Neuvolakuulumiset

Mä en ymmärrä miks ihmiset inhoo mennä sokerirasitukseen. Mä luulin kuulopuheiden perusteella että se on kauheaa, mutta eihän se ollutkaan.
Ja lapsen parastahan siinä ajatellaan. Mä menen mielelläni sinne jo toistamiseen. Vaikka ensimmäisissä ei ollutkaan mitään vikaa.

 
Olen ollut huolissani siitä että tota painoa olisi tullut liikaakin, mutta ei terkka ole ainakaan vielä siihen puuttunut. Olen syönyt kuin hevonen, siis ihan ruokaa. No joka aterialla kuitenkin enemmän kuin ennen raskautta. Kun ei virta riitä muuten, ja onhan sitä tullut herkuteltuakin. Mutta seuraavaa lääkäriä hermoillessa naputan noita teillekin. Neuvola oli viikolla 22+2 (edelliset 18+1)

Eli painoa +700 g/vko (+450 g/vko)
RR 116/62 (126/66)
Henkka 111 (135)
Syke 155x
Syke 155x
sf hav (hav)
Seuraava neuvola on mullakin viikoilla 26+ mutta tässä on kaksi lääkäriä välissä. Saikun takia eka ja toka äitipolille kontrolli, kun vaavi oli kasvanut rauhallisesti ja kun noita rytmiksiä on ollut. Hermoilen aivan hirveesti ton saikun takia, kun kunto ei riitä töihin, ja pelkään että lääkäri kattoo että hyvinhän sä voit. Kun olen ollut nyt kotona pari päivää enemmän kuin viikonloppuna normaalisti, niin pysyn taas tolpillakin. Kunhan nukun joka päivä päiväunet. Tänään tosin rupesi harjoittelemaan supistuksia heti aamusti. Olisikohan viimeöisellä yöelämällä ollut asian kanssa jotain tekemistä.
 
Nonii, viime viikolla käytiin taas neuvoloimassa ja viikkoja oli 23+2 :)

Paino +1kg (+500) kokoaikana siis ei viikossa.

Pissa  Puhdas (Puhdas)

RR 130/72 (117/75)

Hb 118 (109) Olipahan hitusen tepsiny rautalääkitys, pitänee tuplata annos :D

Syke 135+ (140-150 +)

Liikkeet ++

Seuraavaksi sitten kontrolli ultra 9.6 ja neuvola 27.6.
 
Romina: Mulla on tullut painoa vielä enemmän ku sulla :/ mä en ymmärrä mistä tätä tulee. mä oon lopettanut kaikki herkut ja kävelen koirienkaa päivässä 5kilsan lenkit yhdel kertaa ja silti mulla oli tullut viimeks yli kilo per viikko, mä oon vajonnut epätoivoon. Oon pienentänyt ruoan syömisen määrää ja syön aika harvoin ja silti vaa painoa tulee ja tulee lisää. Mä kyl sanon seuraavas neuvolas et mä en voi sille mitään että sitä on tullut niin paljon ja tulee koko ajan. kaikkeni mä oon yrittäny ettei tulis noin paljoo viikos :S Miksköhän mulle tulee niin paljo :S
 
Kirjailempa itekki huvikseni tänne viime neukkua, joka oli rv22+6



Paino +4,3kg (koko raskaus)

RR 126/73

HB 123

Liikkeet ++

Syke 136 (tyttöä siis veikattiin meille :)



Toi on toi paino juttu semmonen asia mun mielestä et jos asia ittee vaivaa niin sit ne ainakin meillä päin käy  (2vuotta sitten) helposti neuvolassaki siitä saarnaan. Ite sanoin viime raskaudessa koko ajan et omiani on kilot ja ite niit sit karistelen pois (siis ku kerran tuli jotain sanomista painon noususta) Keräsin ruhtinaallisesti painoa silloin, vauva oli kyllä melkein 4kg (3950g) mut hän ei ollu "sokerivauvan" kokoinen vaan luustoltaan todella massiivinen, syntyi "kuomat" jalassa niinkuin ukki sanoi :)

No siis nyt taas pari vuotta vanhempana olen ajatellut että yritän edes hallita painon nousua, kun ei ne kilot vaan niin helpolla enää karise kuin silloin 8vuotta sitten (tuli todettua asia pari vuotta sitten edellisessä raskaudessa:)) Niin siis olen edelleen juossut jopa 10 km lenkkejä, työni on fyysistä, herkuttelen kohtuudella, syön terveellisesti jne. Ja kappas paino vaan nousee, kohtalaisen kovaa tahtia nyt, kun aluksi ei noussut laisinkaan. Eli taas sitten päätin nooh, omiani on iloiset kilot ja viime neuvolassa tätsky kysy et haluanko mennä sokerirasitukseen, johon sanoin et menen sinne vain jos on ihan pakko, et tilanne alkaa näyttään OIKEASTI tosi huolestuttavalta.



 
Eevi: Mun mielestä yksi aika hyvä vastaus olisi että vaavi kasvaa. Sehän kerää painoa, sikiövettä ja kohtukin kasvaa. Lisäksi tarvitset vararavintoa imetystä varten. Tiedän ettei nämäkään ole mahottomasti, mutta itse en keksi muuta selitystä tälle muutenkin hyllyvälle olemukselle. Mulla on se ongelma etten pääse kävelylle, kun ei ole kuntoa, kilometri on jo ylivoimainen, mulla ei vaan kertakaikkiaan riitä voimat jaloissa ja sydämmessä. Mä olen kuin höyryveturi jo korttelin matkasta. Ja pohjakunto on ollut kohtalainen ei heikko!
 
Rominna: Nii no siis onhan se vauvan kasvu osa syy, samoin sikiövedet ja kohtu, mut se että mulla on tullut painoa jo 12 kiloo :o niin sitä mä en voi käsittää :/
 
Eevi Huh, 12 kiloa? Kuulostaa kyllä aika hurjalta! Oisko ainakin osasyynä turvotus? Onks sulla jalata tai sormet turvoksissa? Mulla tais Jeminaa odottaessa tulla kaikenkaikkiaan 15kg ja siitäkin osa oli ihan vaan turvotusta kun laitokselle jäi humps vaan 8 kiloa. Nyt tällä hetkellä lähtöpainoon on tullu vajaa kilo lisää ainakin koti vaa'an mukaan.
 
LauraElina: sormet on vähän turvonnu mut ei nekää kauheesti ja jalat vissiin on kans vähän koska tuntuu ettei mitkää kengät mee jalkaa, mut ei ulkonäöllisesti huomaa mitään eroa. Mut jonkiverran on joo turvotusta, samoin mulla on kyl vatsassa aika usein ollut turvotusta. ihan alustaasti ollu vatsas. Mun tosi moni akveri on lihonnu ekas raskaudessa 30 kg. yks kaveri on sellanen 43kilonen ja lopuks painoi 73, mut kaikki lähti ja painon nousu sil johtu turvotuksesta. Mul on tullut kauheesti tota painoa vaikak syön teveellisesti, pienii annoksia, , herkut jääny kokonaa pois ja mä liikun tosi paljon. käsittämätöntä :/
 
Nyt ku tänään aamulal rupesin kattoo noit jalkoja ni kyl ne on iha selkeesti sittenki turvonnu, en vaan oo kiinnittänyt siihe niin paljoo huomioo, muutku et sukat ei mahu jalkaa ja kengät
 
Mulla on käynyt päinvastoin.
Mulla sormukset tippuu sormista. Sukkiahan en nyt kesällä käytä mutta eipä jalat ole edes turvoksissa. Maha on olemattoman pieni. Painokin tippunut 6-7kg. Mutta vauva 4d ultrassa arvioitu normaalikokoiseksi. Pituudet kaikilla käyrillä keskellä ja vauvan ymp. mitta jopa hitusen yli keskiviivan.
Mulla ei ole mitään ongelmia kävelyn suhteen, jaksan hyvin kaupungilla kierrellä ja katella.
Viimeviikolla just tallinnassa 4 tuntia shoppailua.
Ihmettelen vaan itse mistä johtuu nämä mun "ongelmat" kuvittelin että raskaana ollessani olen suuri kuin mikä.
 
No mul taas on ollu tänään vatsas nii hirvee turvotus et tuntuu tosi inhottavalta :/
 
Täällä oli tänään taas neuvola :) 30.5.2011 rv 24+3 (suluissa edelliskerran jutut, rv 20+3)

Paino +625g/vko  (+0)
RR 102/54  (105/60)
Pissa puhdas  (puhdas)
Hb 129  (127)
Sf 24  (19)
Tarjonta RT
Syke 140+  (+)
Liikkeet ++  (++)

Seuraava aika onkin sitten kahden viikon päästä keskiraskauden lääkärintarkastus. 14.6 ja silloin rv26+4 ♥
 
Täälläkin oli neuvola 26.5. (rv 24+1) Suluissa edelliskerran (rv 15+6) tiedot.

Paino:  +2,6 kg (edelliskerralla -0,2 kg lähtöpainosta)
RR: 110/70 (116/74)
Pissa: puhdas  (puhdas)
Hb: ei katsottu (121)
Sf: 19 (ei katsottu)
Syke: 149 - 156 (148 - 152)
Liikkeet: ++ (++)

Eli paino oli sittenkin noussut parilla kilolla. Taisi vika olla ihan meidän omassa vaa'assa, turhaan siis asiaa ihmettelin. :) Seuraavalla kerralla onkin neuvolalääkäri (rv 27+1), missä tutkitaan kohdunsuun tilannetta. Sokerirasitustesti on 7.6. Vaikka se testi on kuulemma inhottava, niin hyvä vain, että se tehdään, kuten joku totesikin aiemmin.

Pyysin hemoglobiinin mittaamista, mutta se jätettiin tekemättä siksi, että se tarkistetaan tuon sokerirasitustestin yhteydessä. En ole syönyt enää rautaa, kun ei ole väsyttänyt tai muutenkaan ollut aneeminen olo :D Päinvastoin.

Jaksamisia sulle, Rominna! Kuulostaa hankalalta tuo sun tilanne. Ite oisin aika masiksessa, jos joutuisin koko kesän lepäämään kotosalla :/ Oon vielä ihan jees kunnossa, vaikka kävellessä saattaa nivusten ja alavatsan seutu hetkittäin kipeytyä. Meillä saattaa olla kesän aikana muuttokin edessä, joten toivottavasti omat voimat riittää esim. loppusiivoukseen. Sitä ei voi ainakaan tuolle ukolle antaa tehtäväksi: sen käsitys loppusiivouksesta on vessanpytyn peseminen ja kämpän imurointi. Että näin.
 
täällä oli tänään normineuvola :)
rv 25+3 (suluissa käynnin 21+5 tiedot)

Hb 123 JEE,noussu ilman lisärautaa :) (119)
Pissa -,- (-,-)
RR 128/79 (124/71)
Paino +5kg lähtöpainosta
SF-mitta 23,5 (23) liekkö vähäisen kasvun syynä vain eri mittaaja :D
Syke +145
Liikkeet ++

 
Tänään oli neuvola viikkoja 22+6 ♥ Kaikki hyvin
edellinen neuvola oli 15+6♥  laitan sulkuihin tiedot siitä kerrasta :)
Pääsi tuleva isoveikka kuuleen pienen sydämenlyönnit ekankerran ja pikkuisen potkut myös :) ♥

Hg 116 (120) vähän oli tippunut
Pissa  puhdas (puhdas)
Paino  1kg tullut lisää (-1kg)
RP   122/90 hyvä siis minun arvoillani on aina ollut korkea verenpaine (131/93)
SF -mittaa 20
Syke 140 (140)
Liikkeet ++ (+)



Neuvola ja neuvolalääkäri seuraavan kerran 29.6. viikolla 26+6 ♥
Ja ultra sitten 25.7. viikolla 30+4 ♥
 
Tänään oli neuvola viikkoja kerääntyny 25+2. Ens kerralla 20 pv onkin sitten lääkärin tarkastus, toivottavasti ois kiva lääkäri. Sain kelan paperit vasta nyt.. täytyy laittaa ne heti huomenna menemään!

Paino: 2kg yhteensä tullut ensimmäisestä neuvolakäynnistä
Pissa: puhdas
RR: 118/78 (125/82)
Hb:a ei ottanut ja unohdin ihan pyytää, pitää seuraavaks sit kysyä sitä. Mut viimeks ollu 115.
Syke: 145+ (146+)
Liikkeet: ++
SF-mitta: 20,5

 
Tänään oli neuvolalääkäriaika, alussa hoitaja mittas painon ja verenpaineen. Viikkoja on nyt tasan 27, suluissa rv21+6-tulokset.

Paino: +670 (+450), painoa tullu alusta alkaen 4 kg (siitä sain vähän noottia...)
Pissa: puhdas (puhdas)
RR: 129/85 (124/85)
Kohdunpohjan korkeus: 25 (ei mitattu)
Tarjonta: poikkitila (ei katsottu)
Sydämensyke: 140+ (140+)
Liikkeet: ++ (++)

Kohdunsuulla kaikki kunnossa :)
Suraavana normineuvola loppukuusta.
 
eka 10.2.11 9+1 (toka 1.4. 16+2)  kolmas 12.5 22+1 (neljäs 8.6 26+0)

Paino: -1,2  (-2,1 kg)   -1,5kg  (-800g)  paino siis raskauden alusta 1/11 

RR: 109/80 (105/70) 111/70 (108/72)

Pissa: puhdas (puhdas) puhdas (puhdas)

B-Hb: 137 (ei mitattu) 137 (118)

Sydämen syke: Ei kuunneltu  (150) 150 (140)

SF: ei mitattu (ei mitattu) 23 (26,5)
 
Normineuvolassa käytiin 1.6. (25+0) ja seuraavaksi lääkärille 22.6.

Paino +0,637/vko (ekasta neuvolasta + 6,9 kg)
RR: 126/74 p. 64 (125/69)
Pissa: puhdas (puhdas)
HB: 137 (129)
sf: 23 (17,5)
Syke: 141 (150)
liikkeet: ++ (++)
 
Takaisin
Top