Neuvolakuulumisia

Tänään neuvolassa sf yhtäkkiä hypännyt 34 senttiin reilusti yläkäyrälle, mitä vähän itse ihmettelin, mutta terkka sanoi että veikkaa sen johtuvan siitä, ettei mun mahalla ole enää yksinkertaiesti ollut pitkään aikaan tilaa kasvaa muuhun suuntaan kun ulos. :P Tämmöisellä pätkällä, kun ei vaan oo määräänsä enempää tilaa antaa. :D

Verenpaineet samoissa kun ennen, proteiinit edelleen yhdellä plussalla. Hb 125.

Ei terkka meinannut millään ensin uskoa, kun sanoin, ettei vaavi enää alemmas pääse ja että on ihan täysin kiinnittynyt, mutta näinhän se vaan oli. :P
 
Hei.itellä tänään viimeinen lääkärikäynti.viikkoja kasassa 37+2.masu oli myös kasvanu valtavasti:)ja varmistettiin ultralla et vauva on pää alaspäin.oli hieman epäselvää.ja kun on jo 3 lapsi tulossa ei pää kiinnity varmaan ku vasta synnytyksen alussa.niinku edellinenkin.on tuota tilaa vielä kolistella päätä äipän luita vasten.ja sen kyl tuntee..:)ollaan ihan innoissamme koko perhe tulevasta vauvasta:)alkaa vaan vähän jännittämään,kun ei ole pitkä aika enää h-hetkeen.
 
Tänään rv 36+3. Normi neuvolakäynti. Verenpaineet jokseenkin kurissa (kotimittaukset parempia) nyt oli yhdellä plussalla proteiini :/ Siitä syystä perjantaina uus käynti, vaiks meinas, et saatto johtua ihan vaan näytteen niukkuudesta. Raivotarjonnassa ollaan pysytty jo useempi viikko ja tuskin kuulemma enää kääntyykään :)

Paino nousee nyt vähän reippaampaan tahtiin, johtuu kuulemma lisääntyvästä turvotuksesta tässä loppuraskaudessa. Tulee vissiin vaan niin tasasesti joka puolelle tota turvotusta, kun itse ei huomaa kuin käsissä ja nilkoissa, et turvotusta on :D hemoglobiini oli nyt 115.

Sf mitta oli 35 cm ja kohdunpohja tossa meitsin kylkiluitten alla kivasti. Tästä johtuen tullut ihana rintalasta kipuilu kun vaikka sänkyssä koittaa kylkeä kääntää vartaloaan kiertäen :sad001 ja kivasti pieni potkii kipeiksi mun kylkiluitakin..Tätä tää on kun itellä pituutta 162 cm ja lyhyt selkä..

Mut pikkusen sykkeet oli hyvät ja kaikki näyttää muutenkin hyvältä :Heartred ei enää montaa viikkoa niin saa pienen käärön syliin :Heartred
 
Hei, samaistun tuohon pienuus ongelmaan. Itsellä pituutta vain 154cm ja selkä on hyvin lyhyt joten maha on pyöristynyt vain ulos päin. Viimesin lääkärikäynti ja ultra oli rv 37+2 äitiyspolilla. Pää oli alaspäin, mutta ei kuulema vielä kiinnittynyt. Lääkäri totesikin, ettei pää yleensä kiinnity kun vasta synnytyksessä eikä sillä ole heidän näkökulmasta väliä kunhan on pää alaspäin. Kohdun suu oli jo pehmentynyt. Painoa pikkuisella oli 2 740kg. Pikkusen syke oli 140 ja virtaus erinomainen. Pikkuisen oli vain aktiivisella tuulella kun ei meinannut ultrattaessa pysyä kädet ja pää paikoillaan. Neuvolakäyntejä on joka viikko synnytykseen saakka. Lääkäri- tai ultraaikaa ei enää annettu vaikka minulla on raskausajan diabetes. Paino menee niin normaalikäyriä pitkin, että vaaraa isokokoiseen vauvaan ei kuulema ole. Nyt rv 39+0 alkanut ja jännityksellä odotetaan.
 
Täällä tänään käytiin neuvolassa. Paineet ok 140/80, pissa puhas, ja painoa tullut 1,5 kg kahdessa viikossa, et nyt tullut yhteensä 14kg. sf-mitta oli 34cm kuukaudessa tullut 1cm lisää. raivotarjonnassa oli ja sykkeet oli +150.

Seuraava neuvola on sit vasta kahden viikon päästä. ja jos sinne asti mennään niin sit on jo rv 40+3. ihan kivan harvasti näitä on. kahden viikon välein. Viimeksi ku odotin esikoista oli viikon välein kun la aikaan oli kuukausi, nyt sit toista odottaessa niin kahden viikon välein.

Ja muutenkin sano sit lopuksi et toivottavasti emme tapaa enää näissä merkeissä. Et oisin jo siihen mennessä synnyttänyt. no esikonen tuli vasta rv 41. No katsotaan millai tää tulee sit. Supistuksia tulee iltaisin, kun muuten päivisin liikkuu. Etenkin sellaisia oikein teräviä, mutta ei kestä kauan mutta henki välillä salpautuu. mutta ei satu paljon.
 
Hmph!

Tänään siis käytiin normi neuvolakäynti rv 37+5. Verenpaineet oli ihan hyvät, mut eikö se proteiini nyt ollut hypännyt kahdelle plussalle! Hemmetti! No mutta onneks ei ole mitään muuta oireita nyt. Painokaan ei ollut noussut viime perjantailta, eli ei ollut tullut lisää turvotusta.

Hemoglobiinia ei nyt otettu kun on pysynyt sen verran hyvänä, ettei kuulemma joka kerta tarvi ottaa. Sf-mitta oli kasvanut sentillä eli nyt 36 cm. Pikkunen edelleen raivotarjonnassa, mutta ei kiinnittynyt, kuulemma tuntui et pää liikkui, mut alempana kuin viimeksi. Sykkeet 150.

Ja tällä kertaa ei edes ollut sokerit plussalla, niin kuin yleensä, mutta ne proteiinit! Noh perjantaina käydään uudelleen kontrollissa pissailemassa purkkiin ja sano lähettävänsä äitiyspolille kontrollilähetteen, että sieltä varmaan tulee sitten ensi viikolla kutsu. Nyt sitten vaan seuraillaan kotosalla verenpaineita ja jos muita oireita ilmenee niin päivystykseen tai vissiin suoraan synnärille.. Käskettiin ottaa rauhallisesti taas, mut mitäpä meitsi tekee: Pesee ikkunat :DD Sais nyt vaan ruveta syntymään jo pieni, ettei tarvitse mistään syystä ruveta käynnistelemään :)
 
39+3 ja vielä pitää omituisen kutinan vuoksi käydä maksa-arvojen verikokeessa. Ei houkuttele tuo 12h paasto ennen, mutta liian pelottavilta nuo kuulostaa nuo riskit. Ja oireena ei mitään muuta kuin mahdollisesti kutina! Toivottavasti eivät ole arvot koholla, niin ettei joudu käynnistykseen.. tai tietenkään mitään vielä pahempaa tapahdu.
 
Toivottavasti ei pandalla hepatoosi ole iskenyt! :O Jospa on vaan jotain muuta mysteerikutinaa? Toivotaan parasta!

Mulla oli taas niin hemmetin piristävä neuvolakäynti myös....

Painoa tullut edellisestä käynnistä (kahden viikon takaa?) yli kolme kiloa! Terkkakin heti mut nähdessään totesi 'Onpas sulla tullut hurjasti turvotusta!' Kiva homma! Verenpaineet edelleenkin korkeat, mutta sinänsä ihan ok, että pysyneet nyt sentään samalla tasolla jonkin aikaa. Proteiini edelleenkin yhdellä plussalla. Pitäis kuulemma ottaa rauhallisemmin täälläkin. Oli vähän huolissaan, kun näin yhtäkkiä turvotus lisääntynyt ihan silminnähden. Itsellä lähinnä olo, että voisin hyppiä vaikka trampoliinilla, jos sais vauvan ulos!

Sf-mitta on hypännyt kolmella sentillä viimekerrasta jo mukavasti yläkäyrän yli.

Ja edelleenkin pitää taas viedä pissanäytettä, kun ei vaan saada puhdasta plv:tä. Nyt pitää antaa sitten streptokokkinäytekin.

Ja sitten se täti vielä kivan piristävään sävyyn puhui 'kun imetyksessä tulee ongelmia' ja 'kun seksielämä menee pilalle'! Olisko voinut ilmaista asian toisin?! Ei kaikkien imetyksessä tule ongelmia tai kaikkien seksielämä mene pilalle!

Hirveen kivaa oli käydä siis noin ylipäätään...

Ja oon niin perkeleellisen kipeänä!
 
Niin! Ja sitten se vielä meni sanomaan ettei usko vauvan tulevan vielä ainakaan pariin viikkoon! Haistakoon sanonko minkä! :smiley-angry019:smiley-angry017
 
Mä pillahdin itkuun kun kuulin siitä streptokokki näytteestä. Tuntui että eikö mua jumalauta ole ronkittu ihan riittävästi, että vieläkö on joku jolle en tässä sairaanhoitopiirissä ole haarojani levitelly. No, minä porasin ja neukku otti näytteen kun en ite enää siinä vaiheessa mahan yli yltäny... Naisen parasta aikaa :Heartred
 
msinari Mä sain sentään tommoisen kotinäyte-homman. Olisin varmaan sanonut, että turha toivo, jos olis pitänyt mennä jonnekin ronkittavaksi. Ymmärrän hyvin!
 
Meillä otti neuvolatäti eilen suoraan streptokokkinäytteen, ei edes vaihtoehtoa että ite sais..
 
Ei mun neuvolatäti ikinä oo edes yrittänyt mun housuihin päästä. o_O Onpahan erilaisia käytäntöjä!
 
Onpas ReginaVeritaksella ollut ihan "ylioptimistinen" neuvolatäti. Voi luoja... No, onneksi sulla ei ole äitiysneuvolakertoja enää montaa jäljellä? Jatkaako teillä sama täti myös lastenneuvolapuolella?
 
Onneli Luulen, että sama jatkaa, mutta en ole ihan varma. :S Tosi kummallista tosiaan tommoinen suhtautuminen, että pitää oikein maalata piruja seinälle jonkun imetyksen ja seksielämän suhteen! :O Ketä tommoinen hyödyttää? Ollaan kyllä miehen kanssa varauduttu, että seksielämä muuttuu mutta ollaan jo puhuttu, ettei se muutos ole välttämättä 'pilalle menoa'. Ja tottakai siinä imetyksessä voi tulla mutkia matkaan, mutta voisko senkin ilmaista 'jos tulee imetyksessä ongelmia tai kysyttävää, niin tässä on tietoa mistä saa apua', eikä heti tyylillä, että kun kaikki menee pieleen niin soita tänne... Kamalasti ei ainakaan luottamusta vala tuommoinen suhtautuminen!
 
Niin ja tosiaan käyntejä äitiysneuvolaan tuskin enää tulee välttämättä ollenkaan enää ensviikon jälkeen (paitsi se synnytyksen jälkeinen). Sen jälkeen käyn varmaan vaan äitiyspolilla suoraan.
 
Hei yks täällä tyhmänä huutelee: mikäs sellanen streptokokki juttu on? oon kuullu et angiinan aiheuttaa vissiin sama streptokokki, mut mikäs se näin raskauden aikana sitten on? :) en jaksa alkaa googlailemaan :)
 
Meillä ainakin sanottiin, että tuo streptokokki tutkitaan kaikilta. Se kun voi löytyä oireettomana emättimestä, ja jos löytyy niin annetaan vauvaan tarttumisen estämiseksi antibioottia synnytyksessä. Streptokokkibakteereja on kai monenlaisia ja angiina niistä yksi, jotkut lajit taas asustelee emättimessä ja useimmilla harmittomina siellä. Hmm.. en sitten tiedä kuinka tarpeellista tuollainen varmuuden vuoksi antibiootti oikeasti on, mutta ei onneksi tarvitse miettiä sitä kun itseltä ei löytynyt.

Eikä meilläkään terkkari ole jalkojen väliin katsellut, onneksi. Ehkä olisi vaivaannuttavampaa jutella asioista jos olisi. :confused: Mutta labraan piti mennä otattamaan..
 
Meillä testaillaan streptokokki niiltä, joilla on esiintynyt bakteerivirtsaisuutta tai tulehduksia. Itsellä tuota bakteerivirtsaisuutta siis on ollut. Hassua, kun äitiyspolilla aina sanoo vaan, että se on tosi normaalia raskauden aikana, mutta neuvolassa siitä kohkataan.

Streptokokkeja on tosiaan montaa erilaista ja ihan saman jutun olen kuullut kun panda. Täällä testataan emättimen ja peräaukon alueella elävät kannat. En tosin tiedä että mitä se streptokokki vois vaaville edes aiheuttaa? :O Siitä ei ollut mitään puhetta...
 
Meillä neuvolatädit valaisi sen verran että sitä alettiin seuraamaan jossain vaiheessa ku oltiin ensin ihmetelty miksi joillekin vauvoille tulee se tulehduskuume (tms, en muista tarkasti) ja se on aina streptokokkibakteerin aiheuttama. Sitten keksittiin ottaa niitä näytteitä ja todettiin että synnytyksessä tarttuu äidin emättimestä vauvaan ja voidaan ehkäistä antamalla ne antibiootit. Jos äidillä todetaan se tuolla alakerrassa asuvaksi niin lapsiveden menon jälkeen tarttumiskanava on avoinna ja tällön tulee suoraan lähteä sairaalaan antibiooteille. Eli ei saa jäädä kotiin odottelemaan avautumista..

Näin tiivistetysti mitä mulle kerrottiin :) ja tosiaan ei tiedetä miksi se joillain on ja ei ole, mutta on äidillä vaaraton, vauvan sairastuttaa.
 
Takaisin
Top