Neuvolakuulumiset

Sanra

Jostain jotain jo tietävä
Hei!
 
Ajattelin, jos laitetaan tänne neuvolakuulumisia. Osa on ehtinyt jo käydä ensimmäisen kerran ja osa on paikkoin menossa. Itellä ois jo huomenna ensimmäinen aika vaikka viikkoja on kasassa vasta 5 tai siis huomenna lähtee kuudes viikko.
 
Varsinkin varmaan meillä ensiodottajilla on mukava kuulla vähän etukäteen mitä neuvolakäynniltä odottaa, tokihan käytännöt vaihtelevat paikkakuntien mukaankin.
 
Huomista jännällä odottaen! [:)]
 
Mulla olisi ens viikon tiistaina ensimmäinen neuvola-aika..nyt jo jännittää ihan hirveesti[:D] Sit selviää kuinka kauas eka ultra menee meidän kunnassa, jos kovin kauas niin on kyllä pakko mennä yksityiselle...ei malta odottaa muuten..[:)]
 
Meilläkin eka neuvola ens tiistaina, kovasti jo sitä ootellaan! [:)]
pitääkö tähän ekaan käyntiin jotenkin varautua, mulle ei meinaan mitään erikoista neuvolasta sanottu?
 
Meillä myös eka neuvola ens viikolla!

Siellä kun/jos annetaan pissanäyte ja otetaan verikoe, niin tekeekö ne heti tutkimukset niistä vai pitääkö tuloksia odotella?
 
Imj, noi labrahommat vaihtelee eri paikoissa. Meillä (pikkuinen tk) otettiin pikahemoglobiini sekä pissin sokeri ja bakteerit, joiden tulos tulee heti. En tiedä tehdäänkö niin kaikkialla, mutta meillä neuvolantäti otti samalla myös ekat äitiysseulat eli hiv, tippuri ja kuppa sekä veriryhmämääritys. Niiden tuloksiin menee 1-4 viikkoa. Mutta luulisin että isommassa paikassa otetaan perusteellisempia kokeita oikein labrassa ja niissä menee sitten päivä tai pari.

Jos saa omaan napaan hetken tuijotella niin mulla oli eka neuvola tänään[:)] Kyseessä on meikäläisen ensimmäinen lapsi, joten kaikki oli ihan uutta. Kuten odotinkin, sain kassillisen esitteitä ruokavaliosta, liikunnasta, tupakoinnista (vaikken polttanut edes ennen raskautta[:D]), lantionpohjanlihasten vahvistamisesta... Ja paljon muuta. Vauvakirja oli kiva, siinä on niiiin paljon tietoa tiiviissä paketissa. Ja neuvolakorttia täyteltiin. Sitten tunnusteltiin kohtua ja koitettiin, josko sydänäänet kuuluisivat. Ei kuulunut, mutta eipä niiden tässä vaiheessa vielä kuulukaan kuulua. Paino ja verenpaine mitattiin myös ja täti sanoikin, että kannattaa totutella siihen jo valmiiksi, että neuvolaan tullessa voi jo ennen kuin kutsutaan sisään, käydä vessassa pissimässä purkkiin ja heti huoneeseen tullessa voi astua vaa'alle.

Eka neuvola oli muutoin tosi kiva kokemus, mutta mua jonkin verran vaivasi tädin suraan paperista lukeminen. Hän ojensi minulle nipusta monisteen ja vihkosen toisensa perään ja luki siitä osan ääneen. Osaa hän selaili itse ja puhui "tässä kerrotaan sitten tästä ruokavaliosta ja siitä ja tästä ja tosta". Tuntui omituiselta. Ehkä tämä ekan neuvolan valistus on hänelle jo niin tuttua, ettei hän jaksanut jaaritella enempiä tai jotain, mutta odotin kuitenkin jotain muuta. Muuten hän oli kyllä tosi kiva.

Hassuimmalta tuntui mitättömiin asiohin puuttuminen. Kysyttäessä lääkkeiden käytöstä, vastasin käyttäväni SATUNNAISESTI parasetamolia, jos on päänsärkyä tai kuumetta. "Ahaa, onko sulla niitä ihan viikoittain?" "öö.. ei, vaan satunnaisesti." Tunneailahteluista kysyettäessä kerroin, että muutaman kerran on tullut itku esimerkiksi söpön vauvan nähdessäni tai kun kaveri sanoi jotain nättiä raskauteeni liittyen. "millasia tunteita sulla on sillon ollut, ootko sä masentunut raskauden takia?" No voi taivas, EN! Luulin että ne ailahtelut on ihan normijuttuja ja kaikille tulee niitä välillä, enkä todellakaan ole kuullut niiden liittyvän masennukseen. Noh, ehkä hänen vaan kuuluu varmistaa kaikki tollaset vakavammat jutut heti alkuunsa.

Ensi viikolla sitten olisi ohjelmassa omakustanteinen ultra. Kunta maksaa ultran viikoilla 11-12 ja toisen siellä 20 jälkeen. Mutta koska mun viikoista ei ole nyt ihan täyttä varmuutta, meen ykistyiselle ylim. ultraan, jotta tiedetään, milloin se viikko 11-12 on...

Hups, tulipa romaani, mutta kivaa kun pääsee tämän kaiken jaarittelemaan[:D]
 
Mulla oli se eka neuvola keskiviikkona. Kuten mainitsinkin meidän neuvolassa otettiin vain se pissa testi, hemoglobiini, verenpaine ja paino tietysti. Verikokeet otetaan vasta sitten kun menen siihen ekaan Ultraan. Mä ajattelin otattaa samalla sen seerumi näytteen, joka antaa lisätietoa siihen NT Ultraan. Meillä ei edes yritetä kuunnella sydän ääniä ennenkuin seuraavalla kerralla. Joka on jossain 15 viikon tietämillä, silloin on myös lääkärin ensimmäinen tarkastus. Myöskään kohtua ei tunnusteltu, joten aika juttelu painotteinen on meidän neuvolassa ensi käynti. Katselin vanhaa äitiyskorttia ja siinä oli samalla lailla eli sydän äänet oli vasta viikolla 14 ja kohdun kokoa mitattiin kai vasta sitä seuraavalla käynnillä.
 
No niin, mekin on nyt sitten meihen kans käyty tänään ekassa neuvolassa! Mulla on äitiyskortti, ihan hurjan jännää!! [:D]
 
Tosiaan, aika juttelupainonen oli tämä eka kerta, varsinkin kun näin alussa ollaan. Eipä sitä auta mahaa painella saatikka kuunnella vielä näillä viikoilla. Esitteitä tuli vino pino kuten myös tulevia varattuja aikoja.. Eli 20.12. ois jo seuraava neuvola, mikä ois sitten lääkärineuvola. Seerumiseulanta näytteen meen antaan 3. tammikuuta ja nt-ultra ois sitten 11. tammikuuta.
 
Pissanäytteen annoin, josta sai heti vastaukset (ei ollu glukoosia tai proteiineja). Hemoglobiini ja verenpaine mitattiin. Neuvolatäti otti verikokeen, josta määritetään veriryhmä ja nuo sukupuolitaudit. Eli aikalailla samallalailla kun Nipsu86:lla ja me käytiin ihan isolla terveysasemalla. [;)] Ja paino myös mitattiin, olin jo kasvanu...läskiä varmaanki! [;)]
 
Neuvolatäti oli tosi ihana! Suurinpiirtein varmaan samanikänen mitä ite oon, tosi pirteä ja iloinen. Harmi vaan, että seuraavalla kerralla on eri täti. Tekevät kumpikin puolikasta vuodenvaihteeseen. Vuodenvaihteen jälkeen tulee sitten joku uus, pysyvä neuvolatäti. Toivottavasti on yhtä mukav kuin tämä ensimmäinen. Miehelle sano, että kannattaa mahollisimman useasti olla neuvolakäynneillä mukana, jotta pääsee mukaan odotukseen! [:)]
 
Ainut mikä jäi ihmetyttään oli lasketun ajan määritys.. Aikaistu nimittäin päivällä! [:-] En ymmärrä, kun ite oon sitä eri nettilaskureilla kokeillu laskea ja ihan 28 päivän kierrolla ja oon aina saanu sen 29.7. Neuvolatätin mukaan se nyt kuitenki ois 28.7., mutta ehkäpä se sitten ultran jälkeen viimeistään selviää.
 
täälä soitin neuvolaan niin sanoivat, että ottaa kymppi viikolla sinne, eli mulla on ensimmäinen neuvola 16.12[:)] sitä odotellessa[:)][:)][:)]
 
Nyt se sit olis takana päin. Nimittäin ensimmäinen neuvolakäynti! Ihan mukava täti (tai oikeestaa nuori nainen) meitä jututti tunnin verran ja mitattiin verenpaine ja hemoglobiini. Kaiken maailman lippulappusia saatiin mukaan. Mies oli yhtä innoissaan tuon käynnin jälkeen kuin mä tästä raskaudesta. Jotenkin se neuvolatäti sai hänetkin uskomaan, et hänestä tulee oikeasti isä. Meillä pitää aamupissa itse viedä näin ensimmäisellä kerralla labraan. Seuraavilla kerroilla ne sitten annetaan aina ennen neuvolakäyntiä. Saatiin seuraava aika tammikuun 16. päivä.

Huomenna ajattelin, että soitan sen ensimmäisen ultra ajan. Toivottavasti saan sen ennen joulua.

Sitä ihmettelen, et miten se neuvolatäti oikein laski tuon mun lasketunajan kun se sai päiväks 2.7! Ja se on viikon aikasemmin ku mitä oon ite saanu noista netin laskureista. Mut oon kyl varma, että se muuttuu tuossa ensimmäisessä ultrassa. Joten sitä odotellessa..[:)]
 
Xeeenaz  kiva, että kaikki meni hyvin. Kuunneltiinko jo sydänääniä`? [:)] Meillä kans täälä pitää viedä ensimmäisen kerran itse aamupissa; muulloin ottavat siellä jatkossa.[:)]
 
Odotan kans innolla, että pääsen sinne ensimmäiseen neuvolaaan[:)][:)]
 
Mulla viime kerralla muuttui LA kolmesti, ensin oli neulan mukainen aika 6.6.2010 ja sitte ultran mukainen 27.6.2010 ja sitte rakenne ultrassa oli 24.6.2010 ja Turo-Eemil syntyi 7.7.2010[:D]
 
Ei viel kuunneltu sydänääniä. Sanoivat, että niillä niitten laitteilla ei ne vielä kuulu näin varhasessa vaiheessa. Et seuraavalla kerralla sit kuunnellaan.. Eli tammikuussa.. [:)] Mut onneks tässä on se eka ultra viel välissä niin näkee vähän, et missä mennään.. Ja et kaikki on kunnossa. :)
 
Meillä on ensimmäinen neuvola vasta 16.12. ja tällöin on menossa rv 9+1. En sinältään osaa hirveästi jännittää tätä ensimmäistä neuvolakäyntiä, koska tiedän ensimmäisen raskauden jälkeen (meni kesken rv 9) jo mitä odottaa ja hoitajakin on sama (eli siis todella mukava). [:)] Ensimmäistä ultraa odotetaankin sitten jännityksellä, koska sinne asti ei vielä viimeksi päästy.

Kaele ja nyytti rv 6+6
 
Meilläkin on nyt eka neuvolakäynti kunnialla suoritettu ja neuvolakortti. [:)]

Aikaa meni 1,5 tuntia ja sain lopuksi vielä influenssarokotuksenkin, kun neuvolatäti sitä suositteli.

Mies oli tosi innoissaan ja kyseli kaikenlaista. [:D] Mulle eniten päänvaivaa tuotti muistella, että oonkohan joskus sairastanut vesirokon ja mitä rokotuksia olen saanut. Tarvii varmaan mennä vintille penkomaan, josko sieltä löytyisi jotain vanhaa omaa neuvolakorttia ja rokotuskorttia... Muutenkin tosiaan kun tuosta edellisestä raskaudesta on jo sen reilu 15 vuotta aikaa, niin en kyllä muista yhtään mitään niiltä ajoilta, eli hieman vaikea oli vastailla myös edellistä raskautta koskeviin kysymyksiin.

Neuvolatäti oli kyllä tosi kiva, mutta valitettavasti oli sijainen, eli ens kerralla on sitten vasta se virallinen oma täti paikalla.
Ultra-aika varattiin, mut se on vasta tammikuussa, 3.1.2011. Mietitään nyt kovasti miehen kanssa, että pitäiskö käydä siellä varhaisultrassa yksityisellä, kun olis niin kiva kuitenkin ennen joulua saada jotain varmuutta, että kaikki on kunnossa. Tosin neuvolatätin mukaan mitä suuremmalla todennäköisyydellä kaikki on kunnossa, kun ei mulla aiemminkaan oo mitään ongelmia ollut.

Seuraava neuvolakäynti onkin sitten samalla lääkäri, ja se on vasta 12.1. Sillon varmaan sitten kuuluu ne sydänäänetkin...
 
Tääläkin ensimmäinen neuvola takana [:)] Materiaalia annettiin vino pino ja ilta menikin niitä lukiessa. Tunnin verran me siellä jutskailtiin mukavan harjottelijatyttösen kanssa ja pissat ja verinäytteet annoin. Kyllä tuntui jotenkin uskomattomalta kävellä siitä neuvolan ovesta sisään, jotenkin vielä todellisemmalta tuntuu tämä raskaus [:)].
Eli äärimmäisen positiivinen olo meille jäi tästä käynnistä. Seurava neuvola/lääkiri yhdistelmä sitten tammikun alussa, sitä ennen olis vielä tuo ultra. [:)][:)]
 
Heippa. Minulla on eka neuvola 8.12 ja se neuvolatäti sano et eka ultraavat ja kattovat et kaikki on hyvin ja sit otetaan kaikki verikokeet ja pissanäytteet ymymymy... :) Tääl on kuulemma sellanen tapa. Tavallaan tarkistavat et siel kohdus on pieni asukki. :) Mul on viikkoja tuollon nla käynnin aikaan 8+6 :) et sillee aika aikasin ultraavat, kun moni teistäkin on sanonut että vasta myöhemmin pääsee.. Mut se on varmasti aika paikka kohtasta mikä niillä on käytäntö. :) Mut se me kaikki tiedetään, että jokainen pääsee jossain vaiheessa näkemään oman pikkuisen ekan kerran. Ainakin toivottavasti. <3 Mutta nyt täytyy lähteä laittaan auto käyntiin ja koulua kohti. :) Kuulumisiin :)
 
Heissan,
On toi kumma että suomessa on noin erilaiset käytännöt että toisilla paikkakunnilla katsotaan heti Ultralla ja toisissa ei kuunnella edes sydän ääniä. Mä jotenkin ihmettelen tätä espoon toimintaakin. Jos ei mene yksityiselle varhaisultraan ei raskautta todenneta mitenkään ennen viikkoa 11. Se on aika pitkä aika monelle odottaa että onko kaikki kunnossa. Itselläni on nyt tosi hyvä mieli raskaudesta kun sain maanantaina varmistuksen että kaikki on hyvin. [:)]
 
Käytännöt tosiaan näyttää vaihtelevan paljon paikkakunnittain. Mutta jos en nyt väärin muista niin yleinen suositus (oisko peräti sosiaali- ja terveysministeriön) on nuo kaks ultraa, nt ja rakenne. Mutta jos neuvolahuoneesta ultra löytyy ja täti osaa sitä käyttää, niin mikäs sitä estää ultraamasta tiheämminkin. [;)]
 
Ite aloin eilen miettimään, että todentaako ne raskautta mitenkään tuolla neuvolassa? Verestä tai pissasta? En ainakaan muista että täti ois sanonu, että se sen jommasta kummasta tarkistaa. Tietääkö muut?
 
Meillä tosiaan seuraava neuvola tämän kuun 20. päivä. Siellä ois tarkotus kuunnella sydänääniä. Mietin vaan eilen, että jos ne ei saa niitä kuuluviin, että voisin siskoltani kysyä, voisko ultrata ennen joulua? Sisko on siis naistentautien erikoislääkäri, tosin eri paikkakunnalla. Ja meillä tosiaan on tuo nt-ultra vasta tammikuussa. Ois mukava saada jotain todistusaineistoa Mäyrin olemassaolosta ennen kuin riennetään kertomaan perheille. [:)]
 
viirukhan; onnea tätäkin kautta[;)] no sullapa hauska neuvolatäti ![:D][:D] haha[:D]
 
 
meilläkin olis vielä kolmisen viikkoa ensimmäiseen neuvolaaan[:)] mutta aika menee niin nopeaa kun päivät touhuaa esikoisen kanssa[;)][:D]
 
 
sandra ei ainakaan täälä päin "todenna" raskautta muulla tavalla kun niitä sydänääniä kuuntelemalla doplerilla, mutta kun nekään ei luultaltavasti ensimmäisellä kerralla edes kuulu[&:]
 
Meidän neuvolassa ei todenneta raskautta millään. Kysäisin sitä oikein ja sain vastauksen että ei tarkisteta. Neuvolan täti sanoi että hänen kohdalleen ei ole sattunut sellaista että joku ei raskaana oliskaan. Meidän neuvolassa ei ole Ultraa eikä sydän ääniä kuunnella näin aikaisessa vaihessa kun ei niitä välttämättä saa kuuluviin vatsan peitteiden päältä vielä aikaisessa vaiheessa. Ymmärrän kyllä että silloin niitä ei kannata yrittää, sillä kyllä sitä helposti saattais odottajat hermostua jos yritetään ja mitään ei kuulu, vaikka kuinka tietäisi että se ei välttämättä onnistu.
 
Takaisin
Top