Neuvolakäynnit

Mä lasken tonne nt-ultraan asti ovulaatiosta raskausviikot (ovulaatioplussa oli kp21), neuvolaan kun soitin merkkasivat kuitenkin menkoista laskettuna. Lasken sitten ultran jälkeen mitä siellä sanotaankin.
Eikös ollut niin että jos laskettu aika heittää +-5 päivää menkoista laskettuna niin se siirretään todennäköisesti siitä? Oletan ainakin että mulle lasketaan uusi laskettu aika. Menkoista laskettuna olisi siis 23.01., ovulaatiosta 29.01.
Mä luottasin aluksi itseeni, kunnes ultrassa saisin ehkä muuta tietoa. Neuvoloillahan on omat rutiininsa ja ohjeistuksesta, joiden mukaan myös aluksi la-arvion kirjaavat.
Mulla aikoinaan telkkari onneksi merkitsi sen lyijykynällä paperisen neuvolakorttiin. Pyyhekumille tuli ultran jälkeen käyttöä!!
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on sellanen muistikuva aiemmista, että ovat kyllä ihan parinkin päivän takia sirtäneet laskettua aikaa.

Edellisessä raskaudessa todennäköisesti mittasivat nt-ultrassa pieleen, sillä oma vahva fiilis oli että laskettu aika olis aikaistunu (ihan siis mahdollisia hedelmöittymishetkiä miettien), mutta siirsivätkin sitä sit viikolla eteenpäin. Siitä lähtien lapsi kasvo koko ajan pari viikkoa liian isona, mitä seurattiin ylimääräisillä ultrilla ja synnytys oli 38+1. Radi testiin jouduin vielä ihan vikoilla viikoilla, kun lapsen painoarvio oli 4kg ja vähän yli nelikiloinen syntyikin. Radia ei kuitenkaan ollut. Käynnistystä en saanut 37+6, sillä lääkäri mittas ja sano et max 3kg vauva, ja ihmetteli et mitä ne muut on oikein mittaillu.

Että tällä perusteella luotto noihin pituus ja painomittoihin ja lasketun ajan arvailuun ei oo mikään paras. Kyllä sitä kuitenkin ite yleensä parhaiten tietää, milloin raskaus on mahdollisesti saanu alkunsa.
 
Mulla on sellanen muistikuva aiemmista, että ovat kyllä ihan parinkin päivän takia sirtäneet laskettua aikaa.

Edellisessä raskaudessa todennäköisesti mittasivat nt-ultrassa pieleen, sillä oma vahva fiilis oli että laskettu aika olis aikaistunu (ihan siis mahdollisia hedelmöittymishetkiä miettien), mutta siirsivätkin sitä sit viikolla eteenpäin. Siitä lähtien lapsi kasvo koko ajan pari viikkoa liian isona, mitä seurattiin ylimääräisillä ultrilla ja synnytys oli 38+1. Radi testiin jouduin vielä ihan vikoilla viikoilla, kun lapsen painoarvio oli 4kg ja vähän yli nelikiloinen syntyikin. Radia ei kuitenkaan ollut. Käynnistystä en saanut 37+6, sillä lääkäri mittas ja sano et max 3kg vauva, ja ihmetteli et mitä ne muut on oikein mittaillu.

Että tällä perusteella luotto noihin pituus ja painomittoihin ja lasketun ajan arvailuun ei oo mikään paras. Kyllä sitä kuitenkin ite yleensä parhaiten tietää, milloin raskaus on mahdollisesti saanu alkunsa.
Mäkin muistan vääntäneeni aluksi neuvolassa rautalankaa alkuperäisestä heidän la-ajatuksestaan. Onnekseni ultrassa oltiin tarkkoja ja korjattiin la lähemmäs sitä mun omaa "tietoa." Pituusmitta piti paikkansa, vaan painoarvio heitti lähes 500g. Vauva oli oletettua painavampi.
 
Hassusti mun kohdalla ei haluttu aluksi korjata LA:ta vaikka varhaisultran mukaan oli aikaistunut mutta kyllä sitten vihdoin käynnin loppupuolella korjasivat.
 
Itellä saa nähä perjantaina muuttuuko neuvolalääkärissä LA viikkoa aikasemmaksi, kun on semmonen epäily.
 
Katsotaan löytyisikö täältä neuvoja tai näkemyksiä tilanteeseeni 🤞
Juttelin tänään neuvolan tyypin kanssa tulevista nt-ultrista. Olen lähdössä kolmeksi viikoksi reissuun 26.6. ja tuona päivänä on tämän hetken tietojen mukaan 11+0 menossa. Olin siinä käsityksessä, että nt -ultra tehdään 11+0 alkaen. Mutta soitin sikiöseulontaan (hus) ja he sanoivat, että se tehdään 12+0-13+3. Että tuolloin 11+0 sikiö voi olla vielä niin pieni, ettei luotettavia tuloksia saada. Mutta reissun takia nuo HUS:n suositusviikot menevät ohi.

Onko teillä kokemuksia aiheesta? Mitä mun kannattaisi tehdä? Haluaisin ehdottomasti käydä seulonnassa. Toisella kolmanneksella tehtävä seulonta ei kuulemma ole yhtä tarkka kuin tämä ensimmäisellä kolmanneksella tehtävä.
 
Katsotaan löytyisikö täältä neuvoja tai näkemyksiä tilanteeseeni 🤞
Juttelin tänään neuvolan tyypin kanssa tulevista nt-ultrista. Olen lähdössä kolmeksi viikoksi reissuun 26.6. ja tuona päivänä on tämän hetken tietojen mukaan 11+0 menossa. Olin siinä käsityksessä, että nt -ultra tehdään 11+0 alkaen. Mutta soitin sikiöseulontaan (hus) ja he sanoivat, että se tehdään 12+0-13+3. Että tuolloin 11+0 sikiö voi olla vielä niin pieni, ettei luotettavia tuloksia saada. Mutta reissun takia nuo HUS:n suositusviikot menevät ohi.

Onko teillä kokemuksia aiheesta? Mitä mun kannattaisi tehdä? Haluaisin ehdottomasti käydä seulonnassa. Toisella kolmanneksella tehtävä seulonta ei kuulemma ole yhtä tarkka kuin tämä ensimmäisellä kolmanneksella tehtävä.
Onpa hankala tilanne! Lähdet varmaan siis ulkomaille?

Eipä tossa oikein muu auta kuin selvittää voiko reissua siirtää/lyhentää ja miten isot kustannukset siitä tulee. Tai sit maksaa yksityisellä NIPT (joka on tarkempi kuin tuo julkisen perusseulonta). Julkisellahan se menee niin, että jos seulonnoissa hälyttää, niin sit tehdään tilanteesta riippuen NIPT tai otetaan lapsivesinäyte. Mutta en oo varma, millä viikoilla NIPT voidaan yksityisellä ottaa! Pitäis itsekin selvitellä, koska on meillä mietinnässä koska on tarkempi kun toi julkisen.

Vinkkinä myös että Tallinnan puolella esim Valveklinik on tosi kehuttu ja siellä NIPT:in saa alle 300€, eli huomattavasti edullisemmin kuin Suomessa.
 
Onpa hankala tilanne! Lähdet varmaan siis ulkomaille?

Eipä tossa oikein muu auta kuin selvittää voiko reissua siirtää/lyhentää ja miten isot kustannukset siitä tulee. Tai sit maksaa yksityisellä NIPT (joka on tarkempi kuin tuo julkisen perusseulonta). Julkisellahan se menee niin, että jos seulonnoissa hälyttää, niin sit tehdään tilanteesta riippuen NIPT tai otetaan lapsivesinäyte. Mutta en oo varma, millä viikoilla NIPT voidaan yksityisellä ottaa! Pitäis itsekin selvitellä, koska on meillä mietinnässä koska on tarkempi kun toi julkisen.

Vinkkinä myös että Tallinnan puolella esim Valveklinik on tosi kehuttu ja siellä NIPT:in saa alle 300€, eli huomattavasti edullisemmin kuin Suomessa.
Ainakin Dextran sivuilla sanotaan että NIPT voidaan tehdä rv10 alkaen! https://dextrahedelmallisyysklinikk...jlhoxLRmYuHI2SnHjiZPn_ZD1fZSHBZhoCjBoQAvD_BwE

On toki hiton kallis Suomessa, mutta tähän varmasti kallistuisin sit itse. Maksaisi se reissun siirtelykin 😬
 
Katsotaan löytyisikö täältä neuvoja tai näkemyksiä tilanteeseeni 🤞
Juttelin tänään neuvolan tyypin kanssa tulevista nt-ultrista. Olen lähdössä kolmeksi viikoksi reissuun 26.6. ja tuona päivänä on tämän hetken tietojen mukaan 11+0 menossa. Olin siinä käsityksessä, että nt -ultra tehdään 11+0 alkaen. Mutta soitin sikiöseulontaan (hus) ja he sanoivat, että se tehdään 12+0-13+3. Että tuolloin 11+0 sikiö voi olla vielä niin pieni, ettei luotettavia tuloksia saada. Mutta reissun takia nuo HUS:n suositusviikot menevät ohi.

Onko teillä kokemuksia aiheesta? Mitä mun kannattaisi tehdä? Haluaisin ehdottomasti käydä seulonnassa. Toisella kolmanneksella tehtävä seulonta ei kuulemma ole yhtä tarkka kuin tämä ensimmäisellä kolmanneksella tehtävä.
Pitäs kyllä pystyä tekemään jo tuollon 11+0, toki tulos on tarkempi varmaan mittojen osalta jos käy myöhemmin. Itse kävin edellisestä omasta toiveesta mahd. aikaisin ja olisko se ollu jotain tuota luokkaa 🤔 parempi kai se vähän aikaisin kuin ei ollenkaan? 🙄
 
Pitäs kyllä pystyä tekemään jo tuollon 11+0, toki tulos on tarkempi varmaan mittojen osalta jos käy myöhemmin. Itse kävin edellisestä omasta toiveesta mahd. aikaisin ja olisko se ollu jotain tuota luokkaa 🤔 parempi kai se vähän aikaisin kuin ei ollenkaan? 🙄
Niin totta kyllä tuokin, että vaikka ei suositella tai oo se ihanteellisin ajankohta, niin luulisi että silloin kuitenkin voitais jo tehdä, tilanteen niin vaatiessa 🤔
 
Kiitos kaikille kommenteista liittyen sikiöseulontaan 😊
Ihmettelen kyllä kun neuvolasta tulo erilaista tietoa, kun mitä sitten sikiöseulonnasta (+heillä erilaiset infot vielä kotisivuillaan). Tämä saatiin kuitenkin järjestymään, pääsemme testeihin 🩷

Kyllä itsellä on ollut alusta asti selkeää se, että kaiken mahdollisen tiedon haluan raskaudesta, joten tämä helpottaa kyllä 😊
 
Eka neuvolakäynti takana ja tosiaan kun he laskee kuukautisista tuon lasketun ajan, niin sen mukaan mennään. Mietin kun meillä varhaisultrassa oli pienempi pikkutyyppi ku mitä itse oltiin ajateltu ja mitä olin mahdollisena pitänyt. Mutta kuulemma ensimmäisessä ultrassa sit korjataan sitä jos korjataan. Siirryn nyt itsekin takaisin tuohon neuvolan määrittämään (ja mun mielestä oikeampaan) laskettuun aikaan ja viikkojen laskuun.
 
Niin totta kyllä tuokin, että vaikka ei suositella tai oo se ihanteellisin ajankohta, niin luulisi että silloin kuitenkin voitais jo tehdä, tilanteen niin vaatiessa 🤔
Muistelen että äidin ylipaino saattoi haitata ultrauksen onnistumista silloin ekoina mahdollisina nt-ultra päivinä.
 
Äh, meillä piti olla ensimmäinen neuvola tänään ja mentiin sinne paikanpäälle ja odoteltiin 35min eikä ketää näy ja kuulu. Kysyttiin sitten neuvolalääkäriltä, et mikä homma, niin ei ollu terveydenhoitaja paikalla tänään, mutta meille ei vaan oltu muistettu ilmoittaa 🙂🙂🙂🙂 Olis kyllä ollut ihan muutakin tekemistä sit. Turhauttaa aika paljon 😁 En tiedä sit kuinka pitkälle se siirtyy..
 
Mulla oli eka neuvola pari viikkoa sitten, paljon tuli asiaa kun ensimmäinen tämä tulokas on. Ihana ylläri olinkin terkkari sanoi et haluatko et ultrataan. Ultraääni laite ei mikään uutukainen ole, mutta näkyy sieltä. Ja niin siellä näkyi tyyppi pää alaspäin ja sykkivä sydän. Oltiin jo varhaisultrassa käyty jokunen viikkoa aiemmin joten tiedossa sykkivä sydän oli. Niskapoimuun sain lähetteen ja varasin sen juhannuksen jälkeiselle viikolle. Jännittää kyllä odottaa. Mulle terkkari sanoi että olisi uudet päivitetyt ohjeet tulleet siihen sikiöseulontaan, kun minulle taisi merkata 11+6 eteenpäin mutta en ole lainkaan varma asiasta.
 
Tänään neuvolalääkäri. Ottaa kantaa mun lääkityksiin niin siksi näin ajoissa aika. Jostain syystä vähän jännittää. Esikoisesta kävin neuvolalääkärillä ainoastaan joskus rv 35.
 
Mulla oli eka neuvola pari viikkoa sitten, paljon tuli asiaa kun ensimmäinen tämä tulokas on. Ihana ylläri olinkin terkkari sanoi et haluatko et ultrataan. Ultraääni laite ei mikään uutukainen ole, mutta näkyy sieltä. Ja niin siellä näkyi tyyppi pää alaspäin ja sykkivä sydän. Oltiin jo varhaisultrassa käyty jokunen viikkoa aiemmin joten tiedossa sykkivä sydän oli. Niskapoimuun sain lähetteen ja varasin sen juhannuksen jälkeiselle viikolle. Jännittää kyllä odottaa. Mulle terkkari sanoi että olisi uudet päivitetyt ohjeet tulleet siihen sikiöseulontaan, kun minulle taisi merkata 11+6 eteenpäin mutta en ole lainkaan varma asiasta.
Meillä luki ohjeissa, että rv 11+2-13+6. Joissain paikkakunnilla on rv 12-13, että sikiö on jo isompi ja helpompi mittailla ja nähdä kaikki tarvittava. Mulla oli alunperin aika nt-ultraan tänään eli rv 11+6, mutta tuntui jotenkin aikaiselta niin siirsin viikolla eteenpäin😄. Ja maanantaina äitiyspolilla ultrattiin pikaiseen niin jaksaa odotella🥰.
 
Meillä luki ohjeissa, että rv 11+2-13+6. Joissain paikkakunnilla on rv 12-13, että sikiö on jo isompi ja helpompi mittailla ja nähdä kaikki tarvittava. Mulla oli alunperin aika nt-ultraan tänään eli rv 11+6, mutta tuntui jotenkin aikaiselta niin siirsin viikolla eteenpäin😄. Ja maanantaina äitiyspolilla ultrattiin pikaiseen niin jaksaa odotella🥰.
Ihana että kuitenkin ultrasivat et tieto on et jaksaa odotella. Itse varasin viikko sitten ja siellä luurin toisessa päässä se osasi laskea että olisi melkein 13 vkoa silloin ku ens tiistaina ois NT-ultra. Joten ihan sopivassa välissä kyllä on 👌
 
Minulla nt ultra vasta viikolla 13+3, ihmettelin että miks näin myöhään ja soitin sinne, sanoivat että hyvin vielä ehtii silloin käydä. Ääh, en oikee malta odottaa siihen 9.7. Asti… mutta en viitsi maksaa itseäni kipeäksi yksityisellä käymisellä.
 
Takaisin
Top