Neuvolakäynnit

Mulla on kahden viikon päästä ultra (ilmeisesti se nt-ultra siis), sen verran pitää vielä jaksaa odotella 😬🫢 Tänään kävin sitä varten verikokeissa. Ilmeisesti näissäkin eri käytäntöjä kun monet sanoneet varanneensa itse sen ajan ja mulle vaan tuli ilmoitus että aika on varattu 😀 Parempi näin päin minun mielestä, kun pitää muistaa varailla niin paljon muutakin ja laskea että tulee oikeaan aikaan 😅
Tulee paljon rampattua tk.ssa nyt, kun tänään oli ne verikokeet ja heinäkuussa on ultra (tämä tosin tietysti äitiyspolilla eikä tk), sokerirasitus, neuvola ja sitten vielä sairauden puolesta verikoeseuranta 😂 Jossain välissä pitäisi ehtiä kesälomareissullekin 🫢
 
Millaiset ohjeet te olette saaneet noille verikokeille, että missä vaiheessa pitää ottaa? Mullekin tuli nt-ultraan aika, mutta verikokeet pitää varata itse ja kanssa kesälomareissut pitäisi suunnitella. Jonkin aikavälin neuvolasta sain, mutta en tiedä viitsinkö oikein siihen aikavälin alkupäähän, vaikka siihen olisi helpoin sovittaa 🤔 En siis muista, miten tämä ohjeistettiin viimeksi.
 
Mulle ohjeistettiin verikokeet viikolla 10, kävin sit 10+1, kun loppuviikon olin työmatkalla
 
Millaiset ohjeet te olette saaneet noille verikokeille, että missä vaiheessa pitää ottaa? Mullekin tuli nt-ultraan aika, mutta verikokeet pitää varata itse ja kanssa kesälomareissut pitäisi suunnitella. Jonkin aikavälin neuvolasta sain, mutta en tiedä viitsinkö oikein siihen aikavälin alkupäähän, vaikka siihen olisi helpoin sovittaa 🤔 En siis muista, miten tämä ohjeistettiin viimeksi.
Meillä sanottiin, että rv 9+0-11+6 ja suositteli noin rv 10+. Kävin sitten 10+0 😄
 
Jännä kyllä miten paljon nämä suositukset verikokeistakin voi heittää. Täällä verikokeet yhdistetään Nt-ultrakäynnin yhteyteen eli itse käyn niissä verikokeissa sitten vasta rv 13 loppu puolella 😅
 
Onpa jännä miten eri ohjeistuksia! Mulle sanottiin, että pitää mennä viikolla 10.. Että muut ei käy😁
 
Jännä kyllä miten paljon nämä suositukset verikokeistakin voi heittää. Täällä verikokeet yhdistetään Nt-ultrakäynnin yhteyteen eli itse käyn niissä verikokeissa sitten vasta rv 13 loppu puolella 😅
Viralliset suositukset raskauden aikaisiin verikokeisiin liittyen muuttuivat 14.12.2023.
"Halutessaan synnyttäjä voi osallistua sikiön kromosomipoikkeavuuden riskin arvioon, joka tehdään mm. äidin verinäytteestä. Aiemmin verinäyte on otettu raskausviikoilla 15-16, mutta nykyään ollaan siirrytty pitkälti ensimmäisen raskauskolmanneksen veriseulaan eli näyte otetaan raskausviikoilla 8-12! "

Neuvolasta saa eka käyntikerralla lähetteen perusverikokeisiin, joissa tutkitaan yleisluontoisesti mm HIV, kuppa, veriryhmä+ sen mahdolliset vasta-aineet ja halutessa / suostuessa myös niskaturvotuksen kanssa yhdessä tietokonelaskentaohjelmalle syötettävät seulonta-arvot. Joissakin kunnissa tämän eka verikokeen lähetteen tekevät neuvola-käyntiaikaa puhelimitse varatessa.

Mikäli laskentaohjelma hälyttää, laskiessaan kaikkia tuloksia (verikoe, äidin ikä, ym ja nt-ultra) yhteen pääsee tarkempiin nipt- tutkimuksiin Nipt- tutkimuksessa otetaan keskitetysti lisää verikokeita mahd.kromosomipoikkeavuuden löytämiseksi.

Mielestäni ei kannata, etenkään näin loma-aikaan, venyttää niihin eka verikokeisiin menemistä mikäli aikoo osallistua kromosomien poikkeavuuksien etsintäseulontoihin. Sillä pari viikkoa on turhan pitkä eri aika aikatauluja kiinniotettaviksi, mikäli tietokone ohjelma hälyttäisi ja jatkotutkimukselle olisikin tarvetta ...
Joskus, onneksi kuulemma tosi harvoin, myös niiden eka verikokeiden tulokset ovat kestäneet valmistua sekaannusten vuoksi kaksi viikkoa, kuten minulle kävi kesällä 22! Onneksi olin liikkeellä ajoissa!!
 
Onpa jännä miten eri ohjeistuksia! Mulle sanottiin, että pitää mennä viikolla 10.. Että muut ei käy😁
Mulle sellainen vanhemman puoleinen(jopa itseeni nähden😂), tiukahko neuvolan täti sanoi, että verikokeisiin on mentävä rv10+0-10+3. Noh, menen siis ensi viikon keskiviikkona, koska pvm oltiin näemmä kirjattu jo Omakantaan näin: "Odottaja käy laboratoriossa 26.6 rv10+0" 😅
Tosin ymmärrän, että tässä ollaan tarkkoja, koska itsellä on riskiraskaus ja näin ollen otetaan "tietenkin" verikoe+NT-ultra, näissä kahdessa n.3vko väliä.
 
Minulla nt ultra vasta viikolla 13+3, ihmettelin että miks näin myöhään ja soitin sinne, sanoivat että hyvin vielä ehtii silloin käydä. Ääh, en oikee malta odottaa siihen 9.7. Asti… mutta en viitsi maksaa itseäni kipeäksi yksityisellä käymisellä.
Hei täällä sama! Tänään tuli aika tuohon nt-ultraan ja H13+3 olisi aika, olin jotenkin kuvitellut että olisi pari viikkoa aiemmin...
 
Meillä toinen terveydenhoitajan neuvolaköynti on vasta rv 16 eli 30.7. Siihen on vielä aikaa. Se terveydenhoitaja jolle halutaan ja joka on myöskin meidän esikoisen hoitaja sai vasta silloin ajan, ilmeisesti on lomalla niin aikaisempia aikoja ei ole. Sit pitäis vielä heinäkuun puolissavälissä varata aika neuvolaan lääkärille.
 
Takaisin
Top