Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Toisessa varhaisultrassa 9+3 Kätilö halusi "ehdottomasti" ultrata alakautta näkyvyyden takia. Mä en noihin neuvoloiden vanhoihin laitteisiin kovin iso luottoa näillä viikoilla vielä antaisi. Meidän neuvolassa se dopleri näyttää sellaiselta lasten 90-luvun värikkäältä kasettisoittimelta.Tänään oli eka neuvola. Lähinnä jäi huolestunut olo. Niin huolestunut että varattiin ensi viikolle aika toiseen varhaisultraan että nähdään onko siellä vielä kaikki hyvin... Tosin ollaan aikaisilla viikoilla (9+6) ja kohtu kuulemma nojaa voimakkaasti taaksepäin, mutta dopplerilla eikä vatsan päältä ultraamalla (neuvolalla vanha ultrauskone) nähty eikä kuultu sikiön sydänääniä... Itkettää, surettaa, huolettaa... ja silti voi olla että kaikki on hyvin..
Mulle ainakin sanottiin (oon Varhan alueella) että ensin NT-ultraan ja vasta sitten NIPT verikokeeseen koska jos NT:ssä nähdään jotain tiettyä poikkeavuutta niin hoitaja lisää verikokeessa otettavien testien määrää.Onko muuten kellään havaintoa tuleeko se NIPT-lähete helsinkiläisille vasta NT-ultran jälkeen vai miten? Mulla oli tosiaan se rivakka 17 minuutin etäneuvolakäynti ensimmäisenä käyntinä viime viikolla, jossa sain lähetteet labraan ensi viikolle ja varausluvan NT-ultraan, mutta mainitsi jotenkin ohimennen, että "siinä NT-ultran yhteydessä sitten se NIPT-ajanvaraus aktivoidaan" tjsp.
Jäin nyt miettimään, että kun sen nyt saisi kuitenkin otettua samallakin kerralla ensi viikolla, niin onko tosiaan niin että vasta ultran jälkeen otetaan? Toki, jos ultrassa esim ei olisi kaikki hyvin tai olisi kaksoset tai jotain muuta (jos ei olisi käynyt varhaisultrassa itse), niin sitten tietysti se NIPT menee pieleen eikä kannatakaan tehdä ennen ultraa, eli ehkä ajateltu säästettäväksi siihen sitten.
Meillä ei ekalla käynnillä nyt ollu, kun oli keväällä viimeks mukana. Ei koettu tarpeelliseksi tulla mukaan. Toiselle käynnillä terkkari sanoi, että suosittelee puolison mukaan tuloa, mutta ei oo pakollista.Esikoista odottelen ja oli miellyttävä neuvolakäynti takana HrlsingissäTerveydenhoitaja oli oikein kiva ja lämminhenkinen. Tähän menin itsekseni ilman puolisoa, mutta seuraavaksi olisi tarkoitus mennä yhdessä, ainakin itse toivon niin ja Terveydenhoitaja suositteli myös.
Huojentavaa kyllä, että olimme käyneet ennen tätä käyntiä varhaisultrassa ominpäin, muutoin käynti olisi ehkä mennyt vain huolipuheeseen ja nyt käynnistä sai enemmän irtionko teillä puolisoa yleensä mukana neuvolassa (jos puolisoa on)?