Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla mitattiin sf-mitta ekan kerran 19+4  - silloin 14cm, edes taulukko ei ala niin alhaalta. Tosin en tiedä kuinka usein sitä edes noin aikaisin mitataan. Ultrassa viime viikolla (siinä extrassa joka tuli gynekäynnin kaupanpäälle) vauva kuitenkin oli täysin lasketun ajan koon suhteen linjassa, joten mielenkiintoista nähdä mitä tuo mitta on seuraavassa neuvolassa ensi viikolla (silloin 23+4)

18+3 mitattu ensimmäisen kerran ja se oli 15.5
22+5 viikoilla se oli vain 18
24+5 viikoilla jo 24

muutamassa viikossa aikamoinen heitto

Neljäs neuvolakäynti takana. Wihii, neuvolantäti ei vaihdu vaikka muutamme!! Kävipä hyvä tuuri kun tämä täti sattuu hoitamaan juuri saman alueen neuvolat kaupungin puolella [:D] Ohoh, pitäisiköhän alkaa liikkumaan enemmän kun painoa on tullut aika huimasti..

Rv 25+4
Painon muutos/vko +875g (ei kuulemma saisi olla yli puoli kiloa, jaiks [&:])
RR 120/82
B-Hb 121
Kohdunpohjan korkeus 24,5cm (kuulemma ihan normaalia mennä yläkäyrillä tässä vaiheessa)
Sydämensyke +146-156

Pissa ilmeisesti oli puhdas kun siitä ei mitään sanonut. Alan pikkuhiljaa menettää uskoni rautatabletteihin, hemo vain +2 edelliseen kertaan verrattuna! Näköjään tuosta Obsidanista saa vain mahan sekaisin..
Luulin jo, että vauva on vähintäänkin rytmihäiriöinen kun syke vaihteli, mutta kuulemma vaihtelua pitää ollakin. Aika jännä juttu. Kehui hienoksi ja vahvaksi sykettä [:)] Voi miun poikaa, sydän taas suli kun kuulin sen jumputuksen <3

Täällä 5 neuvola takana.
RV 26+2
painon lisäystä 296g/vko (onneksi vähän maltillisenpaa, tällä kertaa)[:)]
RR 114/69 ( mä en malttanu olla hiljaa ja paikallani[;)] nii tuli normaalia korkeammat)
pissa puhdas
Hb 120 (oli alkuun 141. Mut tää mun neuvolatäti kertoi, että on tullut uudet ohjeistukset, jotka perustuvat uusimpiin tutkimuksiin rautalääkkeiden käytöstä raskauden aikana. Hänen mukaansa on tietyt rajat tietyille viikoille minkä jälkeen raudan syömistä vasta suositellaan. Ja mulla tuon arvon pitäs olla alle sen 120 et hän suosittelis nyt rautaa. Ja olikohan se 30 viikolta lähtien pitää olla alle 110 tuon arvon et raudan syömistä suositellaan. Et on tutkimuksia missä olis todettu raudan syömisestä raskauden aikana olevan enemmän haittaa sikiölle kuin hyötyä jos sitä syödään liian helpoin perustein. Ja että ennen raskaus viikoa 12 ei pitäs syödä ollenkaan.) Nää on sit näitä juttuja mihin törmää paljon; tarkoitan erilaisia näkemyksiä siitä miten asioita hoidetaan. Mä kuitenkin päätin uskoa mun neuvolatätiä. Hän on pitkään tehnyt töitä kätilönä ja näyttää seuraavan aikaa tarkasti. Jokainen tekee päätökset omalta kohdaltaan.

lääkäri tosiaan tutki tällä kertaa myös.
Kohdun pohjan korkeus 25.5cm eli takaisin yläkäyrälle (tutkimus oli tuskaa tuon häpyliitoksen arkuuden vuoksi[&:].)
Kohdun kaulan pituus onneksi täydet 3cm ja kiinteä ( vähän olin miettinyt kun olen niin kovasti tehny töitä tontilla, että en ole tehny hallaa raskaudelle. Mutta oikeat ovat olleet tuntemukset, et ei hätää. voi  jatkaa töitä[:D]).
Syke n. 140 myös epätasainen niin kuin Emiliakin kertoi. Ja mun lekuri sanoi myös et sen on hyvä ollakkin vähän epätasainen tässä vaiheessa.
Liikkeet ++
Sokerirasitus oli tosiaan normaali (sain nyt viralliset vastaukset).

Neuvolassa taas käyty..seuraavanlaisia tuloksia tällä kertaa, rv 23+0:

- painon muutos +1,2kg/vko
- sf 28 cm (2 viikkoa sitten 27cm)
- RR 122/72 p. 68
- hb 136 (viimeks 131)
- sykkeet normaalit
- liikkeet ++
- pissa -/-

Kuulemma kaikki oikein mallillaan, paino tosin ainut asia joka itteeni mietityttää..neukku oli tosin sitä mieltä että paino tasaantuu jossain vaiheessa..toivotaan todellakin niin! Onneks kilot, joita tähän mennessä kertynyt n. 8, ei näy muualla ku mahassa :D (ja siinä saa näkyäkkin miun puolesta!)

Raskausarpia ei oo vielä onneks näkyny, vaikka tuo viikkoo kohti kerätty paino vois aiheuttaa niitä. Poitsu potkiutuu paljon, muutama päivä sitten nähtiin miehen kanssa liikkeet ulospäin ekaa kertaa, oli aika huikee tunne :)

ALKUPERÄINEN: ginessa

Viikolla 22 mulla oli Sf mitta 22 cm,eli yläkäyrää veteli....[;)]

Samoin!

Neuvola rv 23+3
Paino -60g/vko
RR 123/76
Virtsa puhdas
Hb 115
sf-mitta 24 (yläkäyrän yläpuolella, onko suuri masu siis odotettavissa ;/)
sydän sykkii n 150krt/min
liikkeet ++

Tänään kerroin terveydenhoitajalle että aion synnyttää kotona. Ihmeessä hän kyllä oli, muttei mitenkään vastustanut eikä yrittänyt "kääntää päätäni", tuntui siis ihan ymmärtäväiseltä. Tarkisti aiempien synnytyksien tiedot ja sanoi että jos menee raskaus hyvin niin kaiken tuen mitä on saatavilla saan, tuntuu hyvältä.

Neuvola 25+1

paino 66.1 (+732g/vko) eli nyt virallisesti 10 kiloa lisää taulussa!! [:-]  viimeksi oli tullut kilo viikossa.....
RR 123/69
Virtsa puhdas ja sokerirasituksessa kaikki kunnossa
Hb 124 (viimeksi 122 eli noussut, ei vieläkään tarvita lisärautaa jeee!!)
sf-mitta 25 normaaliksi sanoi
pikkuisen painoarvio 770g eli ihan normaali myöskin
sykkeitä ei mitannut mutta siellä ultrassa se sykki nätisti
liikkeet ++

Nyt ekaa kertaa näin lääkäriä neuvolassa, en tiennyt että sillonkin ultrataan?
Olisi mies tullut kyllä mukaan mielellään jos olisi tiennyt!
Sain saikkua 16.5. saakka, sitten katsotaan uudestaan, jotta laittaako äippäloman loppuun asti.
Kaikki on ihan kunnossa ja hyvin, tuo mun työ vaan on fyysisesti sellaista etten sitä enää jaksa.
Luulin että olisin iloisempi ettei enää tarvitse mennä töihin, kun ei se mikään unelma-ammatti ole,
mutta vähän on ontto fiilis, kun kuitenkin jaksan muuten ihan hyvin hommailla kaikkea..
Töitä tehnyt kuitenkin viimeiset n.15vuotta koko ajan.

Katsotaan tylsistynkö ihan kokonaan ja koska! [;)]

Neuvolassa oltu (rv 24+5)

RR+P 127/77
Sf mitta otettiin nyt ekaa kertaa ja se oli 23.
pissa puhdas
syke 155
liikkeet ++

Tänään sain nipun papereita, joista tarttis selvitytä. [:o]

Neuvolakuulumiset
Eli viime vkon to tuli käytyä neuvolassa ja vkoa oli silloin 24+1.
Painoa tullut sellainen 1kg/vko, jaloissa ja sormissa turvotusta, verenpaine 146/87, pissa puhdas, hemoglobiini 129, kohdunpohjan korkeus 23 ja möllykän syd. syke 145-152. Kovasti taas yritti mennä karkuun kun kuunneltiin [:D] Seuraavaksi olisi 7.5 sokerirasitustesti ja 12.5 lääkärineuvola. Nyt tiheni nuo neuvolakäynnit 3vkon väleihin. Liikkeitä tuntuu nyt niin paljon että välillä saa miettiä missä asennossa istuu [:D]

Takana 4. neuvolakerta ja ensimmäinen neuvolalääkäri:

RV 26+4
Painonnousu vajaa 5 kg alusta
Verenpaine 122/71 (samaa luokkaa koko ajan)
Hemoglobiini 112 (ei oo noussu kun oon tosi laiskasti syönyt rautaa)
Kohdunpohjankorkeus 24 (vkolla 22+1 se oli 18, käyrillä mennään)
Ekaa kertaa sikiön painoarvio raskauden aikana: 965g (melkein kilo, jee!!!)
Sydänääniä ei kuunneltu
Pissassa ei ole kertaakaan ollut mitään

Kohdunpohja kiinteä ja kiinni 3 cm
Sokerirasituksen tulokset normaalit (4,1/8,2/7,9)
Lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultrasi

Seuraava neuvolakerta neljän viikon päästä toukokuun lopussa, ehkä ne sitten tihentyy! Seuraava lääkäri kuulemma vasta ihan loppuraskaudessa, olisko ollut vko 36-37.

27 päivä eli viime viikon tiistaina oli täällä viides neuvolakäynti ja toinen lääkärintarkastus Rv 25+2

Paino 71.6 muutos/vko 260
Verenpaine 111/68
hemppa ei mitattu...
Pissas oli sokeria. En tiä olisko johtunu muutama tunti aijemmin syömästäni hesen kerrosateriasta...
Kohdunpohjankorkeus 24 Viime kerralla 6.4 oli 20
Kohdunsuu kinteä, kiinni ja pituus 3cm
Lapsiveden määrä normaali
Tenava oli ylhäällä.
Sydämensyke 145-150 välillä
Liikkeet ++

Sokerirasitus mulle tehtiin 16.4 tuloksena paastoarvo 4,8(5.3) 1 tunnin arvo 11,6 eli vähä koholla (alle 11) ja 2 tunnin arvo 7,5 ( alle9,6)
Sokerilitku oli ihan juotavaa.Maistu limelle. Ja aika meni kyllä tosi nopeesti.Kaikki verikokeet otettiin kummanki käden keskisormen päästä. vas.kaks kertaa ja se iski sen melkein samaan kohtaan kummallakin kerralla.Oli hieman sormi hellänä koko vkonlopun.

Nyt oon sitte viime tiistaista asti seurannu kotona verensokeria. Neljä kertaa pitää pistellä ja laittaa tulokset ylös. Omasta mielestäni ei oo kyllä ollut kauheita heittoja ja arvot on pysyny niiden arvojen sisällä hyvin, mitä löysin Wikipediasta.
Tänään olis vielä kaksi pistokertaa jäljellä ja huomenna vielä neljä,kun jäi perjantaina välistä[&:]
¨Tympiää touhua kertakaikkiaan...

Tänään oli neuvola 26+4 ja neuvolalääkäri samalla

Painoa oli tullut nyt kuukaudessa 700g, eli joku vajaa 200g/vko. Nyt olen takaisin alkupainossa.

Verenpaine 130/78

Pissa puhdas

Hemppa 130, vasta-ainetesti ok

Vauvan syke 145 ja liikkeet ++

Kohdunpohjan korkeus 24, ihan keskikäyrällä.

Lääkäri teki myös nopean sisätutkimuksen, kohdunduu oli kiinteä, normaalipituinen ja kiinni. Kyseli tosi paljon töissä jaksamisesta, että tuntuuko että tahdon tehdä loppuun asti. Palataan asiaan jos mieli muuttuu [;)]

Seuraavaksi sitten kesäkuussa.

Neuvolakäynti 24+1

Painoa tullu viime käynnistä (n. 4vkon aikana) 3kg

Verenpaine: 113/71

Pissa puhdas

Hb 127 ( rautaa söin pari viikkoa, edellinen hb 117)

Vauvan syke 155

Sf-mitta 24cm

Sikiön liikkeet ++

Miu82:
Mulla on ollut proteiinia jostain 23. viikolta asti, eli noin kuus viikkoa on se tikku joka kerran näyttänyt pieniä plussia (joko sitä eka arvoa +/- tai 1+ ja pari kertaa 2+). Oliko sulla isompia arvoja noissa? Ainakaan tuon meidän neuvolatädin mielestä noissa pienissä arvoissa ei ollut mitään ihmeellistä - mutta se ei toisaalta oikein ota kantaa mihinkään muuhunkaan! - oon sitten vaan itse seuraillut, ettei sitä ainakaan enempää olis. Siinä se on onneksi pysynytkin. Toivottavasti sullakaan ei ole mitään sen kummempaa!! Tuohon myrkytykseenhän kuuluis vissiin kans turvotus ja verenpaineen nousu, onko ne sulla ok?

Itse taas aamulla huomasin että nyt oli eka kertaa sokeritkin plussalla, ja vielä paljon... Keskiviikkona ylimääräinen neuvolareissu. Toivottavasti se täti ottaa nyt edes tuon asian tosissaan niin ei tartte yksin yrittää googlailla kaikkea. 

No joo, jos ei oo kivaa tuo meidän tädin ympäripyöreys, niin ei se kyllä kovin mukavaa ole tuommoinen pelottelukaan! [:D] 
Ei varmaan siis ole sullakaan oikeasti muuta huolta kuin tuo pöllö täti [;)]

Kyllä varmaan joo kuuluu ihan asiaan, että on jonkun verran turvotusta tässä vaiheessa. Itellä ainakin on työpäivän jälkeen sukanjäljet kaivautuneet jalkoihin ja muutenkin on nuo käpälät aika turvonneen oloiset.

Neuvolassa käyty tänään 3.5

rv24+2

painonmuutos 1244g/vk tästä hyvästä joudun sokerirasitukseen 2 viikon päästä 18.5.[:'(]

RR 137/79

B-Hb 112 (viimeksi 119 ja määräsivät Obsidania 1 päivässä nyt määrä lisättiin kahteen)

Sf-mitta 26cm eli yläkäyrän yläpuolella, joudunpa siis kontrollimittaukseen 18.5 saas nähä mitä ne sit tekee jos se vaan rupee kasvaa ihan hulluna.

sikiön syke 150

liikkeet ++

Tosi järkevän oloinen kommentti toi "sun munuaiset hajoo" Miu. Mä en valitettavasti tiedä juurikaan raskausmyrkytyksestä mitään. Ei ole ollu tarvetta tutustua. Mut näin muuten terveysalan ammattilaisen korvaan tollanen kommentti särähtää aika tavalla. Jos munuaiset oikeesti olis hajoomas kunnolla se tarkottaa dialyysia (keinomunuaishoitoa). Mut eipä taida olla ihan kyse siitä sun kohdallas.

Kysy siltä neukku tätiltäs seuraavan kerran et otappa täti nyt ja selitä mulle oikein kunnolla mitä tää tarkottaa. Ja et sä et nosta persettäs penkistä ennenkuin olet saanu vastauksen. Saat todennäkösesti hankalan potilaan leiman mut mitä sitte. Jos on noi idiottii neukkutäti nii pitää olla yhtä idiootii takasin saadakseen kunnon vastauksia. [:'(] Näytä vaikka kieltäs perään jos se tehoais[:D].

Takaisin