Neuvolakokemukset (myös puhelut)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Unelma27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Unelma27

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tammikuiset 2027
Mitä kokemuksia neuvola-ajan varauksesta ja itse neuvolasta? Onko neuvoloissa eri käytäntöjä? Milloin eka neuvola?

Itsellä ei siis vielä tässä raskaudessa muuta kokemusta kuin että sain hyvin apua, kun soitin neuvolaan. Eli lääkärille ajan. Huomenna uusinta verikoe ja torstaina lääkäri soittaa. 😱 Jännittää, mitä se sanoo..

Eka neuvolapuhelu ensi tiistaina ja ensitietolomake jo täytetty.

Mulla oli tuttu terkka neuvolassa edellisestä onnistuneesta raskaudesta. Hän ihanasti oli myös keskenmenneessä raskaudessa tukena ja sain hcg-mittaukset ja varattiin ultraakin, mutta sinne asti ei lopulta päästy. Reilun kahden viikon päästä olisi ensikäynti hänen kanssa. Sen jälkeen pitäisi tosin päättää, että vaihdanko terkkaa, kun käytännöt muuttuneet kolmessa vuodessa ja äitiysneuvolan voisin hoitaa myös samalla terkalla, jolla lasten asioissa käyn. Mutta mulla tosiaan vaan hyvät fiilikset neuvolasta ja siellä sujunut kaikki hyvin ja olen saanut avun aina kun on tarvinnut tähän asti. Mutta on ollut ikävä lukea, että käytännöt on erilaisia ja kaikilla ei näin ole.

Meillä on kans mukava terkka ollut, sama sekä äitiysneuvolassa että lapsen neuvolakäynneillä ja hänelle menen taas. Sain nyt loppukuulle ajan ensikäynnille ja tämän jälkeen on myös mahdollista päästä ultraan. Menisi näin 9+ jotain viikolle se ultra, mielellään olisin hiukan aiemmin jo käynyt, mutta koska meidän pitäisi lähteä toiselle paikkakunnalle mikäli yksityisesti haluaisi käydä kätilöllä ultrassa, niin voi kyllä olla ettei ennen tuota ehdittäisi kuitenkaan mihinkään reissaamaan 🤔

Neuvola kolmen viikon päästä, varasin hva:n sovelluksen kautta ajan. Meilläpäin ensikäynti on aina etäkäynti, en tykkää ollenkaan koska kaipaisin "oikeaa" ihmistä jonka kanssa jutella :/

@nurkkis Se ois kyllä tärkeetä et pääsis puhumaan kasvotusten ❤️ Mä en yhtään tiedä millanen eka neuvola on nykyää, mut aika siihen varataa neuvolatätin kanssa puhelussa. Toivottavasti on mukava terveydenhoitaja, jonka kanssa pystyy puhuun puhelimessakin 🙏❤️🌈

En ole vielä soitellut neuvolaan, katsellaan ehkä ensi viikolla tms. kun olen ilmoittanut tuloksen klinikalle ensin. En varmaan pidä kiirettä neuvolan kontaktoimisessa.

Meillä neuvolan terkat on jaettu alueellisesti hoitamaan asiakkaita, mikä on tosi kiva. Eli sama terkka hoitaa sekä raskauden että vauvan ja lapset. Oma th on tosi kiva ja sellainen maanläheinen. Hänelle on helppo jutella.

Täällä kanssa ensimmäinen neuvola-aika varattu, 4.6. Laskettu aika myös muuttui 15.1. --> 12.1. mutta uskon kyllä, että totuus on lähempänän tuota 15.1., kun mulla on vähän normaalia pidempi kierto. Täällä ensimmäinen neuvolan ultra on vasta rv 12-14, niin täytyy kyllä käydä yksityisellä ultrassa sitä ennen, en vaan pysty odottamaan sinne saakka. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ensikertalainen ja hölmöt kysymykset: missä vaiheessa olette varanneet ajan ensimmäistä neuvolaa varten 😊? Heti plussattua vai tietyillä viikoilla? Mietin milloin soittaa kun vielä niin varhaiset viikot (4+3)…

Ensikertalainen ja hölmöt kysymykset: missä vaiheessa olette varanneet ajan ensimmäistä neuvolaa varten 😊? Heti plussattua vai tietyillä viikoilla? Mietin milloin soittaa kun vielä niin varhaiset viikot (4+3)…
Mä soitin aika ajoissa, 5+0. Neuvolasta riippuen voi välillä olla ajat tiukoilla, niin saa sitten itselleen sopivan ajan. Ja toki jos on jotain perussairauksia tai lääkityksiä, niin kannattaa soittaa mahdollisimman aikaisin.

Niinkuin Lissu jo mainitsikin, niin jos on säännöllinen lääkitys ja/tai perussairauksia niin kannattaa olla yhteydessä neuvolaan hyvissä ajoin, vaikka heti plussan jälkeen. Etenkin kun ensimmäistä odottaa, niin suosittelen olemaan yhteydessä vaik tällä viikolla jo. Puhelimessakin aikaa varatessa käydään asioita läpi tarvittaessa.

Itellä on vähän vaihdellut yhteydenotot, mut yleensä oo soitellut 4+0-5+6 välillä. Mul on lasten välillä vaihtunut neuvola muuton vuoksi, niin nyky asuinpaikassa aikoja on suht hyvin tarjolla, mut aiemmassa asuinpaikassa piti varailla aika nopeasti kun ajat oli tosi kiven alla.

Soittelin eilen neuvolaan ja oli jotenkin ihana puhelu, jäi hyvä mieli ☺️ Terkka ei ole tuttu, kun ollaan muutettu tässä välissä. Esikoisen kohdalla täällä käyty lastenneuvolassa.

Mä soitin neuvolaan tänään jo kun plussasin eilen ja olipa paska vastaanotto puhelimessa. Jäi helvetinmoinen vitutus päälle... Yritin ensinnäkin kertoa huolia, sivuutti ne kokonaan. Ja kun pyysin että pääsen kilpirauhas verikokeeseen heti, niin alkoi voivottelemaan että.ei se nosto heti näy. 🥴 No kyllä muuten näkee t4vstä mun lukemani mukaan että riittääkö se 30% nosto. Ei tsh:sta mutta siitä toisesta...

Mulla epäilys että raskaudet mulla vaikuttaa normaalia enemmän noihin arvoihin, kun viime vuoden toukokuun kemiallisenkin vuodon loputtua kun kävin verikokeissa ja tsh oli yli 5,4. 🙄 Ottaen huomioon, että puoli vuotta aiemmin oli 2,54 tsh. Ja lääkkeeseen ei muuta muutosta kuin kemiallisen aikana ennen kuin osoittautui kemialliseksi nostin annosta sen 30%. Ja laskin sitten kun vuoto alkoi...

Ei yhtään huomioinut mitä kerroin hänelle. No väkisin vähän teki mulle lähetteen verikokeisiin Mutta piti tietty ihan omaan kantaankin kirjata että mä vaadin päästä, vaikka kerrottiin että ei hyötyä muka? Ihan täyttä paskaa pakko sanoa... 😵‍💫

Soitin tänään neuvolaan. Nyt menossa rv 4+5 kuukautisista laskettuna, että varhaisessa olen liikkeellä, mutta en tiennyt miten kesä aikataulut vaikuttaa pienellä paikkakunnalla.

Terveydenhoitaja entuudestaan tuttu 08/2025 syntyneestä esikoisesta, joka silloin hoiti koko raskauden ajan. Tiesi, että toivoimme aika piakkoin toista lasta. Kun kerroin, että olen raskaana ja tämän vuoksi soitan, oli hänellä hellyyttävä huudahdus ”jeeee!!! Onneksi olkoon❤️”. Varasimme samalla ajan ensimmäistä neuvolakäyntiä varten❤️

@Kali no höh olipa ikävä kontakti neuvolaan :( toivottavasti jatkossa sujuu paremmin! minulla ainakin kysyttiin myös aikaa varatessa onko huolia tai murheita. Toki usein on keskitetty ajanvaraus eivätkä välttämättä ole juuri äitiysneuvolan asioihin perehtyneet syvällisemmin. Mutta toki voit pyytää soittoaikaa äitiysneuvolaan erikseen.

Vielä labroista, se f4T tosiaan nousee 1-2vko annosnoston jälkeen, mutta se pysyvä seerumipitoisuus tulee vasta 4-6 viikon kohdalla ja näihin aikoihin se TSH alkaa myös laskea. Niin usein otetaan ennen raskautta/alussa molemmat ja sitten 4-6vkon välein seurataan että TSH on tavoitteessa

@Tardia Mulla vaan epäily että nousee ja paljon raskauksien aikana se tsh aiempien kokemusten perusteella. 😔

Kerran aiemmin päässyt neuvola käyntiin asti ja sekin aika kamala kokemus, kerroin huolista että pelkään että on kesken menossa ja mitään apuja en saanut. Käski vaan mennä yksityiselle uudestaan ultraan kun kerroin käyneeni jo. No menin ja samana päivänä jossa todettiin keskeytynyt keskenmeno. En edes vaivautunut itse neuvolaan ilmoittamaan vaan peruin vaan netin kautta seuraavan ajan. 😑

Takaisin