Neuvolakokemukset (myös puhelut)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Unelma27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on tulossa ensineuvolla ensi viikolla ja ainakin puhelimessa hän on vaikuttanut todella mukavalta🥰 lisäksi hän on vissiinkin mun mieheni kanssa jottain perhetuttuja, eli jännä nähdä hänen reaktio sitten paikan päällä...😅 mutta miehen mukaan hän myöskin on todella mukava persoona, mikä on tosi kova helpotus koska en oikein ikinä ole tykännyt mistään lääkärikäynneistä tms. Vaikea selittää, en pelkää heitä tai mitään mutta on vaan epämuakava tunne🤷🏻‍♀️

Sain netin kautta laitettua viestiä neuvolaan, ja sieltä heti samana päivänä viestittelivät ja minulle määritelty terkkari soittikin vielä samana päivänä.

Kesälomien takia ensikäynti oli toisella terkalla. Tämä oli hyvin nuori, veikkaan että vasta valmistunut, mukava hän toki oli.
Mutta toivon että oma terkka ois lähempänä omaa ikää tai vähän vanhempi kuin minä. Apua, onko musta tullut ikärasisti??!! 🙈
jännitän tosi paljon sitä, miten tullaan terkan kanssa juttuun. Ensi viikolla selviää!

Mulla eka neuvola parin viikon päästä. Ainakin puhelimessa vaikutti mukavalta et uskon kyllä että hyvin tullaan juttuun 😊

Tänään piti olla varhaisultra ja samalla aikaa jutella lääkärin kans. Aamulla tulikin viesti että aika peruttu ja ilmottavat uuden ajan myöhemmin.. Olin oottanu aikaa kovasti, koska plussatestin jälkeen jouduin lopettamaan muutaman lääkkeen käytön täysin kuin seinään, ja olisi ollut kova tarve keskustella jostain korvaavista tilalle.

Myöskin itselle raskaus ois konkretisoitunut ultran nähtyäni, joten sekin kovasti harmittaa. Oli tarkoitus et sen jälkeen uskaltais jo kertoo läheisille raskaudesta.

En muutenkaan tykkää suunnitelmien muuttumisesta, ja uus aika tuli vasta yli 3 viikon päähän, niin tämä kyllä ketuttaa.. Mietin jo et pitäiskö yksityiseltä kysellä ultraa 🤔

Tänään piti olla varhaisultra ja samalla aikaa jutella lääkärin kans. Aamulla tulikin viesti että aika peruttu ja ilmottavat uuden ajan myöhemmin.. Olin oottanu aikaa kovasti, koska plussatestin jälkeen jouduin lopettamaan muutaman lääkkeen käytön täysin kuin seinään, ja olisi ollut kova tarve keskustella jostain korvaavista tilalle.

Myöskin itselle raskaus ois konkretisoitunut ultran nähtyäni, joten sekin kovasti harmittaa. Oli tarkoitus et sen jälkeen uskaltais jo kertoo läheisille raskaudesta.

En muutenkaan tykkää suunnitelmien muuttumisesta, ja uus aika tuli vasta yli 3 viikon päähän, niin tämä kyllä ketuttaa.. Mietin jo et pitäiskö yksityiseltä kysellä ultraa 🤔
Menipä pitkälle tuo uusi aika! Johtuiko lomista? Mietin juuri tänään, miten mahtaa sopia omat neuvolakäynnit ja kesälomareissut yksiin

Itse just kävin ekassa neuvolassa. Aikaa vierähti 1 tunti ja 15 min. Käytiin tutut asiat läpi ja iso pinkka papereita kotiin. Sain viimein selville kauan mun edellinen eka synnytys oli kestänyt. Alan huomenna varmaan sit varaamaan aikoja labroihin jne. Tänään nukun 😂

En kestä, tänään oli varhaisultra ja sen mukaan (kokematon ultraaja jonka vuoksi ensi viikolla uusi aika että saa varmistuksen pituudesta), pitäisi olla laskettu aika samana päivänä kuin minun synttärit, jos vaan pituuden mittaaminen onnistui🥹❤️❤️❤️

Mie käyny jo kolme raskautta samalla neuvola työntekijällä. Mukava ko ei tarvi selitellä alusta asti kaiken maailman historiaa ja hän jo muistaa sairaudet ym. Eka käynti oli jo muistaakseni toukokuun lopussa ja seuraava oli lääkärineuvola. Nyt sit lomat sotkee ja seuraavaksi vasta elokuun puolessa välissä. Mut mukava työntekijä hän on ja ollaan jo tutuiksi tultu nii mukavaa hällä köydä

Facen naistenhuoneella oli kovasti valitettu huonoista neuvolakokemuksista ja sanottu miten kovasti on laskenut niidenkin taso. Itsellä täysin päinvastaisia kokemuksia ja hyvää palvelua olen sieltä saanut. Voi toki olla pienemmän paikan etuja. Miten muilla on neuvola-asioinnit onnistuneet?

Facen naistenhuoneella oli kovasti valitettu huonoista neuvolakokemuksista ja sanottu miten kovasti on laskenut niidenkin taso. Itsellä täysin päinvastaisia kokemuksia ja hyvää palvelua olen sieltä saanut. Voi toki olla pienemmän paikan etuja. Miten muilla on neuvola-asioinnit onnistuneet?
Toistaiseksi neutraali. Yleinen kokemus tällä alueella on, että neuvola aikoja ei ole, ja jos neuvolan työntekijä sairastuu niin se aika saattaa siirtyä hyvinkin kauas tulevaisuuteen. Esim meidän 1,5 vuotiaan käynti tapahtui kun lapsi oli miltei 2 vuotias ja sit 2 vuotis tarkastus tuli siinä miltei heti perään. Lähtökohtaisesti olin kans kokenut että se kyseinen 1,5 tarkastus oli huono lääkärin asenteen vuoksi, mutta voi kans olla että olin niin vihainen ja stressaantunut sinä päivänä että mikään ei vain tuntunut sujuvan sillä käynnillä.

Nyt meidän lähin neuvola, minne hädin tuskin saa aikoja, lopettaa toimintansa. Aluksi vaikutti että meidät siirretään siihen neuvolaan, jossa kaveri perhe on ja se niiden järjestelmä on niin kuormittunut että siellä ei oo lainkaan vapaita aikoja koskaan, joten ne soittelee asiakkaille sieltä neuvolasta aina kun peruutus paikka aukeaa... Mutta nyt tuli tuoreempi tieto että avataan uusi neuvola vain eri paikkaan, minne ohjataan parin eri neuvolan aiemmat asiakkaat.

Lähin terveyskeskus tosin siirtyi sinne kaveri perheen luo eli se on sit reippaan tunnin bussi reissu suuntaansa jos tarvitsee mennä terveyskeskukseen. Mutta onneksi edes neuvolan pitäisi tulla kohtuullisen matkan päähän.

Eli vaikka kokemus sinällään on neutraali, niin pula vapaista ajoista aiheuttaa sen että meillä on jatkuvasti eri terveydenhuollon työntekijät, ei koskaan oikeastaan puhuta saman ihmisen kanssa ja tarkastuksille pääsy viivästyy pahasti. Ja se on tosiaan yleistä että saa puhelun että henkilö on sairaana ja aika siirtyy parilla kuukaudella. Eli vähän sellainen olo että aina joudutaan keskustelemaan alusta saakka ja saatu hoito on sellaista katkottua kun kukaan ei pysty tutustuu meidän tilanteeseen pinta raapaisua enempää.

Meillä sujunut kyllä hyvin! Kolmas raskaus menossa, ekalla kertaa oli kerran kesäloman sijainen, tokalla kertaa aina oma terkka ja nyt kävin ylimääräisessä tarkistusultrassa, jossa kanssa kesäloman sijainen. Joka raskaudessa ollut sama terkka. Tosi kiva, koska oon lukenut kans että esim. saattaa joka kerta olla eri terkka ja jopa eri toimipiste. Ja täällä muutenkin kivat käytännöt, esim. esikoista odottaessa lastenneuvolan terkka tulee kotikäynnille, että voi jo vähän tutustua ennen kun lapsi syntyy. Samoin vauvan synnyttyä kotikäynnillä käydään ensin äitiysneuvolasta ja myöhemmin vielä lastenneuvolasta. Aika kiva varsinkin talvivauvojen kanssa!

@Too-ticky Mä en ole käynyt neuvolassa kuin kahdesti ensikäynnillä, mut on jäänyt neuvolapalveluista ihan hyvä fiilis. Ainakin tän oman kokemuksen puolentoista vuoden perusteella terveydenhoitajien vaihtuvuus on pientä. Täällä syntyy melko vähän lapsia, niin sikäli tilanne on eri kuin vaikka pk-seudulla. Ekalla kerralla sain hoitajan, jonka kanssa ei jotenkin ihan synkannut vaikka hän sinänsä olikin empaattinen, pahoitteli esimerkiksi keskenmenoa ja kysyi vointia. Toisella kerralla sain hoitajan, josta pidän, sellainen topakka vanhempi nainen. Hän vielä sattumalta tuntee mun työpaikan, joten jos töissä jaksamisen tulee jotain haasteita niin varmasti työterveyden lisäksi myös neuvolasta saa tukea. Oon neuvolajutuista ihan hyvillä mielin, on ollut helppo saada tuttu ihminen kiinni myös käyntien välillä.

Meillä sujunut kyllä hyvin! Kolmas raskaus menossa, ekalla kertaa oli kerran kesäloman sijainen, tokalla kertaa aina oma terkka ja nyt kävin ylimääräisessä tarkistusultrassa, jossa kanssa kesäloman sijainen. Joka raskaudessa ollut sama terkka. Tosi kiva, koska oon lukenut kans että esim. saattaa joka kerta olla eri terkka ja jopa eri toimipiste. Ja täällä muutenkin kivat käytännöt, esim. esikoista odottaessa lastenneuvolan terkka tulee kotikäynnille, että voi jo vähän tutustua ennen kun lapsi syntyy. Samoin vauvan synnyttyä kotikäynnillä käydään ensin äitiysneuvolasta ja myöhemmin vielä lastenneuvolasta. Aika kiva varsinkin talvivauvojen kanssa!
Mä katoin tuota ajanvarauskorttia ja siihen oli kans merkitty kotikäynti ennen vauvan syntymää, ja olin ihan ihmeissäni. Onko tämä yleistä? Toki ekan kotikäynnin ymmärrän sitten kun vauva on jo syntynyt.

Mä katoin tuota ajanvarauskorttia ja siihen oli kans merkitty kotikäynti ennen vauvan syntymää, ja olin ihan ihmeissäni. Onko tämä yleistä? Toki ekan kotikäynnin ymmärrän sitten kun vauva on jo syntynyt.
En tiiä, mun luo ei olla koskaan esikoisen kanssa tehty kotikäyntiä. Ja oon itseasiassa tyytyväinen ettei oo tehty mitään kotikäyntejä mun lapsuuden tapahtuman seurauksena.

Muistan lapsuudesta kun mun äidille tehtiin kotikäynti mun nuoremman sisaren synnyttyä. Siis se oli tosi outo käynti, se terveydenhuollon työntekijä puhui niin kummia, että jopa mä 4 vuotiaana olin hämmentynyt tilanteesta. En enää muista tarkasti mitä se sanoi, mutta muistan että ilmapiiri oli tosi jännittynyt ja kireä ja mullekin puhuttiin yhteen väliin jotain. Mun äiti oli sit hormonien sun muiden siivittämänä tosi traumatisoitunut siitä tapahtumasta ja muistelee sitä edelleen nyt 25 vuotta myöhemmin tosi ikävänä kokemuksena. Se terveydenhuollon työntekijä oli puhunut sellaisia ettei se mun lapsuuden koti olisi meidän tai vastaavaa... Ja sit se kommentoi mun äidin kehoa synnytyksen jälkeen oudosti.

Varmasti nykyään muuttunut käytännöt ja ollaan paljon hienovaraisempia. Ite en haluaisi ketään kotiini heti synnytyksen jälkeen arvostelemaan sitä tai mua itseäni ja ei varmasti kukaan muukaan. Mieluummin meen neuvolaan arvosteltavaksi kun se paha kokemus jää sinne neuvolaan. Mutta joo, tyhmä syy pelätä kotikäyntejä, vaikka silti yritän välttää ne jatkossakin varalta.

Täällä ainakin, en muista tarkalleen kyllä mitä oli. Lähinnä taidettiin jutella perus kuulumisia. Ja jotain esitteitä se tais tuoda kans. Kysyin mieheltäkin, että mitä silloin tehtiin niin vastas "emmä muista, jotain se jutskaili". 😂 Mut muistan että oli kiva ja rento käynti, ite tykkäsin. Toi on käsittääkseni ollut täällä käytäntönä ainakin 10 vuotta, mut sit ei vissiin monissa paikoissa oo näin.

Tääl pohjois-pohjanmaalla taas kaikki kotikäynnit lopetettu muilta kuin ensisynnyttäjillä. Mua se ei nyt sinänsä hirveesti haittaa. Oon kokenut sen ehkä vähän semmosena nuuskimisena ja tarkastus käyntiä ja jotenki sitä aina siihen hullubq siivosi ym. ressasi sitä. Mieluummin meen neuvolaan eka käynnille.

Takaisin