Neuvolakuulumiset

Heips Thellulle ja kaikille muillekin!

Mulla kanssa neuvola tänään (37+5)

Hb: 132 g/l, verenpaine: 121/74 p. 94, paino: noussut pari sataa g, sf: 35 cm (+1 cm viime viikosta), pissa: puhdas. Vaavin pulssi: 143.

Vaavi edelleen lantiossa asemissa, mutta ei ole vielä kiinnittynyt sinne. Terveydenhoitaja arvioi, että näemme vielä ensi viikolla. Harmitti vähän, ettei vaavi ole vielä kiinnittynyt, mutta toisaalta, kuten jo aiemmin kirjoittelin, niin se saattaa myös tapahtua synnytyksen yhteydessä!
 
Hei vaan hei, mulla oli eilen neuvolakäynti koska viikkoa aiemmin SF näytti niin surkeita lukemia että piti käydä nyt tarkistamassa se. Nyt oli ok samaa alakäyrän ja keskikäyrän välimaastoa kun ennenkin,eli viimeksi ollut vauva jotenki mytyssä tjtn :D Huh helpotus.Vauva on tainnut alkaa laskeutua alemmas, sillon viikko takaperin tuntu pää kuulemma aika ylhäällä ja nyt piti jo hönkäillä syvään että täti löysi sen sieltä =) Tuntemukset on myös ollu sen mukasia että tyyppi alkais asettua syvemmälle.

Ensi viikolla loppuraskauden lääkärikäynti ja sitten viikottain käynnit terv.hoitajalla :)
 
Molly^:  Kiva kuulla et hyviä uutisia sf suhteen ja et vauva on laskeutumassa! :)

Laitellaas omatkin neuvolakuulumiset. Eli tänään rv 38+2. Painoa + 175g/vko, pissa puhdas, RR 144/97, eli oli nyt selkeästi koholla mutta hoitajan mukaan ei huolta koska muuten kaikki arvot ok ja synnytys alkaa lähestyä niin verenpainekin usein nousee, SF nyt 35cm (+1cm/vko), vauvan syke 130, yleensä ollut n. 140 joten taisi olla nukkumassa :)


 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri.
-Eli tänään 36+1.
-Painoa tullut 1120g/vko (aijai, huomaa että oon herkutellut).
-Turvotus +++. 
-Syke 155
-Ja helvetti sentään vauva ihan ylhäällä vielä :/ sf-mitta 40cm eli kahdessa viikossa tullut 6cm lisää.
-rr 132/80
-Hb 116 (viimeksi 115)
Mä olin jotenkin niin pettynyt tosta käynnistä kun ajattelin et vauva olis alkanut vähän laskeutumaan, mut ei. Mut voihan se niinkin sitten olla että hän päättää vasta synnytyksessä laskeutua???
 
Hei taas!

Mä oon ihan mahdoton kirjoittelija tänne, mutta saan jotenkin voimaa tästä palstasta ja niin ihana lukea teidän muidenkin tuntemuksia, kun tämä kaikki on niin uutta! :)

Norppa``: Turvotus laitettiin minullekin useammalle plussalle. Mulla on nimittäin jalkapöydät niin turvonneet, ettei siinä meinaa verisuonet näkyä! Tavallisesti minulla näkyy todella vahvasti verisuonet jalkapöydillä.. Olen pitänyt tukisukkia - eivätpä auta näköjään enää! Turvotusta on varmaan useamman kilon verran! :/ Onko sulla Norppa tuo turvotus nyt pahentunut vai onko koko ajan ollut? Niin ja sullahan on hyvät SF-mitat - arvioiko lääkäri pienokaisen painoa?
 
Hyvä et joku meistä kirjottaa :D
Mulla on turvotus alkanut jo alkuraskaudessa ja sitä mukaan vaan lisääntynyt. Nyt jo ihan kauheet nakkisormet ja varpaat. Mulla noi nilkatkin turpoo niin pahasti et on ihan pölkkyjalat.
Paljonko sulle on tullut painoa koko raskauden aikana?

Joo ja tuota halusinkin tietää et missä oikeen niitä painoarvoita saa kun ei mulle sanottu yhtään mitään. Terkka eikä lääkäri oo missään vaiheessa puhunutkaan vauvan painosta?

Mä jouduin jo kerran ton sf:n takia ultraan mutta kaikki oli vauvalla hyvin, ei ollut liian iso ainakaan sillon (rv 30).
 
Emmy`: Hyvä et kirjottelet, itekin tulee katsastettua usein tää palsta ajan kuluksi ja kiva jos jotain uutta lukemista tulee välillä :D Musta meijän huhtikuiset on aika hiljainen verrattuna sit muihin kuukausiin!

Norppa``: Painoarvioista sen verran et kaikissa neuvoloissa ei niitä ees anneta. Itse oon saanu raskauden aikana useammankin arvion kun oon syystä tai toisesta joutunut käymään äitiyspoliklinikalla ns. ylimääräsissä tarkastuksissa. Kanta-Hämeen alueella asun. Ja jos ei mitään huolta oo vauvan koon puolesta (iso tai pieni) niin oon kuullu et ei varsinaisesti ole edes aihetta antaa arviota. Näin se vaan menee hölmön epätasaisesti tutkimukset eri puolilla Suomea. 
 
Täältä taitaa melkeen kaikki olla facebookissa eikä täällä kirjoittelemassa, siksi ollaan hiljaista porukkaa :D Harmi,mut yritetään pitää juttua yllä :)

Painoarvioista, meillä neuvolassa ei ole ultralaitetta joten en tiedä annetaanko sieltä edes painoarviota, kun jossaki kuulemma ihan käsikopelolla jotkut lääkärit arvioi. Mutta mä olen saanu äitiyspoliklinikalta painoarvion kahdesti, kun oon siellä ollu supistusten takia niin on ultrattu vauvan mitat samalla :)
 
Tänään oli neuvolassa lääkäri. Meillä ei ole neuvolassa ultralaitetta, joten painoarviota en näillä näkymin tule vauvasta saamaan. Käsikopelolla on kuulemma tulossa sopusuhtainen vauva, tarkempaa ei saa ilman ultrausta. Kohdunkaula on lyhentynyt, paikat on pehmeät ja auki sormelle. Rv 36+3, painon muutos 1487g/vko (hui), turvotus ++, RR 125/79, pissa puhdas, Sf-mitta 33,5 ja syke 140-150.

Tästä eteenpäin viikoittain neuvolaan. Ensi viikolla katsotaan hemoglobiinikin. Tuo painon muutos on aika reilu, mutta turvotus on lisääntynyt viikossa ihan huomattavasti.
 
Pitkään jo foorumia lueskellut ja nyt jos sitä viimein alkaisi itsekin kirjoittelemaan.

Neuvolassa tänään käyty
-rv 39+3.
-Painoa tullut +350g/vko.
-pissa puhdas
-Turvotus ++
-rr 127/80
-Hb 118
-syke nukkuessa +128 hiukan terkkari, kun liikutteli niin kyllä se sykekin siitä kiihtyi. Oli vielä jotenkin hankalassa asennossa, että joutui pitkään etsimään ääniä. Onneksi kuitenkin vähän ennen neuvolaan menoa oli sellainen myllerrys masuasukilla ollut päällä ettei tarvinut huolestua vaikkei ääniä alkanut heti kuulumaan..
-sf-mitta 36cm poitsu viimein alkanut laskeutua. (Itsellä pituutta vain sen 157cm eli aika tukalaa alkaa olla ja se närästys... huoh. onneksi hiukan helpottanut)

Uutta aikaa ei edes suoraan varattu, kun tiistaina on aika lääkärille. 
Jännityksellä odottaa mitä se lääkäri sanoo onko mitään edistystä viime kerrasta tapahtunut, kun kohdunsuu oli pehmentynyt ja lyhentynyt sen sentin verran.
Kovasti vaan suositteli saunomista, siivoamista kävelyä yms. mikä vaan saisi aikaan supistuksia. Ei vaan enään kovin kävelyille kykene.
Toivottavasti poika päättäisikin tulla kohta jo tähän maailmaan ettei kovin menisi yli.
 
Hello taas huhtikuiset!

Mukavasti lisääntynyt tämän koko huhtikuisten palstan aktiviteetti - jes! :)

Norppa``: Mulla on tullut painoa raskauden aikana parikymmentä kiloa, notta kyllä riittää pudottamista raskauden jälkeen.. Lihon muutenkin aivan turhan helposti! :( Toisaalta positiivisena asiana tiedän itsestäni, että se paino putoaakin helpommin, kun sitä enemmän on! Ne muutamat kilot tavoitetta ennen on niin mahdotonta pudottaa..  No mutta en meinaa siitä stressata - terveellisen ruokavalion lisäksi lisään liikuntaa, jonka täytyy riittää painon putoamiseen! Jos aloittaa jonkun tehodieetin (painonvartijat tms.) ja samalla imettää, niin riskinä on, että kuona-aineet erittyvät äidinmaitoon ja lapselle tulee siitä seuraamuksia.. : / Vai onko jollain jotain muita vinkkejä painon pudotukseen? Otan niitä mielelläni vastaan! :)

Seuraava neuvola on tiistaina minulla.. Ihmettelen vähän tuota, kun joillain on neuvolalääkäri vain kerran koko raskauden aikana ja jollain kolme kertaa.. Itselläni ollut kahdesti. Millähän perusteella ne niitä neuvolalääkäri aikoja laittaa? Vai tuleeko se kolmas kerta vaan jos on jotain erikoista esim. menee yliaikaiseksi?



  
 
Emmy`: neuvolalääkäreiden suositusmäärä olis se 3 x raskauden aikana (ainakin ensiodottajilla?) mutta eihän nuo suositukset tosiaan toteudu kaikissa kunnissa. Eli menee varmaan niin kuten sanoit että kunnissa on oma määränsä ja lisäkäyntejä tarpeen mukaan. 

Painoasiasta mäkin voin kommentoida omalta osalta et reilustihan tota painoa on tullu kerättyä, itellä kanssa nyt tullu tasan 20kg. Mulla ei edes ole kovinkaan massiivisia turvotuksia joten taitaa vauvan lisäks olla silkkaa lihomista :P Itselle kiloja päässyt tulemaan varmaan pääasiassa siksi että raskauden toisen kolmanneksen loppu ja viimeinen kolmannes on tullu liikuttua ihan minimaalisen vähän ja ruokavalio ja ennenkaikkea ruokahalu on kuitenkin olleet mahdottoman hyvät! Voimakkaat harkkasupparit ja selkäkipu on ollu mulla syynä liikkumattomuuteen. Eli liikaa energiaa kulutukseen verraten, niinhän sitä kiloja tulee. Yritän itekin olla stressaamatta nyt aluksi painosta ja nauttia vauva-ajasta ja pudottaa kilot kun sen aika on.
 
On kyllä kiva että täällä on vilkastunu keskustelu :)

Mulla on tullut 12 kiloa painoa tähän mennessä..  Esikkoa odottaessa tuli 20 kiloa :) kymmenen jäi sillon sairaalaan ja vielä nyt raskauduttua kannoin sitä kymmentä ylimääräistä kiloa matkassa joten hyvä ettei nyt ole tullut tuota enempää painoa lisää :)  Mutta vielä tässä on pahimmillaan kaks viikkoa aikaa kerätä nuita kiloja lisää ;) 

Tiistaina on mulla seuraava neuvola, sillon on jo 40+1 viikkoja! Ens viikosta alkaen alkaa kuulemma olemaan kaks kertaa neuvola viikossa. 

Minusta on ruvennut ihan tosissaan tuntumaan että tässäkin raskaudessa mennään "yliajalle" ja reippaasti.  Parempi ajatella niin jotta yllättyisi jos sattuisikin pienokainen tässä lähipäivinä haluta jo nähdä päivänvaloa :)

 
Täällä on normaalisti kaks käyntiä neuvolalääkärillä; keski- ja loppuraskaudessa. Sitten tarpeen mukaan ylimääräsiä. Itellä on tiistaina rv 36+5 se loppuraskauden lääkäri, jännittää kovasti miltä näyttää nykytilanne. :)

Mulla painoa tullut vajaa 10kg, nyt muutaman viikon aikana onnettoman vähän. Olikohan viimesin merkintä joku 30g/vko :D Olin n. 50-kilonen ennen raskautta niin vähän odotin että olis voinu enemmänkin tulla ylimäärästä, en siis halunnu vaan kunhan kuvittelin,että lapsen myötä oon sitte sellanen 20kiloo rehevämpi rouva :D Aika sama tuo on mulle tulee tai ei, niin kauan kun on terve!:)
 
Hei!

Palasin juuri neuvolasta. Iloisena uutisena voin kertoa, että vauva on kiinnittynyt lantioon - jee: hyvä vaavi, kun olet edennyt asemiin! SF näyttikin sitten taas (vauvan laskeutumisen ansiosta) 34 cm ja nyt se oli tasan keskikäyrällä! :) Vauvan sydän pamppaili 155/min ja äidin 110/min ja verenpaine äidillä 113/85. Äidillä turvotusta reilusti. Muutkin asiat ok. Ai niin ja ilmeisesti limatulppa meni eilen, että saa nähdä milloin lähtö tulee..
 
Moikka!
Kävin aamulla neuvolassa. Vauva on laskeutunut alemmas, mutta ei vielä kiinnittynyt.
rv 37+0
Sf-mitta 33,5cm
Painomuutos +875g/vko
Turvotus +
Verenpaine 110/73
Virtsa puhdas
Hemoglobiini 115
Vauvan syke 140-160
Nyt tota painoa kertyy sitten alkuraskaudenkin puolesta. Kuitenkin mennään vielä suht hyvillä lukemilla, kun koko raskauden aikana on tullut 14,5kg.




 
Lääkärineuvolassa kaikki hyvin! Oma paino ei ole enää noussut, viime viikolla merkattu +30g/vko ja nyt oli tasan sama kun viime viikon paino. Vauva kuitenkin ihan normaalin kokonen, siroa on povailtu, lääkäri sano että nyt vauva "kasvaa vain alaspäin" koska on todella alhaalla, sf-mittakin hieman laskenu. :) Kiinnittymistä ei tainnut kokeilla ja aika varovaisen tutkimuksen teki. Pehmeenä ja avoinna ollaan, veikkaili synnytykseen olevan 2 viikkoa +/- viikko. Seksin kokeilunkin saatiin pitkästä aikaa lupa... :) Hemoglobiini mulla on 130, paineet hyvät, pissa puhdas ja muutenki kaikki ok. Vauvan syke 135.

Ainoa pikku huolenaihe on papa-vastaus, se kun otettiin multa pari kk sitten kun suppareita tutkittiin. Siinä on lievin solumuutoksen merkki, epiteelivaurio, sama ollut jo vuotta aiemmin. Eli vielä vuoden kuluttua uudelleen papan otto, jos se edelleenkään ei ole parantunut niin sitten tehdään jotain lisätutkimusta tähystämällä...Onko kellään kokemusta vastaavasta?! Aiemman lääkärin mukaan raskaus voi vaikuttaa siihen ettei ole parantunut koska keho ja alapää tavallaan antaa "vieraan kudoksen elää itessään" tälleen rumasti sanottuna :D Peukut pystyyn että paranee eikä olis syytä huoleen, kaihertaa mieltä mutta täytyy vaan koittaa olla ajattelematta kun ei nyt mahda muuta kun odottaa vuoden...
 
Helouuu!
Täällä on kans neuvolakäynti takanapäin, ja  myös meillä oltiin laskeuduttu ja kiinnittynny :) Jippijaijee. Sf-mitta oli laskennut edellisestä viikosta puolella sentillä.  
Painoa oli tullu +350 grammaa. Turvotusta on.
Vauvan syke oli 123-128...
Hemppa oli 128 ja sain luvan heittää rautalääkkeet pois :) 
Verenpaineet oli koholla.
Terkka pani lähetteen menemään yliaikaiskontrolliin, saas nähä millon saan sit sinne ajan. 
Ja taas torstaina sit uudestaan neuvolaan.
Nyt on kyllä niin alaselkä ollut tämän päivän tulessa kun on kaupungilla shoppailtu ja alakerrassa on semmoinen paineen tunne koko ajan että liikkuminen on jo tuskaista... Nyt elättelen täällä toiveita josko tästä kohta pääsis synnyttämään :)

Emmy; Miten sulla se limatulppa tuli? siis lähinnä tarkoitan että oliko sulla polttoja tai muita tuntemuksia juuri ennen kuin se tuli?  Suattaapi olla että sullon jo erittäin lähellä synnytys, tai sit oot jo menny synnyttään :D
 
Emmy; Aa mie nyt vasta jälkikäteen hokasin että olitkin jo limatulpastasi kertonut toisessa ketjussa :D 
 
Täällä ollaan vielä Thellu! :D Toivon tosiaan, että olet oikeassa ja lähtö tulee ihan just.. Lueskelin (koska niin utelias aina olen tähän synnytyksen alkamiseen liittyvistä asioista..) Limatulppa irtoaa juuri niinkuin Thellu sanoitkin ihan muutamia tunteja ennen synnytystä tai sitten limatulppa voi irrota myös kuusi viikkoa ennen synnytystä.. Keskimäärin ilmeisesti irtoaa n. viikkoa ennen synnytystä! Niin ja ennen sen irtoamista supisti kyllä ja sen jälkeen sen kerran, mutta sitten ei niin mitään. Tänään aika rauhallisesti mennyt päivä ihan pari supistelua. Lähden kohta rauhalliselle kävelylle, niin katsotaa mitä siitä seuraa! 
 
Takaisin
Top