Neuvolakäynnit

Eikö toi Tyks NIPT pilotti lopu jo 30.4? Muistelin nähneeni sellaisen päivän ja harmittaa et itse en siihen nyt ehdi. Asun siis itsekin varhan alueella.
Tänään mulle neuvolasta sanottiin et ois pysyvästi tää systeemi nykyään.

Tänään mulle neuvolasta sanottiin et ois pysyvästi tää systeemi nykyään.
Okei, kiva tietää että sai jatkoa! Siitä piti jo syksyllä päättää mutta yhtään uutista en ole aiheesta löytänyt vaikka olen monta kertaa googlannut 😂 Se pilotti NIPT on niin suppea et harkitsen maksavan laajemman itse. Mut neuvolaan ei siis onneksi ole seulojen puolesta mikään kiire jos käy yksityisellä ultrassa 😊

Okei, kiva tietää että sai jatkoa! Siitä piti jo syksyllä päättää mutta yhtään uutista en ole aiheesta löytänyt vaikka olen monta kertaa googlannut 😂 Se pilotti NIPT on niin suppea et harkitsen maksavan laajemman itse. Mut neuvolaan ei siis onneksi ole seulojen puolesta mikään kiire jos käy yksityisellä ultrassa 😊
Mäkin koitin nyt googlettaa mut en löytänyt yhtään juttua missä ois toi kesto mainittu.

Onko kellään tietoa, että onko tuo NIPT muissa julkisen sairaaloissa yleisesti käytössä, vai vaan Tyksissä? Lueskelin siitä vähän ja kuulostaa kyllä tosi hyödylliseltä! Hirveän hintainen vaan yksityisellä 😬

Onko kellään tietoa, että onko tuo NIPT muissa julkisen sairaaloissa yleisesti käytössä, vai vaan Tyksissä? Lueskelin siitä vähän ja kuulostaa kyllä tosi hyödylliseltä! Hirveän hintainen vaan yksityisellä 😬
Vastaan itselleni kun vähän googlasin; Ainakin Pirkanmaalla testiin pääsee julkiselle, jos NP ultrassa on näkynyt jotain poikkeavaa. Tämä varmaan käytäntö suurimmassa osassa sairaanhoitopiirejä

Vastaan itselleni kun vähän googlasin; Ainakin Pirkanmaalla testiin pääsee julkiselle, jos NP ultrassa on näkynyt jotain poikkeavaa. Tämä varmaan käytäntö suurimmassa osassa sairaanhoitopiirejä
Tyks on eka jossa on kaikille mutta tosi suppea, esim sukupuoli kromosomeja ei määritetä tossa. Jos on jotain pielessä niin joka hyvinvointi alueella pitäisi saada NIPT ja myös tyks alueella saa laajemman jos sikiöllä joku lääketieteellinen ongelma. Harkitsen vahvasti että maksan itse laajemman 😊

Eikä?! Me haluttais niin siihen pilottiin myös😒
Huomasin toisessa keskustelussa sun kommentin NIPT niin toi tyksin kaikille avoin ei tutki sukusoluja eli sieltä ei sitä saa selville 😫 Sit pitää maksaa itse tai jos lääketieteellinen syy saada NIPT niin siitä selviää.

Mä en ole vieläkään varannut neuvolakäyntiä! Vähän kuumottaa, että pitäisi, jos vaikka ajat meneekin pitkälle. Meidän neuvolassa on vaan tosi suppeat soittoajat, niin ei ole vielä onnistunut niiden puitteissa soittaa. Ehkä mukana myös vähän puolitietoista viivyttelyä, jospa aika kuluisi silleen vähän nopeammin. 🙈 Varhaisultran oon kylläkin jo varannut ja kuten joku aiemmin sanoi, se tuntuu kyllä merkittävämmältä kuin eka neuvolakäynti.

@Emir osasi tossa ylempänä vastata että kokeilun pitöisi jatkua vielä 😊 Mitään uutisointia aiheesta ei löydy vaikka oon googlannut monta kertaa , aika erikoista!
Juu tää oli tosiaan neuvolan vastaus. Ja kun kysyin et loppuuko se 30.4.24 niin ei heille ainakaan ole tämmöstä tietoa tullut.🤷‍♀️

Juu tää oli tosiaan neuvolan vastaus. Ja kun kysyin et loppuuko se 30.4.24 niin ei heille ainakaan ole tämmöstä tietoa tullut.🤷‍♀️
Onpa kiva jos noin on! En ymmärrä miksei NIPT:iä ole hyödynnetty niin paljon ennen tätä, kun se on aika vaivattoman oloinen tapa seuloa poikkeavuuksia. Lieneekö sitten kovin kallis testi. 🤔

Onpa kiva jos noin on! En ymmärrä miksei NIPT:iä ole hyödynnetty niin paljon ennen tätä, kun se on aika vaivattoman oloinen tapa seuloa poikkeavuuksia. Lieneekö sitten kovin kallis testi. 🤔
Katoin mehiläinen Felicitas niin perus eli sama mikä tää TYKSin on maksaa 600€ ja laaja 900€.💸💸💸
En tiä mitä se sit TYKSille maksaa tän tekeminen.

Katoin mehiläinen Felicitas niin perus eli sama mikä tää TYKSin on maksaa 600€ ja laaja 900€.💸💸💸
En tiä mitä se sit TYKSille maksaa tän tekeminen.
Kyllä se on myös Varhalle kallista, eli hyvinvointialueet joutuu maksaa nämä. Tyksissä on oma laitteisto tähän kun yksityisellä ei ole niin ei toki maksa niin paljon sen tekeminen. Todella tarkat kriteerit on niihin jotka saa sen tarkemman NIPT koska raha ratkaisee 😫

Huomasin toisessa keskustelussa sun kommentin NIPT niin toi tyksin kaikille avoin ei tutki sukusoluja eli sieltä ei sitä saa selville 😫 Sit pitää maksaa itse tai jos lääketieteellinen syy saada NIPT niin siitä selviää.
No voi että😔
Mahtaako sukupuolta saada sit mitenkään muuten selville, kuin nipt-testillä yksityisen kautta..

No voi että😔
Mahtaako sukupuolta saada sit mitenkään muuten selville, kuin nipt-testillä yksityisen kautta..
Ultrassa näkyy noin rv 16 alkaen. Meen yksityiselle ultraan jos en maksa NIPT. Jos asut varhan alueella ni Liedossa on edullinen kätilön tekemä ultra Neuvolan Sivutaskun nimisessä yrityksessä 😊

Keskiviikkona olis eka neuvola ja viikot silloin 7+6. Mahdataanko kuunnella vielä sydän ääniä?

Keskiviikkona olis eka neuvola ja viikot silloin 7+6. Mahdataanko kuunnella vielä sydän ääniä?
Meillä ei ainakaan kuunnella vielä tuolloin. Ei varmaan edes kuuluis vielä. Vasta seuraavassa neuvolassa.

Neuvolassa tuskin ultrataan vielä niin varhain, mutta sydänäänet kyllä näkyy/kuuluu joidenkin lähteiden mukaan jo viidennestä viikosta eteenpäin. 😊 meillä ei neuvolassa ultrata vielä ensimmäisellä käynnillä vaan silloin vaan keskustellaan, mutta varhaisultraan oon menossa ensi viikolla niin siellä toivottavasti kuuluu sitten jo sydänääniä 😍

Takaisin