Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Evena
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt just kyllä suoraan sanottuna vituttaa koko neuvola ja kaikki muukin "hoito". Tässä on nyt tuhlattu tuntikausia meidän kaikkien aikaa ja vaan lisätty mun ahdistusta ja stressiä. Yritän pyytää hoitoa, jota en saa, ja joudun jatkuvasti korjailemaan hoitajien väärinymmärryksiä hoitohistoriastani, koska kaikki vaan leikkivät rikkinäistä puhelinta lukemalla toistensa puolihuolimattomia ja kiireessä kirjoitettuja tiivistelmiä. Pää hajoaa, jos kukaan antaa mulle enää yhdenkään tulosteen jostain täysin epärelevanteista ruokavalio-ohjeista, tai käskee vaan ottamaan rennosti ja tekemään parhaani.

Onko muita on ketä ärsyttää neuvola? Saksassa asuessa tykkäsin naistenlääkärillä käymisestä, siellä katottiin tehokkaasti kaikki oleelliset, verenpaine, paino, hemoglobiini jne. ja vauvan tilanne ja jos oli kysyttävää sai kysyä. Musta tuntuu tosi tungettelevalta kun sanon että kaikki on hyvin ja esimerkiksi selitän, että parisuhteessa on kaikki hyvin ja ollaan mietitty miten toinen lapsi muuttaa arkea jne., niin tän tädin täytyy alkaa neuvoa et "toivoisin että voitte vielä 90-vuotiaina nähdä toisissanne ne asiat joihin rakastuitte blaablaa". Ymmärrän, että tarkoitus on seuloa, mutta samanaikaisesti tää tuntuu vähän liialliselta.
Kyllä, ärsyttää. Jos saisi valita, en kävisi koko neuvolassa. Viime raskaudessa oli "pelastus" kun seuranta siirtyi esh:n puolelle. Jäi kaikki ylimääräinen jaarittelu.. Minulle riittäisi vallan mainiosti mittaukset ja testaukset, sitten hei hei. En jaksa yhtään niitä parisuhde/perhe/ihmissuhde-pohdintoja, koska kaikki on hyvin ja koen olevani itse enemmän ammattilainen näissä asioissa kuin terkkari.. 🤷‍♀️

Meillä ei olla puhuttu mitään parisuhde tai perheasioita 😅 toki sama terkka kun esikoisessa niin ehkä sillä vaikutusta. Ainoa mitä kysyi oli että "niin olittehan te naimisissa, niin ei tarvii isyydentunnustusta tehdä". Kaikki muu on ollut mittauksista, voinnista ja onko mulla kysyttävää

Meilläkään ei ole udeltu parisuhteesta. Ainoastaan yksi ennalta täytettävä kysely tuli, jossa piti pohtia parisuhteen tilaa ja terkka sitten vaan kommentoi käynnillä, että hyvä, olet täyttänyt tämän kyselyn. Sait siitä vain näin ja näin paljon pisteitä eli näyttäisi, että kaikki on hyvin. Kysymyksinä oli esim. "Ymmärrättehän, että lapsen takia teillä tulee olemaan vähemmän aikaa parisuhteelle?" 😅

Meillä oli tänään toinen neuvola ja ehkä vähän sama fiilis jäi kuin muillakin että turha käynti. Saatiin viimeksi lappuja täytettäväksi jossa oli just kysymyksiä parisuhteesta, omasta lapsuudesta, pelosta ja toiveista perhe-elämään jne. Ja nyt kun niitä läpi käytiin niin kuitenkaan mihinkään ei puututtu. Todettiin vaan että niin, eikä jotenkin ohjattu eteenpäin tai puhuttu enempää vaikka olisi toivonut. Ilmeisesti pitää itse olla hyvin aktiivinen jos haluaa "lisäpalveluita" esimerkiksi päästä psykologille. Alle tuntiin meni siis tämäkin käynti.

Muuten kaikki oli hyvin ❤️ vauvan syke oli 140 ja omatkin verenpaineet oli laskeneet viimekertaisesta takaisin omalle tasolle. Painoa oli tullut ihan tässä parin viikon sisällä pari kiloa lisää ja rokotteetkin laitettiin ajantasalle.

Ei meilläkään neuvolakäynnillä oo juuri mitään jos on oma terkka. Muiden käynneillä mennyt aina enemmän kun kyselevätkin jotain.

Meidän oma terkka oli sairaslomalla ja juuri palasi kakkosen 3-vuotistarkastuksen alla töihin. Omat neuvolakäynnit ovat siis sujuneet tähän asti sijaisten kanssa. Hyviksessä täyteltiin pari kyselyä, joissa oli myös parisuhdekysymykset omien terveystietojen lisäksi ja ne käytiin vain pikaisesti läpi, jos mikään ei hypännyt silmiin. Helpolla siis päässyt tällä kertaa.
Ymmärrän, että joillakin odottajilla on varmasti tarve keskustella niistäkin ja saada muutakin apua, mutta kuulun itse myös näihin, joita turhat jaarittelut terkkojen kanssa ei innosta.

Eka lääkärikäynti oli kyllä tehokkainta ajankäyttöä neuvolassa tähän saakka ja arvostin kyllä kovasti kun kesken työpäivän oli aika. 👌 10min sisään ehdittiin jutella kivunhoidosta ja fysioterapian tarpeesta, tuberkuloosiriskistä mun aiempien matkojen takia, katsoa verikokeiden tulokset läpi ja vastata niistä pariin kysymykseen ja kuunnella sykkeet. On terkkareidenkin kanssa tullut ihan hyödyllisiä keskusteluja. Laskeskeltiin viimeksi muun muassa paljonko maitotuotteita ynnä muita kalsiumin lähteitä pitäisi tankata, jotta saisin tarpeeksi kalsiumia ja tultiin lopputulokseen että purkista parempi kun ei se maito ruokavalioon muutenkaan kuulu. Onhan siellä tosiaan välillä aika turhalta tuntuvaa jutustelua, mutta ymmärrän että samat asiat pitää käydä kaikkien potilaiden kanssa läpi ja moneen otteeseen eikä olettaa että potilas itse tietäisi mitään.

Mutta tuo lääkärikäynti jäi kyllä erityisen tehokkaana mieleen. 😁

Takaisin