,7cm (49cm). Pipoo en nyt muista. Lääkäri kehui kovasti jänteväksi ja virkeäksi vauvaksi ja motorisesti hyvin kehittyneeksi kun ne "heijasteet" oli jo alkanu hävitä! Meillekkään ei annettu vielä sitä rotaa kun sunnuntaina ristiäiset! Seuraava neuvola onkin sitte tasan kuukauden päästä!

Sellane tuli mieleen kun lääkärin kanssa oli puhetta ehkäisystä että onko keellään kokemusta siitä ehkäsyrenkaasta tai laastarista? Ajattelin josko itse uskaltaisi kokeilla. Niin ja tietääkö joku onko siinä laastarissa joku painoraja? En älynny sen tarkemmin kysellä siltä lääkäriltä mutta muistelen että joskus oon jostai kuullu siitä painorajasta. Itsellä kun tuota ylipainoa on jonkun verran.
 
Alkoi itseä kiinnostaa toi laastarihomma kans niin täällä ainakin sanotaan että 90 kiloa olis raja. mutta tiedä tuosta?
 

Moikka!

En oo yhtään ehtinyt taas kirjotteleen ja nytkin on kiirus, ristiäisvalmisteluja :)

Mutta kysymys... Minkälaisia painoja ja pituuksia teiän vauvoilla on mitattu n. 6 viikkoisina? Meidän vauva on jo 5150g ja 57cm ja jotenkin vaan jäi niin huono mieli kun neuvolantäti naureskeli tanakalle vauvalle... :( Eihän tuo mikään tikku olekkaan mutta en mä oo kokenut että vauva olis lihavakaan vaikka kaksoisleukaa onkin... :( Nyt on sitten tullut niiin TYHMÄ ajatus päähän että vauvasta tulee lihava lapsi... :(  

 
Meiän vauva oli 6 viikkosena 59cm ja 5700g. Kaksoisleukaa löytyy ja pulskat posket kans :)
 
Älä huolestu, normaali mötkälehän tuo on :) Meidän tytöllä silloin Painoa 5600g (3760g syntyessä) ja pituutta 56,5cm (50cm).

Ja lihavathan on lepposia ;)

Mä oon pitänyt vaan hyvänä asiana, että painoa tulee ja kaksoisleuka kasvaa. Lommoposket on aikuisten juttu! :D
 
Juu kyllä vauvat saa ja pitääkin olla vähän pullukoita! Tosin toiset taas on vähemmän pullukoita, mutta pääasia että kasvaa! Meille ainakin sanottiin että varmasti terveen vauvan merkki jos on vähän pullukka!

Huomasin just että mun aikasempi teksti on tullu kahesti, noh tulipahan asiat selväks! ;)
 
Takaisin
Top