Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Paukke: Siis joudutko kontrollimittaukseen ton sf:n takia..? Jännä homma..miulla sf oli viimeks 28 cm, viikkoja sillo 23+0..Eikä kuulemma mitään ihmeellistä..

HP86: Juurikin sen takia joudun ylimääräsenkerran neuvolaa. Haluu varmistella et palaako käyrille vai lähteekö huimaan nousuun.. Aika jännää et jos miulle on sanottu et on ihan ok.. Otta näistä ny taas sitten selvää..[8|]

Miu82 Veljen vaimolla oli sokerit tai proteiinit plussalla lähes koko raskausajan, johtui kroonisesta virtsarakontulehduksesta joka alkoi plussatestistä ja loppui kk ennen synnytystä. Söi estolääkitystä koko raskauden ajan eli ei häntä ainakaan peloteltu raskausmyrkytyksellä vaan tosiaan noi johtui tuosta virtsiksestä.

Omaa napaa:

Eilen oli tays-käynti. Verenpainelääkitystä nostettiin 3x 100mg albetolia pvässä. Vaavi voi hyvin, mutta on kuulemma kauniisti sanottuna kovin siro, painoarvio 23+6 oli 550g. sairasloma 14.5 asti jolloin uusi aika tayssiin. Ilmeisesti haluavat seurata tarkkaan, että Herne rupee kasvamaan. Toivottavasti rupee [8|]

Tänään oli taas neuvolassa käynti

RV 23+0
Paino +420g/vko
Turvotus +
Paineet 123/79
Pulssi 95
Pissa puhdas
Hemoglobiini ensin oli 108, sit mittas toisesta sormesta nii 115, eli pitää alkaa rautaa syömään.
SF-mitta 21, keskikäyrän ja yläkäyrän välissä.
Vauvan syke 140
Liikkeet ++

Sain myös kelan lappuset ja todistuksen.. Ne kävin kelaan viemässä. Kelassa sanoivat et menee 3-4viikkoa ennen ku tulee päätös. Eli luultavasti saan tämän vuoden äippäpakkauksen. Äippärahastaki sanoivat et katsovat verotuksen mukaan 2008 vuoden tilanteen, olin silloin yhdellä kurssilla nii sain täyden päivärahan.

Terkut neuvolasta! [:)]

Hoobee 116: noussut kahdella: jipii... [8D], SF mitta kolme senttiä kasvua viimekertaan, mutta oli eri neuvolantäti: käsiala kuulemma näkyy ja vaikuttaa, joten ei luotettavaa mittausta.. hassua, mutta ymmärrettävää. Pääasia, että oli kasvanut. Ja sit se mun painajainen..vaaka.. näytti, että VAAN 165grammaa viikottaista lisäystä!! [:D] käsittämätöntä tällä karkinsyönnillä... [;)] Mutta oon häpi. Sydänäänet ookoo: ne on meillä aina 135-140. Ja liikkeet plusplus. Valtakunnassa kaikki hyvin, verenpainekin pysynyt hyvänä koko ajan. Huh. [:)]

Ja niin: mun piti tällä kertaa palauttaa lappu, missä kysyttiin toiveita synnytykseen, sairaudet, lääkitykset, hätäkastelupa ja -nimet... oli aika kummallista täyttää sitä lappua..

ALKUPERÄINEN: Miu82

Oliko Nemiah jotain oireita hänellä pissitulehduksesta? Mä en ainakaan ole huomannut mitään :/ Laittavat kuitenkin siihen bakteeriseulaan jos vielä protskua. Unohdin aamulla testata kun oli niin kiire..

Ei ollut. Mutta hänellä on joskus nuorempanakin ollut oireettomia pissatulehduksia joten ei outoa ainakaan hänelle.

Neljäs neuvolakäynti takana, joka oli myös ensimmäinen lääkärineuvola

RV 23+4
Paino +470g/vko (alusta 5.1kg)
Pissa:puhdas
Paineet: 77/129
Sf-mitta 19 (about keskikäyrällä)
Lapsivettä normaali määrä
Kohdunsuu kiinteä, kiinni 3cm
Vauvan syke: 141-160 välillä vaihteli

Alussa oli terkalla käynti, jossa otettiin paino ja verenpaineet - mun oma terkka oli lomalla ja tämä toinen olisi pistänyt neuvolan vaa'alle - sanoin että kaikki aiemmat painot on kotivaa'alta niin sain sitten sanoa oman aamupainon - olisi tullut melkoinen piikki, kun aiemmat on ennen aamupalaa punnittu kotona. Muutenkin nyt paino oli noussut eniten verrattuna aikaisempiin. Sain myös lapun, jolla voin tilata ajan sokerirasitukseen ja Kelalle raskaustodistuksen. Vähän hämäsi kun terkka ei pistänyt siihen leimaa eikä allekirjoitusta, sanoi ettei tarvita kun todistus on koneelta tulostettu - toivottavasti ei tuota ongelmia..  Lääkäri oli about mun ikäinen tai nuorempi mies ja tosi mukava. Inhaa vaan että sisätutkimuksen jälkeen tuli useampi harkkasupistus, mutta onneksi ne on nyt loppuneet. Toinen lääkärineuvola on sitten joskus viikoilla 34-35..

LILA: Jännä juttu, että asutaan samassa kaupungissa mutta silti noi neuvolakäynnit poikkeaa toisistaan. Mulla oli eka lääkärineuvola jo rv 10+6 ja seuraava rv 28. Viimeinen on sitten rv 36 paikkeilla. Yhteensä siis kolme lääkärineuvolaa. "Perusneuvola"käyntejä mulla on ton ekan lääkärineuvolan lisäksi neljä.

Käynti takana...Oma terkkatäti oli lomalla, mutta ihan ok:n tuntuinen toinen täti tilalla...
Paino + 377 g (ei kamala)
Paineet 128/81
Hemppa 143 (ei lisärautaa ei)

Sit lääkärin puoli...
Kohdunpohjan korkeus 25 cm...(3 cm enemmän kuin edellisellä käynnillä)
Tarjonta rt (onko toi raivotarjonta) lääkäri kyllä tuumasi että tiitiäinen on pää alaspäin...[;)] Miten ne liikkeet tuntuu edelleen vain alamahassa???
Syke 140
Liikkeet ++ ( ei tykännyt sykkeen kuuntelusta yhtään + lääkärisedän painamisesta)

Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja 3 cm pitkä (vai lyhyt)

Nyt sitten tiheni käynnit 3 viikon välein tehtäväksi..Kuulemma ensisynnyttäjillä tihenee 30 viikon kuitilla...Seuraava lääkärikäynti on viikoilla 35-36...

Seuraavalla kerralla käydään synnytysvalmennukseen liittyviä asioita läpi...

Neuvolassa ja lekurilla käyty, kaikki hyvästi ja kivasti.

neuvolassa oli mukana harjottelija, ja mun puolesta ois saanu olla vaikka pelkästään se. Mä vaan en pysty sietämään sitä nunnaa siellä. Ja ihme nyreilijä. Ehdotin että se harjottelija mittaa verenpaineen, niin vastaus oli "ei, se vasta katselee". Sai just ja just katsoa mun painon vaa'an näytöstä.

Tällä kertaa sen puheista sai sen kuvan että olen niin lihava koska olen syönyt niin paljon karkkia. Ja nyt raskauden aikana ei sais ees yhtä suklaapalaa syödä. Ja hyvä että paino on tippunu ja oon yhä miinuksella alusta. Sillähän ei oo mitään väliä että mistä se paino on lähteny, pääasia sen eukon mielestä on ilmeisesti että painoa on pois.

Tätä edellisellä kerralla tuli kanssa joitain helmiä, esim:
-äidit jotka haluavat palata töihin eikä olla niin pitkään kuin mahdollista kotona vauvan kanssa ja kotia hoitamassa eivät osaa laittaa asioita arvojärjestykseen ja heidän pitäisi opetella olemaan kotona. Se on kumminkin naisen paikka.
-lasta pitää imettää koko ajan ja pitkään, pulloruokkia ei saisi ollenkaan.
-kukaan ei edes kaipaa omaa elämää sen jälkeen kun lapsi on syntynyt.

Pähkylä ..Nyt kyllä sai verenpaineet nousemaan nuo neuvolatätisi kommentit [:@] Voi v, ja mitä kaikkea päälle. Mä olisin varmaan suuttunut ja huutanut tuollaisista kommenteista. se, että menee töihin takaisin ei mielestäni ole itsekkyyttä tai kotikarkuruutta- se on perseaukisuutta [:D] jolloin ehkä lastakin ajatellen on parempi tehdä töitä ja saada rahaa jolla elättää sitä lasta.
ja noista muistakin kommenteista olisi paljon sanottavaa [:@]

Olen pahoillani, että joudut tuollaista kestämään neuvolassa. mä onneksi sain vaihdettua hiljattain oman jeesustelija-tätini pois [:)]

Joopa joo minä ainakin menen kouluun siinä vaiheessa kun vauva täyttää 1v ihan vaan, että voin joskus tuoda rahaa tähän talouteen!

NAISEN PAIKKA KOTONA. Voi vitsit. Varmaan saattaisin käydä väkivaltaiseks jossain vaiheessa jos mulla olis tuollainen neuvolatäti![:@] Oikeasti mun mielestä olis ihanaa olla lapsen kanssa vaan kotona (ainakin vielä tässä vaiheessa[;)]) mutta ei se vaan mee niin nykypäivänä!

Otan osaa Pähkylä. Yritä kestää!

Argh, mulla kans Pähkylä rupes keittään sun neuvolatädin kommentit[:@]
Ite joudun luultavasti menemään töihin vuoden jälkeen, kun on asuntolainat ym. maksettavana jne. Ja oikeastaan se ei oo meidän tapauksessa valinta vaan "pakko". Mieheni ei kuitenkaan tienaa niin suuria summia.
Tuttavani sanoi just, ettei tuo töihin paluukaan aina oo rahasta varsinaisesti kiinni, siis et vaikka sitä olis paljonki. Hänen tuttunsa ostivat todella hulppean talon, kun molemmilla oli huippupalkka. Sitten syntyi vauva, mutta lainaa oli maksettava edelleen kahden huippupalkasta, ei riittäny siihen pelkkä miehen palkka...
Mä oon aina sanonu, et jos kärjistää asiat niin voi miettiä onko parempi, et lapsi on hoidossa ja vanhemmat käy töissä jolloin perheellä on rahaa jonkun verran ja voidaan elää vai parempi et äiti/isä on kotona lapsen kans masentuneena, ku ei oo rahaa tehdä mitään.
Nykypäivänä on paljon äitejä, joiden on pakosta mentävä töihin , kun lapsi on sen about vuoden ikänen. Ja se ei kyllä tarkota sitä, et rakastais lastansa vähemmän. Ja joillekin taas ei sovi kotona oleminen ja sekin on ihan hyväksyttävä syy viedä lapsi päiväkotiin. Parempi sen on tosiaan siellä olla, kuin kotona kärvistelevän vanhemman kanssa. Huh...

Sitten tuosta imetyksestä.
Eilen puhuin puolituttuni kanssa ja jotain siinä sitten sivulauseessa hän sanoi imettäneensä poikaansa pitkään. Kysyin, että mikäköhän mahtaa olla pitkään hänen kohdallaan? Vastaus oli reilu 3-vuotiaaksi. No, jokainen tavallaan, mut luulen, että yleisempää on lopettaa siinä vuoden paikkeilla (tai mistä mä tiedän, ku ekaa odotan, mut näin oon käsittäny). Mutta en oo kyllä kuullu, et moni noin pitkään imettäis???

Mies just mietti, et voiko hän lähtee lokakuus työpaikan tallinnan reissulle, ku sellanen olis tarjolla. Ja kyllä saa. Varsinkin, kun sen työpaikan naiset oli halunnu siirtää sen elokuulta lokakuulle, että miehelläni olis edes vähän saumoja lähtee mukaan.
Mä oon sitä mieltä, että pitää olla vähän omaa elämää vaikka lapsi tuleekin perheeseen. Itelläni varmaan on henkireikänä esim. kuoro, josta ei aio luopua.
Mutta tässäkin jokainen tavallaan. Tiedän perheitä, joissa miestä ei päästetä "äijien saunailtoihin" tai muutenkaan minnekään kavereiden kanssa.
Mä ainakin oletan, ja näin olemme mieheni kanssa puhuneet, että kummallaki saa olla noita omia menojansa, jolloin toinen sitten jää hoitamaan lasta. Tietenkin on eriasia olla joka viikonloppu menossa, kuin esim. kerran kahdessa kuukaudessa.

Eli Pähkylä, mun mielestä sun neuvolatäti on täys pösilö[:'(]
Jotkut on varmasti hänen kanssaan samaa mieltä, mut kyllä hänen kuuluis miettiä vähän tarkemmin mitä suustansa päästelee!!!

Huh mikä aamupakina näin suoraan sängystä nousseelle!!!
Hyvät huomenet vaan kaikille[:D]

Joo nousi tämänki mamman verenpaine noita Pähkylän tätin kommentteja lukiessa... [:@]

Sulla oli Sartza hyvät kommentit. Minä ainakin joudun menemään takaisin töihin vuoden päästä, halusin tai en. Rahat ei vaan riitä vaikka eläisimme miten päin..
Mun mielipide tohon imetykseen on että kukin tyylillään, mutta mua ällöttää se että lapsi osaa itse pyytää puhuen
tissiä [8|][:'(]
Meillä saa kans molemmat mennä omia menojaan, koska kumpikaan ei oo menossa koko aikaa. Miehen parhaat ystävät asuvat eri paikkakunnalla ja aina välillä tää sinne sitten ampaisee viikonloppua viettämään. Itsella on myös kuoroharrastus jonka puitteissa on menoja ja sitten muut likkakaverit tietenkin [:)] Mutta kyllä se biletyskausi on ollut ohi jo muutaman vuoden onneksi molemmilla, niin ei tarvii kummankaa urputtaa kotona kun toinen vaa menee.. [:)]
Mulle tää on eka suhde jossa saan pidettyä mustasukkaisuuteni kontrollissa, ja toki siihen vaikuttaa mieheni luonnekkin.. Kaksi edellistä vakavaa suhdetta meni aika mönkään.. miehet kusetti ja petti minkä kerkis ja mä olin kunnnon gestapo ja sain toki kaiken selville, mutta sen jälkeen on aikas vaikee ollut kehenkään luottaa [8|]
Onneksi nyt on sellanen suhde että voi päästää toisen menemään ilman että itse stressaa maha kipeenä kotona että mitäs se toinen oikein tekee...

Voi räkä mikä neukkuakka pähkylä, kyllä olis Suomi pysähtynyt jo aika päivää sitten, maa, jossa maailmassa on ollu ensimmäisten joukossa äänioikeuskin naisilla, ja naiset on tottuneet tekemään kaikenlaisia töitä-huh! Inhoan kuitenkin mitään feministi löpinää ja naiskiintiöitä -paras saakoon paikan[;)]

Ehkä siellä taustalla oli kaunis ajatus lapsesta nauttimisesta, kun se on pieni, mutta pölhösti asetellut sanat!

Ite oon imettänyt sen 1 vuoden- sitten on tuntunut luontevalta lopettaa ja siirtyä luomumaitoon suoraan. Silti olen mennyt 2 kertaa töihin kun lapsi on ollut 9kk (tehnyt sitten 4pvä vko) imettänyt töistä tullessa sekä aamuin illoin ja kerran kun lapsi oli 3kk (tein sillon 1pvä/vko). Nyt aattelin pitää vähän hoitovapaata päälle[:D]
Kyllä se nykymaailmassa on niin, että se on työtilanne, työn laatu ja olosuhteet, jotka määrää miten sitä kotona kukin pystyy oleen. Ja onhan sillä lapsella isäkin[:)]

Pistetään se Pähkylän neukkutäti ja tää Timo T A Mikkosen mikälie vaimo samaan riviin ja aamutaan kumiluodeilla[:@].

^KANNATAN!

tsiisus mitä tyyppejä on olemassa! [:@] mä oisin varmaan ladannu pataan sitä...

Mä yritän suhtautua niin, että se muija on jostain komediasarjasta karannu. Että eihän kukaan voi olla oikeesti noin pölö. Ja kyllähän se myöhemmin tarjoo hyvät naurut, vaikka just sillä hetkellä vituttaakin (ja ankarasti).

Me käytiin eilen (rv24+2) äitipolilla (joudutaan rahtautumaan siellä nyt 1x/kk, kun mulla ei oo lääkärineuvoloita..). Vauveli oli kasvanu onneks viikkojen mukaan normaalisti, vaikka neuvolassa viimeks mitattu sf (28 cm) ois voinu muuta kertoo. Vauva paina 720 g suunnilleen ja liikkuu kovasti. Kaikki oli siis hyvin :). Kaveri oli nätisti raivotarjonnassa jo, saa nää pysyykö ihan loppuun saakka ;)..potkut tuntuu nyt vahvasti tuolla kylkiluissa.

Koko polireissun kruunasi se, että saatiin katella pikkuista 4D-ultrallakin..ja saatiin siitä ihana kasvokuva mukaan <3.

Huoh, pääseehän tänne vihdoin kirjotteleen. Meinas tulla hätä, ku ei päässy avautuun[:D]
Olin torstaina neuvolassa ja sokerirasitustestin tulokset oli tullu. Kaks ekaa arvoa just siinä raja-arvolla ja viimenen onneks reilusti alle sen rajan. No sit tuli itku neuvolas, ku jotenki se tuntu vaan niin pahalta, ku ajattelin, et ite oon nyt "mokannu" jne.
Nyt sit viikon ajan pidän ruokapäiväkirjaa ja mittaan sokereita 4 kertaa päivässä.
Tiedetään, arvot oli siinä rajalle, ei siis yli, mut silti hirvee stressi iski päälle. Neuvolatäti kyl sano, et jos mun arvot olis ollu niis kahdessa kohdassa 0.1 yksikköa alhasemmat niin ei olis tehny mitään, eikä hän olis mitään sanonukaan.
Henkisesti raskasta ja itkua on väännettyä enemmänkin, mutta kai tää on kestettävä, vauvan parhaakshan se on. En vaan ymmärrä sitä, et viikon ajan nyt mittailen arvoja niin sit jos ne on ollu ok niin koko juttu unohdetaan loppuajaks. Jotenki kuulostaa oudolta, mut näillä mennään.
Ens vikolla sittelen sit tuloksia ja sen perusteella sit mietitää joudunko johonki lisäjuttuihin...

Painoa oli tullu lisää reilu kilo viime kerrasta, edelleenkään ei merkattu viikottaista painonnousua[:@]

Viimeks sf-mitta oli 20, nyt jo 26, eli yläkäyrillä mentiin.
Hemppa oli noussu viimekerran 105:stä ja oli nyt 115, eli raudasta jotain hyötyä.
Pissa oli puhdas.
Syke about 150 ja kovasti siellä liikuskeli.

Ehkäpä tämä tästä pikkuhiljaa.
Ollaan just muuten miehen siskon mökillä ja jotenki mua hävettää toi verensokerijuttu, niin sanoin miehellekin, että siitä ei sitte puhuta täällä kenellekään. Nyt sit salaa mittailen sokereitani vähän väliä ja merkkailen heti ruuan jälkeen mitä oon syöny.
Salapoliisihommia siis[:(]

Takaisin