Neuvolakuulumiset

Hellurei!
toka neuvola takana. Kuultiin sydänäänet ekaa kertaa, jee! Vauvan syke oli 155 ja mun hemoglobiinit ja verenpaineet oli hyvät. Painoa on tullut 1 kg raskautta edeltävältä ajalta. Seuraava neuvola kuukauden päästä, mutta saa kuulemma aiemminkin käydä kuuntelemassa sydänääniä jos hermostuttaa.
 
Mulla oli eka neuvola esikoisen 2 v. neuvolan yhteydessä Syyskuun lopulla.
 En ollut varsinaisesti varannut aikaa, mutta hoitaja suostui tekemään mulle äitiyskortin ja otti verenpaineet ja hemoglobiinin myös. Mulla on viime joulukuulta takana keskeytynyt keskenmeno rv 10 ja viime keväältä tuulimuna, joten en oikein uskaltanut "olla raskaana", enkä sen vuoksi malttanut millään varata ekaa neuvola aikaa. Ultra aikaa varatessani tajusin että mulla ei ole äitiyskorttia, joten sain ekan neuvolakäynnin hoidettua kätevästi esikoisen kanssa yhtäaikaa.
Soitin viime viikolla seuraavaa neuvola aikaa Ultran jälkeen ja Espoon yleinen ajanvaraus ilmoitti minulle että toista lastaan odottavilla toinen neuvola aika on rv 22. Eli vasta Rakenne Ultran jälkeen. En meinannut uskoa korviani. Mun mielestä on ihan käsittämätöntä että äidin kuntoa ei tarvitse tarkistaa Neuvolan uusien sääntöjen mukaan ekojen viikkojen käynnin jälkeen ennenkuin raskauden puolen välin jälkeen. Selitin varaajalle taustani ja intin että mun on kyllä pakko päästä tässä välissä, kun eka neuvola käyntikin oli vajaa. No pitkin hampain suostui laittamaan mulle ajan lokakuun loppuun rv 16.
Eilen mulle tuli pahoja ajatuksia mieleen ja halusin käydä kuuntelemassa sydän äänet, että tietäisi kaverin olevan masussa kunnossa. Sain onneksi mun oman neuvola tädin kiinni ja hän suostui ottamaan mut vastaan tänä aamuna 7.45 eli ennen ekaa kävijää.
Jännitystä riitti kun niitä sydän ääniä ei meinattu löytää ensin millään. Onneksi sitten pitkän etsinnän jälkeen ne saatiin kuuluviin. Oli kyllä niin suuri helpotus!! Jokohan sitä nyt uskaltaisi lakata pelkäämästä pahinta?
 
Höh on se tosi outoa ettei oo aiemmin toista neuvolakäyntiä. Mulla oli tällä viikolla jo toka eli vko 14. Ja tsekattiin verenpaineet, paino, pissa, sydänäänet! Täällä päin on muuten sellanen, et kun mulla oli keskeytynyt keskenmeno, ni ei sitten nykyään enää tehdä mitään jälkitarkastusta!! oon kuullut, että muualla tehdään. täällä vaan oletetaan, että kai se kohtu tyhjeni...Onneks löyty sydänäänet lopulta. Meillä ne välillä lakkas, kun vauva tais kääntää selän tai muuten vaan kadota johonkin (kirjotan nyt tännekin, että halusin vaihtaa nimimerkkiä ja olen siis entinen Mila85)
 
Ompas tosi outoa, että toka nla vasta viikolla 22... Mulla oli np-ultran jälkeisellä viikolla, eli viikolla 12 ja nyt seuraava viikolla 16, eli kuukauden välein mennään ihan niinku esikoisestaki. Loppuvaiheessa ei kuitenkaan ihan yhtä usein seurata ku esikoisesta, ellei jotain erikoista ole. Mut kiva, että silti neuvolassa suostuivat ottaa vastaan aikasemmin jo :)
 
Soittelin toista neuvola-aikaa ja "neuvolatäti" käski miettiä etukäteen mahdollista flunssarokoitetta. Voiko siitä olla haittaa sikiölle? Onko haittaa olla ottamatta rokotetta?
 
Puuma: Sairastin itse ihan kunnon flunssan n. rv 9 ja olinkin huolissani sen vaikutuksista sikiöön, johon lääkäri totesi, että istukka on sen verran mahtava suodatin ettei siitä ole sikiölle haittaa. Mahdollisista sairastumisistani tuleva lapsi saa suojan tulevaisuutta vastaan. Onhan jokaisessa rokotteessa riskinsä, mutta eiköhän ne sen verran tunnettuja ole ettei niistä luulisi suurta vaaraa olevan. Itse varmistaisin, ettei nykyinen flunssarokote sisällä sikaflunssarokotetta. Olen kyllä itse sen verran skeptinen kaikkia uusia lääkkeitä ja raskauden takia myös lisäaineita kohtaan, joten itse jättäisin rokotteen ottamatta.
 
Itse olen todella harvoin sairaana, eikä kuumetta varsinkaan nouse oikeastaan koskaan, sen vuoksi nyt mietin tuon flunssarokotteen tarpeellisuutta. Läheisissä on myös narkolepsiatapaus (sikainfluenssarokotteesta aiheutunut), joten mielellään jätän kaiken tarpeettoman ottamatta.
 
mulla oli maanantaina neuvola. 
pissa puhdas, hemoglobiini hyvä ja verenpaineet oli kans hyvät..
vauvalla kaikki hyvin, sydänäänet kuunneltiin ekaa kertaa... ultraan ei menty ku se oli varattuna, mut pääasia oli et sain kuulla sydänäänet <3
 
Mulla oli tänään neuvola. Kaikki oli kunnossa. Sydän ääniä jouduttiin taas vähän metsästämään, mutta hetken etsinnän jälkeen saatiin "kaukaisia" kaikuja pariin otteeseen. En oikein tiedä minne asti kaveri yritti piiloutua...kerran potkas oikein reippaasti laitteeseen ja sit taas meni piiloon. Taitaa olla aika huono laite sillä mun neuvola tädillä.
Seuraava kerta onkin sitten Joulukuun 7. Silloin käydäänkin sitten jo äitiysraha paperit läpi. Rakenne Ultra on 24.11. joten peräti 5 viikkoa joutuu olemaan omillaan. Vähän tylsää. Annoin palautetta neuvolaan siitä että heidän ohjeidensa mukaan ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen olisi pitänyt olla 2. käynti vasta rv viikolla 22. Oli samaa mieltä että se on liian harvakseltaan nähty. Sanoikin että aika monen kanssa on keksitty jokin syy lisäkäynnille tässä välissä. Joudun sokerirasitustestiin viikoilla 24-26. Siitäkin ohjeet ensi kerralla.
 
Heipparallaa! :)

Mekin käytiin tänään toisessa neuvolassa. Kauhulla odottelin, kun edellisen kerran on vauva todettu eläväksi viikolla 6+5, että onkohan se enää edes elossa. Sydänääniä saatiinkin metsästää ja olin jo luovuttaa, ajattelin, että ei me taaskaan saada vauvaa. Loppujen lopuks ne saatiin kuitenki kuulumaan!! <3 Vaikkakin vaan muutamaks sekunniks kerrallaan. Mutta sai se mut silti onnelliseks :) Ihanat viuh viuht sieltä kuului <3 Huomenna on eka ultra, sinne saa onneks nyt mennä hyvillä mielin. :)
 
Meillä oli tosiaan rakenneultran jälkeisenä päivänä tuo kolmas neuvolassa käynti, jossa sitten tarkistettiin kaikki arvot ja hyvältä näytti. Painoakaan ei onneksi ole tullut tähän mennessä kuin kaksi kiloa, mutta onko se sitten niin, että nyt kiloja alkaa vasta kiertymään, jos ovat tullakseen? Neuvolatäti oli ihana, kun kysyi, haluanko kuunnella sydänääniä, vaikka niitä oli edellisenä päivänä kuunneltukin rakenneultrassa ja tokihan minä halusin! Masuasukki oli vain niin nopea liikkeissään, että oli aika tekeminen pysyä dopplerin kanssa perässä, mutta saatiin kyllä viuh viuht kuunneltua. Tuosta äänestä vaan tulee niin onnellinen olo! :)
Seuraavaksi tulee sitten koettua myös se sokerirasitustestikin, mukavasti tuossa ennen joulua ja samalla siinä lepäillessäni saan täytettäväksi ne Kelaan menevät paperit eli saan sitten luultavasti laittaa jo hakemuksen äitiyspakkauksestakin, ihanaa! :)
 
Täällä on myös neuvolakäynti takanapäin.. 
Elikkäs mulla on ollut nyt pari päivää silleen hirveä paineen tunne tuotta alamahan ja "alakerran" välissä ja siitä sit neuvolassa kyselin että täytyykö niitä pelätä.. Terkka oli vähän sitä mieltä että kyseessä olisi ns. harjoitussupparit.. Mutta toisaalta mulla pissanäytteessä oli proteiinia joten kyseessä voi myös olla pissatulehdus(pahimmillaan raskausmyrkytys, mutta sitä ei kuulemma tartte nyt pelätä kun verenpaineet oli kuitenkin hyvät).. Että tiedä nyt sit mitä nuo on..  Pissanäyte pitää viedä laboratorioon tarkemmin tutkittavaksi ja seurailla tuota paineen tunnetta ja olla tarvittaessa yhteydessä äitipolille.  

Sokerirasitustestiin "sain" lähetteen kun on kiloja muutamia ylimääräisiä.. Ja Kelan laput sain täytettäviksi..

Hemoglobiini oli 94, elikkä taas uusiin verikokeisiin näemmä joudun ja kahta rautatabua päivässä napostella pitää.. Poitsun sydänääniä kuunneltiin (155), tai oikeastaan pojan potkunyrkkeilytuntia kun ei tahtonut kuuntelemisesta tulla mitään kun koko ajan potki :) Mutta tällainen neuvolakäynti tänään...

 
Heips.
Eilen oli neuvola ja kaikki muuten kivasti mutta rautaa sais kuulemma syödä... :) Painoa tullut 6,5kg ja ruoka maistuu kuten ennen...Nyt vaan odotellaan isompien kanssa joulua ja tammikuussa lääkärille... <3
 
Mulla oli eilen neuvola. Hemoglobiini oli tippunut vähän, oli vielä 126 joten terkkari jätti oman harkinnan varaan alanko jo syömään rautaa. Kehotti harkitsemaan jos kovin rupeaa väsyttämään, tulee päänsärkyä tms. No en ihan vielä aloita. Painoa oli tullut 4kg, hups. Olen kyllä huomannut että herkut on maistunut. Edellisellä kerralla painoa ei ollut tullut yhtään joten vähän häiritsi kun painon kertymä / viikko oli yli 500g...No ei terkka siihen muuta sanonut kuin että jos se painon nousu häiritsee voi yrittää liikkua enemmän ja vähän rajoittaa herkkujen syömistä. Ei siis ollut syyllistämistä, hyvä niin.
Sydän äänten kuuntelu tuottaa aina hankaluuksia... taas niitä metsästettiin pitkä tovi. Onneksi aika alkuun terkka ilmoitti että liikkuu kovin että ei huolta vaikka niitä sydän ääniä ei saada selkeästi kuulumaan. No lopulta rauhoittui että saatiin mitattua 150/minuutissa.
Sain myös lähetteen sokerirasitustestiin, koska painoa on ennestään vähän liikaa. Sain sille ajan varattua jo reilun viikon päähän. Onkohan se niin inhottavaa kuin kaikki sanovat?
Sain myös Kelan paperit. Pyysinkin heti töissä palkanlaskijalta todistuksen palkoista, aion hakea tukea sen viimeisen 6 kuukauden ajalta sillä sen pitäisi tuottaa enemmän kuin viimeinen valmistunut verotus. Olin silloin osan vuotta vielä vanhempain vapaalla. No tulipas juttua...
Hauskaa perjantaita leidit
 
Moikka!

Neuvolassa käyty tänään. Hemoglobiini oli vähän noussut, mutta jatketaan edelleen rautaa. Painoa on tullut nyt yhteensä 3kiloa eli ihan ok. Kyllä sitä ehtii vielä tulemaan... Sf-mitta mitattiin ensimmäisen kerran ja se meni yläkäyrän yläpuolelle. Samanlailla kävi ensimmäisessä raskaudessa. Silloin sf-mitta tasaantui sinne yläkäyrän ja keskikäyrän välille ennen 30rv:tä.
Kaikki näytti olevan hyvin, joten hyvä tässä on lähteä joulua valmistelemaan

Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa joulun(kin) odotusta!
 
Ensimmäinen lääkärineuvola takana ja olipahan helpottavaa kuulla, että kaikki on hyvin ja napakasti kiinni :D Voi jatkaa töissäkäyntiä ja remontointia normaalitahtiin! :)

Harjoitussuppareita tulee kyllä aika paljon, mutta ilmeisesti nekin on vaarattomia ja kun kaikki muu on hyvällä mallilla niin ei tarvitse ottaa stressiä.

Mullahan on ollut erittäin helppo ja oireeton raskausaika, joten hieman pelottaa kuinka tuo loppuvaihe tulee menemään. Oma äitini synnytti esikoisensa 6vk etuajassa kun ei tajunnut kauheasti rauhoittaa menoa.
 
Mulla oli eka lääkärineuvola viikko sitten. Kaikki oli kunnossa ja paikat kiinni niinkuin pitääkin. Vähän oli huolettanut kun mua on särkenyt alavatsalle jo muutaman viikon ajan aina kun nousee ylös tai vaihtaa asentoa. Mutta on kuulemma ihan normaalia häpyliitoksen löystymistä. En muistanut sitä viime kerralta, mutta lääkäri huomauttikin että se yleensä toisessa raskaudessa löystyy aiemmin. Kipu on nyt viikolla ollut suurempaa ja tuntuu jo aika lyhyen kävelyn aikana, mutta onneksi on vielä ihan siedettävää eikä rajoita niin paljon liikkumista. Pitkille kävelyille ei enää oikein huvita lähteä.
Hemoglobiini oli noussut ihan vähän vaikka en ole rautaa syönyt. Eikä nyt vielä tarvitse koska on ihan hyvällä tasolla. Myös verenpaineet olivat ok. Niidenkin nousemista olen vähän jännittänyt, viimeksi synnytys käynnistettiin 40+5 viikolla korkean verenpaineen takia.
Painoa tullut taas + 500g viikko. Yhteensä 6kg. Nyt pitäis kai vähän vähentää herkkuja ja karkkeja ettei jäisi hirveästi tiputettavia kiloja raskauden jälkeen. Mulla kun lähtöpainokin oli jo lievän ylipainon puolella. Hyvä kuitenkin tietää että sokeritestin tulokset oli silloin hyviä, ettei niin paljon tartte painosta huolehtia...
 
mulla oli aamulla neuvola, rv 28+4.  painonmuutos +720g/vko, rr 127/79, sf 24-25 cm, vauvan syke 146-162.lapsivettä normaalisti. hemoglobiini oli toissa viikolla 148! vautsi :D pissassa oli vähän (?) sokeria joten nyt mun piti varata aika sokerirasitukseen. :( mua kun ei automaattisesti siihen laitettu. sen ajan sain 23.2. jolloin rv 30+. terveydenhoitaja sanoi että esim. toi sf-mitta ei anna huolenaihetta sen suhteen, joskus raskaudessa kuulemma munuaiset voi päästää sokeria läpi. saapi nähdä, mulla on kyl joskus ollut aiemmin vähän verensokeri korkeella (normiarvoissa kuitenkin).  selvis, että kun kk sitten kävin ylimääräsellä neuvolalääkärikäynnillä supistusten takia, multa piti olla otettu papa ja jotain hiiva- ym. juttuja sillon ja oletin kaiken olevan ok kun ei oo soitettu (eikä käsketty kysellä niiden perään).  eipä ole koko papaa edes otettu ja muut tulokset on kadonneet johkin! minä ku luulin et kaikki on kunnossa ja supistukset harmittomia.:( kävin labrassa otattaan uudet näytteet, myös papa, pelkäsin hirveesti et alkaa vuotaa verta, tulee supistuksia tai jotain...ei onneksi ainakaan vielä mitään. nyt vaan ootellaan tuloksii ja toivotaa ettei oo mitään vialla!
 
Nostetaanpas tätä ketjua vähän ylemmäs...

Tänään oli neuvola (eli 39+1)
Hemppa oli 108 mikä on jo ihan ok kun välillä huidellut tuoll 95 tuntumassaki..
pissa oli puhdas ja verenpaineet ok...
Kaikista hassuinta minusta oli että paino oli puonnut viikossa -88grammaa!:) ensimmäisen kerran tälle raskaudelle mulla on paino puonnu.. vaikka näillä viikoilla vauvallekki tuleepi jo parisataa grammaa viikossa painoa.. tiijä sit mistä moinen painon tippuminen on johtunnu kun syönyt olen herkkujaki liikaa...:) Sf-mitta oli kuiten noussut viikossa sentillä että vauva kasvaa kuiten...:)
 
Nostetaanpas tätä ketjua vähän ylemmäs...

Tänään oli neuvola (eli 39+1)
Hemppa oli 108 mikä on jo ihan ok kun välillä huidellut tuoll 95 tuntumassaki..
pissa oli puhdas ja verenpaineet ok...
Kaikista hassuinta minusta oli että paino oli puonnut viikossa -88grammaa!:) ensimmäisen kerran tälle raskaudelle mulla on paino puonnu.. vaikka näillä viikoilla vauvallekki tuleepi jo parisataa grammaa viikossa painoa.. tiijä sit mistä moinen painon tippuminen on johtunnu kun syönyt olen herkkujaki liikaa...:) Sf-mitta oli kuiten noussut viikossa sentillä että vauva kasvaa kuiten...:)
 
Takaisin
Top