Neuvolakäynnit

Mä oon kans koittanut viivytellä neuvolaan soiton kanssa, ehkä vapun jälkeen. Vaikka neuvolasta kyllä luvattiin kaikki mahdollinen tuki uuteen raskauteen ja mahdollisesti aikaisempi aika kuin normaalisti.
 
Pakko oli jo soittaa tänään kun taustalla kohdunulkoinen raskaus vuosien takaa niin pitää ultrata julkisella noin rv7. Sain ajan 22.5. ja silloin olisi rv 7+6.
Neuvola siitä sitten vajaan viikon päästä. En halunnut ennen ultraa neuvolaan.
 
Suunnittelin huomenna tekeväni vielä yhden testin ja sitten soittelen neuvolaan.
 
Kyllä minäkin nyt tänään sit soitin, neuvola olisi 29.5. ja ultra 30.5. jolloin olisi jo 8+2, mikäli etenee. Tuntuu ihan mahdottoman pitkältä ajalta odotella sinne asti, mutta täällä on yksityisellä ultrat tosi kalliita eikä aiemmin julkiselta annettu.
 
Mä tein eilen suunnitelmien mukaisesti, eli vielä kerran yhden testin (tein cb digitestin ja raskaana tekstihän siihenkin ilmestyi) ja soitin heti neuvolaan. 27.5. olis sit eka käynti ja en käsitä miten voi jännittää näin paljon. 😅 Ekasta ultrasta ei ollu vielä puhetta, mut ilmeisesti varataan silloin sitten vasta. Ekaa ultraa odotan kyl ku myöhäisen oviksen takia olisi kiva tietää todelliset raskausviikot.
 
Oon vähän pettynyt, kun silloin edellisen mennessä kesken, neuvolasta luvattiin aikaisempi aika ja julkiselle lähete varhaisultraan. Äsken soitin ja aika meni kuitenkin vasta 21.5. (7+3) Ja sieltä vasta lähete varhaisultraan. Nyt ollaan kahden vaiheilla, että mennäänkö yksityiselle aiemmin vai odotellaanko.
 
Viikkodigi näytti 3+, joten uskalsin viimein varata neuvolan. Meni vasta 5.6., jotta puolisokin pääsee mukaan. Onneksi sentään 17.5. on varhaisultra hedelmättömyysklinikalla, niin ei tarvitse jännittää sinne asti onko tuulimuna/kohdun ulkoinen.

@Mimik Jospa lähete menisi nopeasti läpi ja saisit ajan samalle viikolle 🤞
 
En oo vielä uskaltanut varailla neuvolaa, vaikka helppohan se on sitten tarvittaessa perua. Mietin jopa, että voisin kysyä voisko ekan käynnin pitää nyt vaan etänä, kun edellisestä kerrasta vasta puoli vuotta 😅 Jos vaan mittaisin verenpaineen ja painon kotona ja ilmottaisin sinne, ne nyt oli ainoa konkreettinen juttu mitä ekalla käynnillä tehtiin. Mutta voihan se vielä olla, että mielikin muuttuu! 😊
 
Tänään sain varattua neuvolan. Kovin on ruuhkaista tai jotain muuta, koska sain ajan vasta 12.6 ja silloin on rv 9+0. Noh, meneepähän sitten rytinällä kaikki käynnit, koska 7.6 käyn varhaisultrassa yksityisellä ja ei siitä kauaa mene neuvola-ajan jälkeen, kun taitaa olla se ensimmäinen kunnallinen ultrakin 😊
 
Mäkin sain nyt tänään tsempattua itseni soittamaan neuvolaan, tuntui jotenkin tosi isolta kynnykseltä tällä kertaa. Ehdottivat sieltä itse, että vois nyt olla ensikäynti vaan etänä kun siitä edellisestä vasta niin vähän aikaa. Ja sama neuvolaterkka, josta en viimeksi niin kauheasti tykännyt, mutta annetaan nyt uusi mahdollisuus, ehkä meillä nyt synkkaisi paremmin.

Eka neuvola ois nyt sitten mullakin 12.6. eli täysin sama pv kuin @Hapero sulla!
 
Mäkin sain nyt tänään tsempattua itseni soittamaan neuvolaan, tuntui jotenkin tosi isolta kynnykseltä tällä kertaa. Ehdottivat sieltä itse, että vois nyt olla ensikäynti vaan etänä kun siitä edellisestä vasta niin vähän aikaa. Ja sama neuvolaterkka, josta en viimeksi niin kauheasti tykännyt, mutta annetaan nyt uusi mahdollisuus, ehkä meillä nyt synkkaisi paremmin.

Eka neuvola ois nyt sitten mullakin 12.6. eli täysin sama pv kuin @Hapero sulla!
Ja kannattaa sitten pyytää vaihtoa jos ei ne kemiat lähde synkkaamaan. Tärkeä ihminen ja pitää tuntea että sieltä saa ymmärrystä ja tukea. Ei oo aina helppoa pyytää vaihtoa, jos pelkää loukkaavansa toista mutta toisaalta pitää osata ajatella sitä omaa hyvinvointia, varsinkin tässä asiassa. Minusta se on tosi tärkeä että neuvolassa on hyvä ja mukava käydä 🤗
 
Mä mietin kovasti milloin kehtais soittaa neuvolaan... 🫢 on nuo loma-ajat tulossa niin silläkin olis mukava olla hyvissä ajoin liikkeellä, vaikka ensikäynneillä nyt ei mitään uutta näin neljännellä kerralla varmaan tuukaan... 😅 Haluaisin myös yhden tietyn hoitajan joka oli meillä esikoisen loppuaikana + esikoisen vauvavuoden neuvolassa, mutta katsotaan saadaanko aikataulut hänelle soviteltua. Mutta ehkä tässä pitää odotella kuitenkin jonkin verran yli sen milloin kuukautiset olisi alkaneet (vaikka mulla on kyllä kierto ollut mitä sattuu viimeisen puoli vuotta).
 
Nyt on ensimmäinen neuvolakäynti ohi. En tiedä ymmärsinkö niin väärin km aikoihin, ei me saatu lähetettä varhaisultraan. Dopplerilla kuitenkin näkyi syke, vielä ei kuulunut. Jotain siellä siis kuitenkin on ja tällä erää kaikki hyvin.

Olihan tää nyt läpileikkaus koko raskauteen ja vauvaan. Tuntu silti hassulta edes kuulla synnytykseen ja imetykseen liittyvistä asioista, kun luottoa raskauden jatkumiseen ei oo🙈
 
Nyt on ensimmäinen neuvolakäynti ohi. En tiedä ymmärsinkö niin väärin km aikoihin, ei me saatu lähetettä varhaisultraan. Dopplerilla kuitenkin näkyi syke, vielä ei kuulunut. Jotain siellä siis kuitenkin on ja tällä erää kaikki hyvin.

Olihan tää nyt läpileikkaus koko raskauteen ja vauvaan. Tuntu silti hassulta edes kuulla synnytykseen ja imetykseen liittyvistä asioista, kun luottoa raskauden jatkumiseen ei oo🙈
Peukku alaspäin toki sille, että ette saaneet varhaisultraan lähetettä 😕 mutta onneksi syke näkyi, se on kuitenkin se yksi iso etappi. Muistelen sen kuulleeni eräässä ihan raskauden alkuaikoja käsittelevässä podcastissa, että se aina parantaa jo todennäköisyyksiä kun syke löytyy, suurin osa keskenmenoista tapahtuu ennen sitä, koska silloin alkio ei ole elinkelpoinen.
 
Peukku alaspäin toki sille, että ette saaneet varhaisultraan lähetettä 😕 mutta onneksi syke näkyi, se on kuitenkin se yksi iso etappi. Muistelen sen kuulleeni eräässä ihan raskauden alkuaikoja käsittelevässä podcastissa, että se aina parantaa jo todennäköisyyksiä kun syke löytyy, suurin osa keskenmenoista tapahtuu ennen sitä, koska silloin alkio ei ole elinkelpoinen.
Sinällään tuo syke ei lohduta, sillä keskeytyneessä raskaudessa käytiin yksityisellä varhaisultrassa, jossa syke löytyi. Toiseen kertaan käydessä sit ei enää löytynytkään.
 
Nyt on ensimmäinen neuvolakäynti ohi. En tiedä ymmärsinkö niin väärin km aikoihin, ei me saatu lähetettä varhaisultraan. Dopplerilla kuitenkin näkyi syke, vielä ei kuulunut. Jotain siellä siis kuitenkin on ja tällä erää kaikki hyvin.

Olihan tää nyt läpileikkaus koko raskauteen ja vauvaan. Tuntu silti hassulta edes kuulla synnytykseen ja imetykseen liittyvistä asioista, kun luottoa raskauden jatkumiseen ei oo🙈
Ihanaa, että jollekin muullekin jäi vähän hassu olo neuvolasta! Siis syksyllä musta tuntui nimenomaan absurdilta se, että kysellään että ootko hei miettinyt aiotko imettää, kun ei itse ees tiedä onko siellä kohdussa enää mitään elämää 🙈 Musta on vähän käsittämätöntä ettei ekalla neuvolakäynnillä ultrata vaikka ymmärrän että se on varmasti puhtaasti resurssikysymys. Ehkä omasta neuvolakäynnistä jäi ikävä muisto myös siksi, että keskenmeno alkoi sit nimenomaan samana iltana kun olin ehtinyt siellä käydä, tunsin itseni jotenkin tosi hölmöksi.

Toivottavasti tällä kertaa asiat menisi eri tavalla ja saisi ”korjaavan” kokemuksen! 🩷 Oliko teillä kuitenkin kiva neuvolaterkka? :)
 
Takaisin
Top