Neuvolakäynnit

Mulla neuvola varattu 14.11 ja silloin on jo 10+0 (kun uskalsin vasta tosi myöhään varata sitä aikaa..) ja mietin että antaiskohan ne jo etukäteen varata sitä ultraa sinne, kun pelottaa että se menee jonnekki tosi pitkälle jos vasta tuolloin varailee 🤔 Onko kellään tietoa, pystyiskö sitä varaamaan tälleen etukäteen?
Mullakin eka neuvola vasta joskus 10+3, vaikka varasin hyvissä ajoin. Terkka laskeskeli tarkkaan ja sanoi sillon, että ehtii sitten vielä hyvin tuon ultran kun kuullema Turussa tarjotaan niptiä kaikille eikä siinä ole sitten niin tarkkaa milloin verikokeet on otettu ja ultraan kyllä varmasti kuullema pääsee. Toivottavasti tosiaan näin 😅
 
Mullakin eka neuvola vasta joskus 10+3, vaikka varasin hyvissä ajoin. Terkka laskeskeli tarkkaan ja sanoi sillon, että ehtii sitten vielä hyvin tuon ultran kun kuullema Turussa tarjotaan niptiä kaikille eikä siinä ole sitten niin tarkkaa milloin verikokeet on otettu ja ultraan kyllä varmasti kuullema pääsee. Toivottavasti tosiaan näin 😅
Musta toi on tosi kiva, että Tyks tarjoo kaikille odottajille Niptin. Tietysti, kun sen itse saa 😅
Neuvolan ekalla kontaktilla (soittoajalla) oli terkka ihan pähkinöinä niptistä ja kovin sitä suositti ❤️
 
Musta toi on tosi kiva, että Tyks tarjoo kaikille odottajille Niptin. Tietysti, kun sen itse saa 😅
Neuvolan ekalla kontaktilla (soittoajalla) oli terkka ihan pähkinöinä niptistä ja kovin sitä suositti ❤️
Jep, aivan mahtava uudistus kyllä tämä 🤩
 
Oho onpas hieno juttu, että NIPT tarjotaan kaikille! Sais muutkin kaupungit ottaa mallia. Oon katsellut niitä yksityiseltä mutta aika hurjia on hinnat 😅 Tallinnassa ilmeisesti sais vähän edullisemmin!
 
Mullakin eka neuvola vasta joskus 10+3, vaikka varasin hyvissä ajoin. Terkka laskeskeli tarkkaan ja sanoi sillon, että ehtii sitten vielä hyvin tuon ultran kun kuullema Turussa tarjotaan niptiä kaikille eikä siinä ole sitten niin tarkkaa milloin verikokeet on otettu ja ultraan kyllä varmasti kuullema pääsee. Toivottavasti tosiaan näin 😅
Okei, mitenköhän täällä Helsingissä noi menee 🤔 Noh, tän viikon oon niin kiinni koulussa etten ehi virka-aikaan puhelimeen kuitenkaan ni ehkä vielä ens viikolla soitan ja varmaistan, että saahan niitä aikoja varmasti 😄
 
Okei, mitenköhän täällä Helsingissä noi menee 🤔 Noh, tän viikon oon niin kiinni koulussa etten ehi virka-aikaan puhelimeen kuitenkaan ni ehkä vielä ens viikolla soitan ja varmaistan, että saahan niitä aikoja varmasti 😄
Me ei asuta Helsingissä, vaan Keusoten alueella, mutta ainakin mulle sanoi sekä neuvolan ajanvarauksen tyyppi, että yksityisellä se varhaisultran kätilö, että tärkeintä on, että ehtii käydä ne labrat siinä 10+0 alkaessa. En sit tiedä miten tarkka aikajänne siinä on, mutta varasin ite jo labra-ajan HUSlabiin valmiiksi 10+1 päivälle, vaikka lähetteet saakin sitten vasta neuvolassa ens viikolla 😊
 
Ensimmäinen neuvola ohitse, jutustelussa meni nopeasti 1,5h 🥹
Paljon tuli asiaa ja influenssa rokotuksen nyt samalla sain (tuleva isä myös).
Oli ihana neuvolaterkkari 🥰
Joulukuussa uudelleen, nyt välissä NIPT ja sitä kautta ultra sekä muutamat labrat. ✨
 
Ensimmäinen neuvola ohitse, jutustelussa meni nopeasti 1,5h 🥹
Paljon tuli asiaa ja influenssa rokotuksen nyt samalla sain (tuleva isä myös).
Oli ihana neuvolaterkkari 🥰
Joulukuussa uudelleen, nyt välissä NIPT ja sitä kautta ultra sekä muutamat labrat. ✨
Tuo on tärkeä, että on mieleinen terveydenhoitaja. 😊
 
Mulla neuvola varattu 14.11 ja silloin on jo 10+0 (kun uskalsin vasta tosi myöhään varata sitä aikaa..) ja mietin että antaiskohan ne jo etukäteen varata sitä ultraa sinne, kun pelottaa että se menee jonnekki tosi pitkälle jos vasta tuolloin varailee 🤔 Onko kellään tietoa, pystyiskö sitä varaamaan tälleen etukäteen?
@Vuorenpeikko minä itseasiassa varasin jo nt-ultran, koska lähdetään lomamatkalle juuri rv 13 vaihdon jälkeen ja palataan vasta 13+5 matkalta, joten ollaan "ne parhaimmat viikot ja päivät" ulkomailla. Sain ajan 12+1 varattua itse ultraan ennen matkalle lähtöä. Meidän hyvinvointialueella ajanvarausmahdollisuus on näkyvissä jo asiointipalvelussa. Tosin virallisen ohjeistuksen mukaan se tulisi vasta varata ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen. Ja kaikkihan ei tietysti edes neuvolassa käy.
 
Ensimmäinen neuvola ohitse, jutustelussa meni nopeasti 1,5h 🥹
Paljon tuli asiaa ja influenssa rokotuksen nyt samalla sain (tuleva isä myös).
Oli ihana neuvolaterkkari 🥰
Joulukuussa uudelleen, nyt välissä NIPT ja sitä kautta ultra sekä muutamat labrat. ✨
Onpa kiva kuulla, että oli positiivinen kokemus ja että hoitaja oli mukava! Vähän alkaa jo jännittää oma ensikäynti, joka on ens viikon maanantaina. Pitäisi täytellä nyt joku ilta yhdessä se esitietolomakekin 🤩
 
Minäkin uskalsin tänään neuvolaan soittaa. Varhaisultra ajan sain 15.11 silloin 7+3 ja eka varsinainen neuvola sitten 30.11 9+4.
Meillä onneks neuvolassa perus ultra millä näkee tilannetta.
 
Maanantaina neuvola ja täyteltiin nyt yhdessä esitietolomaketta, alkoi nolottaa kun niin huonosti perillä kaikesta. Ei mitään hajua milloin oon viimeksi saanut rokotuksia, miten pitkä menkkojen kierto on, enkä edes muista tarkalleen milloin lopetin pillerit 😅
 
Maanantaina neuvola ja täyteltiin nyt yhdessä esitietolomaketta, alkoi nolottaa kun niin huonosti perillä kaikesta. Ei mitään hajua milloin oon viimeksi saanut rokotuksia, miten pitkä menkkojen kierto on, enkä edes muista tarkalleen milloin lopetin pillerit 😅
Ihan normaaliahan tuo on, että noita ei muista, jos niitä ei ole ennen tarvinnut. En mäkään kunnolla muistanut kiertoja merkitä ennen kuin esikoisen yritysaikana.
 
Meillä eka neuvola 15.11. Jännittää tosi paljon koko käynti. Oon tosi ujo luonteeltani ja mua hämmentää tämä koko tilanne. Tosiaan ipana käytössä ja muakin hävetti kun tuntu etten osannut peruskysymyksiin vastata. Olis kiva kuulla joltain, että mitä siellä ekalla kerralla oikein tehdään ja kysellään?
 
Kalenteria katsoessa huomasin, että neuvola on jo ensviikolla. Minne tää aika rientää? 🤷‍♀️

Mua stressaa neuvolan painopuheet. Eka kertaa tosiaan ylipainoa ja BMI 30, ehkä ylikin.
Raditausta 2 vikalta.
Mut oon kunnostautunut omaks ja vauvan parhaaks ja jättänyt hiilarit minimiin, että ainakin sokerit pysyis aisoissa. Syön paljon kasviksia ja pehmeitä rasvoja eri muodoissaan.

Mulla ruokavaliohoitoinen RaDi ollut ja yritän sitä samaa nyt. Ja positiivista on viikon VHH:lla(vähähiilihydraattinen) ollut, että turvotus on vähentynyt oleellisesti ja olo tuntuu kevyemmältä/mieli virkeämmältä. Vaikka ei VHH psyykkisesti kovin iisi mulle oo, sokeri kun on hyvää, vaikka sitten ruisleivän muodossa. 🤷‍♀️

Onko muita joilla ollut RaDi aikaisemmin ja mikä kokemus se on ollut kaikkinensa? Miten neuvolassa suhtauduttu ylipaino+RaDi? Kokemuksia?
 
Meillä eka neuvola 15.11. Jännittää tosi paljon koko käynti. Oon tosi ujo luonteeltani ja mua hämmentää tämä koko tilanne. Tosiaan ipana käytössä ja muakin hävetti kun tuntu etten osannut peruskysymyksiin vastata. Olis kiva kuulla joltain, että mitä siellä ekalla kerralla oikein tehdään ja kysellään?

Lainattu kaksplussan sivuilta:

"Ensikäynnillä neuvolassa kartoitetaan muun muassa aiemmat raskaudet ja synnytykset sekä suvun sairaudet.

Lisäksi keskustellaan muun muassa elintavoista ja mahdollisesti myös työstä, jos sillä on vaikutusta raskaana olevan terveydentilaan. Terveydenhoitaja mittaa verenpaineen ja odottajan pituuden. Äiti passitetaan myös vaa’alle. Ensimmäisellä käynnillä tulevat vanhemmat täyttävät myös Audit-lomakkeen, jolla selvitetään heidän alkoholin käyttöään."


Lisäksi tietty fiiliksistä ja kuulumisista/voinnista ainakin itellä on tullut juteltua myös ensikäynnillä 😊
Paperien täyttämistä ensikäynti pullollaan aikalailla, siltä se minusta ainakin tuntuu. 😊
 
Meillä eka neuvola 15.11. Jännittää tosi paljon koko käynti. Oon tosi ujo luonteeltani ja mua hämmentää tämä koko tilanne. Tosiaan ipana käytössä ja muakin hävetti kun tuntu etten osannut peruskysymyksiin vastata. Olis kiva kuulla joltain, että mitä siellä ekalla kerralla oikein tehdään ja kysellään?

Just kävin niin saat tuoreen kokemuksen 😊
Alkuun juteltiin fiiliksistä, oliko toivottu raskaus ja miltä tuntuu, millainen olo on viimepäivinä ollut jne. Sitten alettiin käymään niitä esitietoja ja täyteltiin ne loppuun, kyseli mm. tarkentavia kysymyksiä että oli varmasti tullut oikeat vastaukset (mm. d-vitamiinin käytöstä olin ruksinut väärin päin kun sillä tarkoitettiinkin erillistä d-lisää ja mä syön sen mitä tulee monivitamiinin mukana. Mut siksipä kiva että käytiin yhdessä läpi kun itestäkin ne ipanan kysymykset tuntu välillä kummallisilta enkä tiennyt mitä vastata 😄). Mun kanssa jutteli ravinnosta kun en osaa juoda maitoa ruoalla, ni sovittiin että nykyisen jugurttiannos + juustosiivut päälle lisään vielä yhden annoksen vaikka jugurttia tai raejuustoa tms. Myös mun hiilareiden saannista oli huolissaan kun mä nirsoan pastaa ja riisiä ja leipääkin syön vähänlaisesti (paitsi sit kun himot iskee noihin varmaan taas jossain vaiheessa 🤣). Mut koska oon seuraillut syömisiä niin tiesin kertoa hh määrän ja oli ihan tyytyväinen siihen, vähentää ei saisi mutta minimi täyttyy 😅 muistutti myös että raskaana ei mennä miinuskaloreilla tarkoituksella, eli laihduttaa ei saa. Terveellisesti saa syödä 😄 lopuksi oltaisi katsottu verenpaine ja paino, mutta olin mitannut molemmat aamulla ni kotimittaukset kävi molemmista. VP mun on pakkokin mitata kotona kun musta ei saa sitä mitattua terveydenhuollossa kun oon jännittäjä. Vaikka pää tietää ettei tarvi jännittää niin keho ei tiedä, vapisen pistettäessä tai mitattaessa kuin haavanlehti 😅 Jatkossakin noista kotimittaus tai sit neuvolan itsemittauspisteellä ennen käyntiä. Sit mittasi hemoglobiinin, ja sain tetanusrokotteen (oon viimeksi saanut sen 15-vuotiaana ja nyt oon 26 joten vuodet täynnä siitä 😅) ja influenssarokotteen. Lopuksi vielä kävin tikuttamassa pissanäytteen. Viime raskaudessa pissanäytteet alkoi vasta toisesta neuvolakäynnistä ja hoitaja tikutti, nyt alkoikin heti ja itse testataan. Siihen oli hyvät ohjeet ja jos tulos jäisi epäselväksi tai olisi arvot plussalla, niin sitten jätettäisi näyte hoitajan tarkistettavaksi. Muuten saa kipata pissat pönttöön ja heittää tikun ja purkin roskiin suoraan.
 
Takaisin
Top