Neuvolakuulumiset

marini_ : Etkö säkin ollu Turun suunnalta? Mullon tämmöinen muistikuva jostain. Mullakaan ei ole ollut neuvolakäyntejä tiuhaan, viimeksi mulla oli käynti maaliskuun lopussa ja nyt seuraava toukokuun lopussa (rv 24). Ja ekaa lasta siis ootan. Ei mullakaan ole ollut suurempaa hinkua tuonne neuvolaan, mutta tuntuu vain hassulta, että muualla käyntejä on kuukauden välein ja täällä jopa harvemmin. Liekö Turku sitten säästökuurilla tai jotain :)

Multa ei tuota sf-mittaa ole muuten kertaakaan otettu. Otetaanko sitä lainkaan ensisynnyttäjiltä?
 
sf-mitasta: mulle sano se terveydenhoitaja viimeksi että sitä mittaa ei oteta (ainakaan Oulussa) ennen viikkoa 20, kun se heittää alussa niin paljon. Tänään se sen mittasi ja sano että miten terkkari tai lääkäri sen mittaa on "käsialakohtaista". Meillä oli nyt muka tuo 17,5 cm eli siellä keskikäyrällä, mutta tilanne voi muuttua kovastikin, kun ens kerralla sen mittaa lääkäri. Eli ei syytä huoleen vielä kellään näillä viikoilla :) Loppua kohdenhan se tarkentuu ja auttaa määrittää sitä tulevan lapsen kokoa eli kyllä mitataan ensisynnyttäjiltäkin.

On kyllä jäätävä fiilis tuon painonnousun kanssa... itellä ollu semmonen yliterve ja reipas olo, naama kaventunu, allit lähteny, ja kuinka sitten kävikään. Eikä tyyppi ite paina vielä puolta kiloa eikä kohtukaan sen enempää. Miten mää selitän ne loput 4 kg? :D

(taas ois näläkä)
 
Joo, mullekki se neuvolatäti heitti ihan kattomalla vaan jonku sf-mitan eikä sen kummosemmin mittaillu vielä. En enää edes muista sitä lukemaa, joku ehkä 13 senttiä se tais sanoa. Mulla ei oo kyllä edelleenkään maha juuri kasvanu, tänään kyllä huomasin että helmikuussa ostettu lenkkeilytakki hiukan oli tiukilla mahan kohdalta.

Piti alkaa ihan itekki kokeileen alleja ja kyllä ne on kutistuneet :D vaikka on tässä pihahommia ollukki siihen malliin että on tullu tehokasta treeniä. Mulle ei kyllä vielä oo tullut kun 1kg lisää ja pysytellään herkkujen kanssa aika tiukalla linjalla :D Nyt on pari viikkoa tuntunut olo ihan yliaktiiviselta, voi kyllä johtua keväästäkin kun ei tarvi enää pimeässä kököttää.
 
´Tiikerililja: Joo turusta ollaan ja tosiaan varmaan turku jotenkin vähän supistanu noita käyntejä. Tosin en myöskään kuulu mihinkään riskiryhmään terveyteni puolesta joten ehkä on vaan katsottu ettei mun tarvi siellä niin usein käydä. Mulla otettiin se sf mitta ku utelin sitä, muuten ne ottaa vasta vko 20 jälkeen.

Onks jollekkin puhuttu neuvolassa perhevalmennuksesta ja koska siellä pitäis käydä? Varmaan aika paikkakohtaistakin mut tajusin just et haluisin mennä jos ois sellanen mahdollisuus mutta neuvola täti ei oo ainakaan mitään tiedottanu siitä..

Mulla ei oo yhtään kaventunu olotila, päinvastoin. Tuntuu että naama turvottaa ja selluliitit kiusaa jaloissa ja pakaroissa =/ Kiloja ei oo tullu ku joku 1-2kg.. Oon kyllä yrittäny käydä aktiivisesti koiran kanssa lenkillä, mut toi syöminen.. argh.. koko ajan tekee mieli jotain! äskönkin söin ihanan rasvaisen croisantin aamupalaksi =(

 
Tulokset 12.5.2011 ja (22.3.2011)

Paino -700 (+/-0)
RR 121/75 (130/83)
Pissa puhdas (puhdas)
B-Hb 120 (141)
Sf 19 (ei mitattu)
Sydämensyke +
Liikkeet +

Seuraavaksi lääkärineuvola 10.6. ja normineuvola 7.7.
Sokerirasitukseen varasin ajan ja se on 6.6. emoticon
 
eka 10.2.11 9+1 (toka 1.4. 16+2)  kolmas 12.5 22+1

Paino: -1,2  (-2,1 kg)   -1,5kg    Yhteensä raskauden alusta -4.8kg

RR: 109/80 (105/70) 111/70

Pissa: puhdas (puhdas) puhdas

B-Hb: 137 (ei mitattu) 137

Sydämen syke: Ei kuunneltu  (150) 150

SF: ei mitattu (ei mitattu) 23
 
Ensimmäinen 25.1 6+4 ja (toinen 17.5 22+4)


Paino: (toisella kertaa, eli yhteensä + 4,9kg)

RR: 114/67 (117/74)

Pissa: ei otettu (puhdas)

B-Hb: joskus viikolla 12 labrassa otettu 123 (ei otettu)

Sydämen syke:  (+150)

Liikkeet:  (++)

 
Onko muuten kellekään huomautettu tässä vaiheessa liian pienestä painonnoususta? Jossain muistaakseni sanottiin, että paino lisääntyisi eniten raskauden tässä vaiheessa, eikä se enää nousisi hirveästi raskauden loppuvaiheessa. Mulla on nyt menossa rv 23+0, mutta oman vaa'an mukaan painoa on tullu vasta kilon verran. emoticon Maha on kuitenkin iso ja ipanakin vastasi rakenneultrassa raskausviikkoja. Mussuttaako se ipana mun rasvavarastoja, vai mitä tää on? Just ennen raskautta lihoin 4 kiloa, ja siitä hyvästä on persekin täynnä raskausarpia. Seuraava neuvolakäynti on tuossa ensi viikolla, ja saa nähdä, mitä neuvolatäti sanoo. Syön samalla tavalla kuin ennenkin ja liikuntaa en hirveästi harrasta, joten mun logiikalla sitä painoa pitäisi tulla.

Tää on taas sarjassamme turhia raskausajan huolia, mutta kunhan ihmettelen.
 
Mulla on raskauden alusta paino tippunu melke 2 kiloa ja ite oon ihmetellykki et eikö sitä meinaa tulla ollenkaan (eipä sillä niin kyllä väliä ois mut luulis et ku rupee tota "ylimäärästä"tuolla masussa olee).
Mut ei mulle neuvolassa mitään oo huomautettu, viimeksi kun kävin ja painoa oli lähteny taas 700 grammaa, tätsy sano vaan et ei haittaa, vauva ja kohtu kuiteski kasvaa.
Ja kun mulla on painoindeksi 26 ni sano et on varaa lähteekki....
 
No siis mulla taas on tullut enemmän ku kuuluis tässä vaiheessa!! Mä snaoin neuvolatädille siit ennen ku astuin vaa alle ja sanoin ku en oo pystyny kauheesti liikkumaan nii se ymmärs tän järkyttävän painon nousun. Nyt otin ittee niskasta kiinni ja oon tehny treenei joka ilta himassa ja kävelly koirienkaa tosimonenkilsan lenkkejä ja oloki on parempi. En anna painoa tulla yhtää enään loppuraskautee mennes jos se vaan on mahollista. Samoin kaikki herkut pois paitsi poikkeuksena on nää juhlat kolme vkl peräkkäin, mut sillonkaa ei kauheesti herkutella
 
Mulla paino laski koko ajan puoleen väliin asti ja nyt viime neuvolassa se oli pysyny samana kun edellis kerralla, et tällä hetkellä paino on -3,5kg lähtöpainosta. Mä oon vähän saanu jo sanomista kun mun bmi on hurjat 19, mutta neuvolassa th kuitenkin sano et ei mitenkään hälyyttävää ole vielä tää painonlasku ja se on johtunu varmasti siitä pahoinvoinnista. Nyt kun pahoinvoinnit on ohi niin eiköhän tää paino tästä lähe noususuhdanteeseen. Kyllä itteänikin vähän ihmetyttää kun nyt painan vähemmän kun silloin kun aloin esikoista odottaa ja maha on kuitenkin ihan kivan kokonen :D
 
Joo, tuskin tässä munkaan tilassa mitään huolestuttavaa sinänsä on. Mulle ei vain mahdu kalloon, miksei sitä painoa tule, vaikka maha ja lapsi kasvaa. Olen normaalipainon laitamilla, pituus nippa nappa 160 senttiä. Raskauden lähtöpaino oli 64, johon on tullut yksi kilo lisää oman vaa'an mukaan. Syön kaikkea salaatin ja rasvaruokien väliltä, ja osaan kyllä herkutellakin. Eikä ole ollut yhtään pahoinvointia. Liikkuminenkin on jäänyt vähemmälle. Kummallista. Kaiken lisäksi mun perse ja reidet näyttää paisuneen ja niissä on tuoreita raskausarpia. Onkohan meidän vaaka paskana? emoticon

No, jos ensi viikon käynnillä neukkutäti epäilee mun laihduttaneen tai jotain, niin näytän sille paljasta persettä, joka alkaa muistuttaa kohta enemmän seepran takamusta kuin ihmisen.
 
Neuvolassa käytiin eilen,viikkoja sillon 22+2.

Paino: +530g (+230g)
RR: 100/61 (102/66)
Pissa: Puhdas (Puhdas)
Hb: 115 (121)
Syke: 140 (143)
Liikkeet: +

 
8. neuvola käynti rv. 24+3

Paino: +700 (raskauden alusta 6.5kg)

RR: 106/68 (120/80)

Pissa: puhdas (puhdas)

B-Hb: 125 (124)

Sydämen syke: +155 (+145)

Liikkeet: ++ (++)

Sf-mitta: 24


nuppu siis edelleen poikittain, ei ainakaan helpota nämä liitoskivut... huomenna pitäs sit soittaa tämänpäiväsen sokerirasituksen tuloksia... Luultavasti arvot ovat normaalit. 


 
heippa! Meillä oli neuvola tossa tiistaina. silloin oli viikkoja 22+0. viime kerran tiedot suluis ja silloin oli viikkoja 18+6 :) Ens kerralla neuvola sitten viikoilla 26+1

paino               +1,7kg      (0,3kg)
RR                  117/69      (119/66)
Pissa                Puhdas     (puhdas)
B-Hb               129           (131)
syke                140-145    (135-140)
Liikkeet           +              (+)
Sf-mitta           24             (ei mitattu)
 
satu84: Et oo ainut jolla iso sf mitta :D mullakin oli viikolla 22+0 24 :D että täältäkin yks jättiläinen löytyy :DD
 
Takaisin
Top