Neuvolakuulumisia

Meillä oli tänä aamuna neuvola [:)] painoa on onneksi tullut hillitysti, lähtötilanteesta vain 1,6kg [:D] verenpaineet pysyneet normilukemissa koko ajan, nyt oli 124/68, hemppaa ei katotukaan nyt mutta mittautin sen töissä neuvolassa viikko sitten ja se oli 131, että ihan normaali mulle. Aktiivinen ipana tuolla köllöttelee, kovasti yritti dopplerin anturia karkuun ja kun äänet saatiin kuuluviin hän itsensä sitten melkein heti muljautti muualle *hih* potkut kuului mukavasti siellä säestyksenä myös! Syke taisi olla siinä 147. Nyt äänet oli ihan erilaiset kuin aiemmin, tosi vahva tikutus eikä enää sellainen suhina kuin edellisillä kerroilla [:D] että hyvällä mielellä viikonlopun viettoon ja joulun odotukseen, onneksi tämä tyyppi on jo pari viikkoa ilmoitellut itsestään ihan selkeästi päivittäin, niin ei tarvi miettiä miten siellä voidaan!
 
ALKUPERÄINEN: enaj

Mitä oon lueskellu ja kuullu, niin aika monella on käännytty vasta viikon 36 jälkeen. Vielä on hetki aikaa. [;)]


Toivottavasti! Niin nätisti on poika ollu kokoajan pää alaspäin. Taitaa tulla tuittupää kun tekee asiat just niinku ei pitäis. Mulla on viikolla 36 se synnytystapatutkimus, toivottavasti siellä kääntyilis. Pentu! [:D]
 
Vihdoinkin saan itsekin kirjoitella neuvolakuulumisia [;)] Oli tänään neuvolalääkäri siis.
 
Hb oli 114, sovittiin, että rupean pikkuhiljaa syömään rautaa.
Painoa on tullut yhteensä nyt 6,6 kg. Viikossa 275g ja oli kuulemma hyvin tasaisesti.
Verenpaine oli 106/57. Pysynyt aika matalalla ja samassa koko ajan.
Sf-mitta oli 24 cm.
Virtsanäyte oli puhdas.
Syke vauvalla 145.
 
Lääkäri sörkki kohdunsuuta vaikka kuinka kauan. Ensin jonkinnäköisellä laitteella, käsin, sitten taas "instrumentilla" ja vielä käsin. Oli kuulemma niin takana kohdunsuu, että oli vaikeuksia löytää. Muuten ei kohdunsuusta sanonut oikein mitään, mutta korttiin oli merkinnyt, että kiinni ja kiinteä. Kohdunsuun sörkkimisen jälkeen halusi vielä ultratakin [8|] Ultraili siis, tarkisti, että kuinka päin siellä nyt ollaan. Oli samalla lailla kuin rakenneultrassakin. Pää ylöspäin ja jalat mahanpohjalla. Ei meinannut minulle näyttää näyttöä ollenkaan [>:] Näytti sitten lopuksi kuitenkin nopeasti pään ja sykkeen.... Lopuksi vielä sanoi, että älä nyt sitten tee mitään raskasta. Jotenkin jäi hyvä mieli käynnistä, sillä lääkäri oli mukavampi, kuin viimeksi, mutta toisaalta vähän jäi vaivaamaan, kun ultrailikin ja testaili kohdunsuuta niin kauan. Tuo lopun kommenti vielä päälle, niin jotenkin ihmetyttää. Mutta eiköhän siellä kaikki hyvin ole, kun kerta neuvolakorttiinkin kirjoitti, että kaikki normaalia kohdunsuulla..
Synnytys-/perhevalmennus alkaa 13.1 [:)] Sinne siis olisi tarkoitus mennä. Tutustumista sairaalaan ei ole ollenkaan, ärsyttää [>:] 
 
Meilläkin jälleen yks neuvola takana. 
RR oli 120/78, aikalailla noissa lukemissa ollu koko ajan.
Paino oli PUDONNU 467g/vko x) Tätä ennen se oliki noussu parhaillaan kilo per viikko. Yhteensä nyt tullu painoa 9kg.
Sf-mitta oli 31cm eli yläkäyrällä mennään edelleen.
Syke pikkusella 128-140
Virtsassa proteiini + eli sitä nyt seurailla kotona.

Äippäpolille sain lähetteen vkolle 36 eli noin kuukauden päähän. Siellä lääkäri sit tekee synnytystapa-arvioinnin ja ultrailee muutenki lapsosen kokoa. Nyt meillä alkokin se viikottainen nvlassa ravaaminen ku ollu vähän kaikenlaista hässäkkää tässä (sokerit, glue-solut ymym..) eli seuraava aika jo aatonaattona :)
 
[:)]
On niin mukavaa... tänään kuulin ekan kerran kun 'rumpukone' oli käynnissä ja välillä potkuja. Verenpaine hyvä ja paino noussut vaan 1,4 kg [;)].
Nyt voi ens yön nukkua hymyssäsuin [:D]
 
Eilen oli neuvola. Ja tässä vähän neuvola kuulumisia meiltä [:)]. Rv 25+5 menossa nyt ja fundus on 25 cm. Verenpaine 134/69 ja paino oli 85.6, eli viimekerrasta tullu +2kg lisää. Neuvolassa alettiin kysellä et mitä oikein syön. Syön ihan kyllä normaalisti, mutta en tajua et miks toi paino noin on sit noussu. Sit tutki tota mun turvotusta, kun sitä on ollu tässä aikalailla, kädet, jalat polvien yläpuolelta lähtien on aika turvoksissa, nilkat jopa niinkin et ei voi oikein nilkoiks sanoo. Neuvolasta sanottiin tosta turvotuksesta et se lisää painoo, eikä välttämättä oo mitään vakavaa mutta voi olla oire raskausmyrkytyksestä. Toivon mukaan ei oo, täytyy seurata tätä vointia ja noita olotiloja. Sikiön sydämensykkeet oli taas 150, eli normaalit. Ja on oikein reipas ja vilkas lapsi meillä [:D]. Ihanaa, tollaset hyvät uutiset aina piristää mieltä. Tammikuussa 14 päivä onkin sitten neuvola ja lääkäri[:)].
 
Tänään oli neuvola, viikot tasan 30.

Painoa tullut alusta 7,1kg
verenpaine loistava 121/66
sokerit pissassa yhdellä plussalla :-(
protskuja ei ollut
sf mitta 31 (jippii!)
tarjonta viisto
liikkeet +++
syke 155

Toi tarjonta (kiintoisa ilmaus tuo viisto [:D]) valitettavasti saattoi vaikuttaa sf-mitan "pienuuteen", isohan se on ja käyrän yläpuolella edelleen... Sokereita pitää mitata jatkuvasti ja joulun herkuttelussa kehotettiin maltillisuuteen.

Mukava käynti oli, tosin oon taas kovin kipeänä sen jäljiltä kun jouduin peräti autolta kävelemään...
 
Viime perjantaina oli täällä neuvolakäynti:

Painoa tullut alusta: 1,3kg (painoni ei ole tahtonut pahoinvointien jälkeen lähteä ollenkaan nousuun, nyt on päästy jo vähän yli lähtöpainon, jes!)
Verenpaine: 114/69
Sf: 25
Liikeet: ++
Syke: 142/152

Saatiin lisäks kotiin Vanhemmaksi -työkirja, johon viikonloppuna tutustuttiinkin. Kirja sisälsi hyviä kysymyksiä, joiden kautta tuli juteltua monia sellaisia asioita, jotka olis ehkä muutoin jääny käsittelemättä.
 
Mulla oli vuoden viimeinen neuvola ma 21.12., jolloin rv. 29+4.
Paras ylläri oli se, että hemoglobiini oli noussut 115 -> 130!! Olen ottanut rautamehua.
Verenpaine 108/67
Painoa raskauden aikana yht. 9,5kg
sf. 25cm (vauvan pää kuulemma tosi syvällä alhaalla, mikä voi pienentää sf-mittaa)
Vauvan syke 140
Liikkeet ++
Neuvolaneiti vaihtuu vuoden vaihtuessa. Tämä neiti oli oikein sympaattinen ja kiva, mutta en ole niin kiintynyt häneen, että henkilön vaihtuminen haittaisi erityisemmin.
 
Tänään oli neuvola :)

Painoa 300g vähemmän, nyt vain 68,8kg (+ 10kg alusta siis)
Verenpaine 124/80
Hb oli laskenut TAAS, nyt vaan 110. Syön rautaa maksimimäärän mitä päivässä saa syödä + rautapitoista ruokaa + noudatan niitä "sääntöjä" mitä raudan kanssa on. MIKSEI SE PRKL NOUSE? Olisko jollain vastaus [:D]
Sf 35,5cm, mitäs on väärinpäin siellä :i
Liikkeet +++
Syke 147

Kovasti naureskeli sille kuinka omapäinen kaveri mulla täällä on [:D] Kuunteli sykettä niin tää päätti kääntyä kokonaan jotenkin hassusti niin ettei täti meinannu enää löytää sykettä mistään. Tais löytää hyvän piilon kylkiluiden alta [:)] Ens maanantaina siis se kääntöyritys, epäilen kyllä että pystyisivät kaveria kääntämään [:(]
 
Oli tälläkertaa joku sijainen neuvolassa, ja oli muuten paljon mukavempi, kuin oma terkka! Turvotus jatkuu täälläkin.. Huh, huh! Terkka sanoikin, että sitä esiintyy paljon herkemmin näin loppuraskaudesta.

Elikkäs tämmösiä juttuja:
Turvotus: +
RR: 120/70 (Yläpaine noussut hurjasti viime mittauksen! Mutta kuitenkin erinomainen lukema, kuulemma!)
Pissa oli puhdas!
Hemppa oli NOUSSUT! Tällä kerralla se oli 116! (Viimeksi 104)
SF-Mitta: 32 (Aika tasan keskikäyrällä mennään, jee!)
Syke +, Liikkeet ++ ja muksu raivotarjonnassa

Kun sykettä kuunneltiin, niin ihmeteltiin kun oli kokoajan niin tasainen syke, eikä vauva mennyt karkuun laisinkaan. Tokaisipa terveydenhoitaja, että taitaa pikkuista väsyttää. Niinhän se, koko aamun oli ollut hiljainen! Nukkui pieni! [:)] (Eikä ollut moksiskaan vaikka täti vähän tökkikin sitä..)

Terkka kokeili vauvan asentoa, ja sanoi että pää on mennyt todella alas. Hyvä hyvä.
Ens viikolla sitte äippäpolille synnytystapa arviointiin! Jee
 
Eilen oli sitten se äippäpolikäynti! Ajattelin tulla tännekin sen sepustamaan..

Ensin tehtiin sisätutkimus!
Kohdunsuu oli auki 1cm ja käytävällä oli pituutta 2cm. Ei merkannut korttiin oliko se kiinteä vai pehmeä, eikä edes puhunut moisesta asiasta.
Teki myös arvioinnin samalla, mutta en saanut sormea peppuuni sentään. Sanoi, että hyvin on tilaa tulla. Hyvä.

Sitten ultrattiin! Ensin 2D:llä katsoimme vauvan mittoja, ja sitten hän näytti vielä vauvan päätä ja vauva sattuikin juuri maiskuttelemaan ja kieltään näyttämään! Suloista
Sitten hän halusi ottaa vielä 4D:llä kasvokuvaa! Saimme 3 ihanaa kuvaa meidän vauvastamme
Lääkäri sanoikin, että ihan vauvalta näyttää jo. Niinhän se tottavie onkin! Ihana mutrusuu ja nöpönenä! (Silmiä se piti kiinni! Hihi!) Vauvan painoarvio oli 3100g! Syntymäpainoksi ennusteli n. 3500g. Eli ihan normaalikokoinen vauva tulossa, jeee!!

Lääkäri toivoi että pystyisin vielä viikon pitämään jalkoja ristissä, ja sanoikin sitten että tervetuloa synnyttämään seuraavalla käynnillä! [:D]
 
Rakenneultra. Ihan täsmäsi mitat 20+3 viikkoista. Sydämen rakennetta pitkään tutki, kutsui lääkärinkin katsomaan... Uusi aika 28 raskausviikolle. On sitten  helpommin tarkasteltavissa. Ehkei siinä mitään ole, kun välillä ihan hyvältä näytti.....
 
Tänään siis taasen neuvola meillä.
Painoa tullut viikkoa kohti 362g.
Verenpaineet tällä kertaa 126/67.
Hemoglobiini oli 126, pysynyt nyt samoissa lukemissa rautatableteilla.
SF-mitta 17.
Syke vauvalla jotain 140 ja 150 välillä.

Mieheni tunsi liikkeet sunnuntaina kädellään ja itse asiassa ne näkee kyllä harvinaisen selvästi myöskin. Sanoin tämä neuvolatädille, joka kommentoi, että on voimakas kaveri siellä [:D]
 
Tänään neuvolassa...

Painoa oli tullut 1,7kg edellisestä käynnistä (ihan ok kuulemma, vaikka tekee yli 500g/viikko) lienee turvotuksesta suurin osa... Nakkisormet naputtaa.

Pissa puhdas
verenpaine 119/70
hemppaa ei katsottu
liikkeet +++
syke 150-180 (häiriintyy heti kun tökitään [:D])
sf 33

Ja joo, varmaan toi sf olis isompi jos vauva olis oikeinpäin tai edes nurinpäin, mutta sepäs onkin nyt poikkitilassa [:(]. Terkan mielestä se ei varmaan asetukaan kovin nopeasti kun sillä on niin paljon liikkumatilaa ja on niin kovin vilkas. Piti hyvänä että äitipolille on aika varattuna niin voivat antaa lisäaikoja lähemmäs synnytystä, meinas että jos ei mene sellaiseen tarjontaan lainkaan missä voi synnyttää... Vähän ahdistaa kun en haluais millään mitään leikkausta. Jännitystä siis piisaa.
 
Täällä neuvolasta juuri kotiuduttu. 21+6 tänään.

Pissa puhdas.
Hemppa 130.
Paineet 114/63
Painoa kuukaudessa vain + 0,5kg.. [:-] Ei se täti kuitenkaan mitään sanonut. Jospa sitä nyt alkaisi tulla kun muksun paino alkaa nousemaan kovemmin.
Masukin syke 140, täti sai taistella masukin kanssa oikein kunnolla kun potki ihan koko ajan doppleria. Nauroi että vilkas kaveri ainakin ja liikkuu hyvin! [:D]
Niin ja sf 18, kuulemma juuri käyrän keskiarvoa. Itsestä tuntuu et masu on niin kovin pieni.

Sain Kelan paperit!
 
Tänään tapasimme eka kertaa varsinaisen viranhaltija-terveydenhoitajan, joka palasi hoitovapaalta. (Tähän asti ollut sijainen.) Oli myönteinen kokemus, iloinen ja ystävällinen, skarppi ote työhönsä, ammattitaitoisen oloinen.

Painoa tullut raskauden aikana 10 kg. Kuulemma 16 kg on vielä ihan "sallittu" määrä, mutta onhan tässä vielä 8 viikkoa aikaa saadakin se. :)

Pissa puhdas
verenpaine 119/71
hemppaa ei katsottu
liikkeet ++
syke 140-150
sf 27

32+0
 
Tänään oli neuvolalääkärissä käynti pitkästä aikaa: 26+5.
Pissa puhdas, paineet 120/71, hemoglobiini 116 (laskenut on, mutta ei ole vielä pakko syödä rautatabletteja. Ajattelin kuitenkin hankkia niitä, ettei laskis enempää)
Paino ei ole kovin paljon noussut, lähtöpaino oli 54.6 ja nyt on 57.7 vaikka oon syönyt kovasti.
Vauvan syke 158, liikkeet ++.
Täällä näyttäs alkavan nuo synnytysvalmennukset huhtikuulaisille helmikuun lopulla.
 
No nii tänää oli taasen neuvolakäynti. On mulla vaan nii ihana ja empaattinen terkka:) Alussa mulla oli ihan hirveä terveydenhoitaja joka oikeasti oli niin tyly ja ammattitaidoton et vaihdoin sen. Jos siltä jotain kysyi niin se vaan vastas et kato kirjasta jne, mut ei siitä sen enempää..[8|]

Viikkoja koossa siis 32+4

Pissa puhdas
Hemppa 135 (korkeimmillaan 171 ja alin 127) eli hyvä on.
Paineet mulla vaihtelee oman jännityksen myötä, kärsin "valkotakkineuroosista" joka nostelee mulla noita paineita reilusti. Näytti mittari siis 140/92. Mut kotona mitatessa oli jotain 120/70.
Liikkeet +++
Sf 32 yläkäyrällä mennään,mut kuulemma ihan ok ku oon itse pitkä ja vauvalla hyvin tilaa.
Raivotarjonnassa oltiin.
Paino on noussu koko raskauden aikana n.10kg. Nyt kk aikana oli tullu vain 700g ku viimekerralla oli 2vkon aikana tullu jo 2,3kg eli aikalailla humpsahtelee tuo paino. Toisaalta oon niin pirun väsyny koko ajan et nukun suurimman osan ajasta vuorokaudesta ja niin ollen syöminen jää vähemmälle.[:)]
 
Terveisiä neuvolasta! [:D]

Paino +9,3 kg 700g/viikko (eli enemmän, kun normaalisti, mutta sanoi, että vaa'atkin niin erilaisia. Olin nimittäin eri tädillä viimeksi eli punnittiin eri puntarilla, joka kuulemma näyttää yleensä vähän vähemmän..)
rr 106/67
pissa --
hb 113 (rautaa saa hakea jos haluaa, ei pakko, koska mulla oli jo ihan ensimmäisellä neuvolakerralla tuon 113 eli mun hb:tä ei saakaan nousemaan kovin ylös.. vitamiinia nyt kun napsii kaksi päiväs, niin jos se auttais.)
sf-mitta 25,5 cm, väkisin venyttämällä 26 cm (tämän takia onkin jo kahden viikon päästä aika, kun käyrä on tipahtanut alaspäin... toivottavasti siellä oltiin vain sellaisessa asennossa, että se vähän laski tuota mittaa.)
tarjonta rt
syke +140

Sellaista tällä kertaa. Ei siis täysin "positiivinen" käynti tällä kertaa. Minulle on sanottu ja olen itsekin sitä sanonut, että mahani ei näytä kasvaneen juuri yhtään hetkeen. Toivotaan kuitenkin, että vika on katsojien (ja omassa) silmissä ja vauvakin oli mahassa vain sellaisessa asennossa, joka vaikutti sitten tuohon mittaan.. Enkä aiokaan ottaa turhaa stressiä Paino on kuitenkin noussut (vähän liikaakin!) ja syke oli hyvä ja vauva liikuskelee aktiivisesti.. Näillä mennään.
 
Takaisin
Top