Neuvolakuulumiset

Mie oon ihan varma, että tulee tyttö, mutta mies on sitä mieltä, että poika :D kumpikin kelpaa :) oon alkanu näkeen vauva-ja synnytysaiheisia unia. mun puolesta voidaan tehdä ultrakuulumisketju.
 
Meillekin tulee ikäeroksi vain 1v 5 kk. Mun äiti tietää raskaudesta mutta ne asuu niin kaukana, ettei niistä taida olla eka ultran ajaksi apua. Pyydetään varmaan pappaa hoitamaan pikkuneitiä. Se, että kerrotaanko ultrasta vai keksitäänkö muita menoja, on vielä auki. Toivottavasti sitten ultran jälkeen päästään kertomaan hyvät uutiset..
 
Mulla lukee tossa ultra-lapussa, että lapsia ei saa ottaa koska tää kätilö joka sen ultran tekee tarvii työrauhaa. :)
Mä nään unia tyttövauvasta ja tää raskaus on aika lailla erilainen ku ensimmäinen ni vois hyvin ollakkin, että tyttö tulis :) Ei siis kuitenkaan väliä. Pojalle olis nimi valmiina ni jos tyttö tulis ni voi olla, että taas päätettäis nimi vasta päivää ennen ristiäisiä :D
Toivottavasti muistaisin tänään vihdoin varata sen ajan ultraan kun ei esikoinen oo kotona :D Jo koko viikon pitäny varaa aika.
Onko hei muillakin toinen neuvola-aika lääkärikäynti? Jotenki muistelisin, ettei viimeks ollu niin..? Kuitenki, kauhistuttaa ja valmiiks, inhoan sisätutkimuksia ja muutenki lääkärikäyntejä :/
 
Ninnah ; Mulla ainaki on seuraava neuvola lääkärikäynti.. ekaks hoitajalle parinkymmenen minuutin aika jonka jälkeen neuvolalääkärille...
 
tänään oli mun eka neuvola..
ensin terkka jako lippuja ja lappuja ja höpötti kaikennäköistä... (sama nainen on aikoinaan ollu mun neuvolatätinä kun olin vauva)
verenpaineet ja hemoglobiini oli molemmat hyviä.
meillä täällä ultraus kuuluu joka neuvolaan, jotenpa kurkattiin masuun kanssa. pikkuinen oli kohdun sisässä ja sydän siellä sykki <3 pienihän se oli kuin mikä, hyvä että edes näki, mutta elossa se silti oli, ihanaa <3 sikiö vastas viikkoja 8+1 eli pikkusen pienempi ku mitä pitäis lasketun ajan mukaan olla, mut vahvistuu sitten keskussairaalan ultras myöhemmin että muuttuuko la. oon niin onnellinen että näin sen sydämen sykkivän, iiikk :D <3
 
appelsiini, on varmasti tosi mukavaa, kun näkee pikkuisen joka neuvolakerralla :-)

Täällä meillä päin neuvolassa ei ole kuin verenpaineen mittaus, pissan tarkastaminen ja sydänäänien kuuntelu. Hemoglobiinikin käydään tarkistuttamassa labrassa, viime raskauden aikana kahteen kertaan. Ja hyvin pärjättiin :-D
 
sukey, musta on niin hassua kuinka erilaiset systeemit voi eripuolilla suomea olla ..
mut luultavasti osa erovaisuuksista johtuu neuvolatädin osaamisesta ja siitä mitä laitteita on mahdollista ylipäätään käyttää..
ja kyl mä koen olevani onnekas kun sain jo kurkata masuun :)
 
Oon kyllä samaa mieltä, että on hienoa kun osa kunnista panostaa neuvolan ultraäänilaitteisiin. Mulla alkoi viikko sitten niukka ruskea vuoto, joka sitten lakkasi saman tien. Se alkoi sit eilen uudestaan ja aamulla sitä oli mun mittapuussa paljon. Se oli kuitenkin vain valkovuotoa, joka oli värjäytynyt rusehtavaksi verestä. Vuoto oli kuitenkin aivan uutta mulle ja voi viitata kohdunulkoiseen raskauteen. Soitin hädissäni neuvolaan, eikä täällä ultrata edes tälläisissä tapauksissa. Pitäis olla kova verenvuoto, ennen kuin saa lähetteen. Sain sitten onneksi heti yksityiselle ajan ja siellä se pieni sydän tykytti ja vauva voi hyvin. Mä imetän vielä esikoistamme, mikä voi kuulemma lisätä hiukan verenvuotoa. Lääkäri sanoi, että voin jatkaa imetystä, mutta kyllä mä aloin vähän miettiä. Meijän esikoinen on kuitenki kohta vuoden ja pärjäis jo ilman tissiä. Toisaalta esikoinen nauttii läheisyydestä ja se on ihanan helppo tapa viivyttää varhaisia aamuja. Mutta mikä tärkeintä, onneks masuvauvalla kaikki näytti olevan mainiosti <3 
 
Noppula onneks kaikki oli hyvin! olin kanssa huolesta sekasin, kun mulla pari viikkoa sitten tuhruvuotoa joka oli ihan samanlaista pientä, kun viime raskauden keskeytyneessä keskenmenossa. kävin sit yksityisellä ja oli onneks tällä kertaa täälläkin kaikki hyvin :)

voi kun meijänkii neuvolassa vois ultrata! yksityisellä käyminen on niin kallista, mut toisaalta rahan arvosta, kun sitten saa mielenrauhan. mulla oli viime viikolal eka neuvola ja siellä otettiin hemoglobiinit, verenpaineet, pissanäyte ja myös verikoe. ja sit sai lippuja, lappuja, videon ja monivitamiinipurkin :)

 
Kyllä se vaan säikäyttää kovasti. Mä oisin maksanu ultrasta melkeenpä mitä vaan siinä mielentilassa. Onneksi tosiaan kaikki oli hyvin, toivotaan että kaikki menis jatkossakin hyvin. Mä oon nyt pyrkinyt vähentämään imetystä, vaikka se lääkäri sanoi, ettei näin vähäisestä imetyksestä pitäisi olla haittaa. Hän kuitenkin sanoi samaan hengenvetoon, että imettäminen vapauttaa prolagtiinia, joka taas lisää verenvuotoa.
 
Ensimmäisessä neuvolassa käyty. Verenpaine ok, pissa puhdas, painon nousu 0, pikemminkin paino on laskenut. Ei tullut mitään uutta ja ihmeellistä, tosin en muistanut, että ekasta neuvolasta saa kauhean pinkan kaiken maailman lähetteitä jos jonnekin :-D

Painonnoususta täti sanoi sen verran, että sopiva painon nousu olis mun painoindeksillä 15 kiloa. Hui kauhistus, ei mulla tullut esikoisestakaan kuin 5 kiloa lähtöpainoon ja 7 kiloa alimpaan painoon verrattuna. Millä mä saan lihotettua itseäni jopa 3 kertaa enemmän? :-|

Sain myös käskyn käydä sokerirasitustestissä jo alkuraskauden aikana, kun viimeksi paastoarvo oli testissä koholla..

Seuraavaksi on nt-ultra ensi kuun alussa, 4.10. ja seuraava neuvolakäynti on marraskuun alussa.
 
Heippa kaikille! 1. neuvola oli tänään, kaikki arvot oli hyviä ja saatiin liput ja laput. Nyt odotellaan millon mahtaa olla nt-ultra, toivottavasti muutaman viikon päästä jo:) Seuraava neuvola 8.11.
 
Heippis!

Tänään oli 1. neuvolakäynti. Pissa ja veret kunnossa. Sydänääniä ei kuunneltu, kun meidän neuvolassa on semmoinen dopleri, jolla ei vielä välttämättä kuulu (9+0), niin he ei halua säikäyttää turhaan... La:n laskentatapa vaihtelee ilmeisesti, kun varhaisultrassa kuukautisista laskettuna olis 25.4, mutta neuvolassa 24.4. Katsotaan sitten, mitä np-ultra kertoo meille parin viikon päästä :-)

Onko muualla päin Suomea edelleen 3 lääkärikäyntiä raskauden aikana? Meillä on vähennetty kahteen lääkäriin ja 1.lääkärikäynti on vasta keskiraskaudessa. Muutenkin tuntui, että käyntejä on vähennetty edelliseen raskauteen verrattuna. Seuraava neuvolakäynti on meillä rv16 tienoilla. Np-ultraa odotellessa... :-)
 
Meillä taitaa olla myös kaks lääkäri-neuvolaa + synnytystapa arvio joka tehdään sairaalassa. En ihan varmasti kuitenkaan muista :)
Miten toinen neuvola käynti on vasta niin myöhään? Siis viikolle 16. Mulla toinen on jo viikolla 12+ eli ens viikolla. Tai sitte mulle vaan laitettu tosi aikaseen seuraava käynti, vaikka tokassa raskaudessa ei pitäs yhtä tiuhaan seurata ku ekassa.
 
Minulla oli ensimmäinen neuvola maanantaina 19. päivä ja samalla tavalla kuin sinulla HS_82, LA vaun laskurilla 25.4., mutta neuvolan mukaan 24.4. Pissa puhdas, hb 128, verikokeessa kävin saman tien ja paino noussut oman vaa'an mukaan 1,4 kg eli kotona puntarissa nyt 54,4, mutta neuvolan vaaka näytti noin puolitoista kiloa enemmän :P Vaikka vaatteet päällä niin silti huh. Sydänääniä ei kuunneltu, ei edes maininnut. Lähete lähti äitipolille, koska pahanlaatuinen syöpä takana/hoidettavana. Sieltä odottelen soittoa eli voi olla että seurataan tiheämmin.. Kilpirauhasarvoja ainakin pitäisi seurata tiuhemmin ja se jäi vähän epäselväksi mikä taho huolehtii ylimääräisistä kerroista.. Syöpikseltä kuitenkin sanoivat ettei heidän seurantansa siirry minnekään vaikka neuvolan hoitaja sellaista epäili. Seuraavat verikokeet joka tapauksessa 30.9. niin täytyy varmaan soitella niiden tulosten perään vähän aiemmin kuin olisi syöpälääkärin tapaaminen. 12.10. olisi neuvolalääkärin tarkastus. Hoitaja kysyi haluanko varata ajan siihen vaikka voi olla, että käynkin äitipolilla jo ennen sitä. No tuli sitten varattua. Samalla on toinen neuvolakäynti. Täällä on vähintään kolmesti lääkärintarkastus. Muuten pitäisi jo soitella ultra-aikaa, mutta hoitaja käski odottamaan äitipolin soittoa. Ehkä vähän todellisemmalta alkaa jo tuntua tämä eikä ihan koko ajan ajattele, että kohta alkaa kuitenkin km-vuoto... Vähän jännittää mitä sieltä äitipolilta sanovat.. (ihan tyhmästi menee kaikki samaan pötköön ilman kappalejakoja kun kirjoittaa puhelimella...)
 
Mulla oli eilen eka neuvola. Kaikki kunnossa, painoa tullu n. puol kiloa lisää, sen verran se nyt saattaa muutenki heitellä :D Sydänääniä ei vielä kuunneltu..
Nyt sitte odotellaan, koska tulee kutsu nt-ultraan! Menispä aika nopeesti siihen asti, niin sais varmuuden!!!
Mulla myös laskettu aika neuvolan laskujen mukaan päivää aikasemmin, ku vaun mukaan! Neuvolassa tätönen meinas, et johtuu siitä, että ensvuosi on karkausvuosi..?? Tiedä sitten..
Lääkärineuvola on vast marraskuussa, täällä tuppukylässä ku on niin harvoin lääkäri paikalla. Seuraavan kerran olis kahden viikon päästä, se on kuulemma turhan aikaisin.
Sokerirasitusta neuvolantäti suositteli, koska siskolla on diabetes. Saattaa olla et kieltäydyn siitä, koska asuin eri paikkakunnalla viime raskauden aikana ja sillon ei tarvinnu siihen mennä. Enkä ainakaan tiedä, et muut siskotkaan olis siihen joutunu..
 
Täälläkin eka neuvola takanapäin. Samoin ensimmäinen lääkärikäynti. :) Kaikki oli ok ja koon mukaan olikin pari päivää edellä raskaus. Paino oli hieman pudonnut varmaan jatkuvan oksentelun seurauksena. Sairaslomaakin tupsahti pari viikkoa. Neuvolassa ei kuultu vanhalla laitteella sydänääniä, mutta ultrassa kuului pienokaisen sydänäänet. Oikein vahvat oli ja itkuhan siinä pääsi. :') Neuvolassa vaan lappusia nyt täyteltiin ja uuden ajan sain 9.11. Ei ollut oma terveydenhoitaja nyt paikalla, kun oli sairaana. Ois ollut tietty mukava, jos alusta pitäen olisi ollut sama, mutta toivottavasti näin jatkossa. Np- ultra on sitten 19.10. Hemoglobiinikin oli parempi kuin koskaan aikaisemmin, vaikka yleensä mulla on aina ollut se matala. :D Samoin verenpaine oli melkeinpä ihanteellinen. Nyt on pitänyt vaan pari päivää ihailla tuota pientä ihmisen alkua nuista ultrakuvista. Varhaisultrassa kun oli vaan pikkuinen katkarapu, mutta nyt näkyi jo kätösten ja jalkojen alut. On se niin ihmeellistä. :)
 
Eka nauvolakäynti oli jo 1.9 eli tasan rv 6. Tuli täyteltyä lippuja ja lappuja ja vasta kotona huomasin, että neuvolatäti oli kirjoittanut etunimeni väärin jokaiseen irralliseen paperiin. Otti kyllä jotenkin päähän, sillä hänellä oli tietokoneella kaikki tietoni auki, josta olisi voinut luntata nimen. Verikokeet ja pissakokeet kävin tekemässä vasta rv8, eikä niistä ole kukaan perääni soitellut, joten oletan kaiken olevan kunnossa.
Rv 6+3 olin ulkomailla sairaalassa päivän, koska luulin raskauden menevän kesken. Pienellä oli kuitenkin kaikki kunnossa ja sydän pamppaili jo omaa tahtiaan.
Meilläpäin ultrat tehdään sairaalassa, joten jäin odottelemaan kutsua ensimmäiseen ultraan. Mitään ei kuulunut, joten oli jo pakko niiden perään ihan jo työvuorojeni takia. Kutsu lähetetään, muttei se edes ollut matkalla vaikka aikaa oli enää 2-3viikkoa. Sain onneksi varattua itselleni sopivat ajat, jotka kirjattiin ylös. Jotenkin ihme meininkiä jos ultra-ajan saa tietää juuri ennen ensimmäistä ultraa.
Nyt sitten päälle painaa hirveä flunssa eikä nälästä ole tietoakaan, joten paino ei ole ainakaan päässyt nousemaan.
 
Nyt toinen neuvola takana päin. Oli siis tuo kauhulla odottamani lääkäri käynti. Hengissä selvitty, eikä se ollutkaan yhtään niin kauheeta ku muistelin. Ainoastaan se kohdunkaulan tunnustelu tuntu inhottavalta, mut muuten ei ollenkaan paha :) Sain jopa sydänäänet kuulla ekaa kertaa <3 Syke oli 160, eli ihan normaali. Paino oli pudonnu sellasen 2kg, eli ihan niinku viime raskaudessaki kesän kilot katoo :D
Eilen yritin itekkin saada dopplerilla sydänäänet kuulumaan, mut ei onnistunu, onneks sitten tänää sai kuulla <3
 
Takaisin
Top