Neuvolakuulumiset

Sukey

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Itsellä ei ole eka neuvola vielä lähelläkään, mutta avasinpa silti tällaisen topikin. Neuvolakäyntejä on varmaan helpompi seurata näin, eivät sitten "huku" tuonne Huhtikuun mammat -ketjuun
 
Ensimmäinen neuvola oli jo 8.8 , paljon sain lippuja ja lappuja ja otettiin verinäytteet sekä verenpaine, kaikki oli hyvät.Tänään oli ensimmäinen lääkäri neuvola, teki gynekologisen tarkastuksen ja katsoi ultralla kun kierto ollut niin epämääräinen niin vauva ultran mukaan vastas viikkoja 8+4 eli paripäivää pidemmällä mun omia laskuja ja kuus päivää vähemmän mitä neuvolassa laskettiin. Vielä ei muutettu laskettua päivää sano että np-ultrassa siirretään jos heittää yli viikolla. Sitä odotellessa. Siellä se oli pieni möykky millä oli pikkuset "räpylät" ja sydänkin sykki hienosti. Hiukan kyllä alko jännittää kun ensin yritti alateitse katsoa mutta ei saanut kunnon kuvaa lopuks vatsan päältä sai selvemmän kuvan. Ihana nyt se tuntuu niin todelliselta kun on itse nähnyt että siel' se on ja elää :)
 
Täällä on ensimmäinen neuvolakäynti takana. Ja hienosti meni. Ultralla katsottiin heti ekaksi, ja siellähän tuo pikku möykky oli.. Ultran mukaan viikkoja olisi 8+3, eli LA olisi 1.4... Saas nähdä mitä sit np- ultrassa saavat lasketuksi ajaksi..  Parin viikon päästä sinne sit. Rautaa "neuvolatäti" heti määräsi kun oli hemoglobiini alhainen..  Verenpaineet oli ok ja kaikki perusasiat käytiin läpi..Sit lääkäriaika ois kuukauden päästä.

Oli se ihana tunne nähdä nyt sit se pikkuinen, nyt sitä tajuaa sit ihan kunnolla että vauvaa tässä odotetaan :) 
 
Ihanaa! Kovasti onnea :) Missäpäin Suomea asiat on näin hienosti, että neuvolassa ultrataan? Mä odotin esikoistani ensin Helsingissä ja loppu ajan Vaasassa, eikä puhettakaan kahta ultrauskertaa enempää ois herunut jos kaikki sujui ok. Mulla on eka neuvola vasta 10 viikolla, esikoisen kans se oli jo 7+jotain. Eihän se nyt mitään haittaa, mutta esikoista oottaessa se ois tuntunut pitkältä ajalta.
 
Noppula; Täällä Rovaniemellä ne ultrasivat.. Ei kyllä esikoista odottaessa neuvolassa ultrattu täälläkään.. Mutta niin ne vain asiat on muuttunut neljässä vuodessa..

Oli kyllä positiivinen yllätys tuo ultraus. Heti sai mielenrauhan kun sai nähä sen pienen elämänalun...:)
 
jahas, eli siis muutto rovikselle edessä.. ;D on kyllä mahtava et neukassa ultraavat. ei oulussa.. tai esikoiselta kerran kun sattui oleen jo terveyskeskuksen puoli kiinni ja ultra huone vapaa mutta ei normaalisti kyllä neuvolassa ultrata. =/
huomenna se sitten olis eka neuvola käynti.. jospa saisin puhuttua itelle ultra-katsauksen kun on vasta iltapäivällä aika.. ;)
 
Meillä oli tänään eka neuvolakäynti.Viikkoja on nyt 8+2. Verenpaineet ja hemoglobiini oli hyvät, eikä virtsakokeessakaan näkyny mitään kummallista. Etukäteen jännitin, että saanko jonkun turhan tarkan neuvolatädin, mutta kovin mukavaltahan tuo vaikutti, samoin kuin mukana ollut opiskelijakin. Toivoin, että olisivat kuunnelleet sydänääniä, mutta kuulemma heillä on sen verran vanhat laitteet, että ei kannattanu edes yrittää. Meidän neuvola on tollasella pienellä terveysasemalla, jossa yks lääkäri hoitaa sekä neuvolan että muun lääkärivastaanoton. Ultralaitteita niillä ei siellä ole, vaan ultra tehään keskussairaalassa. Mutta en valita, kun neuvola on niin lähellä kotia ja palvelu on tähän asti koko terveysaseman osalta toiminu tosi hienosti. Aina olen esim. saanu lääkäriajan saman tien, kun olen tarvinnu. Nyt sit vaan odotellaan ultraa, että saa varmuuden, asuuko siellä mahassa oikeesti joku.. :)
 
Kyllä ne pohojosesa ossaa! (munki lapsuudenkoti on siinä 100 km etelämpänä). Jyväskylässä kuulemma ultrataan kans neuvolassa. Tosi hienoa, täytyy sanoa. Vaasassa neuvolahommat ja MLL toimii mahtavasti, mutta ultrat tehdään keskussairaalassa.
 
Täällä ei tehdä ultria neuvolassa vaan ymmärtääkseni keskussairaalassa vaan 2 ultraa...ja eka neuvolakin suht myöhään mun mielestä, kun vasta 10.viikolla. oon käynyt yksityisellä.
 
Tänään oli sitten vihdoin eka nauvola, piti oikeestaan olla jo eilen, mutta th oli kipeenä ni menin sitte tänään. Ja kun se oli ohi ni mietin, että miks olin niin innoissani kun ei sielä tehty muuta kun puhuttiin :/ Kyseli miten eka raskaus ja synnytys meni ja sitte anto taas kauheesti papereita. Mutta sitte taas toisaalta nyt tää raskaus on jo koko aika mielessä :) Tuli jotenki todellista tästä raskaudesta <3
Huomenna pitäs varata aika ekaan ultraan sitte, eli viikolle 38. Sitä ootellessa :) Sitte oon yrittäny keksiä, että mihin laitetaan esikoinen kun tietty molemmat halutaan ultraan mennä. Tai siis hoitoon viedään miehen äitille, mut mitä pitäs sille sanoa kun ei nyt haluta kertoa, että ultraan mennään. Mites muilla kakkosta tai kolmosta oottavilla?
Nii ja juu, pitää myös varata aika siihen sokerirasitukseen. Voisin tehdä melkein mitä vaan, ettei tarvis sinne taas mennä...
 
meilläkin eka neuvola takana! =)
oli oikein ihanaa, neukkatäti on niiiin mahtava kuin olla ja voi. ja meidän neuvolaan on saatu ultrauslaite eli siis päästiin jo pikkuista kattomaan ja pari kuvaakin saatiin mukaan =)
äänet ei vielä kuuluneet mutta ultrassa näkyi hyvin sydämensyke niin tiedän et ainakin toistaiseksi kaikki on ok.
ninnah, minäkin maksaisin vaikka maltaita ettei tarvisi mennä sokerirasitukseen.. huoh, ajatuskin vituttaa.. =/
ja meidän molempien perheet tietää raskaudesta, joten luontevasti jätetään esikoinen sitten mun äidillen kun ultra-aika koittaa. niin teimme tänäänkin neuvolan kanssa.
mitäs muuta.. hmm.. valitin väsymyksestä ja tietty katottiin sitte hb ja paineet, molemmat ihan päin prinkkalaa. hb 110 ja paineet 59/117. mulle ei ollenkaan normaalia, aina alapaine liki 70 ja yläpaine kans korkeempi. neukkatäti sanoi että rauta ja salmiakki kuurille.. =D

ultra-ajan käski varata vasta kuukauden päähän.. huoh.. piiitkä kuukausi edessä.. ;)
 
Ninnah, me ajateltiin viedä lapsi miehen vanhemmille hoitoon varhaisultran ajaksi. Anoppi kun sattuu jo tietämään, ja kaipa se uutinen on jo appiukonkin tavoittanut..

Me käytiin eilen ultrassa kovien vatsakipujen vuoksi. Kaikki oli ok, alkio oli siellä missä kuuluikin. Vastasi viittä täyttä viikkoa (kone ei antanut arviota raskauden kestosta, koska alkio oli niin pieni, 1,7 mm). Kuitenkin, mun laskelmat lasketusta ajasta taitavat olla lähempänä oikeaa kuin neuvolan antama laskettu aika. Tuolla ultrassa meillä oli esikoinen mukana, eikä lääkäri sanonut yhtään, ettei saisi olla mukana. Lisäksi neuvolan täti sanoi mulle jo aikaa varatessa, että esikoisen saa ottaa neuvolakäynneille mukaan. Hyvä niin, ei tarvitse puolelle suvulle kertoa vauvauutisia ennen kuin 12 viikkoa on täynnä.
 
kävin ekassa neuvolassa 24.8 viikkoja oli sillon 7+6 hb oli 143 ja verenpaine 112/73 ei siinä mitään muuta tehty :( neuvola täti totes että kyllähän sä muistat miten kaikki etenee et sä varmaan halua mitään lippuja ja lappuja...että näinkin mukava ensi tapaaminen taas kerran..23.9 on eka ultra joten sitä odotellessa..toivotaan että kaikki olis hyvin.pelkään tästä toisesta raskaudesta enemmän keskenmenoa kuin ekasta.moni sanonut että on liian lyhyt väli kun tulin taas raskaaksi esikoinen synty 3.1.2011.
 
Eikai sillä mitään väliä ole kauan on lasten välissä? Meilläkin esikoinen synty 12.1.2011 eli ei kauheen kauan väliä täälläkään :) Ikäeroa tulee 1v3kk eli saman verran kun mulla ja pikkusiskolla ja sillonki yli 20v sitten kaikki meni oikein hyvin :) Eli älä turhaan sitä pientä väliä murehdi :)
Mulla oli eilen siis hb 131 ja verenpaine 117/77 eli aika samat ku yleensä :)
Nii ja tosta ultrasta vielä ni meillä sanotaan erikseen, ettei saa lapsia ottaa ultraan mukaan ja sit vielä sairaalassa lukee ultrahuoneen ovissa muistaakseni myös, että ei lapsia :/ Neuvolaan tietty saa ottaa, oli eilenki ja siellä se tyytyväisenä leikki neuvolan leluilla lattialla :)
 
juu täällä tampereella päin on sama että ultraan ei saa ottaa lapsia mukaa..meillä tulee kans lapsille 1.3kk ikäeroa jos vaan kaikki hyvin menee..toi keskenmenon pelko on tullut lähinnä kavereilta kun moni sanonut et kannattaa varautua siihen kun en välttämättä ole ihan täysin palautunut..
 
Tänään käytiin varhaisultrassa yksityisellä. Sikiöpussi oli oikeassa paikassa kohdun sisäpuolella ja koko vastasi viikkoja, mutta sykettä ei löytynyt. Lääkäri sanoi, ettei yleensä vielä 6+0 näy, mutta joillain saattaa näkyä. Yleensä alkaa näkymään 6+3 eli muutamasta päivästä olisi kiinni. Viikon päästä mennään uudestaan. Toivottavasti silloin löytyy syke ja kaikki on kunnossa!

Ensimmäinen neuvola on 20.9. ja np-ultraan varaan ajan sitten viikon päästä.
 
Tiger vähän hienoa, että teillä on neuvolassa ultramahdollisuus!

HS_82 mulle myös sanottiin, että 6+0 voi olla vielä liian varhaista. edellisestä raskaudesta (lopulta meni kesken) syke näkyi 6+3 ja nyt tästä raskaudesta kävin ekan kerran muistaakseni 6+5.

mulla on eka neuvola maanantaina, kivaa :)
 
oli se kyllä ihan mahtava kun sai nähä jo pikkuisen.. toki voitte kuvitella mikä kuvanlaatu oli iänikuisella 2D-liatteella.. mutta en valita =)
mulla ultra syyskuun loppupuolella myös.. kääks että jaksaa oottaa.. =O
mä vaan niiiiin odotan että pääsen eroon tästä väsymyksestä.. huoh.. vitamiinit vähän auttanu mut meneehän siihen aikaa että tuo hb alkaa nousemaan.

meillä kans oulussa on ohje ettei lapsia mukaan ultraan. ihan ovessa muistaakseni lappu.. mikäköhän tähän on syynä, valistakaapas joku asiasta mahdollisesti tietävä.. :)

onko muilla vahvoja tuntemuksia siitä kumpi sieltä olis tulossa? tosi aikasta kysyä ja ehkä miettiäkin tällaista kun mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus mutta musta tuntuu toooosi vahvasti tytöltä! =)
ihan välillä huomaan ja havahdun siihen kun katselen vain vaaleanpunaisia/tyttöjen värisiä vauvan vaatteita.. hassua =)

onkos muilla vaikuttanu raskaus uniin mitenkään? mun unet on jotaki ihan omaa sarjaansa.. kauhean toden tuntuisia. viime yönä näin unta että meillä oli mun miehen vli yötä ja keskellä yötä sain päähän että mun täytyy vetää paita päälle ettei se nää mua ilman paitaa.. aamulla sitte heräsin paita väärinpäin päällä.. =D
sellasta se on..

vähän ehkä väärään ketjuun tuli tää kirjotus mutta antakee anteeks =)
 
Maanantaina neuvolassa puhuin siitä, miten paljon jännittää, että onko siellä masussa ketään. Siellä ne sit suositteli menemään yksityiselle ultraan. Ajattelin, että turha kai siitä on maksaa, kun kumminkin varsinaiseen ultraan on enää muutama viikko, mutta tiistaina rakas mieheni lähetti mulle tekstiviestinä yksityisen äitiysneuvolan numeron ja käski varata ajan. =) Eilen illalla sit heti päästiinkin jo ultraan ja kaikki näytti olevan oikein hienosti. Syke löyty heti ja koko vastasi viikkoja ja vähän se pikkunen siellä meille vilkuttelikin ja heilutteli jalkojaan. =) Aika helpottunut olo tässä vaiheessa siis!

Neuvolassa myös sanottiin, että mun tarttis mennä automaattisesti sokerirasitukseen, koska olen jo 30-vuotias. Asun siis Hollolassa. Miten muissa kunnissa, onko samanlaisia käytäntöjä?

Ja tiger: Mulla ei ole vaikuttanu uniin juurikaan, mutta mies on alkanu nähdä painajaisia keskenmenosta. Ilmeisesti sitäkin vähän jännittää... =)
 
Meidän asuinpaikkakunnalla sokerirasitustesti on automaattinen, jos on täyttänyt 25 vuotta. Ja kun viimeksi mulla oli paastoarvo koholla, niin taitavat laittaa mut siihen ihanuuteen kahteen kertaan.. :-/

Muuten, mitä meinaatte, laitetaanko ultrakuulumisetkin tähän samaan ketjuun, vai pitäiskö niille avata oma ketjunsa?
 
Takaisin
Top