Neuvolakuulumiset

Jee, eka neuvola on käyty!
Pikkusmurffi leikki kiltisti siinä vieressä ja oli kivaa rupatella tulevasta vauvasta!! :D Mahdollisesti minulle tulee kaksi sokerirasitustestiä (voi ei!) ja kuulemma suositellaan imetyksen lopettamista. Onneksi olen lueskellut aiheesta ja ehtinyt ajatella mitä itse haluan tehdä. Imetys ei oikeasti ole sen suurempi riski kuin seksi raskausaikana, eikä sitäkään kielletä... joten pikkusmurffi saa itse päättää milloin lopettaa. Lapsellisen hauskaa kun sai uuden äitiyskortin (vai mikä se onkaan nimeltään) ja nipun kaikkee lippusia lappusia, mitä tässä selailtiin miehen kanssa. Uusi ruokaympyrä on vähän erinäköinen entiseen.. Mikäli muistan vanhan oikein, niin tässä on reilusti pienempi sektori kasviksia ja isompi leipää ja viljavalmisteita.
Nyt vain odotellaan ultraa... :-)
 
Huomenna heti aamusta ekaan neuvolaan. Kauhee mikä väsymys mulla on. Hyvä että työpäivän jaksaa ja kotiin äkkiä peiton alle. Nukahin heti ja nyt palellut koko illan ihan älyttömästi.

Nukun miten sattuu öisin, heräilen ja pyörin. Kyl huomaa et joku muukin käyttää omaa kroppaa. Toivotaan et vähän alkais tää väsy helpottaa. Koirakin kattoo siihen malliin, et miks et mamma enää leiki mun kaa niinku ennen. Isännän kanssa on niin kaveria nykyää :D

Nyt vielä lisäks tirskuttaa ja pärskyttää..ruoka maistuu ja muuten elämä on mukavaa. Jospa sitä kohta taas jaksaa ulkona koiruuden kanssa kirmailla ja saa vähän rotia itseensä alkukankeuden jälkeen :)
 
Hei kaikille! Olen alusta asti syyskuisia seuraillut, mutta nyt vasta kirjoittelen ensimmäisen kerran :) huomenna siis olisi eka neuvola käynti ja jännittää kyllä hieman. Yllätyin kyllä kun aikaa varatessa neuvolan terveydenhoitaja sanoi, että pääsen myös lääkärille ultraan! :happy090 Luulin sen olevan joskus myöhemmin..
 
Hyvin meni! ensin terkkari otti perustiedot meiltä ylös (mies oli siis mukana) jonka jälkeen päästiin lääkärille ja ultraan. Ultrassa pieni sydän löi ja kaikki näytti muutenkin olevan kunnossa. :love7 Sitten mentiin vielä terveydenhoitajan kanssa juttelemaan seuraavasta ajasta, joka on jo parin viikon päästä... silloin käydään kaikkee tarkemmin läpi ja aikaa kuulemma kannattaa varata ainakin puoltoistatuntia. Sen jälkeen sitten pitää käydä verikoikeissa..

Lopuksi juteltiin vähän mun pahoinvoinnista ja saatiin jo joitain oppaita ja äitiyskortti mukaan, niin ja tietysti ultrakuvat! Hyvä mieli jäi käynnistä :)
 
Minäkin olin eilen ensimmäisessä neuvolassa. Seuraava neuvola olisi joskus viikolla 22-24, koska tämä ei ole mun ensimmäinen raskaus. Siinä välissä on np-ultra ja verikoe. Kävin neuvolassa yksin ja unohdin laittaa miehelle viestin että kaikki on kunnossa. Se ehti huolestua, koska viime raskaudessa oli niin paljon draamaa. Vieläkään en ole ultrassa käynyt, joten en voi olla ihan varma olenko oikeasti paksuna.

Olen paljon vanhempi kuin edellisessä raskaudessa, mutten välttämättä joudu sokerirasitustestiin. Jos paino ja mahan koko ei kasva yhtä nopeasti, niin voin välttää sen.:)

Olen niin iloinen tästä vähästä seurannasta. Viimeksi mua ultrattiin usein, eikä ennen viikkoa 20 annettu lopullista siunausta saako raskaus varmasti jatkua, vai tuomitaanko mut vielä myöhemmin aborttiin. Vaikka nyt saan olla normaalisti rauhassa raskaana, niin en pystykään olemaan ihan yhtä rauhallinen kuin viimeksi:)
 
Täällä oli tänään neuvola, ei muuta uutta ollut kun että ultran jälkee ei otetakkaa verinäytettä enää vaan sen voi mennä antamaan oman terveysaseman labraan:) hiukkasen oli haasteellista keskittyä ku kaks ipanaa oli mukana..hemppari oli 115:S kaikki muut oli ok:) noh seuraava käynti toukokuussa. Siinä välissä ultrat:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Huomenaamuna eka neuvola. jännitys ihan huima, ja iso lista kysymyksiä pörrää päässä mitä pitäis kysyä :eek: eka raskauskin siis niin siksi jänskättää melkosesti ja on pää ihan pyörällä.
 
Täällä myös eilen käyty ekaa kertaa neuvolassa. Tosi kiva terveydenhoitaja oli, sai mutkin rauhoittumaan. :) meillä on ehkä edessä muutto, riippuu saadaanko haettu asunto niin silloin kyllä neuvola ja terkka vaihtuu, harmillista..... seuraavaan kertaan on aika pitkä aika? Vasta kahden kuukauden päästä :eek:

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Tehtiinkö teille audit testi? Mua varoteltiin että kannattaa vastata niihin kysymyksiin vähän alakanttiin, mut enhän mä osannu valehdella ja sain 11p. Sanoivat että puhalluttaa mut joskus, mutta en muista missä? Oonkohan mä nyt jossain suurennuslasin alla, vai miten noi pisteet vaikuttaa? Äääh..
 
Kyllä meille tehtiin ainakin, sekä mulle että miehelle. Tosin meillä ei huolta, molemmilla niin alhaiset pisteet. Tuskin ne catti sua mihinkään suurennuslasin alle pistää, en jaksa uskoa. Eri asia olisi jos menis neuvolaan haisten jo kaukaa vanhalta viinalta :D

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Tuskin ne neuvolan Audit-testitulokset kovin kauas kiirii. Neuvolassa kyllä kannattaa välillä miettiä, että mitä kertoo ja mitä ei :-D on niitä tarinoita olemassa, jossa odottava äiti on myöntänyt kokeilleensa Maria tai kannabista kerran teininä, jolloin tarkka on laittanut huumeiden käytön kohdalle kyllä ja äiti on sairaalassa saanut saarnan huumeiden haitallisesta vaikutuksesta..

Mun kohdallani terkka uteli edellisessä raskaudessa alkoholin käytöstä. Vastasin, että olen edellisen kolmen vuoden aikana juonut kaksi lasillista punaviiniä. Terkka meinasi ensin laittaa, että nautin alkoholia kerran kuussa, mutta pohdinnan jälkeen päätyi merkitsemään, että mä en käytä alkoholia.
 
Käytiin eilen koko perheen voimin esikoisen 1v-neuvolasa, ja siellä sain jo toisen kerran noottia siitä imetän vielä (2krt päivässä enää!!) ykköstä kun kakkonen ei saa ravintoa!! Miten voi olla mahdollista että niillä on niin tiukka linja neuvolassa, ollaan kuitenkin HUS:n alueella ja niiden omilta sivuilta löytyy tietoa siitä, että imetys ei ole varallista sikiölle! Ihan tosi ärsyttävää!!! Antoihan tuo terkkari ymmärtää että se on heidän peruslinjaus, vaikkei hän itse ole välttämättä siitä niin ehdoton, mutta piti kuitenkin nalkuttaa. Olisi varmaan pitänyt kysyä miten he sitten lohduttaisivat, jos lopettaisin isolla vaivalla ja itkulla imetyksen seinään, ja sitten tulisi keskenmeno? Ihan turhaan olisi lopettanut.
Uskomattoman tiukkapipoista touhua tämän asian, ja tuon alkoholinkin suhteen näköjään teillä muilla. Meillä onneksi esikoisen raskauden aikana kun oltiin edellisen vuoden aikana ryypiskelty jonkin verran, katsoi aika sormien välistä ja merkkasi korttiin luvut alakanttiin. Nythän menin nollilla kun olen imettänyt kuluneen vuoden niin ei ole tullut otettua kuin vajaita viinilasillisia sillon tällön ruuan kanssa.
 
Huomenna vihdoin se niin kauan odotettu neuvola. :)

Mikä parasta niin ultrataan taas niin näkee onko kaikki kunnossa.
Mä kun olen niin paha stressaamaan välillä noiden aikaisempien keskenmenojen takia.

Toivottavasti kaikki on nyt hyvin. Viikkoja siis noin 9 oikeasti huomenna. Toivottavasti sekin vähän tarkentuisi..
 
Mulla oli neuvolalääkäri keskiviikkona, rv 11+2. Emätintulehdus johon viikon paikallinen ab-kuuri. Paino ei ollu noussu yhtään. Pitäisi kuulemma saada nousuun, kun ei ylimääräistä ennestään ole. Ei vaan oikein ruoka maistu. :sad001 Vauvan syke oli 176. Seuraava neuvola-aika maaliskuun lopussa, lähempänä rv18.
 
Ekasta neuvolasta selvitty!
Pikkunen vastas tällä kertaa jopa viikkoja 10+4, mutta 10+0 merkittiin ylös kuitenkin.

Mietin kans että minkä suurennuslasin alle heti pääsin kun sanoi että ilmoittaa jotain sossuun..
Eli ennakoiva lastensuojeluilmoitus?
Mulla tosiaan melko raju nuoruus monellakin tapaa ja eipä miehenikään mikään mallikansalainen aina ole ollut.

Ihmiset eivät vain ymmärrä että menneisyyttään ei voi muuttaa, mutta tulevaisuuteen voi vaikuttaa...
Vähän suututtaa tuo suhtautuminen, ottaen huomioon kuinka rauhallinen ja 'normaali' ihminen nykyään kuitenkin olen.
Alkoholinkäyttö tuntui huolettavan vaikka testistä sain vain neljä pistettä. Koska onhan se joskus ollut melko reipasta.. justjoo...
 
~Adalia~, terkka tarkoitti varmaan ennakoivaa lastensuojeluilmoitusta. Siinä on ideana, että lapsen synnyttyä saatte helpommin apua, jos tarvitsette. Tuollaiset ennakkoluulot ovat kyllä perseestä, vaikka työtään terkka tietenkin tekee. Ei hän kuitenkaan tunne teitä niin pitkältä ajalta?

Eipä tuossa tilanteessa auta kuin pitää pää kylmänä ja elää ja olla kuten nytkin, normaalia elämää. Jätetään ne terkkojen kotkotukset vähän pienemmälle huomiolle ;-) Tsemppiä!
 
Ymmärrän toki sen että työtään tekee, mutta suhtautuminen jotenkin ärsyttää.
Mä en itse elä menneisyydessäni, niin en pidä siitä että joku muu siihen sitten takertuu tässä kohtaa.

Tein kuitenkin niin paljon sen eteen että sain silloin asiani kuntoon, mutta joku ei sitten näköjään voi nähdä tätä nykyhetkeä vaan ne huonot asiat mitkä ovat jo tapahtuneet... huoh. :eek:

Sanoin toki, että eipä tuo ilmoitus mua sinänsä haittaa, mutta enpä usko siitä olevan hyötyäkään.
Turha mielestäni, koska varmasti osaan hakea apua ihan itse sitten jos sitä tulen tarvitsemaan.

Tosiaan tämä terkka näki minut ihan ensimmäistä kertaa ja tuli tunne että oon täysin epäkelpo ihminen kasvattamaan oman lapseni, koska oma lapsuuteni ja nuoruuteni ei ole ollut mikään unelmien täyttymys.
 
Mä oon kateellinen niille ketkä saa ekassa neuvolassa ultrauksen. Mä saan ultrauksen vasta kuukauden päähän ekasta neuvolasta eli 6.3, sillon jo 12+5.. turhauttavaaaa ! :smiley-angry003
 
Heippa! Täällä uusi käyttäjä, esikoistaan odottava joka on innoissaan, hämillään ja jännittyneenä oleva ihminen. :)Kiva kun tällainen foorumi löytyi, on sitten vertaiskavereita täällä. :grin
Meilä on ollut ensimmäinen neuvola 6.2 ja silloin oli sen hetkinen tieto että vauva olisi 7+1. Meillä plussattiin tammikuun lopulla, soitin heti paikalliseen neuvolaan ja annettiin se aika sitten tosi nopeesti. Ei tätä malta oikeen vielä todeksikaan uskoa kun ei oo mitään konkreettista vielä..! :) Kuukautiset on jäänyt pois ja pissimisen tarve lisääntynyt, ei onneksi pahoinvointia, ainakaan vielä. :wink
Saatiin äitiyskortti ja matskua kotiin, tuli opusta ja kirjaa ja deeveedeetä ja kaikkee! :grin
Ei millään malttaisi odottaa tulevia lääkäri ja neuvolakäyntejä, ollaan täpinässä niin! Tiedossa on siis jo seuraavat käynnit: labra-aika, lääkäri-aika, varhaisraskauden uä, ja seuraava neuvolakäynti.
Toivotaan että täällä kaikki hyvin ja kaikki myös teillä hyvin!

Terkuin,

Ps. Kuinka tollasen hienon aikajanan saa? :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top