Neuvolakäynnit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Joko ensimmäinen neuvola-aika on varattu? Täältä voit lukea mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tehdään, ellei se ole jo takana.

Tässä ketjussa voi jutella neuvolakuulumisista. 😊

Joko osa on ehtinyt käydä ekassa neuvolassa? Meillä keskiviikkona eka neuvola, silloin ollaan 9+6. 😊

Pyhien takia kävin jo 29.12. (8+6) ja osittain myös siksi, että neuvolasta menee lähete polille, josta sitten aikanaan tulee lähete nt-ultraan. Nyt meni 2 viikkoa neuvola käynnistä, että aika tuli. Ekassa varhaisultrassa oltiin jo käyty ennen neuvolaa. 😊

Todennäköisesti tulee olemaan puhelinaika, koska itse niin haluan 😁 ollaan tuttuja jo v.2023 alkaen th:n kanssa eikä esitiedot ja jutskat ole muuttuneet tässä kahden raskauden aikana niin en näe syytä mennä neuvolaan. Mittaukset teen itse kotona, kuten aiemmissakin jne.
Toivon ainakin ettei tarvitse mennä fyysisesti paikalle.

Tänään oli eka neuvola. Lähinnä jäi huolestunut olo. Niin huolestunut että varattiin ensi viikolle aika toiseen varhaisultraan että nähdään onko siellä vielä kaikki hyvin... Tosin ollaan aikaisilla viikoilla (9+6) ja kohtu kuulemma nojaa voimakkaasti taaksepäin, mutta dopplerilla eikä vatsan päältä ultraamalla (neuvolalla vanha ultrauskone) nähty eikä kuultu sikiön sydänääniä... Itkettää, surettaa, huolettaa... ja silti voi olla että kaikki on hyvin..

@MiniMe88 voi, olipas siellä huolta aiheuttava neuvolakäynti. Ei sitten alakautta ultrattu?
Ne ultrat mitä ite oon nyt käynyt (3kpl) neuvolassa ultrattavana, niin on tehty automaattisesti alakautta näkyvyyden vuoksi. Ja itsellä on myös jotenkin kallistunut kohtu, että hetken aina kestää näillä aikaisilla viikoilla löytää. Koneet tosiaan kun eivät ole mitään uusia ja kuva on tosi epäselvää välillä.
Kovasti tsemppiä odotteluun! ❤️

Tänään oli eka neuvola. Lähinnä jäi huolestunut olo. Niin huolestunut että varattiin ensi viikolle aika toiseen varhaisultraan että nähdään onko siellä vielä kaikki hyvin... Tosin ollaan aikaisilla viikoilla (9+6) ja kohtu kuulemma nojaa voimakkaasti taaksepäin, mutta dopplerilla eikä vatsan päältä ultraamalla (neuvolalla vanha ultrauskone) nähty eikä kuultu sikiön sydänääniä... Itkettää, surettaa, huolettaa... ja silti voi olla että kaikki on hyvin..
Toisessa varhaisultrassa 9+3 Kätilö halusi "ehdottomasti" ultrata alakautta näkyvyyden takia. Mä en noihin neuvoloiden vanhoihin laitteisiin kovin iso luottoa näillä viikoilla vielä antaisi. Meidän neuvolassa se dopleri näyttää sellaiselta lasten 90-luvun värikkäältä kasettisoittimelta. 🤦‍♀️

Pidetään sormet ja varpaat ristissä ja isosti jaksamista sinne. 🫂

Eilen oli ensimmäinen käynti hoitajalla ja tänään neuvolan lääkärillä (rv 9+0). Lääkäri ultrasi ja pienellä kaikki hyvin. 🥰 Sekä hoitaja että lääkäri huomioivat ihanasti edelliseen raskauteen liittyvät pelot ja tehtiin raskauden seurantasuunnitelma.

Asumme eri kaupungissa kuin ensimmäisen raskauden aikaan ja on jännä huomata, miten erilaiset käytännöt eri sote-alueilla ovat! Täällä tosiaan lääkärikäynti ja siellä sikiön voinnin ultraus kuuluu kaikille alkuraskauden peruspakettiin, mutta entisellä kotipaikkakunnalla eka ultra oli vasta nt-ultra. Viimeksi ei riittänyt maltti odottaa pienen kuulumisia nt-ultraan saakka, joten maksoimme itsemme kipeiksi varhaisultrasta kaupungin ainoalla yksityisellä gynellä. Onneksi tällä kertaa saimme säästää ne rahat 😅

Onko muuten kellään havaintoa tuleeko se NIPT-lähete helsinkiläisille vasta NT-ultran jälkeen vai miten? Mulla oli tosiaan se rivakka 17 minuutin etäneuvolakäynti ensimmäisenä käyntinä viime viikolla, jossa sain lähetteet labraan ensi viikolle ja varausluvan NT-ultraan, mutta mainitsi jotenkin ohimennen, että "siinä NT-ultran yhteydessä sitten se NIPT-ajanvaraus aktivoidaan" tjsp.

Jäin nyt miettimään, että kun sen nyt saisi kuitenkin otettua samallakin kerralla ensi viikolla, niin onko tosiaan niin että vasta ultran jälkeen otetaan? Toki, jos ultrassa esim ei olisi kaikki hyvin tai olisi kaksoset tai jotain muuta (jos ei olisi käynyt varhaisultrassa itse), niin sitten tietysti se NIPT menee pieleen eikä kannatakaan tehdä ennen ultraa, eli ehkä ajateltu säästettäväksi siihen sitten.

Onko muuten kellään havaintoa tuleeko se NIPT-lähete helsinkiläisille vasta NT-ultran jälkeen vai miten? Mulla oli tosiaan se rivakka 17 minuutin etäneuvolakäynti ensimmäisenä käyntinä viime viikolla, jossa sain lähetteet labraan ensi viikolle ja varausluvan NT-ultraan, mutta mainitsi jotenkin ohimennen, että "siinä NT-ultran yhteydessä sitten se NIPT-ajanvaraus aktivoidaan" tjsp.

Jäin nyt miettimään, että kun sen nyt saisi kuitenkin otettua samallakin kerralla ensi viikolla, niin onko tosiaan niin että vasta ultran jälkeen otetaan? Toki, jos ultrassa esim ei olisi kaikki hyvin tai olisi kaksoset tai jotain muuta (jos ei olisi käynyt varhaisultrassa itse), niin sitten tietysti se NIPT menee pieleen eikä kannatakaan tehdä ennen ultraa, eli ehkä ajateltu säästettäväksi siihen sitten.
Mulle ainakin sanottiin (oon Varhan alueella) että ensin NT-ultraan ja vasta sitten NIPT verikokeeseen koska jos NT:ssä nähdään jotain tiettyä poikkeavuutta niin hoitaja lisää verikokeessa otettavien testien määrää.

Mulle esim näkyy jo OmaKannassa se lähete verikokeeseen mutta saan mennä siihen vasta nt-ultran jälkeen.

Mulla neuvola varattu 14.1. Sinänsä tuttua huttua, mutta edellisestä kerrasta on jo pitkä aika, että ihan ku ensisynnyttäjänä meen 😅 Aikaa varattaessa kysyttiin, että kenellä olen viimeksi käynyt ja kun kerroin, niin tuli vähän hersyvä nauru: "Ai, se oli silloin vielä töissä!". On meinaan tainnut olla jo vuosikaupalla eläkkeellä. Ei siis päästy samalle 😉

Meillä myös 14.1. tulossa neuvolan ensikäynti. Toinen varhaisultra on kätevästi edellisenä päivänä, joten ei tarvitse neuvolassa kärsiä huijarisyndroomasta, mikäli kaikki on ultrassa hyvin. 🙏

Ensikertalaisena olen innoissani menossa käymään neuvolassa, mies samoin. 🤭

Neuvola soitti tänään. Tuo ensimmäinen oli soittoaika, jolla sovittiin nyt ensimmäinen varsinainen aika ensi viikon keskiviikolle. Oli ihan mukava puhelu, joskin jäin pohtimaan, että oliko puhelulla todellisuudessa ihan hirveästi virkaa muuta kuin ajanvaraus 🤭

Esikoista odottelen ja oli miellyttävä neuvolakäynti takana Hrlsingissä 😊 Terveydenhoitaja oli oikein kiva ja lämminhenkinen. Tähän menin itsekseni ilman puolisoa, mutta seuraavaksi olisi tarkoitus mennä yhdessä, ainakin itse toivon niin ja Terveydenhoitaja suositteli myös.

Huojentavaa kyllä, että olimme käyneet ennen tätä käyntiä varhaisultrassa ominpäin, muutoin käynti olisi ehkä mennyt vain huolipuheeseen ja nyt käynnistä sai enemmän irti 🤭 onko teillä puolisoa yleensä mukana neuvolassa (jos puolisoa on)?

Esikoista odottelen ja oli miellyttävä neuvolakäynti takana Hrlsingissä 😊 Terveydenhoitaja oli oikein kiva ja lämminhenkinen. Tähän menin itsekseni ilman puolisoa, mutta seuraavaksi olisi tarkoitus mennä yhdessä, ainakin itse toivon niin ja Terveydenhoitaja suositteli myös.

Huojentavaa kyllä, että olimme käyneet ennen tätä käyntiä varhaisultrassa ominpäin, muutoin käynti olisi ehkä mennyt vain huolipuheeseen ja nyt käynnistä sai enemmän irti 🤭 onko teillä puolisoa yleensä mukana neuvolassa (jos puolisoa on)?
Meillä ei ekalla käynnillä nyt ollu, kun oli keväällä viimeks mukana. Ei koettu tarpeelliseksi tulla mukaan. Toiselle käynnillä terkkari sanoi, että suosittelee puolison mukaan tuloa, mutta ei oo pakollista. 😊

Takaisin