Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään kävin kans neuvolassa, kaikki oli ok ja vauvakin oli raivotarjonnassa.
Jäi mietityttämään että tuleepa nyt sitten pitkä neuvolatauko kun seuraava aika on vasta 25.7! :eek:

Kävin hakemassa gyneltä todistuksen, että saan lentää. Samalla ultrattiin ja kurkistettiin, vieläkö asukki näyttää tytöltä. Ja on kyllä niin selvä tyttö ettei tarvitse enää epäillä! :Heartpink Painoarvio neidillä 1402g ja vastaa kooltaa n. 5 päivää vanhempaa kuin lasketunajan mukaan pitäisi olla. Ja muutkin mitat oli yläkanttiin. Heti tulee vain mieleen tämä diabetes ja onko se vaikuttanut vauvan kasvuun, vaikka kaikki vs-arvot on ollut normaaleja. Toisaalta, meidän suvussa ei ole pieniä vauvoja yleensä tehty, joten ehkäpä tämä on "normaalia" meille :)

Neuvolalääkärillä käyty. Ei se onneksi ollut niin turha reissu kun etukäteen pelkäsin. Paikat on kiinni ja vauvalla kaikki hyvin. Sf-mitta kasvaa lähellä keskikäyrää vaikka mulla on vatsaa jo omasta takaa. Saapa nähdä minkäkokoinen vauva tästä tulee. Itse veikkan että isompi kun esikoinen.

Raumalla nt- ja rakenneultran teki lääkäri eli tavallaan kahdesti ollut lääkärineuvola. Multa ei kyllä viimeksikään katsottu mitään paikkojen kiinniolemista... Vähän huolestuttaa, kun valkovuotoa (?) on edelleen runsaasti, ettei vain olisi lapsivettä?

Jossain neuvottiin pyyhkimään paperiin ja katsoa imeytyykö neste siihen vai jääkö ns. pinnalle, jos jää pinnalle niin kyseessä on valkovuoto, jos imeytyy niin voi olla lapsivettä. Sori jos tää juttu oli jo tässä keskustelussa, mutta tulipahan toisen kerran sitten. :D

Mullakin on mennyt ohi, hyvä, että tuli esille! Valkovuotoa on kyllä runsaasti, mutta ainakin viime viikolla lääkärissä paikat oli kiinni, joten en ole osannut olla huolissaan lapsiveden vuotamisesta. Tietääkö joku, milloin yleensä paikat alkaa aukeilla? Oon vain kuullut juttuja, että "mulla aukesi tosi aikaisin", mutta en tiedä yhtään tarkoittaako se esim. rv25 tai 35? Ja tunteeko sitä jotenkin, aiheuttaako jotain oireita?

Onko teillä jotka ootte käyny viime aikoina ultrassa vauva ollut jo raivotarjonnassa? Mulla ei ilmeisesti rakenneultran jälkeen ole enää ollenkaan ultraa ennen synnytystä. Tutulla vaan oli yllättäen ollut vauva lähellä laskettua aikaa perätilassa ja oli menty nopeasti keisarinleikkaukseen ettei vaan synnytys ehdi alkaa. Tuli vaan mieleen, että tunteeko neuvolantädit normaalisti sikiön asennon? Mulla ei ole asiasta mainittu.

Mä en oo ollu ultrassa rakenneultran jälkeen mutta neuvolalääkäri sanoi käsikopelolla että olis pää alhaalla. Ite epäilen samaa koska isommat liikkeet tuntuu selvästi ylempänä. Mulla tosin on ainakin yksi ultra tulossa vielä.

Mulla oli viime ultrassa vauva perätilassa. On tulossa kyllä viel ultraa, enskuussa seuraava.
Neuvolakuulumisia, oli ylimääräinen neuvola kun joudun nyt mittaileen noita verensokereita... Paastoarvo olis saanu olla max. 5.3, mulla oli 5.5. Joten nyt mittaillaan väh. 3krt viikossa ja niinä mittauspäivinä sitten 4krt.
On ollut arvot hyvät ja kyllä tohonkin mittailuun tottuu. :) Ajatus kuitenkin on vauvan hyväksi nää kaikki.
2.7 on meillä seuraava neuvola.

Ultrassa ei ole rakenneultran jälkeen käyty mutta täälläkin neuvolalääkäri tunnusteli niin sanoi että pää alhaalla on.

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Pää alaspäin ollaan täälläkin. Mies oli aluksi ihan ihmeissään, että "sillähän menee veri päähän!" :grin No, selittämällä aukeni hänellekin tämä juttu. Näillä viikoilla ei ole vielä väliä, mitenpäin vauva on, rv35 asti pystyy vielä pyörimään kohdussa ja vaihtamaan asentoa.

Siitä päätellen, että potkut osuu monesti alimpiin kylkiluihini, vauva olisi ainakin ajoittain pää alaspäin. Tuntuu kyllä pyörivän siellä miten päin milloinkin, sellaisia muljahteluja on välillä :P

Eilen käytiin ultrassa äitipolilla, mun koholla olleiden hcg-arvojen takia, ja hyvin on kasvanut vauva, vastaa viikkoja. Huojentava tieto oli ja siellä pikkuinen potkiskeli :love017 pää alaspäin on ja painoa hiukkasen yli kilon nyt, loppuraskaudesta vielä yksi ultra. Ja viikon päästä neuvola.

Neuvolalääkärissä käyty, oli oikein mukava tapaus. Pikkutyyppi istuskeli mukavasti perätilassa hikottelemassa, mutta toivottavasti se nyt ymmärtää kääntyä niin kauan kuin kohdussa on vielä tilaa. Muuten kaikki on hyvin: mennään niin tarkkaan keskikäyrällä sekä sf-mitan että tyypin painon suhteen kuin mennä voi. Seuraava osoite sitten äitiyspoli sokeriarvojen takia, mutta ainakaan ei enää ihmetelty painoa (kuukaudessa -1 kg) eikä edes pienen näköistä mahaa.

Noniin, tänään käytiin ylimääräisessä ultrassa koholla olleen hcg-arvon vuoksi. Ja voi helpotus, pikkutyyppi on kasvanut normaalisti.:Heartred Kyllä vierähti äidiltä ja isiltä kivi sydämeltä.

Painoa oli tällä hetkellä 1100 grammaa ja jalat on kuulemma pitkät, että missi kuulemma tulee...:rolleyes: tytöksi hän nyt sitten varmistui, ei kuulemma epäilystäkään asiasta. :love017

Mua mietityttää toi vauvan asento. Eilisestä on liikkeet tuntuneet ihan eri paikoissa että oliskohan vauva kääntynyt? Aiemmin jalat potki tonne kylkeen mutta nyt tuntuu enemmän alhaalla liikkeitä ja jänskä painon tunne. Neuvolaan meen vasta yli viikon päästä joten ehkä sillon selviää sit. Ja ihan viimeistään sit ultrassa kun meen heinäkuun toka viikolla äitipolille.

Kyllä vauva pystyy vielä kääntymään kokonsa puolesta monesti :) Mullakin vielä kiepsahtelee, tällä hetkellä on pää alaspäin, hieman viistosti vasemmalla puolella pää. En muuten tietäis, mutta se hikka..... :rolleyes::grin

Mäkin tunnustelin aamupäivällä toiveikkaana, että hikkailut (viimein tunnistan ne) tuntuivat aika alhaalla ja potkut ylempänä kuin aiemmin, ikään kuin tyyppi olisi kääntynyt aiemmasta perätilasta ainakin poikittain. Mutta iltapäiväpotkut tuntuivat taas navan kohdalla / alapuolella. Ehkä ne tiistaina äitipolilla osaavat neuvoa jonkun kikan, jolla saan houkuteltua jätkän kääntymään pysyvästi.

Ei oikeastaan kuulu tähän ketjuun mutta mua on vähän ärsyttänyt sekin kun en ole kertaakaan tämän raskauden aikana päässyt edes lääkäriin ja neuvolat on ihan läpihuutojuttuja, just tasan yks kerta se hemoglobiinikin otettu ja vähän verenpainetta mittailtu.

No, siis pitäis tietty olla iloinen, että kaikki on ollut hyvin mutta kun ei kertaakaan ole edes sisätutkimustakaan tehty ja sikiön kokoakin on rakenneultran jälkeen tasan kerran arvioitu jollain mittanauhalla, jota en pidä yhtään luotettavana systeeminä.

Ja mut katsotaan uudelleensynnyttäjäksi vaikka mun edellisestä synnytyksestä on 14-vuotta aikaa. Ikäänkuin mä siitä enää mitään muistaisin. Päästäänköhän me edes mihkään synnytysvalmennukseen vaikka miehelle tämä on eka lapsi? Ainakaan Kättärille ei saada mennä tutustumaan koska "sehän on mulle jo tuttu paikka".

Sori avautuminen, mutta tuntuu, että täällä ollaan ihan oman onnensa nojassa tän raskauden kanssa. Jotkut valittaa liian tarkasta seurannasta mutta mun kohdalla ei ole semmosesta voinut kyllä puhua.

Takaisin