Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tottahan se on. Kyllä Espoossakin otetaan itse verenpaine, pissa ja paino ennen neuvolaa, joitain poikkeuksia on neuvolakohtaisesti. Meidän neuvolassa ei vielä tartte ite mittailla verenpainetta. Valmennusta mun käsittääkseni Espoossa vielä saa. Mutta kaikesta karsitaan, valitettavasti.

Vuosituhannen vaihteessa oli vielä useammankin kerran niitä valmennuksia, olisko niitä ollut kolme. Siellä sai kysellä ja jutella. Kyllä on alasajettu peruspalvelut nykyään. Mitä touhu on 10 vuoden päästä jos nyt jo tämmöstä.

Meijän neuvolassa on ollut niin että saa mennä pissaan sen näytteen ennenkuin on oma aika. Painon neuvolatäti on ottanut siellä huoneessa ja mitannut verenpaineen. :)

Synnytysvalmennuksesta saatiin lappu jossa oli päivämäärät milloin niitä syksyllä on. Sanoi että voidaan itte mennä jonain kertana kun meille miehen kaa sopii, ei tarvitse etukäteen ilmottautua.
Huomenna on neuvola seuraavaksi, pissanäytteen annan taas siinä ennen kun meen huoneeseen.

Eli täällä ilmeisesti on hyvin nää asiat kun kattoo mitä viestei tänne on kirjoteltu..
Lisäks, aina ollut sama täti, paitsi yhden kerran kun hänellä oli lomaviikko niin oli silloin eri ihminen.
Ja mukava, rento täti on, helppo jutella hänen kanssaan. :)

Helsingissä on ilmeisesti huonoin tilanne. Täällähän ei edes tiedä minne mahtuu synnyttämään, koska naikkari on remontissa ja kättäri siksi ruuhkautunut. Ehkä sitten pullautetaan se muksu taksiin matkalla Jorviin tai Hyvinkäälle. Tai tosiaan kotisynnytetään Youtube tutoriaalin avulla. Tässä esim. yksi pätevä opasvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=ucs_SjfIBwM

Noin se vaan sieltä plumpsautetaan ulos.

Tänään oli neuvola. Eli annoin pissinäytteen just vähän ennenkuin kutsuttiin huoneeseen. Siellä hän mittas verenpaineet ja painon, kuunneltiin vauvan sykkeet ja kokeili vatsaa ja tunnusteli liikkeitä. Mittas sen sf(?)-mitan. Eiks se ol se "häpystä kohdun päälle"-mitta? :D [mää ole iha uuvatti ;) ]

Seuraava neuvola on tuolla kuun lopussa sitten. :)

Sokeriarvot on olleet hyvät. Nyt riittää kun mittailee n.kahtena päivänä viikossa. Jos on korkeita niin sitten useemmin mutta muuten riittää toi parina päivänä viikossa.
Jäi mukava fiilis! :D

Mun olis varmaan tänään pitänyt antaa pissanäyte ennen kuin hoitaja kutsui huoneeseen, mut käytäntö oli uus, kun ei oltu tuossa neuvolassa ennen käyty (meidän lähineuvola on nyt kesälomalla kiinni). Siinä sit pidättelin hätää, kun juteltiin eka kaikkia muita asioita, lopulta onneksi pääsin vessaan. Näyte oli onneks ok kuten verenpainekin. Hemoglobiinia ei nyt ees otettu, kun reilu viikko sitten se on testattu ja hyväksi todettu. Se sanoi, että näillä viikoilla jopa 100 olis hyvä hb. Vähän myöhemmin sitten sais olla kuulemma enemmän, joku 125 ainakin. Toivottavasti en sit joudu rautatiputukseen, kun ne Maltofer-tipatkin veti suoliston niin huonoon kuntoon enkä mielellään niitä enää käyttäisi.

On Helsingissäkin tarjolla perhevalmennusta, jossa pääse tapaamaan muita saman alueen äitejä, mutta se taitaa olla vain ensisynnyttäjille. Synnytyksen jälkeenkin on eriteemaisia ryhmätapaamisia. Synnytysvalmennuksesta ei tosin ole ollut puhetta.

Meidän neuvolassa pissa tarkastetaan itse ennen käyntiä, kaiken muun hoitaa neuvolantäti. Joka kerta on punnittu, mitattu verenpaine ja sf-mitta sekä kuunneltu sydänäänet. Mulla menee aina vähintään puoli tuntia käynnillä. Ollaan myös miehen kanssa saatu "kotiläksyjä" neuvolasta. Myös lääkärikäynti oli musta perusteellinen. Siellä ultrattiinkin. :)

Käytännöt voivat näköjään vaihdella myös kaupungin sisällä tosi paljon.

Näemmä vaihtelee kyllä paljon. Toisaalta mua ei se omatoimisuus niin haittaa kyllä mut valmennukseen olis kiva päästä, koska mies ekaa lasta saamassa.

Huomenna olis neuvola. Erityisesti kiinnostaa vauvan tarjonta. Painaa niin mojovasti tonne kylkiluihin.

Meillä juu samallailla kun Autumn daydream kertoi. :)

Ja ymmärrän kyl Sakuraa, tottakai olis oikeutettuu saada noita juttuja ilman että kaik omatoimisesti kerran on eka laps miehelle ja naisellekin on hetki jo aikaa edellisestä.

Meillä espoossa katotaan pissa ite vessassa ja terkka mittaa huoneessa verenpaineen, hempan, sydänäänet yms..lääkäri neuvolassa jouduin ite mittaa verenpaineen kattoo pissan ja painon. Käyntien määrääkin karsittu..mulla tähän mennessä kolme käyntiä 2 terkan luona ja yks lääkäri..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Vaihteleepa tuo neuvola touhu eripuolilla paljon, itseltä on joka kerta neuvolassa otettu pissa, hemoglobiini, paino, verenpaine, sydänäänet ja sf-mitta nyt kolmena kertana. Itse olen käynyt neuvolassa terkalla 5 kertaa ja lääkärillä kerran ja perjantaina tulee kuudes käynti neuvolassa.

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Meillä katotaan ite pissa ja paino ennen neuvolaan menoa, siinä käytävällä on puntari missä otetaan paino, välillä vähän ahistavaa ku käytävä täynnä ihmisiä :/

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Nii ja verenpaineenki voi mitata ite käytävällä jos haluu

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Hahaa! Päästään sittenkin synnytysvalmennukseen. Ensin mulle sanottiin, että se on vain ensisynnyttäjille mutta sit kun intin, että mulla on 14v. edellisestä synnytyksestä ja miehellä eka kerta niin kyllä meidät pitää laskea ensisynnyttäjiksi. Joten tällä perusteella suostuivat.

Tarinan opetus: kun vaan tarpeeksi pontevasti vaatii, niin kyllä niitä julkisia palveluja saa.

Samoin hemoglobiini olis taas jäänyt mittaamatta mutta kun pyysin, että otetaanko niin otettiinhan se. Mun neuvolassa näemmä pitää vaan kaikki erikseen osata pyytää, muuten menee täysin itsepalveluosastolle.

CMT, mä käyn myös Espoossa neuvolassa ja mulla samaten on ollu kolme terkkakäyntiä ja yks lääkäri. Vikaa neuvolalääkäriä mulle ei tuu koska käyn synnytystapa-arviossa. Ite kattelen verenpaineen, pissan ja painon.

Tänään käyty neuvolassa. Kaikki kunnossa, verenpaineet hyvät. Hemppakin pysynyt ihan ookoo-tasolla. Vauva oli nukkumassa, syke 130. Terkka oli sitä mieltä että neiti olis perätilassa ja itekin oon ajatellu samaa. Liikkeet tuntuu kumminkin enimmäkseen alhaalla.

Perätilassa oli mullakin vielä mutta tässä on vielä monta viikkoa aikaa kääntyä onneks.

Niin ja sf-mitta pompsahti yläkäyrälle. Eka mietin että oonko jotain jättiä nyt kasvattamassa tuolla mutta sitten katoin esikoisen äitiyskortista että ihan samankokonen oli näillä viikoilla se mitta ja ihan keskikokonen tuli. Ja saattaa sillä perätilalla olla osuutta asiaan kun pää tuntuu tossa korkeella.

Aamu: missä neuvolassa käyt?:) ite käyn kaitaa-soukan neuvolassa mutta kesän se on kiinni ni joudun menee kivenlahtee..:/

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Aamu, paljon sulla oli sf-mitta? Mullakin pompsahti yläkäyrille, aiemmin oli keskikäyrillä. Nyt sf 30cm. Täällä oli vaavi pää alaspäin.

Takaisin