Neuvolakäynnit

Mitä haittoja?
Mulla oli lievä raskausmyrkytys viime raskaudessa ja uuteen raskauteen määrättiin miniasa. Silti ilmeisen suuri mahdollisuus uuteen myrkytykseen.
Käypä hoidosta löytyy haitat, esim istukan irtoaminen, verenvuoto riski jne . Itse en tiedä asiasta enempää muuta kuin sen mitä olen fb ryhmistä joskus lukenut. En oo jaksanut perehtyä kun mulle ei ole koskaan määrätty vaikka ollut yksi myrkytys ja vauva oli todella pienikokoinen viikkoihin nähden.
 
Käypä hoidosta löytyy haitat, esim istukan irtoaminen, verenvuoto riski jne . Itse en tiedä asiasta enempää muuta kuin sen mitä olen fb ryhmistä joskus lukenut. En oo jaksanut perehtyä kun mulle ei ole koskaan määrätty vaikka ollut yksi myrkytys ja vauva oli todella pienikokoinen viikkoihin nähden.

Juu no ne tais olla tosi pieniriskisiä että tapahtuu. Verenvuotoa toki lisää. Mä luulin että kaikki joilla myrkytys määrättäisiin se 🤔 ei mulla kai muut syyt siihen täyty🤔
 
Mun pitäisi käydä täyttämässä esitieto-lomakkeet ensi viikon torstaita (eka neuvolakäynti) varten, vähän alkanut emmityttää pitäisikö kuitenkin investoida varhaisultraan samana tai edellisenä päivänä niin että kumppanikin pääsisi kuuntelemaan sydänääniä, nyt kun aikataulut eivät nt-ultran aikaan todennäköisesti osu kohdalleen 😒

Toisaalta olisin ehkä kyllä siinä vaiheessa mieluummin tietämättä jos jokin on pielessä, kun ollaan lähdössä pari päivää neuvolan jälkeen häämatkalle enkä kyllä haluaisi huonoja uutisia pilaamaan sitä lomaa.
 
Juu no ne tais olla tosi pieniriskisiä että tapahtuu. Verenvuotoa toki lisää. Mä luulin että kaikki joilla myrkytys määrättäisiin se 🤔 ei mulla kai muut syyt siihen täyty🤔
Joo en tiedä onko nyt jotenkin muuttunut käytäntö, mun kuopus on syntynyt -22 eikä silloinkaan kukaan puhunut että pitäisi aloittaa mini Asa. Toki mulla kolme raskautta esikoisen jälkeen eikä ole tullut myrkytystä. Verenpaineet on kyllä alkanut nousta rv37-38 mut jäänyt just rajojen alle.
 
Minulla olisi nyt huomenna eka neuvola! Ei ollut varatessa mitään puhetta hoitajan kanssa, mutta siis tehdäänkö siellä jo ekalla kerralla joku virtsatesti ja pitäisi pidättää 4h? Neuvola on aamulla klo 9 niin ei kyllä ehdi ihan kauheasti pidättää, kun tuskin ennen seiskaa herään vapaapäivänä 😅
Muoks. Ja siis Pirhan alueella olen
 
Minulla olisi nyt huomenna eka neuvola! Ei ollut varatessa mitään puhetta hoitajan kanssa, mutta siis tehdäänkö siellä jo ekalla kerralla joku virtsatesti ja pitäisi pidättää 4h? Neuvola on aamulla klo 9 niin ei kyllä ehdi ihan kauheasti pidättää, kun tuskin ennen seiskaa herään vapaapäivänä 😅
Jos käyt aamuyöstä kerran pissalla ja seuraavan kerran neuvolassa niin se on ok. Ja joka paikassa ei edes oteta virtsanäytteitä neuvolan yhteydessä, vaan mäkin sain purkit kotiin ja kehotuksen viedä ne labraan verikokeiden yhteydessä. 😄
 
Minulla olisi nyt huomenna eka neuvola! Ei ollut varatessa mitään puhetta hoitajan kanssa, mutta siis tehdäänkö siellä jo ekalla kerralla joku virtsatesti ja pitäisi pidättää 4h? Neuvola on aamulla klo 9 niin ei kyllä ehdi ihan kauheasti pidättää, kun tuskin ennen seiskaa herään vapaapäivänä 😅
Muoks. Ja siis Pirhan alueella olen
Mä jouduin antaa pissanäytteen ekassa neuvolassa ja myös Pirhan alueella, josta se katto sellasella testitikulla jotain ja sit sain vielä erikseen pissanäytettä varten purkit vietäväksi labrojen yhteydessä 😄
 
Kävin ite neuvolassa 7+4, eikä tehty pissanäytettä. Sain purkit valmiiksi ja käyn vasta 12+0 viemässä samalla, kun on nt-ultra. Taitaa riippua raskausviikoista, milloin neuvolassa on. Tai itse ymmärsin jotenkin, että jos neuvolassa on vähän myöhemmillä viikoilla, pissanäyte otettaisiin samalla. Mutta tää on vähän mutua.
 
Minulla olisi nyt huomenna eka neuvola! Ei ollut varatessa mitään puhetta hoitajan kanssa, mutta siis tehdäänkö siellä jo ekalla kerralla joku virtsatesti ja pitäisi pidättää 4h? Neuvola on aamulla klo 9 niin ei kyllä ehdi ihan kauheasti pidättää, kun tuskin ennen seiskaa herään vapaapäivänä 😅
Muoks. Ja siis Pirhan alueella olen

Luulis että olisi sanonut varatessa, jos pitäisi. Näin ainakin mulla. Kun ilmeisesti eroja alueittain 🤷‍♀️
 
Luulis että olisi sanonut varatessa, jos pitäisi. Näin ainakin mulla. Kun ilmeisesti eroja alueittain 🤷‍♀️
Niin olisi kuvitellut kanssa! No huomenna selviää 😅 Täytyy juoda paljon illalla, niin tulee sitten käytyä aamuyöllä vessassa
 
Alaraajan puristukseen jäänti, josta tuli mm veritulppa ja loppuiän tukisukkien tarve.
Veritulppaa vähän sivuten, niin mulla on suvussa riski perinnölliseen tukostautiin. Äidillä ollut kahdesti selittämättömästä syystä. Neuvolasta sain tiedon käydä testaamassa oma tukostaipumus. Mietin että jos se minulta todetaan, niin mitä mahtaa sitten käytännössä tarkoittaa🤔

Päätin lähteä reissuun varmuudeksi tukisukilla varustautuneena, ja täytyy sanoa että ihan mukavat ne oli koneessa😌
 
Ei ollut pissatestiä ekalla käynnillä, mikä ihan hyvä 😄 LA siirtyi kaksi päivää aikaisemmaksi, kun kerroin että siltä oli näyttänyt tilanne varhaisultrassa. Nt- ultra varattu kolmen viikon päähän, ensiviikolla seulontojen verikokeet. Sokeritasitukseen joudun kanssa jo aika alkuvaiheessa, kun suvussa kakkostyypin diabetestä, vaikka itse olen hoikka ja sokerit ollut aina hyvät 🥴 Ja verenpain oli tosi matala, eli uskaltaneet syödä salmiakin silloin tällöin 😁
 
Ei ollut pissatestiä ekalla käynnillä, mikä ihan hyvä 😄 LA siirtyi kaksi päivää aikaisemmaksi, kun kerroin että siltä oli näyttänyt tilanne varhaisultrassa. Nt- ultra varattu kolmen viikon päähän, ensiviikolla seulontojen verikokeet. Sokeritasitukseen joudun kanssa jo aika alkuvaiheessa, kun suvussa kakkostyypin diabetestä, vaikka itse olen hoikka ja sokerit ollut aina hyvät 🥴 Ja verenpain oli tosi matala, eli uskaltaneet syödä salmiakin silloin tällöin 😁
Se salmiakkihan ei oo kielletty siksi että nostaisi paineita vaan siksi että siinä ja lakritsissa oli joku aine joka on vaarallista sikiölle. Aineen nimeä en nyt muista...
 
Se salmiakkihan ei oo kielletty siksi että nostaisi paineita vaan siksi että siinä ja lakritsissa oli joku aine joka on vaarallista sikiölle. Aineen nimeä en nyt muista...
Glykyrritsiini. Namituvalta löytyy glykyrritsiinittömiä raskaus salmiakkeja :Thumbs Up Sign:
 
Se on muuten jännä miten jossain siirretään la, mut taas jossain ei ja jos siirretään, niin eri päivillä. Mulla heitti varhaisultrassa vaan päivällä-parilla pidemmälle, niin mennään vielä kierron mukaan 😄 saas nähdä tuleeko viikon päästä ekassa nt-ultrassa jotain muutoksia.
 
Tänään oli eka neuvola. Sain tosi ihanan terkkarin! Sellainen positiivinen ja myötätuntoinen, jolla ei ole kulmat rypyssä heti. Mainitsin mm. edellisen raskauden suht isosta painonnoususta, joka kuitenkin lähti pois aika nopeaan synnytyksen jälkeen. Totesi siihen vaan että voi olla tosi vaihtelevaa / geeneistä / kesän turvotuksesta riippuvaa ja esikoisen syntymäpainonkin perusteella ei mitään huolta. ❤️
 
Esikoisen synnyttyä olin aika herkillä ja meillä oli toisella paikkakunnalla terkkari, jolla oli tosi ehdottomia mielipiteitä. Mm. ruuanlaitossa ei saisi käyttää liemikuutioita, koska niissä on niin paljon suolaa. Alku vauvan kanssa oli aika kivinen, ja en jaksanut yhtään lisäodotuksia kaiken päälle. Vauva nukkui päivisin lähinnä vain sylissä, joten oma syöminen oli haastavaa hoitaa kokkauksesta puhumattakaan. Toivon mukaan tällä kertaa asiat sujuu helpommin 😊
 
Meilläkin oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti. Meidän oma tuleva hoitaja oli kipeä joten meidät otti vastaan sijainen. Vähän jäi turha olo koko käynnistä, käynti kesti puolituntia jonka aikana löi nipun lappuja et lukekaa noi ens kerralle ja sit katsoi painon ja hemoglobiinin jonka jälkeen totesi et hän tekee nyt lähetteet labraan ja ultraan ja nähdään kahden kuukauden päästä seuraavan kerran joko hänen tai oman hoitajan kanssa...
 
Me kävimme nyt aamulla ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Ihan kiva ja empaattisen oloinen työntekijä 😊 painoa oli nyt jo aika paljon ja pohdin että pakko alkaa nyt liikkumaan enemmän kyllä. Myös ne lantionpohjalihasharjoitukset pitäisi aloittaa nyt heti. Mietin että millaista oli se pissiminen silloin nuorempana synnytyksen jälkeen niin mitä se on nyt 🫣 onko kenelläkään muulla kunnon kohotus suunnitelmia?
 
Takaisin
Top