Meillä eka neuvola 15.11. Jännittää tosi paljon koko käynti. Oon tosi ujo luonteeltani ja mua hämmentää tämä koko tilanne. Tosiaan ipana käytössä ja muakin hävetti kun tuntu etten osannut peruskysymyksiin vastata. Olis kiva kuulla joltain, että mitä siellä ekalla kerralla oikein tehdään ja kysellään?
Just kävin niin saat tuoreen kokemuksen
Alkuun juteltiin fiiliksistä, oliko toivottu raskaus ja miltä tuntuu, millainen olo on viimepäivinä ollut jne. Sitten alettiin käymään niitä esitietoja ja täyteltiin ne loppuun, kyseli mm. tarkentavia kysymyksiä että oli varmasti tullut oikeat vastaukset (mm. d-vitamiinin käytöstä olin ruksinut väärin päin kun sillä tarkoitettiinkin erillistä d-lisää ja mä syön sen mitä tulee monivitamiinin mukana. Mut siksipä kiva että käytiin yhdessä läpi kun itestäkin ne ipanan kysymykset tuntu välillä kummallisilta enkä tiennyt mitä vastata
). Mun kanssa jutteli ravinnosta kun en osaa juoda maitoa ruoalla, ni sovittiin että nykyisen jugurttiannos + juustosiivut päälle lisään vielä yhden annoksen vaikka jugurttia tai raejuustoa tms. Myös mun hiilareiden saannista oli huolissaan kun mä nirsoan pastaa ja riisiä ja leipääkin syön vähänlaisesti (paitsi sit kun himot iskee noihin varmaan taas jossain vaiheessa
). Mut koska oon seuraillut syömisiä niin tiesin kertoa hh määrän ja oli ihan tyytyväinen siihen, vähentää ei saisi mutta minimi täyttyy
muistutti myös että raskaana ei mennä miinuskaloreilla tarkoituksella, eli laihduttaa ei saa. Terveellisesti saa syödä
lopuksi oltaisi katsottu verenpaine ja paino, mutta olin mitannut molemmat aamulla ni kotimittaukset kävi molemmista. VP mun on pakkokin mitata kotona kun musta ei saa sitä mitattua terveydenhuollossa kun oon jännittäjä. Vaikka pää tietää ettei tarvi jännittää niin keho ei tiedä, vapisen pistettäessä tai mitattaessa kuin haavanlehti
Jatkossakin noista kotimittaus tai sit neuvolan itsemittauspisteellä ennen käyntiä. Sit mittasi hemoglobiinin, ja sain tetanusrokotteen (oon viimeksi saanut sen 15-vuotiaana ja nyt oon 26 joten vuodet täynnä siitä
) ja influenssarokotteen. Lopuksi vielä kävin tikuttamassa pissanäytteen. Viime raskaudessa pissanäytteet alkoi vasta toisesta neuvolakäynnistä ja hoitaja tikutti, nyt alkoikin heti ja itse testataan. Siihen oli hyvät ohjeet ja jos tulos jäisi epäselväksi tai olisi arvot plussalla, niin sitten jätettäisi näyte hoitajan tarkistettavaksi. Muuten saa kipata pissat pönttöön ja heittää tikun ja purkin roskiin suoraan.