Neuvolakuulumiset

Neuvolakuulumisia:
Rv: 38+0
Painomuutos: -600g (ei ole oikein viime päivinä ruoka maistunut)
Turvotus: +
Verenpaine: 123/82
Pissa: proteiini heikko +, sokeri -
Sf-mitta: 33cm (pienentynyt 0,5cm, kun vauva on laskeutunut)
Syke: 145-170 (huimat oli vaihtelut, kun vauva sattui olemaan hereillä)

Tuo proteiini ei kuulemma vielä ole hälyttävä, mutta tarvittaessa voin mennä tällä viikolla uudestaan katsomaan verenpaineen sekä pissan. Tai jos tulee pahoinvointia tai päänsärkyä, niin olen suoraan yhteydessä synnärille. Painomuutos oli kyllä yllätys, vaikka ajattelin, ettei sitä ole juurikaan tullut, kun ei tuo ruoka ole entiseen malliin maistunut. Th arvioi masussa olevan keskikokoinen vauva, tällä hetkellä 3200-3300g käsituntumalla. Esikoisen kanssa tämän th:n arvio käsituntumalla osui aika oikeaan, joten saas nähdä, kuinka tämän kanssa käy.
 
Hei!

Tänään kasassa raskausviikkoja 37, ja neuvolakäynti tarjosikin melkoisen yllätyksen kun alettiin mittaamaan sf-mittaa. Tähän mennessä kaikki on sujunut niin hyvin kuin vain toivoa sopii, missään ei ole ollut mitään poikkeavuutta, ja viime viikolla neuvolalääkäri mittasi sf-mitaksi 31,8cm ja totesi että mukavasti on keskikäyrällä, ja vauva nätisti kiinnittynyt. Mitään kokoarviota hän ei antanut, enkä muistanut sitä kysyä mikä nyt harmittaa.
Tänään neuvolatäti sitten mittasi yhtäkkiä 6cm suuremman lukeman kuin mitä tasan viikko sitten, ja toinen täti tuli mittaamaan saman lukeman. Minähän tietenkin säikähdin että nyt on jotain pahasti vialla kun piti ruokatunnilta lähteä kollegoita noutamaan mittausavuksi. Sain sitten lähetteen äitiyspolille arvoitavaksi, ja hyvähän se on että nyt tutkitaan ettei tule yllätyksenä synnytyssalissa jos on liian iso vauva, mutta kyllä menin suorastaan hysteeriseksi.
Vauvalla ei kuulemma pitäisi olla mitään hätää kun sydänäänet ovat olleet hyvät koko ajan ja liikkunut onminun mielestäni normaalisti. Ihmetyttää vaan että miten on oikeasti mahdollista tällainen pomppaus?! Onko kellään vastaavaa kokemusta? 
Samainen neuvolatäti epäili muutamia viikkoja taaksepäin vauvan olevan 1,5kg ja täysin normaalikokoinen, ja nyt olikin sitä mieltä että vauva on  nyt 3kg ja että kannattaa varautua sektioon jos ei mahdukaan kokonsa puolesta alakautta. Tämä tuntui tosi pahalta kuulla kun luulin että kaikki on "normaalisti" ja tämän käynnin jälkeen tuntuu siltä että pitäisi alkaa odottaa pahinta.
Hermostuttaa :(
 
Neukkukäynti takana tänään. Ei kuulemma tuntunut vauvan pää enää heiluvan siellä alhaalla! :) Sydänäänet oli kovin rauhalliset aiempaan verrattuna, muutamalla kyljen kääntelyllä ne sitten sieltä "tasaantu" että kuulemma vauva jotenki siellä niin että asento vaikutti...Plus olin syöny viimeksi joku 4 tuntia ennen neuvolakäyntiä että oisko verensokeri sen verran alhaalla ja se vaikuttanu.. Onneks mun neuvolatäti on tosi pätevä ja ammattitaitonen terveydenhoitaja-kätilö! Tuumasi muuten että limatulppaa varmaan tullut mun kertoman perusteella, ite oon mukamas sitä havainnut jo 6 vko sitten mutta tiedä nyt oliko se sillon sitä xD Mutta nyt se on kyllä aika varmasti ollu :)
 
Minulla on menossa nyt rv 39+6 ja juuri neuvolasta palasin. Meikäläisellä meinaa vähän verenpaineet nousta (siis myös kirjaimellisesti ;) ) Nytten oli mittauksissa RR systolinen pahimmillaan 150 luokkaa ja diastolinen pahimmillaan 100 luokkaa.. :( Oli jo laittamassa mulle äpolille lähetettä, kun sitten päätettiin, että mittailen vielä muutaman kerran rauhassa istuttuani käytävällä paineita. (Neuvolassani käytävällä verenpainemittarit). Sain sitten parhaimmaksi lukemaksi 116/87, että sehän nyt ei sitten ollenkaan huono ole, mitä nyt tuo diastolinen korkeahko.. Menen perjantaina uusinta mittauksiin (jos en ole synnyttänyt/synnyttämässä!)

SF oli 35 cm - täsmälleen keski- ja yläkäyrän keskikohtaan sijoittuu se lukema. Vauvan pää on th:n mukaan syvällä lantiossa. Oma painoni ei ollut muuttunut viime viikkoiseen verrattuna. Vauvan syke oli 140 luokkaa. Pissa puhdas. Selkäkivut häiritsevät jonkin verran nukkumista ja myös liikkumista. Muuten vointi on jopa yllättävän hyvä! :)  
 
Oon kuullut et joskus voi verenpaineetkin ennakoida tulevaa synnytystä :D
Toivottavasti ei ole myytti ja kohta alkaisi tapahtumaan sinulla :)
 
Tänään oli taas yksi neuvolakäynti, viikoilla 38+5.  Paino oli tippunut 300 g viikossa, myös edellisellä viikolla oli tullut miinusta vaikka aikaisemmin aina noussut. Paineet oli 111/73 eli ihan ok vaikka minulle tuo alapaine olikin normaalia korkeampi. Pissa oli puhdas ja sydän jyskytteli normaalisti. Sf-mitaksi harjoittelija sai 29,5 ja terkka 30, oli eri terkka kuin normisti ja mittasi eritavalla kuin tuo oma. Nyt näyttäisi olevan vähän kasvua sf-mitassa, mutta veikkaan sen osittain johtuvan tuosta erilaisesta mittaustavasta. Ensi viikolla se sitten selviää, kun oma terkka palailee lomiltaan. Paitsi tietysti, jos kaveri päättää syntyä aikaisemmin. =) Nyt oli kuitenkin pää kiinnittynyt, joten oikeaan suuntaan ollaan menossa. Ja perjantaina päästään taas ultraamaan, kun mennään äitipolille aikaisemmin varattuun kasvukontrolliin. Kiva päästä näkemään taas vilaus tuosta pienestä matkalaisesta. =)
 
Taas olisi yksi neuvolakäynti takana - rv 40+5. RR 120/89, vaavin pulssi 140 luokkaa, sf 36cm.. Oli muuten viimeinen neuvolakäynti näin yhdessä koossa, koska ensi viikolla menen sitten yliaikaistarkastukseen ä-polille (ellei vaavi nyt sitten tule sieltä ihan itse - mitä epäilen). Synnytyksen käynnistys myös ensi viikolla, jollei oma elimistö synnytystä käynnistä. Onko mun elimistö jotenkin viallinen, kun synnyttys ei käynnisty?

Supistuksia tuli tänäänkin säännöllisestikin, mutta ei oikein riitä, kun loppuvat aina ihan kesken! : / Ahdistaa, väsyttää ja ärsyttää, kun mitään ei tunnu tapahtuvan. Pakko vain odottaa, kun muutakaan ei voi. Kävin tänään kävelylläkin, kun ajattelin, josko ne olisi uudestaan alkanut ne supistukset no p***anmarjat ne mitään alkanut uudestaan.

Anteeksi vaan tämä valitusvirsi taas - alkaa olemaan vaan kärsivällisyys vähissä! :( Jaksuja ja tsemppiä kaikille!    
 
Mullakin oli eilen neuvola.
Eli eilen oli rv 39+0
RR 129/83
Jee ja mun paino oli tippunut 100g!!! Erittäin vähän mut eipä ollut tullu lisää kun jo koko raskauden aikana tullu 24kg.
Vauvan sykkeet 160 ja liikkkeet taas ++
Sf mitta edelleen 40 cm ja vauva ei ole halunnut vieläkään laskeutua.

Ja vihdoin mullakin alkanut tuo masu supistelemaan oikeen kunnolla. Ei kylläkään säännöllisesti. Aina iltasella alkaa kivuliaat supistukset ja kestää koko yön. Aamulla ei sitten yhtikäs mitään. Noh tiedämpä et alkaa oikeesti paikat kypsymään.
 
Eilen neuvola 38+5. Ei kuulemma täti ollut oikeastaan enää odottanut että tulisin, ja plaah siellähän minä yhessä koossa. Vauva entistäkin alempana, kovasti ihmettelivät asentoa opiskelijansa kanssa mutta totesi lopulta että kyllä se pää siellä alhaalla on vaan kuinka alas lantioon se pääsee/mahtuu tupsahtamatta ulos. Sykkeissä oli taas jotain kummaa, terävästi ne sieltä heti löyty mutta melko alhaset jo kolmannen kerran. Niitä kummastelivat hieman mutta ei mitään jatkotoimenpiteitä, ilmeisesti hyvissä arvoissa kumminki. Alimmillaan 117. Lääkäri muuten sano kaks viikkoa sitten että usein ne sykkeet rauhoittuisivat loppua kohden...? Alkaa olemaan jutut vähissä neuvolassa, ärsyttää kun ensin on oltu niin varovaisena ettei vaan vielä synny etuajassa ja sitten kun saisi todellakin tulla niin yhtäkkiä ei sitten ollakaan tulossa :D 
 
Takaisin
Top