Neuvolakuulumisia

Viimonen neuvolalääkäri koluttu. Tai siis se lekuri kolusi

Tässäpä kuulumiset sieltä:

RV 36+2

Paino +127g (alkupainoon tullut nyt lisää 16kg!!)
Turvotus +
RR 132/85
Pissa puhdas
RT
Vauvan painoarvio 2733g
Lapsiveden määrä 8

Ekaa kertaa törmäsin tuommoseen lapsiveden määrää mittaavaan lukuun, ikuna aikasemmin kuullutkaan.. Tuo vielä kuulemma ihan ookoo lukema... Muutenkin olen luullut, että kohtu on ylt ´ympäriinsä täynnä sitä vettä, mutta tää tohtori jutteli vaan jostain "lammikoista".. Nooooo, kait hää tietää mist puhuu   ja mulle riittää, että ymmärrän sieltä välistä sen sanan -> normaali

Kohdunsuu täysin pehmeä mutta vielä kiinni ja kaulaa sormella n. 1 cm

Siinäpä se sitten olikin. Mitään synnytystapa-arviota ei tehty eikä siis vissiin edes tehdä?! Vauva tulee ku on tullakseen ja siihen asti viikon välein terkan luona visiitti. Jotenki jäi semmonen olo että oliko tää nyt sit täsä? Hehe.. En tiedä mitä oikein odotin?! Kait sitä kuvittelee olevansa jotenkin erityinen ja ainutlaatuinen, että pitäisi syynätä ja tarkistaa kaikki mahdolliset asiat.. [:)]

22+0 Kaikki kunnossa.
Verenpaineet 116/74, vaikka otti hempan ensin ja juteltiin vauvan sydämestä. (Sai pulssin hieman nousemaan)
Hemppa vähän noussut, vaikkei tarvitse.
Painoa 70kg eli 6-7kg noussut. Nauroi, että saatiinhan se kohoamaan kun oli tuo joulu!
Kohdun mitta 17,5cm
Sydämen ääniä sai metsästää, kun kyyditettävä hermostui ja yritti vain karkuun. Yritti piiloon aivan kohdun yläosaan. Ja nyrkiä tuli, kun ei täti usko!  [:D]

Neuvolalääkäri kuulumisia täältäkin 25+5:

Paino +400g/vko (yhteensä 11,2kg)
Verenpaine 145/81 (kotona oli kyllä 110/59)
Pissa leukosyytit kolmella plussalla, mutta ilmesesti johtu vaan et mennyt näytteeseen valkovuotoo. Pissa vaivaa ei ole ollut, joten ei sitä sen enempää noteerattu.
Hemppa 120, noussut hieman.
Vauvan sydänäänet 150, paljon liikkui
Kohdunsuu napakka ja kiinni. Lääkäri meillä ei ikinä sano mitään lukemia kohdunkaulasta, esim monta senttiä ym.
sf-mitta ei otettu

Lääkärin kanssa sovittin, että yritän nyt töissä oman voinnin mukaan ja teen kevennettyä päivää. Ja jos supistukset liikaa vaivaa tai ei jaksa töissä, niin sit takas sairaslomalle. Tasan 7 viikkoa vielä äippälomaan[:)]Ei muuta erityistä, meidän neuvolalääkärin käynnit on yleensä hyvin kiireistä liukuhinatyöskentelyä, että ei siinä paljon kerennyt sitten muuta kyseleenkään. Ilmeisesti luotamme vaan siihen että kaikki on hyvin. Mua vaan harmittaa, että itse pitäis olla hirveen tietoinen siitä miten asioiden pitäis olla ja itse pitäisi ottaa asioista selvää[&:]Mua ei ole ainakaan kertaakaan otettu neuvolassa yksilöllisesti vastaan, no tätä tää on. Olis vaan kiva niinku et jossain huomioitais myös toi henkinen puoli, että sais jutella tuntemuksistaan. Pääasia nyt kuitenkin että kaikki on kunnossa pienellä ja mammalla myös. [:)]

Neuvolakuulumiset
rv 34
RR 112/74
HB 127
SF 36CM (2viikkoa sitte 31cm)
turvotus +
syke +
liikkeet ++

2 viikon päästä seuraava neuvola ja sit katsoo onko mentävä äitiyspolille synnytystapa arviointii ku kohtu kasvanu tuota vauhtia.

Laitetaas sitten neuvolalääkärikuulumisia tännekin.. 26+3

Paino: +124g/vko (yhteensä n.6kg alusta)
Verenpaine: 129/74, eli ok [:)]
Hemppa: 130, eli hyvin noussut. Ei se tosin matallimmillaankaan ollut kuin 119, mutta silloin määräsivät rautaa lisää, ja nyt se onkin noussut tuonne aivan alkuraskauden arvoihin takaisin.
Pissa oli puhdas
Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni, pituus 4cm.
Vauvan sydämen syke oli 140, ja asennoltaan pieni oli pää alaspäin, mutta tuskin tuolla kääntyilyllä ja pyörimisellä kovin kauaa samassa asennossa pysyy. Liikkeet ++.
Sf-mitta: 23, joten aivan käyrällä mennään, vaikka viimeksi mentiin reilusti kaikkien käyrien yläpuolella. On ilmeisesti kohdun kasvu tasoittunut hieman alusta.

Siinäpä varmaan tulikin kaikki kuulumiset tällä kertaa. Seuraavaksi olisi käynti neuvolassa 11.2, eli sitten mentäisiinkin jo viikoilla 30+4 [:D]

Heippa!

Pakko kirjottaa tänne kun tänään oli neuvola/lääkärikäynti ja pääsin ekaa kertaa kuulemaan vauvan sydänäänet! Voi ihana, piti purra huulta ettei naura ääneen ilosta. Lääkärikin sanoi että "Oho, siellähän on vahvat hyvät äänet.." Niin sitten oon koko tämän päivän kuunnellut pelkästään Emiliana Torrinin My heart is beating like a jungle drum ja nauraa kikatellut vaan [:D]

No meidän neuvola ja äitipoli kuulumiset on sellaiset että paino arvio 3124g ja viikkoja 36+3 ja ensiviikolla takas polille katsotaan laitetaanko meidät jo menemään mikkeliin, kun mulla on noi valkuaiset 1+ jos ne on noussu niin varmaan sinne joudumme. kohdun pohjan korkeus 35. sitten kohdun suu on pehmeä ja osittain kiinteä ja viel auki 1cm kohdunsuun pituus 2cm

sitten turvotusta on... mm. puutuneet ja luonnottomat sormet.

Nauratti tänään neuvolassa kun mulla toi sf-mitta huitelee jo lähellä 40 cm:ä [:D][:D] Tosiaan pituutta mulla on vaan se 160cm ja oon muutenkin pieni eikä täältä ylhäältä katottuna se maha oo niin iso.. [:)] painoa tullut vaan 100g viikossa eli ei mitään. Vauvan painoarviota tuolla ei edes saa. 6 päivää laskettuun olis, ei kyl jaksais enää. Plus että mun vatsanahkaan on ilmestynyt jonkuntyyppistä "rasitusihottumaa" (?!) joka kutisee ku synti. Ei auta rasvat eikä mitkään. Ne näppylät on vaan noissa itse arvissa. Kipeitä ovat [:'(]

Tänään oli neuvola ja lääkärin tarkastus. Mun oma neuvola täti oli poissa, mutta oli joku sijainen joka oli tosi mukava [:)].

Paino: ei ollu noussu yhtään, pysyny samana kun viimeks. 85.7 kg
Hb: Laskenu oli viime kerrasta ja nyt oli 117. Lisä rautaa joudun ruveta syömään.
Pissa: Oli puhdas onneks, maanantaina oli virtsassa 1+ valkuaista.
Verenpaine: 155/87 ja hetken päästä tosta mitattiin uusiks 136/83
Fundus: 27 cm
Sikiön sydämensyke: 150 ja toiki on ollu todella tasanen. Lääkäri sasno että oikein reippaan olonen sikiö [:D]. Potki samalla kun kuunneltiin niin ihan hirveesti, koko maha oikein hytky tahdissa ja lääkäri vaan sano että ompahan tomeralla päällä tää pieni.
Liikkeet: ++ Liikkuu päivän aikaan ihan hirveesti ja on todella vilkas muutenkin, mut hyvä vaan eipähän tarvi olla nyt huolissaan [:D].
Kohdunsuu: napakka, kiinni ja siisti. Kohdunkaula: ei ollu lyhentyny. Eli kaikki kunnossa.

Rv 29+4 menossa. Lääkäri kirjotti samalla loppu viikon sairaslomaa. Kävin eilen hakee kipujen ja heikon olon takia sairaanhoitajalta ja kirjotti vaan eilisen. Lääkäri päätti että jatkan lepäilyä vielä tän loppu viikon. Neuvolasta sanottiin mulle että nyt aika hidastaa vähän tahtia että siitä on mulle sanottu jo aijemmin. Väsytän itteni sillä kun yritän vaan pinnistellä tuolla koulussa ja neuvolasta vaan sano että ei siitä tuu mitään että väsytän itteni, teen sillä itelleni entistä kurjemman olon ja siitä ei aina seuraa mitään hyvää. No, nyt sit levon kannalta tästä eteen päin.

Tämän aamuinen neuvolakäynti takana. Viikkoja 32+5
Pissa oli puhdas
Hemppaa ei katottu kun oli viimeks niin hyvin noussu lisäraudan avulla
Verenpaine 130/67
Painoa oli +747g ja kaikenkaikkiaan paino on siis noussu tasan 8kg
Sikiön syke oli edelleen tasainen 130
Liikkeet oli ++, ja siltä on kyllä koko ajan tuntunutkin, veijari liikkuu ja muljuu niin ettei meinaa saada illalla unta [:D]

Käytiin myös muutama päivä sitten keskussairaalassa supistusten takia ja siellä tehtii ultraa. Kohdunkaula oli lyhetynyt 2,1 senttiin ja oli pehmeä, mutta onneksi kuitenkin vielä kiinni. Heppuli painoi 1470g, joka on aika vähän viikkoihin nähden, mutta kun molemmat vanhemmat ollaan aika pieniä (molemmat alle 170cm ja suht hoikkia) ja mäkin olen ollut vain 2,5kg syntyessäni 2 viikkoa etuajassa niin ei meille isoa lasta oikeestaan voi tullakaan. Sain nyt kuitenkin sit kortisonit kypsyttämään vaavin keuhkoja jos hän nyt sattuisi haluta jo maailmaan. Saikulla siis nyt ja äippis alkaa virallisesti 1.2.
Osaisiko joku muuten kertoa tosta kortisonista? Netistä olen yrittänyt etsiä tietoja, mutta en saa kuin keskusteluja ja tuoteselosteen josta ei hyötyä ollut. Celeston 12mg lihakseen siis kyseessä. Sairaalassakin olin jo vähän hätääntynyt niin ei tullut kyseltyä... Toisaalta meillä on kontrolli ens viikolla jos sitä sit sillon muistas kysellä jos ei täällä osaa kukaan jeesiä [:)]

Neuvola 37+2

Mami:
Paino                     +1266g (viikossa.... no comments!!! )
Turvotus                ++ (naamaa ei tunnista omaksi..)
Verenpaine             138/89 (siltä myös tuntuu..)
Pissa                      - -
Hemoglobiini            140 (voi morjes, obsidanit läks laatikon pohjalle just )
SF                         34

Vauva:

Sykkeet                157-190 (sai raivarit ku täti tökki ja töni)
Tarjonta                RT
Liikkeet                 +++++++++  

Joo... Siis helevetinmoinen turvotus on päällänsä. Päätä särkee. Oksettaa. Huippaa. Vituttaa. YÖK!
Tein neuvolan jälkeen jättiläisvirheen ja kävin postissa ja kaupassa. Nyt ne verenpaineet on vielä korkeammalla. Seuraava neuvola on jo tiistaina kun on tämmönen olo......
Viime yönä tuskaisia suppareita ihan muutama, molempiin heräsin ja taas taju pois samantien.

Voisin tämänkin nostella, kun maanantaina neuvolassa kävin [:)]

Sf-mitta 29,5 cm.
Painoa viikossa +300g, alusta yht. 9,9 kg.
RR 100/67
Tarjonta RT
Pissa --
Syke 135

Hemoglobiinia täti ei muistanut ja muistin itsekin vasta, kun olin juuri päässyt ovesta ulos [:D] Harmitti sinänsä, kun se on minulla ollut koko ajan niin matala, joten sitä olisi hyvä tarkkailla. En kuitenkaan jaksanut/viitsinyt enää kääntyä takaisin. 8.päivä nyt on muutenkin taas neuvola [:)]

Neuvolassa käyty tänään, viikot 35+3.

Painoa tullut 1,3 kiloa edellisestä kerrasta (433g/viikko eikä mitään kommenttia[:)])
pissa puhdas
verenpaine 118/61
sf 36 eli yli käyrien mennään edelleen
vauvan sykkeet hyvät (eipä merkannut korttiin)
liikkeet +++
tarjonta viisto/poikittain

Hemppaa ei mitattu kun ei musta ollut tarpeen...

Uusi aika olis ollut jo ens viikolle mut en mä halunnut kun mulla on aika jo äitipolille tiistaiksi, siellä on lääkäri ja diabeteshoitaja mua syynäämässä. Antoi sit ajan seuraavalle viikolle.

Tarjonnasta olikin sit puhetta, jos vedet menee niin saa soittaa vaik ambulanssin tai ainakin pitää soittaa synnyttäjien vastaanottoon ja kysyä lupaa tulla omalla autolla... Kun ei tuo näytä haluavan olla pää alaspäin.

Neuvolassa käytiin 28.1 ja rv 31+4 oli sillon.

Pissa: Oli puhdas
verenpaine: 141/77 ja hetki odoteltiin ja sit uudestaan 136/74
Paino: +1,8 kg/vko
Turvotus: ++
Sf: 32 cm
Sikiön sydämen syke: +130
Sikiön liikkeet: ++
Tarjonta: Raivotarjonnassa meijän pikkunen köllöttelee

Hemoglobiini otetaan maanantaina. Viikon verran kärsiny kipeistä suppareista ja siks maanantaina on neuvola ja lääkäri. Viime yönä just viimeks heräsin siihen kun oli niin kipeitä. Viimeks ei ollu tullu yhtään painoa lisää, eli painoin sen 85 kg. Nyt painanki sit sen 89.3 kg[&o]. Näköjään sitä tulee vaikka salaattikuurilla täs vetelen ja leipää lisäks. Liikkumaan en oo nyt pystyny kun pelottaa noi kipeet supparit, viikkojaki viä liian vähän että vauvan kannattais syntyä.

Kävinpä siis neuvolassa ja neuvolalääkärillä, jota aikaistettiin mun suht runsaitten supistusten vuoksi.
Pissassa oli vähän proteiinia, mutta siitä ei nyt oltu kovin huolissaan.
Viikot siis tänään 24+3.
HG oli 121. Verenpaineet 132/75. SF-mitta oli 22.
Sikiön painoarvio 600g. Ja syke 150. Liikkeet ++. Painoa oli tullut 570g, nyt kokonaisuudessaan siis 68,5kg.
Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni ja pituus 3cm, kuten ekallakin kerralla.
Nyt minua kehotettiin olemaan heilumatta ja paikoillaan, onneksi olen lomalla tämän viikon. Muuten olisi kirjoittanut saikkua muutaman päivän. Ei tartte mennä sitten lomalla kylpylään, kuten vähän suunniteltiin että mennään joku päivä vähän kylpemään. Sanoi, että ei tässä tapauksessa suosittele. Soitellaan perjantaina neuvolaan ja tiedustellaan jotain testitulosta, jonka se lääkäri otti. Katsellaan sitten, että miten tuon työn kanssa. Täytyy ainakin vissiin pyytää nyt jotain sisähommaa, jota ei meillä kyllä varsinaisesti pelkkää sisähommaa Postissa ole. Mutta kait sitä jotain täytyy keksiä. Vai pistääkö ne mut jo pois töistä - neuvolasta käsin siis [8|]
Lisähuolta aiheutti, kun tulin neuvolasta kotiin ja menin vessaan, niin jotain veristä vuotoa tuli paperiin, jonkun verran myös alkkareihin. Mutta se nyt toisella käynnillä näytti vähentyneen, joten ehkä sitten ärsyyntyi siitä tutkimuksesta [X(]
Joopa joo... onneksi olen pessimistiluonne ja murehtija, joten tällaisia sitä nyt kaivattiinkin...

Tuliki käytyä sit neuvolassa ja lääkärillä tänään. rv 32+ menossa.

Kymmeneltä menin käymään neuvolassa ja sit vartin yli oli lääkäri, kipeitten suppareitten takia. Verenpaine oli 135/80.
Sf: 30, aina saa neuvola täti ja lääkäri eri mitan [:D].
Sydämen syke: +140
Liikkeet: ++ ja raivotarjonta.

Lääkäri katto paremmaks sen että oon viikon saikulla noitten kipeitten supistusten takia, jatkossa ruvetaan seuraamaan tota. Kohdunsuu oli kuitenkin kiinni ja napakka. Kohdunkaula oli ok. Verenpaineesta lääkäri sano sen verran että on ollu alusta saakka vähän kiikun kaakun mulla. Nyt sit seurataan noit supistuksia ja verenpainetta tiiviisti. Lääkäri vaan sano että toivottavasti ainakin sen kuukauden malttaa toi meijän pikkunen tua sisällä pysyy, nii sitten voiki syntyä ilman huolta.

Kävin neuvolassa rv30+1. Hemoglobiini oli pysynyt suunnilleen samassa 118, kun oon syönyt noita Obsidaneja.
Verenpaine oli näköjään 105/60, höh kumma kun ei sanonut tuosta mitään[8|].
Kohdun pohjan korkeus 26. Virtsanäytteessä oli jotain bakteereja, mutta se voi johtua ilmeisesti valkovuodosta.
Nyt pitäs pikapuoliin kiikuttaa uusi pissanäyte labraan..ärsyttää[>:], mut toivottavasti ei mitään vakavaa. Ainakaan pissatulehduksen oireita mulla ei oo, mutta sehän voi olla oireetonkin...

Neuvolaterveiset rv 29+5

verenpaine
128/77 (kotona 111/67)
hemoglobiini ei mitattu tällä kertaa, hyvä ollut koko ajan
paino +362/vko (yht. 12,7kg)
sf 25cm
vauva raivotarjonnassa, kova liikkumaan, sykkeet 140 hujakoilla. Selvästi oli peppu tossa kylkiluiden alla.
pissassa proteiinit oli plussalla, mutta kävin antaan labrassa virtsanäytteen, missä kaikki oli puhdasta, joten väärä hälytys. Valkovuoto saattaa aiheuttaa protskuja pissaan.
turvotuksia ei ole ollut vieläkään, hyvä niin

Joten kaikin puoli asiat kunnossa, lonkat ja nivuset vetelee viimesiään, kolotukset ja kankeus vaivaavat, mutta nämähän normi settiä[:D]

Neuvolassa käyty, viikot 37+3.

Painoa tullut kahdessa viikossa 600g... Yhteensä alusta 10,7kg [8D] näyttää tämä diabetes auttavan ettei tuu liikaa kiloja... Sokerit pysyneet hyvinä, kiitos insuliinin ja ruokavalion. Sain kehuja kun olen malttanut pysytellä erossa herkuista [:)].

RR 131/74
pissa puhdas
hemppa 133
sydänäänet 140
liikkeet ++
tarjonta rt
sf 35 (laskenut sentillä)

Seuraavaks on taas ens tiistaina NKL käynti joten neuvolaan vasta sitä seuraavalla viikolla jos en poksahda sitä ennen. Saa nähdä minkä kokoinen toi vauveli on nyt, viime viikolla ultrassa oli painoarvio 3100g.

Neuvolakuulumisia täältäkin, eli tänään käyty, rv 30+4..

Paineet: 140/83 .. hieman nousseet, mutta ei kuulemma vielä hätiä..
Hemppa: 128
Pissa puhdas
Sf-mitta 29
Paino noussut kuukaudessa hurjasti, mutta täytyy seurailla tilannetta.. Alkupainoon tullut nyt 13 kg lisää..[&:]
Liikkeet ++
Tarjonta: Perätilassa oli meidän pikkuinen, onneksi aikaa vielä kääntyillä. (viime lääkäri käynnillä oltiin kuitenkin raivotarjonnassa [:)])
Sydänäänet: 148

Seuraava käynti olisikin sitten parin viikon kuluttua.. Sitä taas odotellessa, josko sitten olisi pikkuinen kääntynyt jo oikeampaan asentoonkin.. [:)]

Takaisin