Neuvolakäynnit

Me kävimme nyt aamulla ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Ihan kiva ja empaattisen oloinen työntekijä 😊 painoa oli nyt jo aika paljon ja pohdin että pakko alkaa nyt liikkumaan enemmän kyllä. Myös ne lantionpohjalihasharjoitukset pitäisi aloittaa nyt heti. Mietin että millaista oli se pissiminen silloin nuorempana synnytyksen jälkeen niin mitä se on nyt 🫣 onko kenelläkään muulla kunnon kohotus suunnitelmia?
Mulla ainakin pitäisi olla. Ja ennenkaikkea pitäisi saada syöminen kuntoon. Olin jo hyvässä vaiheessa, mutta kun tuli vuotoa, niin ajattelin että tää oli tässä ja meni into tsempata. Sitten selvisi, että kaikki onkin kunnossa, mutta en ole päässyt takaisin samaan tsemppiin noiden syömisten ja liikunnan kanssa kuin aiemmin 😞

Mulla ainakin pitäisi olla. Ja ennenkaikkea pitäisi saada syöminen kuntoon. Olin jo hyvässä vaiheessa, mutta kun tuli vuotoa, niin ajattelin että tää oli tässä ja meni into tsempata. Sitten selvisi, että kaikki onkin kunnossa, mutta en ole päässyt takaisin samaan tsemppiin noiden syömisten ja liikunnan kanssa kuin aiemmin 😞
No mutta ehkä se into löytyy vielä 🤗 minullekin totesi terveydenhoitaja että sitten kun tulee sitä keskiraskauden intoa ja alun vaivat hellittää ☺️

Me kävimme nyt aamulla ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Ihan kiva ja empaattisen oloinen työntekijä 😊 painoa oli nyt jo aika paljon ja pohdin että pakko alkaa nyt liikkumaan enemmän kyllä. Myös ne lantionpohjalihasharjoitukset pitäisi aloittaa nyt heti. Mietin että millaista oli se pissiminen silloin nuorempana synnytyksen jälkeen niin mitä se on nyt 🫣 onko kenelläkään muulla kunnon kohotus suunnitelmia?
Miulla on. Syömisten kanssa koen et menee ihan ok mut pitäis liikkua enemmän. Ennen raskautumista myös liikunta oli oikein hyvällä mallilla mut sit alun pahoinvointi vei kaiken. Nyt pikkuhiljaa alkaa olemaan olo et pystyis taas liikkumaan joten toivo elää et pääsisin lähiaikoina taas liikuntaan kiinni 😄

Ihan mielenkiinnosta nyt kyselen näistä neuvolakäynneisrä, kun ensimmäinen raskaus.

Minulla oli eka neuvola ehkä 8-9 viikoilla, sitten oli lääkäri 10 viikkojen paikkeilla ja nt-ultra 12 viikolla.

Meidän neuvolassa tuli sairastapauksia tuolloin ekan käynnin jälkeen ja neuvolahoitaja vaihtui joka soitteli labra juttuja ym. Nyt neuvolasta ei ole kuulunut mitää eikä uutta aikaa esim saatu. Oletan että kohta puoliin pitäisi varmaan joku aika olla/tulla? Nyt mennään viikolla 17 :DD !

Sain silloin nt ultrassa kyllä suoraan ajan rakenneultraan -’mutta nt +rakenneultra on synnytyssiraalassa, oma neuvola pienemmässä terveyskeskuksessa eri paikkakunnalla .

Joten kysymys siis kuuluu, miten muilla odottajilla on neuvolakäyntejä, vai pitäisikö itse varmaan kohta soitella ja kysellä että onko mitään tarvetta käydä ennen rakenneultraa? :D

Muokattu viimeksi:
Ihan mielenkiinnosta nyt kyselen näistä neuvolakäynneisrä, kun ensimmäinen raskaus.

Minulla oli eka neuvola ehkä 8-9 viikoilla, sitten oli lääkäri 10 viikkojen paikkeilla ja nt-ultra 12 viikolla.

Meidän neuvolassa tuli sairastapauksia tulloin ekan käynnin jälkeen ja neuvolahoitaja vaihtui joka soitteli labra juttuja ym. Nyt neuvolasta ei ole kuulunut mitää eikä uutta aikaa esim satu. Oletan että kohta puoliin pitäisi varmaan joku aika olla/tulla. Nyt mennään viikolla 17 :DD !

Sain silloin nt ultrassa kyllä suoraan ajan rakenneultraan -’mutta nt +rakenneultra on synnytyssiraalassa, oma neuvola pienemmässä terveyskeskuksessa eri paikkakunnalla .

Joten kysymys siis kuuluu, miten muilla odottajilla on neuvolakäyntejä, vai pitäisikö itse varmaan kohta soitella ja kysellä että onko mitään tarvetta käydä ennen rakenneultraa? :D
Ensimmäisen odottajilla on yleensä neuvolakäyntejä muutama enemmän kuin uudelleensynnyttäjällä mutta näissäkin on varmasti kuntakohtaisia eroja ja varsinkin nyt kun joka paikasta yritetään säästää niin käynnit vedetään varmasti minimiin.
Sinuna soittaisin huomenna neuvolaan ja kyselisin seuraavan käynnin perään. Ei siitä haittaakaan ole :smiling-eyes:

Minä olen käynyt nyt kerran neuvolassa ja alkuraskauden ultran lisäksi NT-ultrassa joka oli rv 12+1. Seuraava neuvola on varattuna rv 15+0 ja rakenneultra rv 21+1.

Meidän neuvolassa tuli sairastapauksia tuolloin ekan käynnin jälkeen ja neuvolahoitaja vaihtui joka soitteli labra juttuja ym. Nyt neuvolasta ei ole kuulunut mitää eikä uutta aikaa esim saatu. Oletan että kohta puoliin pitäisi varmaan joku aika olla/tulla? Nyt mennään viikolla 17 :DD !

Mäkin soittaisin ja kysyisin aikaa jos sitä ei ole annettu ollenkaan. Mulla eka aika rv 8 ja rv 15 on lääkärineuvola (ihan turha muuten paitsi ultrataan). Seuraava neuvola on varmaan vasta joskus rv 25-28, tai en ainakaan aikaisemmin halua mennä 🤭

Meillä on terkkari muistaakseni puhunut, että toinen käynti rv 14-16, kolmas 22-24 ja neljäs rv 26-28. Nt- ja rakenneultrat varattu erikseen sairaalalle, kuten sinulla. Tämän mukaan mulle ainakin on aikoja varattu. Siitä eteenpäin ei ole varauksia, koska ei vielä saanut varattua niin pitkälle syksyyn. 😅 Olen myös ensisynnyttäjä. Lääkäri on neuvolan kautta ilmeisesti vasta rv 35 tms (ellei sitä ennen ole tarve).

Mäkin soittaisin ja kysyisin aikaa jos sitä ei ole annettu ollenkaan. Mulla eka aika rv 8 ja rv 15 on lääkärineuvola (ihan turha muuten paitsi ultrataan). Seuraava neuvola on varmaan vasta joskus rv 25-28, tai en ainakaan aikaisemmin halua mennä 🤭
varmaan kyl kysäistä! Itsekin kun paljon töit
Meillä on terkkari muistaakseni puhunut, että toinen käynti rv 14-16, kolmas 22-24 ja neljäs rv 26-28. Nt- ja rakenneultrat varattu erikseen sairaalalle, kuten sinulla. Tämän mukaan mulle ainakin on aikoja varattu. Siitä eteenpäin ei ole varauksia, koska ei vielä saanut varattua niin pitkälle syksyyn. 😅 Olen myös ensisynnyttäjä. Lääkäri on neuvolan kautta ilmeisesti vasta rv 35 tms (ellei sitä ennen ole tarve).
Joo muistelen ekasta käynnistä että sanpivat, että aluksi harvemmin ja raskauden loppua kohden tiivistyy. Mutta nyt aloin pohtimaan että mitä tämä harvemmin tarkoittaa (melkein 10viikon+ väliä näköjään vai enemmän :Dd toki ollut myös niin hektistä itsellä että aika vain hujahtanut). Minulla toki helppo raskaus tähän mennessä ollut eikä sinällään mitään akuuttia kysyttävää olisikaan. Mutta ehkä otan siis puhelinta käteen tässä lähi päivinä ja kysäisen itse 😄

Mulla on ollut nyt kolme neuvolaa, nt-ultra eri paikassa ja sitten toisen neuvolan yhteydessä kävin myös lääkärin luona ja tänään oon 18+0. Seuraavaksi rakenneultra viikoilla 20+2 ja neuvola sen jälkeen viikon päästä 😄

Soittaisin siis minäkin, että mikähän on etenemissuunnitelma 👍🏻

Meille sanottiin neuvolan ensikäynnillä et jos kaikki hyvin niin noin kerran kuussa seurataan raskautta.

Itsellä ollut ensikäynti viikolla 8 ja nt-ultra viikolla 13, seuraava neuvola varattu viikolle 18 ja rakenneultra viikolle 22.
Itseä vähän ihmetyttää kun lääkärille ei ole vielä aikaa varattu, kun ymmärtääkseni tähän alkupuolelle sellainen kuuluisi, mutta pitää kysellä sitä seuraavassa neuvolassa.

Mulla oli kans alussa vko 8 tms eka neuvola, nt- ultra normi aikaan, lääkärineuvola vko 15 ja ensviikolla vko 18 seuraava neuvola.
Oletan, että seuraavalla neuvolalla varataan taas aika seuraavalle. Ja rakenneultra kansa jo varattu, se on sitten muutaman viikon päästä

Meille sanottiin neuvolan ensikäynnillä et jos kaikki hyvin niin noin kerran kuussa seurataan raskautta.

Itsellä ollut ensikäynti viikolla 8 ja nt-ultra viikolla 13, seuraava neuvola varattu viikolle 18 ja rakenneultra viikolle 22.
Itseä vähän ihmetyttää kun lääkärille ei ole vielä aikaa varattu, kun ymmärtääkseni tähän alkupuolelle sellainen kuuluisi, mutta pitää kysellä sitä seuraavassa neuvolassa.
Joka paikassa ei oo lääkäriä, etenkään jos ei oo erityistä tarvetta. Ihmettelen että täällä pikku paikkakunnalla sitä tarjottiin edes. Mut noi lääkärikäynnit on kestoltaan 5-15min (jos ultra niin hieman pidempi kesto), tosi turhia. Itse ainakin käyn mielummin Th kun ehtii rauhassa jutella.

Mulle sanottiin, että joka kolmanneksella olis lääkäri 🤔 Asun aika pienellä paikkakunnalla kans. Eihän se joo kovin pitkä käynti ollut, mutta kyllä siellä esim mittaillaan kohdunkaulan pituutta ja tarkistetaan että ei ole auki/paikat ei ole kypsynyt. Eli jos noiden kanssa on ongelmaa niin on varmasti hyödyllistä, jos taas ei niin aika turha käynti 😅

Mulla ei lääkäri tehny sisätutkimusta ollenkaan 😅 en muista millä viikoilla se oli, ehkä joku 14 tms 🤔

Mulla ei lääkäri tehny sisätutkimusta ollenkaan 😅 en muista millä viikoilla se oli, ehkä joku 14 tms 🤔

Mullekaan ei. Mulla oli lääkäri viime viikolla eli vko 18. Sanoi, että sisätutkimusta ei ole tarpeen tehdä, jos ei ole ollut mitään poikkeavia vuotoja tai kipuja. Olin kyllä tyytyväinen tähän, henkisesti olin valmistautunut ronkkimiseen 😅

Mulle sanottiin, että joka kolmanneksella olis lääkäri 🤔 Asun aika pienellä paikkakunnalla kans. Eihän se joo kovin pitkä käynti ollut, mutta kyllä siellä esim mittaillaan kohdunkaulan pituutta ja tarkistetaan että ei ole auki/paikat ei ole kypsynyt. Eli jos noiden kanssa on ongelmaa niin on varmasti hyödyllistä, jos taas ei niin aika turha käynti 😅
Täällä on 2 lääkäriä. Ja jos käyntejä äitiyspolilla (mulla ollut aina) ni vika käynti jää pois 😊

On kyllä näemmä paljon erilaisia käytäntöjä eri paikoissa 🤔
Jep todellakin! Mua ihmetyttää kun meillä tosiaan vaan yksi lääkäri ja sekin ihan loppupuolella! Ymmärsin, että olisi voinut olla lääkäri tässä ennen rakenneultraa, mutta nyt toisella neuvolakäynnillä, siitä ei enää puhuttu mitään.

Takaisin