Neuvolakuulumisia!

En olekaan tainut koskaan kirjoittaa tänne. Pojan 5 kk neuvola: pituus 64 cm ja paino 6730g. Kaikki ihan kunnossa. Nyt alkaa muuten näyttää siltä, että kohta päästään ympäri (pari kertaa mennyt vahingossa, mut ei mene sillai koko ajan) ja mahallaan saa jo liikuteltua itseään käsillä aina johonkin suuntaan. Ekan kerran olin ihan huulipyöreenä kun tulin keittiöstä, et hetkinen mites hän ei ole enää siinä peiton päällä vaan valkoisen maton! (joka on jo yhdet kakatkin saanut päällensä ilmakylpyjä annettaessa :D )  

Neuvolan täti kehotti loruilemaan pojalle..no siksi käydäänkin muskarissa, en oikein jaksa koko ajan (tai siis päivittäin) laulella yms. nyt laitoin lastenlaulu cd:n päälle, et olis parempi omatunto..helpompi lauleskella sen mukana :) 

 
Rafaelin aikaisemmista neuvoloista en jaksa tänne kirjoitella. hoikkana poikana kasvaa, pituus menee vauhdilla ja paino hitaammalla tahdilla eteenpäin.
Rafael 6 kk , pituus 69 cm, paino 8150. Hoikka mikä hoikka.
Neuvolan täti sanoi että ei lasta voi pakottaa syömään. Oon tarjonnut joka aterialla kiinteitä ja maitoa, mutta en anna väkisin jos ei ala muutaman yrityksen jälkeen ottamaan ja kääntää päätä pois. Ei ole sairas kuulemma, ei mitään henkisiä tai fyysisiä vaivoja. On vaan pienikokoinen.

Reipas poika neuvolan tätin mielestä. Tamppaa pöytää ja leluja, tarttuu yhdellä kädellä, kääntyilee ja jokeltelee. Ja nauraa!
 
Kirjoitellaampa meidänkin kuulumisia tänne :)
Käytiin torstaina 12.5.11 neuvolassa, Elmerillä ikää tuolloin 5 ja ½ kk. Painoa 9185g ja pituutta 71,3cm. Meillä mennään edelleen kasvussa hirmu siksakkia. Välillä tulee painoa reilummin, välillä pituutta. Nyt on paino sievästi keskikäyrällä ja pituus huitelee yläkäyrää. Mutta väliäkös hällä kun pikkuherra on muuten tyytyväinen. Kovasti jutteli ja hymyili neuvolan tädille, tomeraksi ja jänteväksi miehenaluksi kehuttiin :D
Elmerin syntymämitat olivat 3850g ja 55cm, syntyi viikoilla 40+2. Isokokoinen jätkänpätkä jo tuolloin siis.
Vatsalleen käännyttiin nelikuisena, kädet ja jalat liikkuu jo kovasti, mutta vielä ei suoranaisesti ryömitä mutta yritystä löytyy :D Hirmuisesti "juttelee", eli karjuu ja kiljahtelee. Leluihin tarttuu yhdellä kädellä ja siirtää jo toiseenkin käteen, kovasti tutkii kaikkea. Pöytää ym on mukava läpsytellä ja isin parrassa on kiva "roikkua" :D Koira ja kissa ovat nykyään jokapäiväisiä ihmetyksen kohteita. Meillä koira ja poika on tosi hyvät kaverit :) Saa nähdä mikä on tilanne sitten kunhan poika lähtee liikkeelle :D

Niin ja rechaka :lle piti vielä sanoa että ei kannata olla ollenkaan huolissaan tuosta pojan kasvusta, kun jokainen lapsi on kuitenki oma yksilö :) Kyllä sitä painoa ja pituutta kertyy ihan omalla tahdilla ja jos kaikki muuten on hyvin ja lapsi tyytyväinen niin mitä tuota turhia murehtimaan. Kaikki lapset ei kasva niitä neuvolan kultaisia keskikäyriä noudatellen...
Enkä tosiaankaan sano tätä mitenkään vähätelläkseni sinun huolta, kun oon itse ihan samanlainen huolehtija... Että onko toi poika nyt ihan normaali / kunnossa vaikkei mitään "vikaa" olekkaan. Mulla kun ainakin tää lapsi on ensimmäinen niin sitä on jotenkin niin yli-huolehtivainen kaikessa, ja tuntuu että mä en edes ihoa osaa rasvata ilman jonkun muun kehoitusta vaikka mä olen ammatiltani sairaanhoitaja :D Mutta neuvolantäti sanoi tähänkin tosi ihanasti että vaikka mä olen sairaanhoitaja niin oman lapsen kohdalla mä olen vain äiti :) <3
 
6kk neuvolassa käyty ja ukkeli kasvaa, että kohina käy. Paino 9425g ja pituus 72.5cm. Pitkä poika on tulossa ku pitkä on jo nytki :) Konttausasentoa ottaa, mutta ei liiku vielä ku pakilla vahingossa. On nukuttu perhepedissä, mutta taitaa alkaa opettelu omaan sänkyyn ko en enää ite mahu kohta sänkyyn ko pikkuisin nukkuja makaa poikittain keskellä :) Potkia jupsuttaa selkään tai korvaan tasaisesti koko yön.
 
rechaka, meillä poika 6kk ja mitat 68cm ja 7170g, joten jokainen kasvaa omaa tahtiaan. Pikkunen mikä pikkunen :D

Meillä poitsu on istunut 5kk lähtien syöttötuolissa neuvolan luvalla. Tosin aina muutaman hetken kerrallaan, mutta viimeaikoina on jo syöty siinä ja poika itse tykkää syödä (lue: levittää ruokaa lusikalla ja käsillä pitkin pöytää, kasvoja, vaatteita, hiuksia...) myös kovasti. Muutamana päivänä olen laittanut hänet myös lattialle istumaan ja siinä hän saattaa jäköttää etukenossa muutaman hetken ihan tukematta.

Ryömiminen tai jalkojen avustamana eteenpäin meneminen alkaa varmasti ihan näinä päivinä. Kieriminen ja peruuttaminen onnistuu.

Hampaita ei ole vieläkään ja jututkin aika vähissä, huutoa, murinaa, kiljumista ja älinää, mutta ei sen kummemmin tavuja tai muutakaan jokeltelua.
 
Meitin poika 6 kk neuvolassa 66 cm ja 7350 g syntyi rv38 ja oli aikasta pieni silloin jo, et se selittää miksi niin pieni. Ja painoa ja pituutta tulee tasaisesti koko ajan, joten oikein hyvä.  Ei vielä antanut lupaa istuttaa syöttötuoliin, sit vasta kun itse pystyy istuu selkäsuorana.
 
8kk neuvolassa käyty, korjattua ikää 6kk ja mitat olisi tässä:  8440g  69,5cm
Kaikki ok, hampaita 2, ei istu vielä. Rattaissa saa "istua", ei kuitenkaan niin että selkänoja pystyssä.
 
6kk neuvola käyty. kaikki mallillaan. tyttö varaa jaloilleen, pyörii ja kierii. ei ryömi. istuttaa saa syöttäriin, mutten ehkä vielä uskalla kun tuli jo niin huono omatunto siitä kun sylis istutettu jo jonkin aikaa.  pituus 66,5cm ja paino 7,2kg, n.keskikäyrillä kuulemma menee edelleen. lihaa kannattas kuulemma lisätä ruokavalioon enemmän.
 
Pojan 6 kk neuvolassa käyty. Mitat 72 cm ja 10 kg. Kasvu tasaista, sopivan pallero, ku paino todennäköisesti vähän tippuu, ku alkaa liikkumaan. 
Syöttötuolissa saa istuttaa ruokailun ajan, muuten ei vielä suositeltu enkä aiokaan. Nyt ku nousee kontalleen, alkaa kohta varmaan hakea istuma-asentoa. Jalkaa vie ainaki siihen malliin alle.
Kaksi sose- ja kaksi puuroateriaa päivässä on kuulemma hyvä. Sormiruokailustaki puhuttiin ja ruokaan voi hieman jo lisätä karkeutta, tekee leuoille hyvää. Kaks hammasta on alhaalla jo.
 
6kk neuvola: paino 9,5kg ja pituus 68cm. ihana pötkylä tuo meijän ukkeli <3  :)
piikit pistettiin nyt ja voi sitä surkeutta :/
jutteli kovasti neuvolatätille ja hurmasi hänet ihan täysin :D
 
Pojalla tänään 6kk neuvola toki ikää on ( 6kk  ja reilu 1viikko)
pituus 73cm ja paino 9,7kg. Urheasti otti rokotteet vastaan iskän sylissä :)
Pitkä poika on ja pituus meneekin yläkäyrillä.
 
Ninnillä oli eilen 5kk neuvola ja pituus oli 66.1cm ja paino 7,840kg .Saimme myös toisen annoksen yhdistelmärokotetta.(pneumokokkia emme ota lainkaan).Pistohetkellä huusi paljon mutta sen jälkeen ei mitään.Ekalla rokotuskerralla neiti sai tunnin päästä rokotteen antamisesta niin kovan huuto kohtauksen että naama punasena huus puoltuntii putkee eikä mikään auttan. Kun mainitsin tuosta huuto jutusta neuvolantädille,hän sanoi että kokeilee toisen mallista neulaa..se taisi estää sen eilisen huutokohtauksen. :)
 
Meillä myös 6kk neuvola takana. Aleksin mitat 72cm ja 9,6kg. Eipä siellä sitten juuri muuta ihmeellistä ollutkaan. Ihanaa, kun tällä kertaa ei tullut piikkiä. Heinäkuussa meillä onkin sitten molempien poikien neuvolat. Mua jännittää kyllä tosi paljon ton esikoisen 4-vuotis neuvola. Siihen varataan 1,5h aikaa ja sinne tulee myös isä mukaan. Esikoinen joutuu tekemään siellä ensin kahdestaan neuvolatädin kanssa tehtäviä, sitten ollaan loppuaika koko perheen voimin. Siellä kartoitetaan perheen juomatavat ja ylipäätään jotain perheoloista. Myös päiväkoti täyttää kehittymisestä omat lappunsa, mitkä käydään siellä läpi. Tuntuu kauheelle, kun nelivuotias laitetaan aika kovaan osaamisen syyniin. Tää on ennen ollut viisvuotis neuvolassa, mutta nyt ne on sitä aikaistaneet vuodella.
 
8kk neuvolalääkäri oli tänään. Oli pari viikkoa etuajassa  ettei tartte kesken loman lähteä käymään. Paino 9.9kg ja pituus 76cm. Painokäyrä vähän laskenu ko oli pituutta tullu reilummasti. Kaikki oli hyvin ja korvat puhtaat." Jäntevä poika, hyvin kasvaa ja kehittyy." Palkinnoksi pissas lääkärisedälle päälle
 
Ninnin 6kk neuvola oli tänään.Pituus 68,3cm ja paino 8,4kg.Osaa myös ryömiä :) Neuvolassa kehuttiin oikein kun sosiaalinen neiti kuulemma on ja tahtoo seurata tarkkaan kaikkea.Ois tahton myös neuvolan jonkun esitelokeron kaapata hoitopöydältä mukaan mut otin yhden vauvalehden kupongin sit Ninnille kotiin viemisiks.Sitä niin ylpeänä rattaisi liputteli kun käytiin kaupassakin :)
 

Katos vaan, olen laittanu meiän 6kk mitat väärin :D Paino oli siis 7890g muistaakseni, ei ainakaan noin vähää ku olen sanonu :D 

Nyt tuntuu ettei oo juuri kasvanu, mutta ehkä sitä vaan ei huomaa. 

 
8kk neuvolassa kaikki hyvin, kasvaa ja kehittyy iänmukaisesti. ryömii, ottaa konttauasennon, kävelee tukien ja polvillaan tukea vasten. sivuaskelia muutama. pinsettiote löytyy.jokeltelee kovasti, harvakseen konsonantteja. tunnistaa nimensä ja muutaman esineen+äidin ja isin. oli kyllä suoraan sanottuna huono käynti, lääkäri kysyi meiltä lopuksi että olikos tää 8kk neuvola?! eikä tutkinut kauheesti mitään.
 
8kk neuvola ollu jonku aikaa sitten, mutta en oo muistanu tänne kertoilla käynnistä. Poika paino 10200g ja pituutta 73cm. Koko neuvolakäynnin ajan kiukutteli, oli hiukan väsyny jo loppuajasta. Neuvolassa meniki aikaa tunti !!! oli joku kesäsijainen, joka oli hyvin hyvin tarkka. Ihan turhanpäiväisiä asioita kertoili ja kyseli. huoh.. onneksi seuraavalla kerralla on se  benjaminin oma neukkutäti.
 
Takaisin
Top