Neuvolakuulumisia

Neuvolassa kävin tänään, 30+5, kaikki kunnossa ja helppo raskaus on ollut tämäkin raskaus ja on edelleen :) Ekassa raskaudessa oli enemmän painonnousua ja sf-mitoissa mentiin yläkäyrän yläpuolella. Esikoisesta saikin painoarvioita raskausaikana enemmän, kun oli enemmän ultria silloin. Ja ultria oli silloin enemmän siis kun sf-mitta meni niin korkealla ja katsottiin että olisi isompikokoinen vauva (ja olihan ne esikoisen syntymämitat tosiaan ihan reippaat, 4405g ja 53 cm). Tässä raskaudessa on saanut painoarvion ihan vaan rakenneultrassa. :)

Nyt sf 27 ja vauvan sydämensyke 140-145. Liikkeitä tuntuu paljon päivittäin ja raivotarjonnassa on vauva :Heartred, näin osasin arvellakin, vauvan hikkakin kun tuntuu vatsassa alhaalla. Onko teillä katsottu jo vauvojen olevan raivotarjonnassa?
 
Muokattu viimeksi:
täälläkään ei oo saastu muuta painoarvioo kuin mitä rakenneultrassa saatu. eikä kyl opiskelija katsonut kumpii päi tuo on. mutta minusta pyörii kyl vatsassa kuin hyrrä. saattaa välillä tuntua potkut ihan alhaalla ihanasti, mut sit muutaman tunnin päästä kylkiluissa on kiva pauke.

sitäkin muuten opiskelija ihmetteli et miten mä tunnen ne liikkeet niin hyvin, kun mulla on istukka tuossa edessä oikealla. no kaikkialla muualla mä tunnenkin ne liikkeet. ja tää liikkuu sitä paitsi paljon enemmän kuin esikoinen
 
M_02 Täällä on Hipsu ollut raivotarjonnassa yli kuukauden jo, aina ainakin kun on ultrattu, mutta kyllä se välillä ihan selvästi vielä kääntyy ihan ympäri ämpäri mahassa. :D Kuitenkin tuntuu enimmäkseen viihtyvän pää alespäin.

Onnellinen Mullakin on istukka tossa ihan edessä ja ihan loistavasti tunnen liikkeet! Ei oo kukaan koskaan sitä kyllä ihmetellyt... :)
 
niin yks juttu piti vielä tuosta opiskelijasta valittaa. siis yhes yhteydessä se sit kysy et imetinkö esikoista, sit ku sanoin et 7kk niin kehtasi kysyä, et aijonko imettää tätä seuraavaakin ??:smiley-angry002 Juu en !!!
Siis mikä tuo kysymys taas oli. Tietty niin pitkään kun vaan pystyn, ja muksu sitä haluaa. Esikoisella ei enää 7kk jälkeen ollut "aikaa" olla tissillä, vaan niin paljon oli muuta menoa.
 
Taitavat ainostaan ultralla saada selville realistisen painon. Neuvolas kun yritin kysellä niin sanoet ainakin kilon.. Sit vain tokasin, et no varmaano on, kun on ollu jo kolmisen viikkoa sitten
1250g.. Siihen, et niimpäs olikin.. No ehkäse on nyt 1400g. Meni sillä sekin vähä mehtään..
Kun selvis et on yli 2kg...
 
Meilläkin ollaan oltu pää alaspäin vaikka kuinka pitkään.. Ja mullakin on istukka edessä ja mainiosti tuntuu kaikki liikkeet :) painoarvioo ei munkaan mielestä muuten tehdä kuin ultralla.. Huomenna on taas neuvolakäynti, tässä taas ollut korkeiden paineiden kausi.. Mutta pikku hiljaa eteenpäin.. Muu ei auta :)
 
Tiistaina oli neuvolalääkäri. Hemoglobiini oli taas vähän laskenut, nyt 115 viimeks 121. Pitäis muistaa syödä noita vitamiineja, niissä kun on rautaa. Viikkoja oli tiistaina 29+4, elikkäs huomenna tulee täyteen 30 viikkoa :Heartred Paino on noussut alusta alle 10 kiloa, mitä lääkäri piti oikeenki hyvänä.

Pissassa on ollut nyt 3 kertaa peräkkäin sokeria, mut sokerirasitus oli loistava.. Sitä kuulemma tarkkaillaan nyt sitten seuraavilla käynneillä. SF-mitta oli 28 cm, joka kuulemma sekään ei viittaa et sokereissa olisi jotain häikkää, vaan on ihan normaalia kasvua :) en siis jaksa asiasta huolestua.

Verenpaineet on olleet koko ajan mulla hyvät. Turvotusta ei ole ilmaantunut. Sormien nivelet kyllä välillä kipeet ja selässä alkaa tuntua pikkuhiljaa töissä. Kehottivatkin käydä hakemassa apuvälinelainaamosta selkätuen, jonka sitten tänään kerkesin hakemaan :)

Lapsi oli poikittain sillä hetkellä. Paikat olivat tiukasti kiinni ja sentin verran lyhentynyt ekasta mittauksesta.

Toki kyllähän mä sen tiesin, että ei se lapsi kyllä pää alespäin ole kun sen verran hyörii ja pyörii siellä, mutta eipä mokomalla ole vielä mitään kiirettä :)
 
Täällä oltiin neuvolatädillä taas. Sf-mitta menee edelleenkin nästisti siinä keski ja yläkäyrän välillä. Hemoglobiinit hyvät, paino oli pudonnut kaksi kiloa kahdenviikon takaisesta, proteiinit plussalla edelleen, verenpaineet on hieman parantuneet, mutta tosi herkästi tulee näköhäiriöitä. Harkitsevat että otetaanko EKG, kun sydänoireita ollut tosi pitkään tosi paljon. Raivotarjonnassa ollaan täällä oltu jo yli kuukausi.
 
Neuvolassa tänään käyty. Pissa puhas, paineet ok. Painoa kahdessa viikossa tullut vain 0,5kg. Sitä kyl ihmettelen, kyl sitä jouluna tuli mässäiltyä kaikkea ja etenkin suklaata =)

Sf-mitta oli jo 33cm ja raivotarjonnassa näytti olevan. Sykkeet oli +135 , mitä ihmettelen kun tähän mennessä olleet +150. Mut varmaan oli vielä aamuväsynyt, kun neuvola oli 8.30 =) Nyt sit seuraava kerta on vasta 17.1 ja silloin lääkäri neuvola, katsotaan mitä alakertaan kuuluu ja sitä ennen pitäisi vielä käydä labrassa.
 
Mullakin oli tänään neuvola, rv 33+2. Olipa ihana mennä joulusyömisten jälkeen puntarille... :) No, ihan sopivasti painoa oli kuulemma tullut. Vähän taisi kuitenkin olla ylimääräistä suolaa elimistössä. Paineet oli ihan samat kuin kahdella edellisellä kerralla eli 110/70, Hb 123, vauvan sykkeet +135 ja sf-mitta 26 cm. Tuon alakäyrän alapuolella menevän mitan takia sain ylimääräisen ultralähetteen äitiyspolille. Muutoin kaikki ihan ok. Sain samanlaisen lähetteen myös edellisessä raskaudessa, mutta silloin ainakin kaikki oli kunnossa. Toivotaan, että nytkin. Todennäköisesti vain pieni pallero jälleen kerran tulossa...
 
Äh. Mulla on nyt neljän päivän ajan olleet pastosokerit koholla... Neuvolassa tänään pissassa proteiinit ja leukkarit plussalla. Myös maanantaina otetuissa verikokeissa ja pvl:ssä oli häikkää, ei mitään varsinaisesti hälyttävää, koska kuitenkaan mitään oireita virtsatie- tai emätintulehduksesta, tai muustakaan edes flunssasta. Sanoi, että periaatteessa voi olla ihan vaan leikkauksen jälkitilaa, mutta ei kyllä toisaalta pitäis enää olla tässä vaiheessa.

Äippäpolille sitten soitin heti neuvolan jälkeen ja sieltä annettiin ensiviikolle aika kätilölle ja lääkärille. Sielä oltiin sitä mieltä, että parempi ottaa varman päälle ja mennä käymään sielä. Jos on jotain tulehdusta, niin se voi kyllä selittää helposti noi sokeriarvot. Mutta toisaalta pitää selvittää sitten taas mikä tulehdus on, jos on jotain. :S Nyt sitten tarkkailen oloa ja valkovuotoa ja sokereita mittailen ekstraa...

Sykkeet hyvät Hipsulla, omat verenpaineet hyvät, painoa lisää 100g (ihan älytöntä edes kirjata tommosta 'muutosta', kun enemmän voi jo vessassa käyntikin vaikuttaa, tai se jos juo vaikka ison lasin vettä). Sf-mitta 30 ja alkaa loivasti lähestyä enemmän keskikäyrää kasvettuaan keski- ja yläkäyrän välissä. :)
 
Mäkin olin tänään neuvolassa. Pissa oli siinä rajoilla, olisko yhellä plussalla. Alapaine hiukan koholla mun normilukemiin, mutta saattoi johtua siitä, että aamun albetol ei ollu ehtiny vaikuttaa vielä. Sokerit pysyny hyvin ruokavaliolla sallituissa arvoissa, paria lukemaa lukuunottamatta. Sykkeet pienellä hyvät, 140-150 välillä, Sf-mitta 35 ja kiloja tullut 13kg lähtöpainoon verrattuna. Maanantaina sitte äippäpolille tarkistukseen taas.
 
Täällä käytiin tänään siellä neuvolassa. Oli siis se synnytystapa arviointi ja lääkäri. No ensiks olin hieman myöhässä, mutta painoa oli sit tullut tähän mennessä 13 kg. Eli nyt meni 100 rikki, ja sit neuvolatäti kysy et menikö viimeksi , niin sanoin siihen et aloitin 99 kun aloin odottaa. :) Paineet oli ekalla mittauksilla korkeat, mut ku mittas uudelleen niin oli ok. Niin ja hemppa oli 141 :) Ihmettelin sitä , mut ku juttelin äitiní kanssa, niin tultiin siihen tulokseen että ku jouluna söin äidin tekemää maksalaatikkoa, ruisleipää ja possunmakkaraa, niin ne olivat nostaneet ihan mukavasti hemppaa, viimeksi marraskuun puolessa välissä ollut 129. Lääkärissä sitten katsottiin kohdunsuun tilanne, niin kohdun kaulaa jäljellä 2,5-3 cm ja sormelle auki ja pehmentynyt. Mutta sitten siihen samaan jatkoi, et se ei kerro ollenkaan koska aikoo syntyy, et ihan normaali tilanne uudelleen synnyttäneelle. Sykkeet menivät siellä 150 hujakoilla. Ja sf-mitta ei ollut 3 viikossa yhtään kasvanut eli sama 33cm edelleen. Lisäksi oli jo jonkin verran laskeutunut ja kiinnittynyt. Ei mikään ihme et tunnen paineen tunnetta. Kaikki tää on kuitenkin outoa, kun esikoinen ei laskeutunut eikä kiinnittynyt. Laskeutu vasta kun aloin ponnistaa :dance018
 
Niin ei sitten ollenkaan ultrattu, et en tiiä minkä kokoinen vauva on sit tulossa. Siel oli kyl ultraus laite, mutta.... Unohdin kokonaan sen, ja muistin vasta kun olin jo ulkona. Oli kaikenlaista muuta mietittävää.
 
Tänään oltiin taas neuvolassa. Sain liberon ja pampersin babyboxit mukaan (yleensä ne on saanut vasta sairaalassa vauvan syntymän jälkeen, mutta ilmeisesti käytäntö on muuttunut) ja olihan niissä paljon rahanarvoista tavaraa. Yks juttu mihin heti kiinnitin huomiota liberon vaippaesitteessä, oli se että mikäli vauvan syntymäpaino on 3,5kg tai yli, kannattaa alottaa koosta 2, ja mullahan on tuolla melkein 3 paketillista ykköskoon vaippoja siististi hyllyssä. Ja tosiaan meidän vauvan painoarvio oli jo to:na 3,2kg, jotta morjens! :D
Verenpaineista alapaine oli neuvolassa vähän yläkantissa (101), mutta koska kotona alapaine pysyny pääsääntöisesti alle 90, niin ei otettu siitä ressiä. Jos kotimittauksissa rupee nouseen, niin sit heti soittoa äitipolille. Sf oli 36. Painoa tullut 15 kg alusta asti, ja tuosta lukemasta varmasti ainakin 4kg on turvotusta. Ei tullut moitteita painostakaan.
En joutunut soittaa insuliinialotuspuhelua äippäpolille niinkuin arvelinkin, arvot on olleet ihan sallituissa rajoissa. Sain neuvolasta lisää liuskoja niin otin kuriispäitte lukeman tunti sen jälkeen kun olin syönyt valtavan sokerisen munkkipossun mansikkahillolla ja arvelin, että tulos olis aiva pilvis, mutta mitä vielä, ekalla kerralla 5,2 ja en ollu uskoa tulosta niin otin uudestaan ja tulos 5,5!!!Siis nuohan on lähellä paastoarvoja ja toinen vielä alle sen. Herää kysymys, jotta mitä JOS mulle oliskin alotettu ne insut, niin kuinka alas se oliskaan laskenut??? Meinaan kysyä tuota siltä samaiselta lääkäriltä, jos sitä vielä näen...
 
Pikkunöösä Mullakin on ateriainsuliinit olleet useinkin tuon laatuisia, vaikka aamupaasto olis mitä :) mutta oot ihan oikeassa, hypolle tuossa menis, jos tuohon löis insuliinit päälle!
 
Ou jee, eilen neuvola. Viikkoja nyt 38+2. Saldona epäily perätilasta! Että ois kääntynyt viime viikolla väärin päin. En kestä. Minä oisin ihan valmis synnyttämään ja beibi tuntuu pistävän vaan hanttiin. Ja mitä sille nyt enää tehtäis? Iso lapsi, painoarvio parin viikon takaa oli 3,3kg. Ei kai ne enää ala kääntään?!

Perjantaina vaihteeksi äippäpolille. Mulle myös riittäis siellä ramppaaminen, siirryn murinaosastoon.
 
Tänään oli neuvolalääkäri. Viikkoja olis 36+3. Kaikki oli kunnossa ja hemppaki oli noussu takas peruslukemiin eli 144! Mult otettiin taas se verinäyte ko oon kert negatiivinen ni katotaan etten oo alkanu hylkimään vavvaa. Sf oli 34 cm ja vavvan sykkeet 150. Sit tuli lääkäriltä vähän ihmetystä :D Olin jo aivan täysin pehmennyt ja auki 1,5 cm. Kyseli kauheesti et onks supistellu viimepäivin mut ei mul oo ollu mitää tietoo :D On sit vaa ollu nii semmossii etten oo reagoinu. Tääl ollaan siis aivan valmiita synnyttämään. Tuli ylimäärästen ponnistelujenkin kielto.
 
Takaisin
Top