Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eemi Mullakin käy sokrut matalalla, just sillon kun oon pitkään syömättä. Se on ihan normia kyllä ns. terveelläkin sokrut käy alhaalla jos pitkään paastoilee. Sokerirasituksessahan seurataan miten hyvin arvot rasituksen jälkeen palautuu, eli toimiiko elimistön mittarit normisti [:D] Jos olis aihetta hätään ja huoleen niin sillon sokrut hyppis ylös alas holtittomasti. eli kyllä se niin on että heiluis ne arvot molempiin suuntiin.

Tää täällä onnessaan odottelee seuraavaa neuvola käyntiä, katotaan mihin suuntaan se vaaka lukemia heittelee, mutta pääsenpähän kehumaan ettei sokruissa ollut häikkää. Kun se meitin neukkutätsä oli lähes varma että nyt on mulle puhjennut raskausajandiabetes[:)]

On niiiiiiiiiin ylpeä isosta masustaan <3

Tänään oli kolmas neuvolakäynti.

Viikot 19+4
Paino + 3.2kg alusta (saa ilmoittaa kotilukeman ja terkka ei merkkaa per vko nousuja, joten mulle on vieläkin hieman epäselvää miten tuo vkolukema lasketaan, ekasta neuvolasta (vko 8) vai ihan alusta?)
Paineet 123/71
Hb 121
Vauvan syke 150
Sf-mitta 14cm
Liikkeet +
Pissatulokset saa jälkikäteen, soittavat jos jotain on

Olipa huojentavaa taas kuulla sydänäänet. Terkka sanoi että vauva kääntyi sykettä otettaessa, itse en kyllä sitä tuntenut. Olin ajatellut että sf-mitta olisi isompi kun mulle on sanottu että mulla on viikkoihin nähden iso maha - tuo on kuitenkin ihan keskimääräinen mitta jos oikein tulkitsin käyriä, nehän alkaakin vasta suunnilleen näiltä viikoilta. Rautaa pitää alkaa ottamaan pari-kolme kertaa viikossa, Multitabsin lisäksi. Painonnousua terkka piti maltillisena ja arveli ettei tulekaan normaalia enempää. Huomenna sitten rakenneultra [:D]   Seuraava neuvolakäynti on 4.5 - lääkärineuvola, ensimmäinen sellainen.

Lila, hienoa että kaikki meni hyvin! Ainakin meidän neuvolassa viikottainen painonmuutos lasketaan edelllisestä käyntikerrasta, ei alusta eikä ekasta kerrasta.

Mulla oli tänään 4 neuvolakäynti

viikkoja 23+1
 painoo oli tullu viidessä viikossa eli viime käynnistä melki 3kg 394g per viikko eli iha normaali
paineet 124/71
Hb 123
vauvan syke 140
kohdunpohjan korkeus huimat 23cm
Liikkeet +
Pissa puhdas

oli ihanaa käydä taas neuvolassa ja kuulla pienen sydänäänet [:)]<3
neukkutäti nauro mun mahalle kun se on niin iso! kohtu on siis sentin korkeemmalla mitä pitäs näillä viikoilla ja kohdunpohjan korkeuskin oli tosiaan se 23cm eli yläkäyrän yläpuolella mennään hiukan [:)] Mutta kaikki oli hyvin se on pääasia [:)]
sokerirasitukseen sain ajan joka on 26pv..

Mulla ensi ma toinen nla käynti[:D]
Masu on nyt pullahtanut esiin kunnolla(pe tasaviikon kuvat otan ja laitan taas)
Ja painoakin tullut varmasti joten,oma veikkaus:
Kaikki mittaukset menee yläkäyrillä[:)]

Emilia, kiitos tiedosta, tuohan onkin ihan loogista että edellisestä kerrasta, jotenkin ei tullut se vaihtoehto mieleen lainkaan [:)]  280g/vko tulisi tuosta nousua, edelliskerrasta siis.

Täälläkin neljäs neuvola takana.

Painonnousu 460/vko Hyvällä mallilla ollaan.
Verenpaine 105/73
Hb 115
Kohdunpohjan korkeus 20
Pissas löyty sokeria. Ens pe 16.4 on sokerirasitus. Ekalla neuvolakäynnillä oli kans sokeria,mutta sen jälkeen ollu kaks puhdasta,ja nyt taas.
Rautaa vois alata syömään Ladyvitan lisäksi jokatoinen tai kolmas päivä.
Sydänäänet kuunneltiin ja hienon tasaisesti se löi. 150 ensi mutta site rauhoittui 145 [:)]

Saatiin Kelan lappuset ja todistus että oon raskaana. Eiköhän sen tosta mahastakin huomaa[:D]
27.4 seuraavaksi ja silloin on lääkärin tarkastuskin samalla.

Nyt sitten työterveyteen. Pääsin kotia,ni kauhee päänsärky ja lämpö nousussa. Eipä taideta mennä töihin tänään.... Koko viime vkon toki ollu flunssainen olo,mutta nyt se tuntuu iskevän kunnolla päälle.
Kävin Tk:ssa nieluviljelyssä ja se oli kyllä aika epämukavaa. Huomenna saa soitella tuloksia... Katotaan nyt mitä ne sanoo tuola työterveydes. ramppaan sielä lähestulkoon joka toinen viikko[&o]

Mulla oli tänään kolmas neuvola 22+5

Paino oli noussut nyt ekaa kertaa, viime kerrasta eli 210g/vko
Verenpaine 128/71
Vauvan sydänäänet kauhean dopplerin potkimisen jälkeen 140
Pissa puhdas

Kohdun korkein kohta oli ihan navan yläpuolella.

Hemppaa ei otettu kun sain lähetteen A- vereni takia joka tapauksessa verikokeisiin vkolle 26, joten ottavat siellä samalla kun katsotaan vasta-aineet.

Seuraavaksi 3.5 neuvolalääkäri, sitä ennen käydään varmaan siellä 3d ultrassa =)

mulla oli neljäs neuvola tänään:

paino: +320g/viikko, tällä hetkellä siis 71.9
RR: 128/66
B-Hb: 122 (edellinen 114, nyt katsotaan pysyykö kohdillaan ilman lisärautaa)
Kohdunpohjan korkeus: 23cm
syke: + (tais olla jotain reilu 140krt/min)
liikkeet: ++
pissa puhdas.

Sain ajan sokerirasitukseen, se olis 4.5. Samalla kerralla on myös lääkärin tarkistus..sekä labrassa kattoovat sen veriryhmä määrityksen (vasta-aineet) ja seuraavan kerran vielä n. kuukaus ennen LA:ta, mun veriryhmä oli siis O- ja ton negatiivisuuden vuoksi joudutaan seuraamaan..

Täälläkin neljäs neuvola takana. Viikkoja siis 22+4.

Painoa oli tullut viime kerrasta (16+5) 1.1kg, täti ei merkannu viikkottaista painonnousua, mut jos tosta laskee ite niin tulee n.185g/vko. Ekasta neuvolasta (7+3) painoa on tullu kokonaisuudessaan 1.3kg. Yleensä oon helposti lihovaa sorttia niin nyt oon aivan huojentunu näistä luvuista!!!

Paineet huiteli taas ylhäällä, eli 141/86. Kotona yleensä siinä 110/70, eli ilmeiseti jännitän tuolla, eikä se tosta ollu huolissaankaan. Kotimittaukset on kuulemma tärkeämpiä ja antaa todelliset arvot.

Hemoglobiibi oli laskenu edellisestä kerrasta (113) ja oli nyt 105, eli lisärautaa vaan purkista naamaan. Oon aika usein unohtanu ottaa, mut nt pitäs kuulemma muistaa vähän paremmin[:D]

Kohdunkorkeus 20cm, mitattiin nyt ekaa kertaa.

Pissa oli puhdas.

Syke oli about 155 ja oli kuulemma vilkas kaveri[:)]

Perhevalmennusta meille tarjotaan kolmen kerran sarjassa. Yhdessä ollaan isät ja äidit erillään ja kahdessa yhdessä (tulipa hassu lause)...
Synnytysvalmennusta ei varsinaisesti oo. ite käydään tutustumassa tayssin sivuilla ja sit kesällä neuvolas vielä vähän käydään sitä läpi. Neuvolatäti kehotti käymään ajelulla synnytysosaston ovella, että varmasti osaa sinne, kun sen aika tulee.

Kelan paperit katottiin yhdessä läpi ja nyt vaan kirjottelen tiedot niihin kohtiin mitkä hän ruksasi, eli helpolla päästään[:)]

Niin ja täällä kuulemma kaikki joilla painoindeksi yli 25 joutuu sokerirasitukseen, joten se olis nyt sit edessä[:'(]
4.5. olis sinne aika heti aamusta. Se on onneks neuvolakäyntiin verrattavissa oleva "tapahtuma" eli saan mennä työajalla, eikä tarvi tehä tunteja sisään...

Eiköhän tuossa ne tärkeimmät ollu. Seuraavan kerran 4 viikon päästä, kaks päivää sokerirasituksen jälkeen, jolloin saa siitä ne tulokset.

Tänään oli VIIDES neuvolakäynti..
Merkitsi RV 22+5, tosin mietti sitä kauan, kun rakenneultran mukaan oltais menossa viikoilla 23+1.
Verenpaine oli tasaantunut 112/72, pissa puhdas, hemoglobiini 123, painonmuutosta olikin tapahtunut hurjasti ylöspäin+840 , kohdunpohjankorkeus oli odotettua paljon alempana 18 (pisti kyllä tätä mammaa vähän jännittämään, että mistä moinen), sydänäänet oli 140, tällä kertaa siellä köllöteltiin vasemmalla puolella.

Sokerirasituskokeeseen joudun 19.4.
ja seuraava neuvolakäynti on lääkärillä 22.4.
Kaikilla täällä tuntuu olevan tuo paino niin hallinnassa, että piti hetken miettiä kehtaako edes omaa lukemaansa tänne pistää.
Sain KELAn paperit täytettäväksi ja apua niiden täyttämiseen sain neuvolasta. Sain vielä erikseen lappusen, mikä täytetään sairaalaa varten.

Edelliset käynnit:
Ensimmäinen käynti Rv8+5 verenpaine 112/62, pissa puhdas, hemoglobiini 125 katottiin ultralla ja nähtiin ensimmäisen kerran meidän pieni piiperö
Toinen Rv10+5, painonmuutos +450, verenpaine 120/68, pissa puhdas, hemoglobiini 134, katsottiin ultralla ja näkyi jo paljon suurempi piiperö kuin viimeksi
Kolmas Rv14+3, painonmuutos -108, verenpaine 124/62, pissa puhdas, hemoglobiini 134, kuunneltiin sydänäänet 150 (heilui kuin heinämies siellä masussa eikä sydänääniä meinannut heti löytyä)
Neljäs Rv18+3, painonmuutos +600, verenpaine 108/68, pissa puhdas, hemoglobiini 124, kuunneltiin sydänäänet 145 (siellä se köllötteli vatsassa oikealla puolella, nukkui kuulemma kun oli niin tasainen syke) , mitattiin kohdunpohjankorkeus 15,5.

Anxu: Älä ole huolissasi tuosta kohdun pohjan korkeudesta. Mulla oli vk 18 se 16 cm muistaakseni ja nyt 19cm. eli 3 cm kasvua edellisestä. ihan niinkuin sullakin. Ja mittavirheet on tavallisia.

Mä kans kattelin noita kui kaikilla tuo paino nousee niin maltillisesti. Mullakin painoa tulee yli se 600g koko ajan /vko.

Ja ny näyttää siltä et tosi monella on sokerirasituksia edessä. Ihan niinku mullakin 19.4. Kävin tuolla lääkäreiden tietokannassa kattomassa ja siellä olikin ihan kriteerinä se PCO eli monirakuliaset munasarjat raskauden aikaisen sokerirasituksen tekemiseen. Ja muutenki siellä mainittiin et mieluummin tehään kaikille ku jätetään useammille tekemättä. Tämä oli ohje.

Otin ylös noi viite arvot sokereista. Eli paastoarvo mikä mitataan ekana pitää olla alle 5.3, sit juodaan sitä tököttiä ja sit 1 tunnin arvo pitä olla alle 10.0 ja sit 2 tunnin arvo alle 8.6 vai oliko 8.3. lappu jäi tonne kaappiin. Mut ajattelin ite ottaa mukaan mennessäni niin varmasti muistan. Voi sit itekkin päätellä jotain.

Ensin neuvolatäti mittas 17,5, sitten vielä pariin otteeseen, joista sai tuloksen 18. Mietin tuossa, että kai sekin voi vaikuttaa asiaan, että kohtuni on normaalia taaempana.

Sokerirasitus vähän laittaa jo jännittämään, minä kun en ole mikään piikkien ystävä. Täysi lamaannus päästä varpaisiin kun näen, että se lähestyy ihoa. Lapsellista, mutta en voi kammolleni mitään...kovasti yritän rentoutua ja ajatella, että eihän tämä voi tuntua miltään synnytykseen verrattuna. Kirjoitan nuo arvot myös ylös, KIITOS EEMI niistä ja muistakin rohkaisevista sanoista [:D]

Neuvola takana, kaikki hyvin! [:D]

Rv 22+0, paino noussut edellisestä +908, neuvottiin vähän vähentämään herkkujen puputusta, ja niin olenkin tehnyt, mutta humps vaan, kilo viikossa lisää! [:)]  Olen toisaalta ollut aina hieman alipainoinen, joten eipä tuo kovin pahasta omasta mielestä ole, ja mitä oman äitin neuvolakortteja olen katsellut, niin saman lailla tuo paino nousi silläkin, loppua kohden sitten rauhoittui.

Pikkuinen potki ja peuhasi ihan hurjana kun sydänääniä kuunneltiin, pariin kertaan karkasi mikin alta ennen kuin saatiin luvuiksi 150+.
Muuten kaikki olikin normaalisti.

Sain hieman aikaisemmin seuraavan ajan, jossa siis lääkäri mukana myös, kun tuo minun yökerhossa työskentely on alkanut jo nyt tuntua aika pahalta, joutunut jo muutaman vuoron jättää väliin kun tullut TOSI epämukavia supistuksia. Katsotaan sitten jos vaikka loma koittaisi aikaisemmin mulle [:D]

Tänään aamulla oli neuvolakäynti..
Viikot 23+4
Paino + 725 g/vko eli nyt 88 kg..!!!!
Paineet 140/81, kotona mitattaessa paljon alhaisemmat..
Hemppaa ei otettu mut seuraavalla kerralla otetaan..
Vauvan syke + pienen etsimisen ja mahan painamisen jälkeen 147..Oli tiitiäinen vissiin huonossa paikassa..
Sf-mitta 22 cm..Ja kohdun korkein kohta noin kolme sormea navan yläpuolella..Turvotusta KYLLÄ!!!
Liikkeet ++

Pissatesti lähetteen sain ja sokerirasituskokeeseen lähetteen..Mielellään ennen seuraavaa kertaa käytynä..Sekä todistuksen raskaudesta Kelaan sain..

Paljon jutustelua yms..voinnista ja sellaisesta..On mulla kyllä kiva neuvolatäti..
Ruokavaliosta tuli puhetta ku painoa aikasta paljon tullut niin terkkari nauroi et ainakin itse myönnät mistä paino on noussut ku sanoin et liian suuret annoskoot ja ylim. välipalat..Terkkari sanoi et monet eivät tiedosta mistä se paino nousee..Liikunnasta tuli myös puhe niin terkkari sanoi et hyvä jos käyt 2-3 kertaa viikossa 30 minsan kävelylenkin ja uit 1-2 x viikossa..Sekä kohtuulliset ruoka-aanoskoot niin on parempi olla viimeisillään kesällä..

niin ja terkkari sanoi et Koks synnytysosastolle varataan kesäkuu-heinäkuu välissä tutustumiskäynti..Oujee..

Seuraava neuvoläkäynti 4.5 silloin ois myös lääkäriaika..

Meillä oli neuvola toissa-aamuna. Raskausviikkoja tasan 23.

Painoa oli tullut toissakertaiseen kaksi kiloa (?) suunnilleen, joten kilo kuussa karkeasti sanoen. Abaut. Viimekerralla ei oltu merkattu näemmä. Paineet oli oikein hienot, vaikka töissä ollut ihan helettiä. Joten stressi sopinee mulle? [:D] no ei, mutta hyvä näin: pelkäsin muuta. Vauvan syke oli 130-140 välillä ja oikein ihana kopppoti-koppoti kuuluikin. [:)] Ja nyt mitattiin sit nauhalla mahan päältä kohdun (?) kokoa: mennään IHAN keskikäyrää: HUH! Mut huonoa... hb oli 114 vaikka oon juonut sitä rautajuomaa. Joskaan en päivittäin. Mä joudun nyt lisäämään sitä ja toivomaan, ettei mene maha kovalle jne..

Niin ja sain mukaan kaikki ne Kelan paperit. Hassua! Onkohan siinä kannessa kuva uudesta toppapuvusta ja makuupussista? Jos, niin ne on sikahienot!! [:)]

Mirde minä mietin ihan samaa et onko siinä kuva uudesta puvusta [:D] ottaisin kyllä paljon mieluummin ton puvun mikä siinä kuvassa on kun sen vanhan [;)] millonkahan sitä pitäis laittaa paperit vetämään et olis paras mahdollisuus saada se 2010 pakkaus?

Mun mielestä siinä kuvassa on kolme neljä vuotta vanhasta puvusta ja makuupussista kuva, voi olla että olen väärässäkin [;)]

Mirde, mun mielestä toi hemoglobiini 114 on ihan ok. Mulla oli 105 ja neuvolatäti sano, ettei sekään oo viel huolestuttava, koska raskaana ollessa ei arvoja voi mitata "normaaliin" hemoglobiiniin.

Voi apua, mä vein jo palkkoihin viime viikolla äitiyslomahakemuksen ja nyt rupesin pelkäämään, et enkö välttis saakaan sitä uutta pakettia???
Joku jossain on itseasias sanonu, et ne vaihtuu yleensä toukokuun aikana, eli riippuu nyt sit siitä miten nopeesti ne kelas käsittelee mun paperit. Tällä kertaa toivon pientä viivyttelyä=)
Täytyy kyl ehkä soittaa maanantaina palkkoihin ja kysyä onks ne jo pistäny papereita eteenpäin. Koska jos ei niin saavat vähän pitkittää prosessia... Tosin en oo varma pistääkö ne palkoista papereita eteenpäin ennen ku oon anonu sen äitiysloman, sitä en siis viel oo kerenny tekemään. Jollain kokemusta???

Kiitos lohdutuksesta: ehkä tuo hb on vielä ihan ok. Enkä mä tunne itseäni heiveröiseksi tms. [:D] Toivotaan, ettei laske enempää.

Tuo äippäpakkauksen pukukuva on vanha.. selvis tänään.. [&:] Joten jännätään vielä sitä uutta.. koskahan siitä näkis kuvat? [:)]

Mä katselin noita kelan papereita ja voi jessus minkälaisia ne on!! Mä en voi käsittää, jos joku osaa ne heti täyttää... [:D] Mun täytyy kohta oikein ajan kanssa uppoutua niiden pariin.. ihan hirmu vaikeeselkoselta näytti, äkkiseltään..

Takaisin