Neuvolakuulumisia

Kopsailen tänne viimeisen neuvolakäyntini kuulumiset. Maanantaina yliaikakontrolliin äippäpolille ja keskiviikkona viimeistään käynnistellään, silloin rv 42+0.

RV 41+1

Paino 87,2               (lähtöpainoni oli n. 70 kg, joten lähemmäs 18 kiloa on tämän raskauden aikana painoa kertynyt) 
Verenpaine 117/82  (arvot vaan paranee mitä pidemmälle päästään, nää on jo lähellä mun lähtötilannetta 115/75. Ylimmillään ollu 133/94 )
Hemppa 142            (tässäkin arvossa enkka, lähtöarvo oli 132, alimmillaan käytiin 101)
Pissa - -
Turvotus +++               
SF 36                      (ylimmillään kävi 37 ja nyt viimeiset viikot ollut sitä 35-36 vuorotellen..)
Vauvan liikkeet ++
Vauvan sykkeet 125-150
Tarjonta RT              
 
Minäkii nyt kopsailen mun neuvola uutisia tuolta toukomammoista! [:D]

Olin siis neuvolassa tänään 11.2.2010.

Elikkäs. Oli neuvola tänään ja nyt informoin.

Vauva voi luultavasti hyvin,kun sydämensyke löytyi heti sieltä. Neuvolatäti sanoi,että "Vauva taitaa olla hereillä :)" Sitten se katsoi nyt ekaa kertaa mun Sf-mitan,joka on nyt 22cm, ja ennen mittausta kysyin,että "voidaanko me tällä kertaa mitata kohdunpohjan korkeus?" niin se sanoi,että "Joo tällä viikolla mittaillaan :)" että tuolla neuvolassa,he eivät aikasemmin ala mittailla vatsaa,kun viikoilla 24,koska aijemmin se koko voi vaihdella,niin nyt on kuulema sellain vaihe,että se kasvu pysyy yleisesti tasaisena.

Virtsanäyte oli puhdas ja painoa mulla on tullut neljässä viikossa,eli viime käynnistä 3 kiloa! Eli nyt painan 58,3 kg. Sanoi,että nyt sitä painoa alkaa tulla jo,kun aijemmat kerrat olen painannut aika samanverran joka käyntikerralla ja nyt sitten noin

Verenpaine oli parantunut huomattavasti viime kerrasta (102/55) ja nyt oli sitten 113/70. Hemoglobiinia ei otettu,kun on ollut hyvät lukemat aijemmin,niin sanoi,että seuraavalla kerralla otetaan sitten.

Vauvan sydämensyke 150 ja liikkeet ++.
Kerroin näistä mun harjoitussupistuksista,että niitä on tullut ja hän sanoi niinkun jotkut teistäkin,että ei ole vaarallista,mutta ei myöskään saisi liikaa tulla.
Olin niin huolissani,niin varasi mulle jo heti ens maanantaille neuvolalääkärille ajan,että katsoo sitten onko kohdunsuu mitenkään muuttunut viime kerrasta (Kiinteä,Kiinni ja pituus 3cm). Että siitä sitten.
Neuvolalääkäri olisikin ollut seuraavaksi,koska lauantaina tulee rv 26 niin siihen aikoihinhan on taas sen aika,mutta sain tosi aikaisen ajan ja ihan hyvä vaan.

Tällaista minun neuvolakäynnillä.

Ainiin ja ostin äskettäin jopa mittanauhan niin vatsanympärys on tänään nyt sitten 95cm. :)
 
Neuvola 38+0

Paino                     +800
Turvotus                ++ (Olo kuin vappupallolla)
Verenpaine             112/80
Pissa                      - -
Hemoglobiini            124 (Obsidanin ansiosta)
SF                         34 (sentin vähemmän kuin viime vkolla)
Tarjonta                 RT
Liikkeet                  ++
 
Minäkin haluasin neuvolakokemuksen. Tänään soitin ensimmäistä kertaa neuvolaan ja ilmoitin "tilastani". Ensimmäinen aika on kuukauden päästä eli silloin on rv 9+2. Ei auta kuin odotella. Sydänäänet haluaisin kovasti kuulla. Tässä viikon aikana pitäisi alkaa jo sykkiä.

En muista tarkkaan, mutta ihan kuin ensimmäisessä raskaudessa olisi ollut neuvola aikaisemmin. Asuttiin silloin kyllä eri paikkakunnalla, joten ehkä sillä on merkitystä.
 
Pitää kai kirjotella itekki ku vaan kyttäillä muitten juttuja [:D]

Elikäsä:

Paino: n. 500g/vko, nyt 83kg. Tuli tossa n. rv 20-30 900g/vko et 19kg tullu jo [&o]
Sf: 33cm, hyppäs ekaa kertaa yläkäyrille
Turvotus: ++ ja kokoajan pahenee'
Hb: 112, nousi 104
Verenpaine: 130/89
Tarjonta: rt
Liikkeet: ++
Syke: 149+, pojalla oli jumppatunti kesken, syke laski vasta kun neuvolatäti pyysi silittelemään masua [:D]


Kuten näkyy, painoa meikäläiselle tullu roimasti, kuppikoko hypänny C:tä E:hen [:-] Hirvittää mennä edes rintaliivi osastolle koska ne liivit jotka pitäis ostaa muistuttaa enemmänkin soppakulhoja kuin rintaliivejä [:@] Lantionlöystymisestä kärsin ja neukkatäti kerto sellasen "helpottavan" uutisen että seuraavista raskauksista saattaa tulla löystymisen takia jopa kivuliaampia [&o] Ärsyttää myös se ettei ole mitään tietoa että millon meillä olis se painoarvio koska neukkatäti ei osannu sanoa että millon lääkäri mahollisesti olisi paikalla... Mietityttää vaan kun rv 35 alko tänään ja jos ns. ennusteet siitä että millä viikoilla itse on syntynyt + äiti ja sisarukset niin poika olisi tulossa ajoissa... Itse syntynyt rv 37+ (olen kuopus) vanhemmat sisarukset rv 36+ ja rv35 ja äiti syntyi sen verran varhasena että painoi vaan 1700kg ja oli 35cm pitkä [8|] Toivottavasti jätkä pysyis nyt vielä edes parisen viikkoa yksiössä ettei varhasena tulis...

rv 35
 
Vai painoi äiti 1700Kg? Tarkoittanet 1700g [:D][:D]
Ystäväni kirjoitti myös esikoisensa vauvakirjaan syntymäpainon kohdalle 3100KG, jonka minä tietty heti bongasin sieltä ja sitten toki nauroimme katketaksemme [:D]
 
Ylimääräinen neuvolalääkärikäynti oli eilen 17.2.
Viikot 26+5. Paino nyt 69,3 ja lisää tullut 350g viikkoa kohti. Vielä jäin uuden kymmenluvun alle hitusen [:D]
Verenpaine 122/67.
Proteiineja ei ollut.
Hemoglobiinia ei katsottu, eikä myöskään kohdunpohjan korkeutta tällä kertaa.
Sikiön painoarvio 1163g ja ensimmäistä kertaa, raivotarjonnassa oli! Pienen pään halkaisija oli n. 7cm [:)] Pää niin alhaalla, että lääkärikin oikein ihmetteli ja siksi nyt sitten varattiin kolmen viikon päähän uusi lääkäriaika. Mutta lienee meillä ihan vaan rakenteellinen suku"vika", niin oli kaikki lapset äidillänikin tuolla suurin piirtein jalkojen välissä [:D]
Kohdunsuu oli muuttumaton, kiinteä, kiinni ja 3cm.
 
Tää nyt ei oo neuvolakäynti mut laitanpa kummiskin tänne.

Naistenklinikalla kävin tiistaina, viikot 38+1...

Vauvan painoarvio 3500g, kaikki ok. Kohdunsuun tilanne epäkypsä [>:], edelleen vaan sormelle auki. Lupailua siitä et käynnistetään jos ei ole syntynyt laskettuun mennessä, seuraava aika 2.3. jolloin siis mahdollinen käynnistys. Phuh. Eipä tartte yliajalle mennä.

Sokeriarvot on olleet senverran hyvät että samalla kerran päivässä insuliinilla mennään. Ens viikolla tavisneuvola.
 
Vika neuvola käyty, aika turha käynti... Viikot 39+3

Pissa puhdas
Sf 36
rr 125/74
liikkeet ++
sydänäänet 140
tarjonta rt

Ei siis niin mitään uutta, ei ees uutta aikaa laitettu kun se mahdollinen käynnistys on ens viikolla. Tulipahan lätistyä.
 
Heippa [:)]

Paino 85kg[:-] +939/vko...
Turvotus ++
RR 
135/81
proteiinit yhellä pykälällä ylös...
Hb
111
sf-mitta 34,5
Tarjonta rt
Syke ++
Liikkeet ++


Tullu sitten ravattua oikeen kunnolla tutkittavana; su-ma yöllä tuli epämäärästä vaaleanpunaista vuotoa ja koska meidän neuvolalääkäri ei ole tavattavissa ku vasta vko:lla 11 jollon mulla on LA, ni piti mennä näyttämään äippäpolille. Onneks ei ollu tullu lapsivettä, mut sain samalla vähän uutta tietoa:

Lapsiveden määrä: AFI 10
Kohdunsuu: Kiinni, kiinteä ja kohdunkaulaa 2cm
Vauvan paino: 2490kg LA:na 3310kg, eli ei mikään megavauva vaikka mulla painoa tullu sellaset 21kg...
Istukka oli kalkkeutunu kans pikkasen

No sitten tänään (to) lähettiin hätäpäissämme uudestaan äippäpolille kun tuntus et muutamaan kertaan pitkin päivää että olisi vesiä tullut, kätilö teki paperi testin joka oli epävarma ja lääkäri suoritti sen jälkeen tutkimuksen jonka tulos oli että kotiin vaan, ONNEKS! Mut 2:ssa päivässä oli tullu muutoksia...

Kohdunsuu: Pehmeä, auki 1cm ja kohdunkaulaa 1,5cm...

Mutta onneks pojulla on kaikki hyvin, syke oli suurinpiirtein kokoajan 130-150, oli jumppatunti meneillään <3

Nolotti olla siellä äippäpolilla ravaamassa saman viikon sisällä 2 otteeseen, oli vielä sama lääkärikin kummallakin kerralla... Sitte ku oikeesti alkaa synnytys ni istun varmaan pessimistisenä himassa ja aattelen et taas väärä häly ja saan synnyttää kotona [:D] No ei, kai sen tajuaa millon se oikeasti alkaa, tä on vaan tällasta hermoheikkoilua [:)]

rv 36+5
 
Nyt vasta huomasin, että täällähän käsitellään neuvolakuulumisiakin. :)

Viime keskiviikkona kävin siis 5. neuvolakäynnillä.
Painoa oli tullut vajaa 2 kg lisää viime käynnistä, lähtöpaino siis 56 kg ja paino nyt 63 kg. Aika reippaastihan sitä on tullut, tosin osasyy on laiskistumisessani liikunnan suhteen. Ruokakin on kyllä maistunut aiempaa paremmin, kun alkuraskauden pahoinvoinnista pääsin eroon.
Sf-mitta oli vain 15,5 cm, joka on siis käyrän alapuolella. Th piti sitä kuitenkin ihan normaalina, ja mainitsi, että myöhemmin voin päästä käyrälle. Anatomiallakin on toki osuutta asiaan.
Hb 129, viimeeksi 133.
Verenpaine 121/76, viimeeksi 115/80.
Syke 140+, ja kovasti tyttö liikkui.

Rakenneultrassa pari viikkoa sitten tosiaan uumoiltiin, että pikkulikka siellä kasvaa. :) 100% varmaksi lääkäri ei toki asiaa taannut, mutta ei kai se koskaan aivan selkeä tapaus varsinkaan tyttöjen kohdalla ole.
 
Neuvolakuulumisia rv 33+0, samalla oli myös ylimääräinen aika lääkärille kouhdun suun tarkistusta varten

Paino
88,1kg (yht. 14.4 kg) Viimosen kuukauden aikan painoa tullut n. 1,7kg
Verenpaine 124/67
Hb 127 (pysynyt aika samoissa lukemissa, kun alussakin)
Turvotukset -
Pissa puhdas
Sf 28 (eli tasasesti kasvaa kohtu hieman käyrän alapuolella)
Tarjonta rt
Kohdunsuu hieman pehmennyt, kiinni, 3cm
Sydämen syke 140- 150
Liikkeet +++

Lisäksi lääkäri sanoi, että vauva tuntuu sopivan kokoiselta käteen, ettei kovin suurelta. Tosi hyvin tuntee vatsan päältä vauvan asennon. Kaikki siis hyvin ja tuo kohdunkaulan pehmentyminenkin kuulemma ihan normaalia jo näille viikoille. Nyt vaan jatketaan välillä niin pitkältä tuntuvaa odotusta[:D][:D]
 
Hei miten noita turvotuksia teillä neuvolassa mitataan? Täällä menossa viikko 28 ja turvotusta tullu parin viime viikon aikana hieman nilkkoihin ja välillä myös jalkapöytiin, sormiinkin ehkä vähäsen. Neuvolassa ei multa oo turvotuksesta mitään kysytty tähän mennessä, pitää siitä varmaan itse parin viikon päästä sitten mainita. Millä perusteella ne sen mittaa, että montako plussaa siihen tulee? Ja ilmeisesti on ihan normaalia hieman turpoilla, jos vaan pissa pysyy puhtaana?
 
Celia meidän neuvolassa turvotuksista ihan vaan kysellään, että onko itse huomannut nilkoissa/sormissa ym turvotusta. Kyllähän neuvolantädit sen sit näkee painonnoususta ja ulkonäöstäkin jos nestettä on ylenmäärin kertynyt. Normaaliahan tuo pieni turpeilu on läpi raskauden ja varsinkin lopussa jaloissa, kun iso kohtu huonontaa verenkiertoa siellä päin. Muuta kun reippaasti vaan vettä hanasta juomaan, niin pysyy aineenvaihdunta ja munuaisten toiminta kunnossa.
 
Neuvolassa taas käyty 10.3. 29+5.
Paino oli 69,1kg, itse asiassa 200g vähemmän, kuin viimeksi. Eipä sitä muutenkaan ole tullut lisää, kuin ehkä 8kg.
Verenpaine 129/71. Kohdunpohjan korkeutta eikä hemoglobiinia katsottu. Virtsa oli ok, lapsivedenmäärä normaali. Vaavi on raivotarjonnassa. Sikiön painoarvio 1576g. Kohdunsuu on edelleen kiinteä ja kiinni sekä 3cm. Ei muutoksia supistuksista huolimatta.
Lääkäri kirjoitti minulle nyt sitten saikkua äitiysloman alkuun saakka eli se siitä työnteosta sitten [:D]
 
Eli neuvolassa käyty, että päivityksiä siis.. Nyt viikkoja 34+4[:)]

Painoa tullut nyt tasan 12kg alusta, viime kerrasta paino noussut 0,5kg, joten nousu +260/vko.
Paineet 124/83
Pissa puhdas
Hemppa 126, eli hyvä
Sf-mitta oli 32,5
Vauvanliikkeet ++
Syke 136
Tarjonta RT
Turvotusta ei merkattu

Todella selkeästi kuulemma tuntuu vauvan asento mahan päältä. Nyt sitten odotellaan seuraavaa neuvolakäyntiä joka on parin viikon kuluttua, ja siitä viikko eteenpäin olisi sitten se neuvolalääkärikin vihdoin[:)]
 
12.1.10
rv 7+0
paino 74.3
paineet 118/72
hemoglobiini 138
Pissa puhdas

11.2.10
rv 11+2
paino 76,4 +490g viikko
paineet 132/81
hemoglobiini  148
Sydämen syke ++
liike ++
Pissa puhdas

12.3.10
RV 15+3
paino 76,4
paineet 138/82
proteiini puhdas
sokeri + [&:]
hemoglobiini 141
sydämen syke +155

Tuossa mun kolme käyntiä neuvolassa. tänään söin ensin vähän aamupalaa ennen ku menin neuvolaan ja menin sinne kävellen. pissassa oli vähän sokeria joten neuvolan täti käski mun mennä parin viikon päästä sokerirasitustestiin. Olen kuullut et se liuos maistuu ihan kaamealta. 7 aamulla pitää mennä labraan.
 
Kävin keskiviikkona neuvolassa...

10.3.2010

RV 29+2
paino tasaantunut, tullu 467g/vko..10 kg tasan ensimmäisestä neuvolakäynnistä..
paineet 128/77
pissa puhdas
HB 117 (laskusuunnassa, ennen joulua 129)
SF 27
Vauvan syke
+145 ja liikkeet ++

Turvotuksesta ei merkinny mitään, vaikka sanoin että iltaisin on jaloissa... Hemoglobiinistakin sanoi, että ei tartte vielä huolestua mutta jos haluaa lisärautaa ottaa niin voi vaikka joka toinen päivä ottaa. Minä olen aina syönyt aamupalan ennen neuvolakäyntiä, eikä ole vaikuttanu pissaan millääntavalla..Eikä se juoma sokerirasituksessa ole pahaa, pari lasillista laimeaa "cokista" joutuu juomaan. Se odottelu siellä on vaan niin pirun tylsää..

Mulle ei ole vieläkään kertaakaan tarkempaa vauvan painoarviota mitattu..Miehellä on veikkaus minkäkokoinen muksu syntyessään on, eli 51cm ja 4060g. Minä luulen kuitenkin, että paino jää alle 4kg tai ainakin toivon niin :D Vauvan asennosta neuvolassa ei osannu sanoa miten päin on, mutta eipä se niin oleellista ole tässä vaiheessa kun LA:n on reilusti aikaa. ..
 
Neuvolakuulumiset 34+2

Paino 89,1kg 778g/vko (yhteensä 15,4kg)
RR 118/71
Hb ei mitattu tänään, hyvä ollut
Sf-mitta 29
Pissa puhdas
Vauva raivotarjonnassa, sykkeet ja liikkeet hyvät. Hyvin hänet jo saa tunnusteltua vatsan päältä. Pientä peppua heiluttelee tuossa kylkiluissa[:)]

Turvotusta inasen ollut sormissa ja iltasin nilkoissa, mutta hyvin vähän.
Kaikki siis mallillaan. Vajaan parin viikon päästä viimenen lääkäri ja vauvan painoarvio.
 
no laitetaan omatkin merkinnät tänne :) Tänään olis tasaan 40 viikkoa, kävin eilen neuvolassa.



RV 39+6
paino ei tullut kahdev viikon aikana yhtään, eli 80,7kg eli19 kg ensimmäisestä neuvolakäynnistä.. [:o] (pituus on 179cm)
paineet 116/75
pissa puhdas
SF 35
Vauvan syke +140 ja liikkeet ++

turvotusta oli vain yhden kerran kolme viikkoa sitte, mutta olin vilustunut, taisi johtua siitä.
odotetaan sitten sitä suurta hetkeä.
 
Takaisin
Top